پارک ملی بوجاق - تصاویر + آدرس + راهنمای بازدید
زهرا نیرومند 1400/06/05 5207 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



پارک ملی بوجاق، منطقه‌ای حفاظت‎شده در استان گیلان است که در بندر کیاشهر قرار دارد. این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوعی بوده و گونه‌های مختلف جانوری را در خود جای داده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پارک ملی بوجاق، قرار گرفتن خشکی و دریا در کنار هم می‌باشد. بوجاق در جنوب دریای خزر و در بخش شمالی بندر کیاشهر واقع شده و مساحتی حدود ۳۲۶۰ هکتار را در برمی‌گیرد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با پارک ملی بوجاق و راهنمای بازدید از آن آشنا شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق، منطقه‌ای حفاظت‌شده با وسعت ۳۲۶۰ هکتار است که حدود ۱۶۰۰ هکتار آن منطقه دریایی، ۱۶۰ هکتار محدوده تالاب بوجاق و باقی‌مانده آن خشکی می‌باشد. این پارک در بندر کیاشهر شهرستان آستانه اشرفیه قرار دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان گیلان محسوب می‌شود. پارک ملی بوجاق  به دلیل تنوع بالای گیاهان و حیوانات، اهمیت بسیاری داشته و از جمله ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره به شمار می‌آید. تالاب بوجاق در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های کشور به ثبت رسید و در سال 1381 نیز عنوان پارک ملی را از آن خود کرد.

پارک بوجاق به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود. رودخانه سفیدرود از بین این دو بخش عبور می‌کند. در واقع این منطقه دارای سه تالاب می‎باشد. تالاب کیاشهر در شرق، تالاب بوجاق در غرب و تالاب ۲۲ بهمن که به همراه سفیدرود در مرکز این پارک قرار دارند. بخش مرکزی، جلگه‌ها، علفزارها و خشکی‌ها را نیز در برمی‌گیرد.

بوجاق

تنوع زیست‌محیطی

پارک بوجاق دارای گونه‌های زیستی شگفت‌انگیز و در حال انقراض می‌باشد. از این رو، از اهمیت بسیار بالایی برخودار بوده و مورد حفاظت شدید قرار دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده،  تاکنون ۲۳۴ گونه پرنده از 49 گروه مختلف در این پارک شناسایی شده‌اند که 12 گونه‌ی آن‌ها در حال انقراض هستند. نام این‌ گونه‌ها در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست عنوان شده است. از جمله پرندگان موجود در این پارک می‌توان به فلامینگو، درنا، لک‌لک، خوتکا، قو، غاز، مرغابی، کاکایی، مرغ سقا، قرقاول، بلدرچین، گیلان‌شاه، گیلار، پرستوی دریایی، عقاب دریایی، کشیم، جغد، چکاوک، دارکوب، حواصیل، زنگوله بال، هدهد، خروس کولی، تلیله، سبزه قبا، زنبورخوار، قرقی، لاچین، توکا، قمری، سینه سرخ، بلبل، کوکو، چلچله و ... اشاره کرد. البته اغلب پرندگان این پارک، مهاجر هستند و در فصل‌های سرد سال به این منطقه  کوچ می‎کنند. تعدادی پرنده نادر نیز در این تالاب دیده‌ شده‌اند که شامل عروس غاز، غاز پیشانی ‌سفید، غاز پا زرد، فالاروپ و شناگر بلوطی می‌باشند. شناگر بلوطی تنها دو بار در ایران مشاهده شده است که یک مرتبه از آن در پارک ملی بوجاق بوده است. علاوه بر پرندگان، 50 گونه آبزی نیز در این منطقه شناسایی شده‌اند که از بین آن‌ها می‌توان به اردک ماهی، لای‌ ماهی، ماهی کاراس، ماهی سفید، کپور، سرخ باله، سیم‌پرک و فک خزری اشاره کرد. این پارک 248 گونه گیاهی را نیز شامل می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها نی، عدسک آبی، تراپا، کلونی، لویی، آقطی، توسکا، تمشک، انار، میریوفیلوم، سراتوفیلوم و درختان سوزنی برگ هستند.

بوجاق

جاذبه‌های گردشگری پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه است که دریا، رودخانه، تالاب  و مناطق سرسبز گسترده‌ای را شامل می‌شود. می‌توانید در قسمت‌های دشتی پارک قدم بزنید و از چشم‌اندازهای سرسبز و زیبا لذت ببرید. اگر در فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید، میوه‌های تمشک را بر روی بته‌های آن می‌بینید. می‌توانید مقداری تمشک بچینید و در حین لذت بردن از زیبایی‌های اطراف، میل کنید.

پرنده‌نگری یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه است که طرفداران بسیاری نیز دارد. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، گونه‌های مختلفی از پرندگان در این منطقه دیده می‌شوند که برخی از آن‌ها بومی بوده و تعدادی نیز مهاجر هستند. اگر به حیات وحش علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم زمانی را به پرنده‎نگری اختصاص دهید و از تماشای گونه‌های متنوع و رنگارنگ لذت ببرید. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید گونه‌های نادر را نیز در این منطقه مشاهده نمایید. البته برای دیدن این نوع پرندگان باید کمی تجربه داشته باشید و نکاتی را نیز رعایت نمایید. به عنوان مثال رنگ لباستان بسیار مهم است. بهتر است لباس‌هایی را بپوشید که رنگشان به رنگ طبیعت نزدیک‌تر باشد. رنگ‌های خاکی، کرم، خاکستری و سبز بهترین گزینه‌های انتخابی هستند. از پوشیدن رنگ‌های تند پرهیز کنید. اگر به عکاسی علاقه‌مندید، حتما یک دوربین با کیفیت به همراه داشته باشید تا عکس‌های جذاب و دیدنی از پرندگان ثبت کنید.

قایق‌رانی تفریح دیگری است که در تالاب بوجاق از آن برخوردار خواهید بود. می‌توانید یک قایق کرایه کنید و به مدت نیم تا یک ساعت بر روی آب‌های زیبای تالاب و در میان نیزارها به قایق‌سواری بپردازید. البته توجه داشته باشید که باید با سرعت مناسب حرکت کنید تا مزاحم جانوران دریایی و حیوانات موجود در تالاب نشوید.

بوجاق

بهترین زمان برای بازدید از پارک ملی بوجاق

در  هر فصلی از سال که به این منطقه سفر کنید، زیبایی‌ها و جذابیت‌های منحصربفردی را خواهید دید. در دو فصل بهار و تابستان پوشش گیاهی منطقه در بهترین شرایط خود قرار داشته و سرسبزی آن باعث ایجاد چشم‌اندازهای زیبا و دیدنی می‏گردد. در این فصل‌ها این فرصت را دارید که در میان پارک قدم بزنید یا به دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری و ... بپردازید. اگر به قصد پرنده‌نگری به پارک ملی بوجاق سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم فصل‌های سرد سال را برای سفر انتخاب کنید تا تصویری چشم‌نواز از انبوه پرندگان رنگارنگ را در مقابل خود داشته باشید.

بوجاق

راه‌های دسترسی به پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق در استان گیلان، سمت شمال شرقی شهرستان رشت، محدوده بندر کیاشهر تا زیباکنار قرار دارد و در نوار ساحلی دریای خزر واقع شده است. مسیرهای متعددی برای رسیدن به این پارک وجود دارد که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید. جاده‌‌های حسن‌رود و لشت‌نشاء، دو مسیر این پارک هستند که در نهایت به زیباکنار می‎رسند. برای رسیدن به زیباکنار مسیرهای خاکی دیگری نیز وجود دارد که یکی از آن‌ها از کنار رودخانه اشمک عبور می‌کند. پارک ملی بوجاق در غرب رودخانه اوشمک واقع شده است.

بوجاق

راهنمای بازدید از پارک ملی بوجاق

در بازدید از پارک ملی بوجاق نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • قبل از سفر وضعیت آب‌وهوایی منطقه را مورد بررسی قرار دهید تا از سفر خود لذت بیشتری ببرید.
  • این پارک دارای امکاناتی چون سرویس بهداشتی و کافه می‌باشد که می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید.
  • پارک ملی بوجاق محدوده‌ای وسیع را در برمی‌گیرد و بخش‌های مختلفی دارد. اگر قصد گشت‌وگذار در این پارک را دارید، حتما کفش راحت و مناسب پیاده‌روی به همراه داشته باشید.
  • یک کفش و یک دست لباس اضافه به همراه داشته باشید تا در صورت خیس یا گلی شدن بتوانید از آن استفاده نمایید.
  • پل چوبی کیاشهر یکی از جاذبه‌های این شهر است که از میان نیزارهای تالاب بوجاق عبور کرده و در واقع پارک ملی بوجاق را به دریا متصل می‌کند. عبور از پل چوبی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازدید از تالاب بوجاق است که پیشنهاد می‌کنیم از ندهید.

بوجاق

در این مقاله به معرفی پارک ملی بوجاق پرداخته و اطلاعاتی در مورد این پارک، گونه‌های گیاهی و جانوری و جاذبه‌های گردشگری آن در اختیارتان قرار دادیم. پارک ملی بوجاق از جمله جاذبه‌های طبیعی استان گیلان است که در بندر کیاشهر قرار دارد. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و به پرنده‌نگری علاقه‌مندید، بازدید از این پارک را از دست ندهید. برخی از آژانس‎های گردشگری تور پارک ملی بوجاق را در لیست مقاصد طبیعت‌گردی خود داشته و علاقه‌مندان را در بازدید از این جاذبه‌ی طبیعی زیبا همراهی می‌کنند. اگر قصد سفر با تورهای گردشگری را دارید، با شماره 75097700-021 تماس بگیرید و در مورد تور موردنظر خود با کارشناسان کایت مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید