راهنمای سفر به کاپادوکیا | هر آنچه باید قبل از سفر به کاپادوکیای ترکیه بدانید
ضحا اکبری 1402/12/07 110 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

شهر باستانی کاپادوکیا یا کاپادوکیه، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ترکیه است که در مرکز آن قرار گرفته و از مهم‌ترین مقاصد گردشگران در هنگام سفر به ترکیه محسوب می‌شود. کاپادوکیه با وجود آثار تاریخی مهم، وضعیت جغرافیایی منحصر بفرد، طبیعت زیبا، جاذبه‌های گردشگری متنوع، تفریحات هیجان انگیز و... از جمله شهرهایی است که هر فردی دوست دارد حداقل یک بار به آن سفر کند، از این رو همه ساله تعداد بسیار زیادی توریست یا به صورت شخصی یا در قالب تورهای کاپادوکیه به این شهر دیدنی سفر می‌کنند. در این مقاله قصد داریم راهنمای کامل و جامعی از سفر به کاپادوکیه در اختیارتان قرار داده و در مورد مسائل مربوط به این شهر صحبت کنیم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

  • آشنایی با شهر کاپادوکیه

کاپادوکیه شهر بزرگی است در آناتولی مرکزی در کشور ترکیه که قدمتی چند هزار ساله دارد، چگونگی پیدایش کاپادوکیه، گذشته‌ی پرفراز و نشیب و زیبایی‌های امروز این شهر، آن را به یکی از عجیب‌ترین و زیباترین شهرهای جهان برای سفر تبدیل کرده است. کاپادوکیه سومین شهر صخره‌ایِ دنیاست که در اثر فوران یک کوه آتشفشانی و سرد شدن گدازه‌های آن در طول زمان به وجود آمده است، به همین دلیل در نقاط مختلف آن صخره‌هایی با اشکال عجیب و غریب می‌بینیم. کاپادوکیه در ابتدا شهری معمولی بود اما پس از اینکه در مرز، با قدرت‌های بزرگی همچون ایران و یونان قرار گرفت به تدریج گسترش یافت و اهمیت بسیاری پیدا کرد. امروزه نیز برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان، آب و هوای معتدل و وجود تفریحات متعدد باعث علاقه‌ی گردشگران به این منطقه و برگزاری تورهای مختلف کاپادوکیه از سراسر جهان شده است.

راهنمای سفر به کاپادوکیه1

  • روش‌های سفر از ایران به کاپادوکیه

برای اینکه از ایران به شهر کاپادوکیه برسید چندین گزینه پیش رو دارید:

سفر با خودروی شخصی: یکی از جذاب‌ترین انواع سفر به کاپادوکیه، سفر به این شهر با خودروی شخصی است، در این نوع از سفر شما باید قبل از به راه افتادن یک سری اقدامات اداری برای بردن خودروی خود به خارج از کشور انجام داده و گواهینامه‌ی بین المللی بگیرید. بعد باید ابتدا به استانبول رفته سپس خود را به کاپادوکیه برسانید. فاصله‌ی تهران تا استانبول با خودرو حدود 35 ساعت و از استانبول تا کاپادوکیه نزدیک به 10 ساعت می‌باشد.

سفر با اتوبوس: اگر خواستید با اتوبوس از تهران به کاپادوکیه بروید، باید ابتدا مسیر 40 ساعته‌ای را تا استانبول طی کنید، بعد از این شهر با اتوبوس‌های مدرن و راحت به نوشهیر بروید که مسیری 12 ساعته است، از اینجا باید خود را با اتوبوس یا مینی بوس به کاپادوکیه برسانید.

سفر با قطار: یکی از انواع سفر راحت و مقرون به صرفه از تهران به کاپادوکیه سفر با قطار است، در این روش افراد می‌توانند در یک قطار با امکانات مناسب و بدون گیر افتادن در ترافیک ، از تهران به استانبول رفته در استانبول سوار قطارهای باکیفیت آنکارا شده و در یکی از ایستگاه‌های اتوگار یا قونیه که به کاپادوکیه اتوبوس و تاکسی دارند از قطار پیاده شوند. مسیر ریلی تهران تا استانبول 70 ساعت (3 شبانه روز)، از استانبول تا آنکارا حدود 5 ساعت و از آنکارا تا کاپادوکیه هم با اتوبوس نزدیک به 4 ساعت طول می‌کشد.

سفر با هواپیما: راحت‌ترین و سریع‌ترین روش سفر از تهران تا کاپادوکیه استفاده از هواپیماست، بیشتر تورهای کاپادوکیه مسافران را با هواپیما به این شهر می‌رسانند. نکته‌ی مهم در این زمینه این است که پرواز مستقیمی از تهران تا کاپادوکیه وجود ندارد، بنابراین مسافران باید ابتدا از تهران با هواپیما به استانبول رفته در آنجا هواپیمای خود را تغییر داده و به یکی از فرودگاه‌های نوشهیر یا کایسری بروند، از هر دویِ این فرودگاه‌ها تا کاپادوکیه تاکسی و ماشین‌های ترنسفر بسیاری وجود دارند که گردشگران را به کاپادوکیه می‌رسانند، فاصله‌ی فرودگاه نوشهیر تا کاپادوکیه 40 کیلومتر و فاصله‌ی فرودگاه کایسری تا این شهر حدود 80 کیلومتر می‌باشد.

حمل و نقل در داخل کاپادوکیه: در داخل کاپادوکیه سیستم حمل و نقل پیچیده‌ای وجود ندارد و اهالی و گردشگران می‌توانند برای جابجایی در داخل شهر خودرو کرایه کرده یا از اتوبوس، تاکسی یا مینی بوس استفاده نمایند.

راهنمای سفر به کاپادوکیه2

  • آب و هوا و بهترین زمان سفر به کاپادوکیه

کاپادوکیه شهری 4 فصل است که هوای آن در بیشتر روزهای سال معتدل و خنک می‌باشد، از نظر آب و هوایی، بهترین زمان برای سفر به این شهر، اوایل بهار تا اواسط پاییز است، در این زمان هوا نه خیلی گرم است نه خیلی سرد و می‌توان از دیدن جاذبه‌های کاپادوکیه و انجام تفریحات آن لذت برد. در زمستان هم هوا خیلی سرد می‌شود و هم انجام برخی از تفریحات مانند بالون سواری ممکن است لغو شود، به همین دلیل گردشگران معمولا این فصل را برای سفر به کاپادوکیه انتخاب نمی‌کنند. اگر هزینه‌ها برایتان مهم است و از نظر مالی محدودیت دارید، فصل‌هایی که پیک مسافر کاپادوکیه است، (بهار تا پاییز) به این شهر سفر نکنید، زیرا تعداد گردشگران کاپادوکیه در این بازه‌ی زمانی زیاد و قیمت‌ها بالاست. برعکس سفر در زمستان به این شهر بسیار مقرون به صرفه است چون به دلیل سردی هوا مسافر کمتری به کاپادوکیه می‌آید.

راهنمای سفر به کاپادوکیه3

  • جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیه

کاپادوکیه یکی از توریستی‌ترین شهرهای کشور ترکیه می‌باشد و این به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بیشماری است که دراین شهر مشاهده می‌شود. از جمله جاذبه‌های شهر کاپادوکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روستای گوریمه: یکی از زیباترین بخش‌های کاپادوکیه روستای گوریمه است که از لحاظ تاریخی و تفریحات متنوع، بسیار معروف است. در این روستا 2 کلیسای قدیمی، موزه‌ی فضای باز، امکان بالون سواری که یکی از تفریحات جذاب گردشگران این شهر است و... وجود دارد که باعث شده این منطقه به یکی از مناطق محبوب کاپادوکیه تبدیل شود.

موزه‌ی فضای باز زلو: روستای زلو در قرن نهم ساخته شد و مورد استفاده‌ی مردم قرار گرفت، تا قرن بیستم هم ساکنانش وفادارانه در آن زندگی می‌کردند، اما در سال 1952 به دلیل ترس از ریزش سنگ‌ها که ممکن بود در اثر فرسایش اتفاق بیفتد، روستا تخلیه شد و امروزه به عنوان یک موزه‌ی باز از آن استفاده می‌شود.

شهر زیر زمینی کایماکلی: در کاپادوکیه تعداد زیادی شهر زیر زمینی وجود دارد، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها شهر زیر زمینی کایماکلی است که بزرگ‌ترین شهر زیر زمینی این منطقه است، این اثر جذاب 4 طبقه دارد که دارای راهروهای کوچک و بزرگ، دالان‌های باریک، اتاق‌های متعدد و حتی کلیساهای جمع و جور می‌باشد.

روستای چاووشین: یکی دیگر از دیدنی‌های کاپادوکیه روستای چاووشین است که بافتی قدیمی و طبیعتی چشم نواز دارد، در این روستا دو کلیسای قدیمی به نام‌های کلیسای چاووشین که در ورودی شهر قرار دارد و کلیسای سنت جان باپتیست که در ارتفاعات منطقه واقع شده، قرار دارد که مهم‌ترین نقاط گردشگری آن هستند.

راهنمای سفر به کاپادوکیه4

  • فستیوال‌های کاپادوکیه

کاپادوکیه به عنوان شهری توریستی، جشنواره‌های متعددی دارد، این فستیوال‌ها با هدف جذب گردشگر و رونق بیشتر صنعت توریسم برگزار می‌شوند. از میان جشنواره‌های مهم و معروف کاپادوکیه می‌توان به مسابقه‌ی مواد غذایی گوریمه، جشنواره‌ی اینترنشنال ماونتین بایک، جشنواره‌ی گردشگری و صنایع دستی، جشن گیلاس آکسالور، مراسم یادبود هاشی بکتاش ولی، جشنواره‎‌ی رقص سماع، جشنواره‌ی موسیقی کاپادوکیه در اماکن تاریخی، مراسم اولترا تریل، جشنواره‌ی دوچرخه سواری، فستیوال ورزش‌های رانفایِر، فستیوال کاپادوکس کاپادوکیه و بسیاری فستیوال‌های دیگر اشاره کرد.

  • رستوران‌های کاپادوکیه

در کاپادوکیه رستوران‌های بسیاری وجود دارد، این رستوران‌ها انواع غذاها را ارائه می‌دهند تا بتوانند رضایت گردشگرانی را که به آن‌ها مراجعه می‌کنند به دست آورند. رستوران دیبک، رستوران لیلا، رستوران سیرگان، رستوران ستن، کافه رستوران سافاک،  رستوران نوستالژی، رستوران هاندان، رستوران آراوان اوی و... تعدادی از رستوران‌های معروف کاپادوکیه هستند.

راهنمای سفر به کاپادوکیه5

  • مراکز خرید کاپادوکیه

یکی از تفریحاتی که گردشگران در تمام شهرهای ترکیه از جمله کاپادوکیه انجام می‌دهند خرید کردن است، در کاپادوکیه تعداد بسیار زیادی بازارهای محلی وجود دارد که در آن‌ها هر نوع کالایی که بخواهید از صنایع دستی تا پوشاک و زیورآلات به فروش می‌رسد. از میان بازارهای کاپادوکیه می‌توان بازار فرش فروشان، بازار ظرف و ظروف گوریمه، بازار پوشاک کایسری، فروشگاه‌های صنایع دستی گوریمه، خشکبار فروشی‌های اورگوپ و... را نام برد.

  • بهترین هتل‌های کاپادوکیه

در کاپادوکیه به عنوان شهری تویستی هتل‌های فراوانی وجود دارد، برخی از این هتل‌ها لاکچری و گران قیمت و برخی دیگر ساده و ارزان قیمت هستند، تعدادی از هتل‌های مشهور کاپادوکیه عبارتند از: هتل لووین استون هاوس، هتل آرت استون گوریمه، هتل الیت استون هاوس، هتل سِیکرِد هاوس، هتل آرگوس این، هتل گامیراسو کیو، هتل سوئیت نینو کیو و... .

راهنمای سفر به کاپادوکیه6

در این مقاله شما را با شهر کاپادوکیه در کشور ترکیه آشنا کرده و راهنمای سفر به آن را ارائه دادیم، این شهر هم از نظر طبیعی، هم تاریخی و هم تفریحی از جمله شهرهای معروف و توریستی ترکیه به شمار می‌رود و بی شک یک انتخاب عالی برای سفری جذاب و به یاد ماندنی خواهد بود.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید