دره راگه رفسنجان - تصاویر + آدرس + راهنمای بازدید
زهرا نیرومند 1400/06/09 2864 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


کرمان، یکی از پهناورترین استان‌های کشورمان است که در بخش جنوب شرقی ایران قرار دارد. این استان جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی را در خود جای داده است. مکان‌هایی که شاید نام آن‌ها را تا به حال نشنیده باشید و از وجود آن‌ها مطلع نباشید. یکی از این مناطق، دره راگه نام دارد که در شهر رفسنجان کرمان واقع شده است. دره راگه یکی از جذاب‌ترین و منحصربفردترین جاذبه‌های طبیعی ایران است  که تصویری زیبا و باشکوه از صخره‌های بلند را به نمایش گذاشته و چشم‌اندازهایی خیره‌کننده ایجاد کرده است. اگر به طبیعت‌گردی علاقه‌مندید و به دنبال مقاصد گردشگری ماجراجویانه هستید، ادامه مطلب را دنبال نمایید تا با دره راگه رفسنجان بیشتر آشنا شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

دره راگه رفسنجان

دره راگه یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های طبیعی ایران است که در ۲۰ کیلومتری رفسنجان قرار دارد. این دره بین دو جاذبه بی‌نظیر کلوت‌های شهداد و روستای میمند واقع شده است. دره‌ای منحصربفرد در منطقه‌ای بکر و آرام که صخره‌هایی عظیم را به تصویر می‌کشد. صخره‌هایی که در طی هزاران سال در اثر فرسایش خاک و آب به زیبایی تراش خورده و شکل‌های متفاوتی به خود گرفته‌اند. ستون‌هایی بسیار بلند که بیش از 100 متر ارتفاع دارند و برخی از آن‌ها به شکل مخروطی درآمده‎اند  و گاها نوک‌تیز می‌باشند. از جمله ویژگی‌های خاص این دره می‎توان به رودخانه دائمی گیودری اشاره کرد. رودخانه‎ای در دل کویر که به زیبایی در میان دره جاری شده و طراوت خاصی به محیط می‌بخشد.

با توجه به مطالعات انجام شده، دره راگه از دوران چهارم زمین‌شناسی، موسوم به کواترنری، شروع به  شکل‌گیری کرده است که از آن دوران حدود  20 هزار سال می‌گذرد. در واقع می‌توان گفت هزاران سال طول کشیده است تا این دره در اثر فرسایش خاک، به شکل امروزی درآید. در حال حاضر دره راگه سومین ژئوپارک کشور پس از ژئوپارک جهانی قشم و ژئوپارک ارس می‌باشد. نام این دره در سال 1392 در فهرست ملی میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

دره راگه رفسنجان

جاذبه‌های گردشگری دره راگه

دره راگه حدود 20 کیلومتر طول دارد و عمق آن نیز در برخی مناطق به بیش از 80 متر می‌رسد. می‌توانید در میان دره و در راستای رودخانه گیودری به پیاده‌روی بپردازید یا بر بلندای دره بایستید و از تماشای مناظر شگفت‏انگیز اطراف آن لذت ببرید. علاوه بر این، دره راگه یکی از بهترین مناطق ایران برای علاقه‌مندان به نجوم می‌باشد. در صورت تمایل می‌توانید با تورهای رصد ستارگان همراه شوید و به تماشای آسمان زیبای کویر در دل شب بنشینید.

دره راگه حیات وحش خاص خود را دارد. عقاب، کبک و دراج از جمله پرندگانی هستند که در این منطقه زندگی می‌کنند. اگر کمی دقت کنید، می‌توانید آشیانه عقاب‌ها را در میان حفره‌های موجود در صخره‌ها ببینید.  هم‌چنین، این دره در نزدیکی منطقه حفاظت شده بدوئیه قرار دارد که پناهگاه آهوان است. اگر خوش‌شانس باشید شاید بتوانید جست‌وخیز آهوها را نیز در دل این کویر مشاهده نمایید.

دره راگه رفسنجان

جاذبه‌های اطراف دره راگه

حالا که تا این دره آمده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم وقت بیشتری را به گشت‌وگذار اختصاص دهید و از جاذبه‎‌های گردشگری نزدیک به دره راگه نیز بازدید نمایید.

خانه حاج آقا علی: خانه حاج آقا علی بزرگ‌ترین خانه خشتی دنیاست که در شهر رفسنجان استان کرمان قرار دارد. این خانه حدود 7 هزار متر مربع مساحت داشته و 86 اتاق را در خود جای داده است. خانه حاج آقا علی  با سبک معماری دوران قاجار ساخته شده و مانند دیگر خانه‌های قدیمی دارای 4 بخش شاه‌نشین، حوضخانه، تابستانه و زمستانه می‌باشد. تالارهای زیبا با گچ‌بری‌های برجسته و  طرح‌های اسلیمی به کار رفته در معماری خانه، از جمله‌ ویژگی‌های خاص خانه حاج آقا علی است که آن را به یکی از شاهکارهای معماری قاجار تبدیل کرده است.

روستای میمند: روستای میمند یکی از دیدنی‌ترین روستاهای ایران است که هزاران سال پیش با حداقل امکانات ساخته شده است. این روستا دارای معماری صخره‌ای بوده و در دل زمین کنده شده است. از این رو، در برابر آسیب‌های ناشی از تغییرات جوی بسیار مقاوم بوده و تاکنون پابرجا مانده است. روستای میمند در سال ۱۳۸۴ نخستین جایزه جهانی ملینا مرکوری را به دست آورد و به عنوان هفتمین منظر فرهنگی، طبیعی و تاریخی جهان معرفی گردید.

دره راگه رفسنجان

راهنمای بازدید از دره راگه

دره راگه در یک منطقه کویری واقع شده و آب‌وهوای بسیار گرمی دارد. از این رو، اگر قصد بازدید از این منطقه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم در دو فصل بهار و پاییز سفر کنید تا آرامش بیشتری داشته باشید. قبل از سفر حتما وضعیت آب‌وهوایی را چک کنید و از سفر در روزهای بارانی خودداری نمایید. هوای بارانی احتمال بروز سیلاب را افزایش داده و باد شدید نیز باعث ریزش سنگریزه‌ها از ستون‌های بلند راگه می‌شود و خطراتی را برای گردشگران ایجاد می‌کند. برای سفر به دره راگه نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • با یک راهنمای حرفه‌ای و راه‌بلد همراه شوید تا ورودی‌های کم‌عمق دره را به راحتی پیدا کنید.
  • کفش پیاده‎روی و لباس مناسب داشته باشید.
  • کلاه لبه‌دار، کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی را فراموش نکنید.
  • آب و مقداری خوراکی سبک به همراه داشته باشید.
  • اگر قصد دارید شب را در این منطقه بمانید، حتما لباس گرم به همراه داشته باشید.
  • دقت داشته باشید که در بخشی از مسیر باید از میان رودخانه گیودری عبور کنید. پس لباس و کفش جایگزین به همراه داشته باشید تا در صورت خیس شدن از آن‌ها استفاده نمایید.
  • اگر اهل عکاسی هستید، دوربین خود را فراموش نکنید. دره راگه چشم‌اندازهای منحصربفردی دارد که می‌توانید در قاب دوربین خود ثبت کنید.

دره راگه رفسنجان

مسیر دسترسی به دره راگه

دره راگه در استان کرمان، بخش جنوب‌شرقی شهرستان رفسنجان واقع شده است. رفسنجان در فاصله ۱۱۵ کیلومتری شهر کرمان قرار دارد. در هر جای ایران که هستید، باید ابتدا خود را به رفسنجان برسانید. راه‌های مختلفی برای رسیدن به رفسنجان وجود دارد. اگر با ماشین شخصی سفر می‌کنید، از تهران تا رفسنجان حدود  9 ساعت در راه خواهید بود. وارد اتوبان تهران - قم شوید و شهرهایی چون کاشان، نائین، میبد و یزد را پشت سر بگذارید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید با وسایل نقلیه عمومی مانند هواپیما، قطار یا اتوبوس سفر کنید و خود را به شهر رفسنجان برسانید.

دقت داشته باشید که مسیر دره راگه یک مسیر خاکی و فرعی است. پس به دنبال تابلوهای راهنما نباشید.  وارد جاده رفسنجان- کرمان شوید. پس از عبور از پل کمربندی، حدود 4 کیلومتر جلوتر، یک خروجی آسفالت در سمت راست جاده دیده می‌شود.  در ابتدای خروجی یک راه فرعی و خاکی وجود دارد. وارد مسیر فرعی شوید و این راه را تا 10 کیلومتر ادامه دهید تا دیواره‌های تنگه راگه را ببینید.

دره راگه رفسنجان

در این مقاله به معرفی دره راگه رفسنجان پرداخته و اطلاعاتی در مورد این دره در اختیارتان قرار دادیم. راگه یکی از معروف‌ترین دره‌های ایران است که در طول هزاران سال در اثر فرسایش آب و روان شدن سیلاب‌ها به این شکل درآمده و فضایی بکر و دیدنی را ایجاد کرده است. این دره یکی از بهترین مکان‌ها برای طبیعت‌گردی در استان کرمان محسوب می‌شود. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و به دنبال مناطق بکر و ماجراجویانه می‌گردید، بازدید از این دره را از دست ندهید. در صورت تمایل می‌توانید با تورهای طبیعت‌گردی کایت همراه شوید و از دره راگه رفسنجان و دیگر جاذبه‌های اطراف آن بازدید نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر، دیگر صفحات سایت را موردبررسی قرار دهید و از شرایط و زمان برگزاری تورهای طبیعت‌گردی کایت آگاهی یابید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 75097700-021 تماس بگیرید و در مورد تور موردنظر خود با کارشناسان کایت مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید