نقش رستم
ضحا اکبری 1402/08/26 334 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

قطعا می‌دانید که استان فارس یکی از تاریخی‌ترین و دیدنی‌ترین استان‌های ایران است، در گوشه گوشه‌ی این منطقه می‌توان آثار تاریخی جذاب و منحصربفردی را مشاهده کرد که نه تنها در ایران که در سراسر جهان بی نظیر هستند و با بازدید از آن‌ها در واقع به قسمتی از تاریخ سفر می‌کنید. در این مقاله قصد داریم به شهرستان مرودشت در استان فارس سفر کرده و به بازدید از یکی از تماشایی‌ترین آثار تاریخی ایران برویم، بله نقش رستم مقصد سفر ماست، جایی که می‌توان شکوه و عظمت ایران باستان را حتی بعد از هزاران سال به چشم دید! پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این سفر هیجان انگیز همراه ما باشید.

  • نقش رستم

نقش رستم یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ایران است که در استان فارس و در نزدیکی بنای شکوهمند تخت جمشید واقع شده، این اثر باستانی ارزشمند یادگارهایی را از کهن‌ترین ادوار تاریخی ایران در خود جای داده است. دلیل اصلی شهرت نقش رستم نه کتیبه‌های سنگی آن است و نه باقی مانده‌های کاخ‌های سلاطین، بلکه وجود آرامگاه 4 پادشاه هخامنشی است که به این مکان ارزش بسیار بالایی داده و آن را در تمام دنیا مشهور کرده است. برای اولین بار باستان شناسی آلمانی این منطقه را مورد کاوش قرار داده و در سال 1302 برای نخستین بار در آن بخش‌هایی از قلعه‌ای قدیمی را پیدا کرد، پس از آن به مرور و طی سالیان دراز قسمت‌های دیگر مجموعه نیز از دل خاک بیرون آمده و نمایان شدند.

3 مقبره تاریخی در دل کوه

  • موقعیت جغرافیایی نقش رستم

نقش رستم در استان فارس و در شمال شهرستان مرودشت واقع شده، این مجموعه در روستای زنگی آباد قرار گرفته و تا شهر شیراز حدود 70 کیلومتر فاصله دارد. این اثر تاریخی در قسمت‌های جنوبی کشورمان واقع شده و مسیر رسیدن به آن از شمال، غرب و شرق ایران بسیار طولانی خواهد بود.

اثر تاریخی در دل کوه

  • آب و هوا و بهترین زمان سفر به نقش رستم

نقش رستم در منطقه‌ای با آب و هوای گرم و خشک قرار دارد، بنابراین بهترین زمان سفر به آن، نیمه‌ی دوم سال و اوایل بهار می‌باشد. در ماه‌های گرم، بازدید از نقش رستم چندان توصیه نمی‌شود، در روزهای بارانی هم بخاطر اینکه مسیر خاکیِ رسیدن به کتیبه‌ها گِلی می‌شود، بازدید از نقش رستم مطلوب نخواهد بود.

شتر در نزدیکی اثر تاریخی

  • علت نامگذاری نقش رستم

نقش رستم را بخاطر افسانه‌ای قدیمی در مورد رستم شاهنامه به این نام می‌خوانند، از میان تصاویری که در صخره‌های سنگی نقش رستم حک شده فردی دیده می‌شود، که اندام، هیبت و لباسش شبیه هیچ یک از مردمان آن دوران نیست و قدیمی‌ها آن را تصویر رستم می‌دانسته‌اند. به همین دلیل نام نقش رستم را بر روی آن گذاشته‌اند و این نام تاکنون باقی مانده است.

حجاری روی سنگ های کوه

  • ویژگی‌های نقش رستم

مجموعه‌ی نقش رستم از چند بخش جذاب تشکیل شده، قسمت‌هایی که در مجموع به 3 دوره‌ی عیلامیان، هخامنشیان و ساسانیان تعلق دارد و آثاری از این دوره‌ها را درخود جای داده است. نقش برجسته‌هایی که بر دیواره‌های صخره‌های بلند جا خوش کرده و تصاویری از پادشاهان ادوار مختلف را در شرایط گوناگون مثل نبرد با دشمنان، گرفتن مالیات از زیر دستان، دادن هدیه به دوستان و... نشان می‌دهد، قدیمی‌ترین نقش برجسته متعلق به دوره‌ی عیلامی و تصویری از الهه‌ی ایران باستان است. 4 آرامگاه در دل کوه دیده می‌شود که محل دفن پادشاهان بزرگ هخامنشی داریوش بزرگ، داریوش دوم، اردشیر اول و خشایار شاه می‌باشد، ساختار این آرامگاه‌ها به هم شبیه است و مهم‌ترین جزء نقش رستم به شمار می‌روند، در حاشیه‌ی ورودی این آرامگاه‌ها، کتیبه‌ها و نقوش برجسته‌ی بسیاری دیده می‌شود. در پای کوهِ نقش رستم بناهای مختلفی وجود دارد، یک بنای منظم 5 ضلعی که به گفته‌ی کارشناسان دارای چاه و محل تامین آب شرب بوده است، دو آتشگاه که یکی از دیگری بزرگ‌تر است و با هم 1 متر فاصله دارند، پژوهشگران این بناها را محل قربانی کردن می‌دانند. سنگ نوشته‌‌های نقش رستم بسیار زیبا هستند، در این کتیبه‌ها نام پادشاهان، شرح جنگاوری آن‌ها و پیروزی‌هایشان نوشته شده است. یکی از اجزای بسیار جذاب مجموعه‌ی نقش رستم، کعبه‌ی زرتشت است، بنایی مکعبی شکل که از سنگ ساخته شده، دری یک تکه و بزرگ دارد و روی 3 دیوار آن کتیبه‌هایی از زمان هخامنشیان و ساسانیان دیده می‌شود. آب انبار، قسمت‌هایی از کاخ‌های ویران شده، برج و بارو، قلعه، چندین آرامگاه  و... از دیگر قسمت‌های نقش رستم هستند.

یک اثر تاریخی مکعبی شکل

  • چگونگی دسترسی به نقش رستم

همانطور که در بخش‌های قبل گفتیم، نقش رستم در استان فارس و در شهرستان مرودشت قرار دارد، برای رسیده به این جاذبه باید خود را به شیراز و پاسارگاد برسانید، پس از آن وارد جاده‌ی مرودشت سعادت شهر شوید تا به خروجی روستای زنگی آباد برسید. وارد این خروجی شده و آن را ادامه دهید تا جاده‌ی سروئی را ببینید، به این جاده وارد شوید و آنقدر برانید تا نقش رستم زیبا در مقابل چشمانتان ظاهر شود.

آدرس: استان فارس، شمال شهرستان مرودشت، روستای زنگی آباد، مجموعه‌ی نقش رستم

چند آرامگاه در دل کوه

  • وسایل لازم برای سفر به نقش رستم

در اطراف نقش رستم فروشگاه یا مجتمع رفاهی وجود ندارد، بنابراین اگر خوراکی یا آب آشامیدنی نیاز دارید، باید از روستای زنگی آباد تهیه کنید. این مکان دارای روزهای گرم و آفتابی است، به همین دلیل کلاه آفتابی، ضد آفتاب و عینک دودی را فراموش نکنید، برای ثبت زیبایی‌های موجود، دوربین را از یاد نبرید، کفش مناسب برای پیاده روی در مسیر خاکی به پا کنید و در آخر از این مکان تماشایی لذت برده جز ردپای خود چیز دیگری در آنجا بر جای نگذارید.

حجاری روی سنگ های کوه

تصاویر تاریخی روی کوه

تصاویر زیبای تاریخی روی کوه

در این مقاله شما را با نقش رستم، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های ایران آشنا کرده و اطلاعات مورد نیاز را برای سفر به این منطقه در اختیارتان قرار دادیم، بازدید از این جاذبه نه تنها سفر به دل تاریخ است، بلکه یک پیاده روی جذاب را نیز به همراه خواهد داشت.

 

 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید