شیرینی‌های کرمان | با شیرینی‌های سنتی و خوشمزه‌ی کرمان آشنا شوید
ضحا اکبری 1403/03/19 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

کرمان یکی از شهرهای کویری و زیبای ایران است که به خاطر داشتن آثار تاریخی جذاب همچون باغ شازده یا ارگ بم شهرت بسیاری دارد، همه ساله گردشگران زیادی از سرتاسر ایران برای بازدید از زیبایی‌های کرمان راهی این شهر می‌شوند، اما شاید با شیرینی‌های محلی و خوشمزه‌اش آشنا نباشند، شیرینی‌هایی که طعم اصالت می‌دهند. در این مقاله قصد داریم به کرمان سفر کرده و شما را با شیرینی‌های سنتی این شهر آشنا کنیم، پیشنهاد می‌کنیم ما را تا پایان این مطلب خوشمزه همراهی کنید.

  1. کلمپه

کلمپه یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های کرمان است که قدمتی طولانی دارد و امروزه پخت آن به سایر شهرهای ایران نیز رسیده است، این شیرینی شبیه کلوچه می‌باشد با این تفاوت که ماده‌ی اصلی که در میان آن قرار میگیرد خرماست. مواد لازم برای تهیه‌ی کلمپه‌ی کرمانی عبارتند از: آرد سفید، روغن جامد، ماست، زعفران دم شده، زرده‌ی تخم مرغ، بیکینگ پودر، خرما، پودر دارچین، مغز گردو و پودر هل. برای آماده شدن کلمپه ابتدا با مواد، خمیری لطیف درست کرده، بعد خرما و سایر مواد میانی را درون آن قرار داده یک لایه‌ی دیگر خمیر روی آن می‌گذارند و در نهایت با مُهر روی تمام مواد را فشار می‌دهند تا شکل کلمپه به خود بگیرد. بعد این خمیر به دست آمده را درون فر گذاشته و در انتها کلمپه‌ی پخته شده را با چای نوش جان می‌کنند.

شیرینی های کرمان 1

  1. کماچ

شیرینی کرمانی دیگری که میخواهیم در موردش حرف بزنیم، کماچ است، کماچ کرمان از شیرینی‌های لذیذ این شهر است اما در سیرجان و بم نیز تهیه می‌شود. برای تهیه‌ی کماچ موادی همچون خرما، شکر، آرد سهن (آرد جوانه‌ی گندم)، آرد گندم، پسته و گردو نیاز است. با مواد اولیه خمیری درست کرده و روی سینی فر پهن می‌کنند، بعد یک لایه‌ی ضخیم از خرما روی آن پهن کرده و لایه‌ی دیگری از خمیر را که روی یک تخته‌ی صاف پهن کرده‌اند روی این دولایه می‌گذارند. سینی را درون فر گذاشته و بعد از پخت اجازه می‌دهند تا خنک شود، کماچ پای ثابت عصرانه‌ی کرمانی‌هاست.

شیرینی های کرمان 2

  1. سوهان زرند

با شنیدن نام سوهان حتما به یاد سوهان قم می‌افتید اما خوب است بدانید که شهر زرند کرمان نیز سوهانی مخصوص دارد که بسیار خوش طعم و از سوغات استان کرمان است. سوهان زرند از سوهان قم لطیف‌تر و تردتر است و با موادی همچون آرد سهن (آرد جوانه‌ی گندم)، آرد سفید، شکر، زعفران و هل درست می‌شود. سوهان زرند با توجه به مواد اولیه‌ای که در تهیه‌ی آن استفاده شده، انواع مختلفی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به سوهان نارگیلی، سوهان عسلی، سوهان کنجدی، سوهان هل‌دار، سوهان پسته‌ای و سوهان لقمه‌ای اشاره کرد.

  1. قطاب کرمان

قطاب نوعی شیرینی خوش طعم است که از سوغات شهرهای کرمان و یزد به شمار می‌رود، این شیرینی خوشمزه از دوره‌ی هخامنشیان به یادگار مانده است. مواد تشکیل دهنده‌ی خمیر قطاب آرد قنادی، کره، ماست چکیده، پودر قند، زرده‌ی تخم مرغ، بیکینگ پودر، گلاب، دارچین و هل هستند و مواد میانی آن را پودر قند، پودر هل، پودر پسته، مغز گردو و گلاب تشکیل می‌دهند. با مواد اصلی خمیری تهیه کرده، داخل آن را با مواد میانی پر نموده و در نهایت خمیر را به شکل نیم دایره درمی‌آورند، بعد آن را درون فر گذاشته یا در روغن داغ سرخ می‌کنند.

شیرینی های کرمان 4

  1. برشتو

برشتو یکی از شیرینی‌های اصیل کرمان است که از ترکیب آرد سرخ شده در روغن با خرما یا شکر به دست می‌آید، از دیگر مواد تشکیل دهنده‌ی برشتو می‌توان پودر قند، آرد نخودچی، پودر هل و پودر کاکائو را نام برد.

شیرینی های کرمان 5

  1. شیرینی پَر

نان یا شیرینی پر یکی از شیرینی‌های محلی کرمان است که در مناسبت‌هایی مثل عید نوروز یا شب یلدا سرو می‌شود. این شیرینی در دسته‌ی شیرینی‌های خشک قرار گرفته و از موادی نظیر آرد، پودر قند، زرده‌ی تخم مرغ، روغن جامد، شیر، زعفران، پودر هل و پودر پسته تهیه می‌شود.

شیرینی های کرمان 6

  1. حلوای پسته

حلوای پسته از شیرینی‌های معروف کرمان و یک خوراکی خوش عطر و طعم است که ماده‌ی اولیه‌ی تهیه‌ی آن در کنار آرد، پسته است، مواد دیگر برای درست کردن حلوای پسته پودر قند، کره، روغن، پودر هل و شکلات شیری هستند.

شیرینی های کرمان 7

  1. فالوده‌ی کرمان

فالوده نام یک دسر سنتی ایرانی است که در شهرهای مختلفی از کشور تهیه می‌شود، اما فالوده‌ی کرمانی یکی از خوشمزه‌ترین انواع آن می‌باشد. برای تهیه‌ی فالوده‌ی کرمانی از موادی همچون نشاسته، آب، گلاب، شکر و تخم شربتی استفاده می‌شود، این فالوده نسبت به فالوده‌ی شهرهای دیگر نرم‌تر است.

شیرینی های کرمان 8

  1. خرما بریز

خرما بریز یا حلوای کرمانی نوعی حلوای خوش طعم است که خرما از مواد اصلی آن محسوب می‌شود، این حلوا بسیار مقوی و خونساز است و در فهرست سوغات کرمان قرار می‌گیرد. دیگر مواد تشکیل دهنده‌ی خرما بریز عبارتند از: آرد گندم، روغن، گلاب، دانه‌ی رازیانه، پودر گشنیز، پودر هل و پودر دارچین، روش تهیه‌ی آن نیز مانند سایر حلواهاست فقط در حین پخت خرما به سایر مواد اضافه می‌شود.

شیرینی های کرمان 9

  1. قاووت (قوتو)

قاووت شیرینی نیست درواقع پودری است که از ترکیب شدن چندین ماده‌ی مقوی که پودر شده‌اند تشکیل می‌شود. این پودر خوشمزه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و در زبان کرمانی به آن قوتو می‌گویند. پسته، بادام، فندق، گردو، شکر، قهوه، جو، نخودچی، گندم، کنجد، بذر گیاهان دارویی و ادویه‌های دارویی همچون زیره موادی هستند که از پودر آن‌ها در تهیه‌ی قاووت استفاده می‌شود.

شیرینی های کرمان 10

در این مقاله 10 مورد از شیرینی‌های محلی و معروف کرمان را به شما معرفی کرده و در مورد مواد اولیه و طرز تهیه‌ی آن‌ها صحبت کردیم، کرمان یکی از شهرهای بسیار دیدنی ایران است که جاذبه‌های تفریحی و تاریخی فراوانی دارد. بازدید از این جاذبه‌ها در کنار چشیدن طعم بی نظیر شیرینی‌های کرمانی، تجربه‌ای است که در هیچ جای دیگر دنیا به دست نمی‌آید. همچنین با سایت کایت میتوانید با بهترین تیم گردشگری به تورهای داخلی و تور های خارجی بروید و تجربه های جدید کسب کنید ... همچنین میتوانید به صفحه رزرو تور اقساطی مراجعه فرمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید