غار شاپور کازرون | راهنمای بازدید از غار شاپور، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1403/04/01 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

شهرستان کازرون یکی از شهرهای مهم و تاریخی ایران در استان فارس است که در دوره‌ی هخامنشیان ساخته شده و گازرا نام داشت، کازرون آثار تاریخی فراوانی را در خود جای داده، جاهای دیدنی بسیاری دارد و همه ساله گردشگران زیادی را در خود پذیرایی می‌کند. در این مقاله قصد داریم به شهر کازرون سفر کرده و با یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن یعنی غار شاپور آشنا شویم، غاری با بیش از 1700 سال قدمت و مجسمه‌ای از شاپور اول، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

غار شاپور کازرون

غار شاپور غاری طبیعی است که هم ویژگی‌های طبیعی جذابی دارد و هم وجود پیکره‌ی شاپور اول آن را از نظر تاریخی نیز بسیار متمایز کرده است. غاری دیدنی در ارتفاعات نزدیک به تنگه چوگان در استان فارس که در انتهای دره‌ی چوگان قرار گرفته و تا شهر باستانی بیشاپور حدود 4 کیلومتر فاصله دارد. این غار قدمتی بسیار زیاد دارد، شاید نزدیک به چند هزار سال، اما مجسمه‌ی درون آن 1700 سال قبل ساخته شده است. غار شاپور به دلیل برخورداری از ویژگی‌های طبیعی و تاریخی جذاب در سال 1310 در فهرست آثار ملی و در سال 2018 در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. در نزدیکی غار شاپور جاذبه‌های بسیاری وجود دارد که پارک جنگلی امامزاده سید حسین، شهر باستانی بیشاپور، تنگه‌ی جیز و دریاچه‌ی پریشان تعدادی از آن‌ها هستند. با مطالعه‌ی مطلب شهر باستانی بیشاپور با این شهر باستانی و بناهای تاریخی آن که از دوره‌ی ساسانی به جا مانده‌اند آشنا می‌شوید.

غار شاپور 1

تاریخچه‌ی غار شاپور

مجسمه‌ی شاپور اول که در غار شاپور قرار دارد متعلق به دوره‌ی ساسانی یعنی چیزی حدود 1700 سال پیش است، زمانی که شاپور اول دستور داد تا این مجسمه را برای نمایش قدرت و شکوه او در غار بسازند. اما قدمت غار به خیلی سال قبل‌تر از ساخت مجسمه برمی‌گردد. کارشناسان اعتقاد دارند غار شاپور قبل از سلسله‌ی ساسانی محلی برای برگزاری آئین‌های مذهبی و مناسک خاصی بوده، در زمان ساسانیان که آئین زرتشتی در ایران رواج داشت و همچنین پس از ساخت مجسمه، غار شاپور به یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و مذهبی جهان تبدیل شد.

غار شاپور 2

قسمت‌های مختلف غار شاپور

غار شاپور از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم:

  • دهانه‌ی غار: دهانه‌ی غار شاپور بسیار بزرگ است، این ورودی 30 متر طول و 15 متر ارتفاع دارد و محل ورود به غار می‌باشد.
  • تالارها و راهروهای غار: در غار شاپور 3 تالار، 4 راهروی بزرگ و 5 راهروی کوچک وجود دارد، این راهروها و تالارها بسیار تو در تو هستند و هیچکس تا به حال نتوانسته تمام آن‌ها را طی کند.
  • ایوان‌های غار: غار شاپور 4 ایوان دارد که در زمان پهلوی و برای سهولت بازدید از مجسمه ساخته شده‌اند، این ایوان‌ها از طریق 22 پله به هم ارتباط دارند. بعد از ایوان چهارم 12 پله قرار دارد که گردشگران را به عمق غار می‌برد.
  • حوضچه‌های غار: در قسمتی از غار شاپور 2 حوضچه‌ی بزرگ در فاصله‌ی 5 متری از هم قرار گرفته‌اند، ابعاد یکی از این حوضچه‌ها 3 در 4 و دیگری 4 در 5 متر است. آب چشمه‌ها و رودهای جاری در کوه از سقف غار وارد آن و به تدریج در این حوضچه‌ها جمع می‌شده، بعد مردم محلی از آن آب برای مصارف خود استفاده می‌کردند.
  • قربانگاه غار: در انتهای غار قسمت مسطحی وجود دارد که پس از یک گودال بزرگ قرار گرفته است، این قسمت سقف بلندی در حدود 40 متر دارد و در آن مناسک مذهبی یا مراسم قربانی انجام می‌گرفته است.
  • سنگ نوشته‌های غار: در قسمت ورودی غار 2 کتیبه وجود دارد که خیلی قدیمی نیستند و قدمت آن‌ها به زمان پهلوی برمی‌گردد، یکی از این کتیبه‌ها ترجمه‌ی کتیبه‌ی شاپور است و دومی شرح بازسازی غار و مرمت مجسمه می‌باشد که هر دو به وسیله‌ی ارتش ایران در زمان پهلوی ایجاد شده است.
  • مجسمه‌ی شاپور: مجسمه‌ی شاپور، پیکره‌ای 7 متری است که به وسیله‌ی مجسمه سازان ماهر دوره‌ی ساسانی روی استالاگمیت‌های بلند خود غار تراشیده شده است. این مجسمه، پیکره‌ی شاپور اول، دومین پادشاه ساسانی است که بسیار باشکوه و پرصلابت بوده و پهنای شانه‌هایش به 2 متر می‌رسد. مجسمه‌ی شاپور در زمان حمله‌ی اعراب روی زمین افتاده و دست و پاهایش شکسته است. در زمان پهلوی به دستور محمدرضا شاه، ارتش ایران این مجسمه را که به حال خود رها شده بود سر جایش گذاشته و اندکی آن را بازسازی کرد.

غار شاپور 3

بهترین زمان سفر به غار شاپور

غار شاپور در استان فارس قرار دارد، منطقه‌ای گرم که بهار زیباترین فصل آن است. تابستان‌های منطقه خیلی گرم است و گرمای شدید لذت بازدید را کم می‌کند. بهترین زمان برای سفر به غار شاپور از نظر آب و هوا، فصل بهار خصوصا بعد از تعطیلات عید نوروز است، در این زمان هوا عالی و طبیعت اطراف غار بسیار زیباست، ضمن اینکه اگر سفرتان بعد از عید باشد هم از شلوغی گردشگران خبری نیست و هم قیمت‌ها تا حدود مناسب‌تر می‌باشد.

غار شاپور 4

مسیر دسترسی به غار شاپور

برای رسیدن به غار شاپور باید ابتدا به شهر کازرون بروید، این شهر ایستگاه قطار یا فرودگاه ندارد، اما می‌توان با هواپیما به فرودگاه شیراز رفته از آنجا با تاکسی به کازرون بروید، فاصله‌ی این دو شهر با هم حدود 90 کیلومتر است. اگر تمایل دارید با خودروی شخصی به غار شاپور سفر کنید باید بدانید که تا روستاهای نزدیک کوهی که غار در آن قرار گرفته را می‌توانید با خودرو طی کنید، بعد آز آن را باید پیاده بروید. اگر از تهران راهی غار شاپور هستید باید وارد جاده‌ی قم شده با عبور از شهرهای قم، کاشان، نطنز، اصفهان و مرودشت به شیراز برسید. از شیراز باید به سمت دشت ارژن بروید، دو مسیر برای این مقصد وجود دارد که پیشنهاد ما به شما مسیر جدید است، برای ورود به جاده‌ی جدید باید از شیراز به سمت جنوب ایران بروید. مسیر را طی کرده تا به شهر بیشاپور برسید، 5 کیلومتر بعد از بیشاپور روستایی به نام کشکولی قرار دارد، خودرویتان را در این روستا پارک کرده باقی مسیر را پیاده طی کنید. مسیر رسیدن به غار شاپور مسیری کوهستانی به طول 2 و نیم کیلومتر است که برای رفاه گردشگران 230 پله در برخی از قسمت‌های آن قرار داده شده است، طی کردن این مسیر بین 3 تا 4 ساعت زمان می‌برد.

آدرس: استان فارس، 30 کیلومتری شمال کازرون، 4 کیلومتری تنگه چوگان، غار شاپور

غار شاپور 5

چگونگی اقامت در نزدیکی غار شاپور

اگر تمایل داشتید شب را در نزدیکی غار شاپور بمانید می‌توانید با به همراه داشتن وسایل مورد نیاز در دشت‌های اطراف غار کمپ کنید، همچنین می‌توانید به شهر بیشاپور رفته و در اقامتگاه‌های بومگردی آن مثل بومگردی بیشاپور، بومگردی تنگه چوگان و بومگردی حجار که همگی امکانات مناسبی دارند اقامت نمایید.

غار شاپئور 6

نکات بازدید از غار شاپور

در هنگام بازدید از غار شاپور به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • مسیر دستیابی به غار کوهستانی و صخره‌ای است، به همین دلیل کفش مناسب برای پیاده روی و کوهنوردی به پا کنید
  • رسیدن به غار به آمادگی جسمانی بالا نیاز دارد، کودکان و افراد سالخورده نمی‌توانند این مسیر را بپیمایند
  • برای ورود به غار شاپور باید بلیط تهیه کنید
  • غار شاپور در روزهای تعطیل رسمی، تعطیل است، ساعت کاری غار شاپور در نیمه‌ی اول سال از 8 صبح تا 8 شب و در نیمه‌ی دوم سال از 8 صبح تا 6 بعدازظهر می‌باشد
  • اگر دوست دارید غار را با لذت بیشتری ببینید، بهتر است به همراه یک راهنمای حرفه‌ای به غار شاپور بروید، امکان گم شدن در دالان‌های تو در توی غار وجود دارد
  • داخل غار شاپور تاریک است، پس چراغ قوه یا هدلایت را فراموش نکنید
  • در نزدیکی غار امکانات سرویس بهداشتی و غذاخوری وجود دارد، اما اگر چیز خاصی نیاز داشتید باید آن را قبل از رسیدن به غار تهیه کنید
  • لطفا از ریختن زباله درون یا اطراف غار و نوشتن یادگاری روی دیوارهای آن جدا خودداری کنید، غار شاپور میراثی از نیاکان ماست که باید آن را برای نسل‌های آینده به امانت نگه داریم

غار شاپور 7

در این مقاله با غار شاپور در شهر کازرون استان فارس آشنا شدیم، بخش‌های مختلف آن را به شما معرفی کرده و چگونگی بازدید از آن را برایتان شرح دادیم، غار شاپور یکی از جاذبه‌های بسیار دیدنی استان فارس است که بازدید از آن نه تنها سفری کوتاه به دل تاریخ است، بلکه یک طبیعتگردی جذاب هم به شمار می‌رود ، همچنین با سایت کایت میتوانید با بهترین تیم گردشگری به تورهای داخلی و تور های خارجی بروید و تجربه های جدید کسب کنید ... همچنین میتوانید به صفحه رزرو تور شیراز مراجعه فرمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید