روستای میمند | راهنمای سفر به روستای صخره‌ای میمند، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1403/03/20 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

انسان‌ها در طول تاریخ برای اینکه محل سکونتشان مقاوم و از حمله‌ی دشمنان در امان باشد راهکارهای زیادی یافته‌اند، برخی به کندن تونل‌های زیرزمینی اقدام کرده، برخی به قلعه‌ها پناه برده‌اند. اما عده‌ای هم بوده‌اند که هزاران سال پیش بدون ابزار پیشرفته، خانه‌هایشان را در دل کوه‌ها کنده و در خانه‌های صخره‌ای زندگی کرده‌اند. از این نوع شهرهای دستکند و صخره‌ای در ایران زیاد است اما امروز قصد داریم به سراغ یکی از قدیمی‌ترین شهرهای صخره‌ای دنیا یعنی شهر دستکند میمند برویم، شهری تاریخی در استان کرمان که امروزه به جاذبه‌ای گردشگری تبدیل شده است. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب جذاب با ما همراه باشید.

روستای میمند کرمان

روستای میمند یکی از روستاهای صخره‌ای معروف در ایران است که در استان کرمان و در نزدیکی شهر بابک قرار دارد، این روستا بیش از 10 هزار سال قدمت دارد و از جاذبه‌های مهم استان کرمان به شمار می‌رود. روستای میمند در فاصله‌ی 38 کیلومتری شمال شرقی شهر بابک واقع و توسط اجداد ایرانی ما بدون هیچ تجهیزات پیشرفته‌ای هزاران سال قبل در دل کوه کنده شده است. آن‌ها این خانه‌ها را برای محافظت از خود در برابر دشمنان حفر و تا سال‌ها در آن‌ها زندگی کرده‌اند. امروز نیز زندگی در این روستا و در میان خانه‌هایش جریان دارد و با افزایش تعداد گردشگرانی که به روستای میمند می‌آیند برخی اهالی خانه‌ها را به رستوران، کافه و حتی هتل تبدیل کرده‌اند، برخی نیز به مشاغلی همچون کشاورزی و دامداری مشغولند. آن‌ها در تابستان در همین خانه‌ها زندگی می‌کنند و فصل سرما را در کامارها می‌گذرانند، کامارها غارهایی در درون دره هستند که در صخره‌های نرم تراشیده شده و فضایی خشک و بیابانی را در زمستان برای اهالی فراهم می‌کنند. روستای بی نظیر میمند در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران و در سال 2015 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

روستای میمند1

تاریخچه‌ی روستای میمند

در مورد زمان ساخت روستای میمند و افرادی که این روستا را بنا کرده‌اند اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما با توجه به بناهای اطراف روستا و اشیایی که از گوشه و کنار آن به دست آمده پژوهشگران دو نظریه را در این رابطه ارائه داده‌اند: طبق نظریه‌ی اول زمان بنیانگذاری روستای میمند به 7 تا 8 قرن پیش از میلاد برمی‌گردد، جایی که مادها یکی از اقوام آریایی در این منطقه ساکن بوده و به دلیل مهرپرستی و اعتقاد به اینکه الهه‌ی میترا از دل کوه وصخره‌ها زاده شده، این خانه‌ها را به عنوان نیایشگاه بنا کرده‌اند. اما نظریه‌ی دوم عنوان می‌کند که روستای میمند به قرن‌های 2 و 3 قبل از میلاد یعنی اواخر دوره‌ی اشکانی و اوایل عصر ساسانی تعلق دارد، این را از قلعه‌ها و قبرهایی که در اطراف روستا هستند حدس می‌زنند. بر طبق این نظریه مردم کوچ‌رو فصول گرم خود را در این منطقه گذرانده و از آب و هوای معتدل و خنکش استفاده می‌کردند. با توجه به معماری خانه‌ها و اسناد تاریخی کشف شده در مناطق اطراف، نظریه‌ی دوم محتمل‌تر است.

روستای میمند 2

علت نامگذاری روستای میمند

برای نام میمند دو باور مختلف وجود دارد، اولی "میمند" را ترکیبی از دو واژه‌ی "می" به معنای شراب و "مند" به معنی مستی می‌داند، باوری بسیار قدیمی می‌گوید اهالی روستا پس از نوشیدن می، مست شده و در حالت مستی کار کندن صخره‌ها را انجام داده‌اند. باور دوم بیان می‌کند که لغت "می" تغییر یافته‌ی واژه‌ی "مغ" و "مند" به معنای دانشمند یا هنرمند می‌باشد.

روستای میمند3

معماری روستای میمند

معماری روستای میمند یکی از بی نظیرترین‌هاست، خانه‌هایی در دل کوه با کوچه‌هایی که در واقع مسیر شیبدار کوه به سمت بالا یا پایین هستند. به خانه‌های روستای میمند "کیچه" می‌گویند، این روستا روی هم رفته 406 کیچه و 2560 اتاق دارد. هر کیچه شامل یک یا چند اتاق و محلی برای نگهداری از حیوانات است، نور هر اتاق از فضایی کوچک در ارتفاع 75 سانتیمتری تامین شده و اتاق‌ها با پرده از هم جدا می‌شوند. دمای هوای اتاق‌ها در تابستان 5 درجه خنک‌تر و در زمستان 5 درجه گرم‌تر از فضای بیرون است. در قدیم برای پخت و پز از "دیدون" (اجاق‌های هیزمی بدون دودکش) استفاده می‌کردند، این اجاق‌ها از یک سو باعث سیاه شدن دیوارها و سقف می‌شد و از سوی دیگر همچون عایقی، استحکام هر اتاق را بیشتر می‌کرد. مساحت کیچه‌های روستای میمند باهم متفاوت است، بزرگ‌ترین کیچه‌ی این روستا 90 متر مربع وسعت دارد، شکل کیچه‌ها نیز ممکن است مربع، مستطیل یا دایره‌ای باشد. روی دیوار کنار هر دربِ کیچه، "کلیدون" قرار دارد که کلید در آن گذاشته می‌شود، ورودی هر کیچه نیز حدود 15 تا 20 سانتیمتر بالاتر از سطح است تا خاک و آب به داخل وارد نشود، در گوشه و کنار هر اتاق فضایی برای طاقچه، صندوق و ظروف طراحی و در دل صخره کنده شده است.

روستای میمند4

قسمت‌های مختلف روستای میمند

روستای میمند بخش‌های مختلف، متنوع و جذابی دارد، از میان این بخش‌ها می‌توان به آتشکده‌ی میمند که امروزه به موزه‌ی مردم شناسی تبدیل شده، حمام سنتی میمند با ساختاری سنتی در دل صخره‌ها، مسجد میمند که به دوره‌ی قاجار تعلق دارد، حسینیه‌ی میمند که از چند کیچه‌ی کنار هم با مساحت 200 متر مربع تشکیل شده و مدرسه‌ی میمند که در دل صخره‌ها قرار دارد و دارای 5 کلاس و حیاطی بزرگ می‌باشد اشاره کرد.

روستای میمند 5

آب و هوا و بهترین زمان سفر به روستای میمند

کرمان یکی از استان‌های کویری و گرم ایران است که هوای آن در تابستان بسیار گرم و آزاردهنده خواهد بود، از طرفی چون روستای میمند در کوهستان قرار گرفته زمستان‌های بسیار سردی هم دارد. بنابراین بهترین زمان سفر به روستای میمند از نظر آب و هوا، تمام فصل بهار و شهریور تا اواسط پاییز است، در این زمان‌ها هوای منطقه معتدل و گشت و گذار در داخل روستا و مناطق اطراف آن بسیار لذتبخش خواهد بود.

روستای میمند 6

چگونگی دسترسی به روستای میمند

برای رسیدن به روستای میمند چند راه پیش رو دارید: اگر سفر هوایی دوست دارید، باید بدانید که نزدیک‌ترین فرودگاه به میمند، فرودگاه شهر سیرجان است، وقتی به آنجا رسیدید می‌توانید با تاکسی دربستی به روستای میمند بروید. اگر می‌خواهید با قطار سفر کنید ایستگاه راه آهن خاتون آباد نزدیک‌ترین ایستگاه قطار به روستای میمند است، از این ایستگاه تا روستا را باید با تاکسی دربستی طی کنید. برای سفر به روستای میمند با اتوبوس باید به شهر بابک بروید، این شهر از شهرهای بسیاری مانند تهران، یزد و کرمان اتوبوس مستقیم دارد، وقتی به شهر بابک رفتید خود را با تاکسی دربستی به روستای میمند برسانید. اگر هم تمایل دارید که با خودروی شخصی به روستای میمند بروید مسیر و مدت زمان سفر شما با توجه به محل اقامتتان متفاوت خواهد بود. برای مثال فاصله‌ی تهران تا روستای میمند حدود 290 کیلومتر است که 3 ساعت طول می‌کشد و از شهرهای یزد، مهریز، انار، شهر بابک و میمند می‌گذرد. فاصله‌ی کرمان تا روستای میمند 240 کیلومتر و تقریبا 2 ساعت و نیم است، این مسیر از شهرهای کرمان، رفسنجان، سرچشمه، شهر بابک و میمند عبور می‌کند. فاصله‌ی شهر بابک تا روستای میمند 38 کیلومتر است و جاده‌ای مناسب و آسفالته دارد، طبیعت این جاده نیز بسیار زیبا و دیدنی می‌باشد.

آدرس: استان کرمان، 38 کیلومتری شمال شرق شهر بابک، روستای صخره‌ای میمند

روستای میمند 7

چگونگی اقامت در روستای میمند

تبدیل شدن روستای میمند به یک جاذبه‌ی گردشگری باعث شده که در این روستا اقامتگاه‌های بومگردی زیادی ایجاد شود، این اقامتگاه‌ها برخی از خانه‌های روستا هستند. بومگردی‌های روستای میمند از امکانات اولیه برای مسافران برخوردار بوده و تجربه‌ای هیجان انگیز را برای گردشگران به ارمغان می‌آورند. بومگردی دستکند میمند، اقامتگاه خونه سنگی، اقامتگاه صخره، بومگردی میمند باستان، مهمانسرای سنتی میمند و اقامتگاه تیلا، تعدادی از مکان‌های مناسب روستای میمند هستند که گردشگران می‌توانند شبی به یاد ماندنی را در آن‌ها سپری کنند.

روستای میمند 8

روستای میمند 9

روستای میمند 10

در این مقاله روستای میمند را به شما معرفی کرده، در مورد تاریخچه، معماری و بخش‌های مختلف آن صحبت نمودیم و شرایط بازدید از آن را بیان کردیم. روستای میمند یکی از روستاهای صخره‌ای ایران است که در استان کرمان و در نزدیکی شهر بابک قرار دارد، بازدید از روستای میمند بی شک تجربه‌ای متفاوت در زندگی گردشگران است چرا که آن‌ها را با سبک تازه‌ای از زندگی مواجه می‌کند، سبکی که از هزاران سال پیش تاکنون در این منطقه رواج داشته است ،  همچنین با سایت کایت میتوانید با بهترین تیم گردشگری به تورهای داخلی و تور های خارجی بروید و تجربه های جدید کسب کنید ... همچنین میتوانید به صفحه رزرو تور اقساطی مراجعه فرمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید