ییلاق ماسال | کامل‌ترین راهنمای بازدید از ماسال + تصاویر
زهرا نیرومند 1400/05/28 5749 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



ماسال، شهری بسیار زیبا و دیدنی در استان گیلان است که در بخش شمالی غربی شهر رشت، مرکز این استان، قرار دارد. منطقه‌ای خوش آب‌وهوا با چشم‌اندازهایی فوق‌العاده‌ که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. هوای مطبوع، مراتع وسیع و سرسبز، آبشارها، رودخانه‌ها، کوه‌ها و جنگل‌ها، از جمله ویژگی‌های این شهر است که آن را از دیگر نقاط گیلان متفاوت کرده و سالانه گردشگران و طبیعت‌دوستان بسیاری را به این سمت می‌کشاند. در ماسال این فرصت را دارید که در میان ابرها قدم بزنید و از آرامش منطقه و فضای مه‌آلود و رویایی آن لذت ببرید. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و به دنبال مناطق بکر و منحصربفرد می‌گردید، ادامه مطلب را دنبال نمایید تا با ییلاق ماسال بیشتر آشنا شوید. با ما همراه باشید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور ماسال" شوید.

ماسال کجاست؟

ماسال در لغت به معنای کوهوار است و به مکانی گفته می‌شود که در کنار کوه قرار دارد. این نام‌گذاری به دلیل قرارگیری شهر ماسال در کنار رشته‌‌کوه‌های تالش می‌باشد. البته در گذشته این منطقه با نام رودکنار شناخته می‌شد و دلیل آن نیز قرار گرفتن روستای ماسال در کنار رودخانه خالکایی بود. رود خالکایی از کوه‌های تالش و شاه‌معلم سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از کنار شهر زیبای ماسال، در نهایت وارد تالاب انزلی می‌شود. این شهر کوچک در استان گیلان واقع شده و حدود 55 کیلومتر با شهر رشت فاصله دارد. قرار گرفتن ماسال در میان کوه‌ها و عبور رودخانه و آبشارهای بلند از آن، طراوت و شادابی خاصی به آن داده و وجود جنگل‌ها، مراتع و دشت‌ها، آن را به مکانی جذاب و منحصربفرد تبدیل کرده است.   

شهر ماسال در ارتفاع 84 متری از سطح دریا قرار دارد و پس از رودبار دومین شهر مرتفع استان گیلان محسوب می‌شود. این شهر در گذشته‌ای نه چندان دور یک روستا بوده است که توسط شهرهایی چون فومن، رضوان‌شهر، صومعه‌سرا، خلخال و اردبیل احاطه شده بود. وجود بازارهای محلی چون شنبه‌بازار در این روستا  و توجه گردشگران به این منطقه، باعث رونق و شکوفایی ماسال زیبا شده و کم‌کم آن را به یک شهر تبدیل کرد. اهالی ماسال مردمانی خون‌گرم و مهمان‌نواز هستند و از کشاورزی و دامداری کسب درآمد می‌کنند. اغلب ساکنان این منطقه از قوم تالش هستند و به زبان کهن تالشی صحبت می‌کنند.

ییلاق ماسال

ییلاقات ماسال

ماسال مجموعه‌ای از ییلاقات زیبا و خوش‌آب‌وهوا را در برمی‌گیرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اولسبلنگاه، سوئه‌چاله، خندیله‌پشت، شنبه‌راه، ملومه‌بند، اسپی‌دشت، تلارگاه و واشیار  اشاره کرد. 

ییلاق اولسبلنگاه: اولسبلنگاه یکی از معروف‌ترین و البته زیباترین ییلاقات ماسال است که در ارتفاع  ۱,۴۹۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این ییلاق در 27 کیلومتری شمال غرب شهر ماسال واقع شده و چشم‌اندازی زیبا  و دیدنی از دو شهر ماسال و تالش را در زیر پاهای بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های ییلاق اولسبلنگاه می‌توان به بافت قدیمی، کلبه‌های چوبی و زندگی ساده روستایی در آن اشاره کرد. در این منطقه آب لوله‌کشی و حتی برق وجود ندارد. روشنایی کلبه‌ها از موتور برق تامین می‌گردد و برای آب نیز از تانکر استفاده می‌شود. اهالی این روستا به کشاورزی و دامداری مشغولند و محصولات خود شامل گوشت، تخم‌مرغ، شیر، کره، پنیر محلی، نان و ... را به گردشگران عرضه می‌کنند.  

ییلاق سوئه‌چاله: سوئه‌چاله یکی دیگر از ییلاقات ماسال است که با خانه‌های دوطبقه و رنگی‌اش شناخته می‎شود. این ییلاق  در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و حدود 25 کیلومتر با ماسال فاصله دارد.

ییلاق خندیله‌پشت: خندیله‌پشت ییلاق دیگری است که در میان کوه‌های بلند و سرسبز ماسال قراردارد. این ییلاق در یک منطقه کوهستانی واقع شده و آب‌وهوایی بسیار سرد دارد. تا جایی که حتی در فصل تابستان نیز نیاز به وسایل گرمایشی و لباس‎ گرم دارید.

ییلاق شنبه‌راه: شنبه‌راه  ییلاقی سرسبز و زیباست که چشم‌اندازهایی بکر و دیدنی را به نمایش می‌گذارد.  کلبه‌های چوبی شنبه‌راه و اقامت در آن‌ها از جمله ویژگی‌های این ییلاق است که آن را از دیگر ییلاق‌های منطقه متمایز می‌کند.

ییلاق اسپی‌دشت: اسپی‌دشت یکی از محبوب‌ترین ییلاق‌های ماسال است. این ییلاق با جست و خیز اسب‌های وحشی در دل طبیعت شناخته می‌شوند. چشم‌اندازهایی بسیار دیدنی که بازدیدکنندگان را به یاد تابلوهای نقاشی می‌اندازد. از دیگر ویژگی‌های اسپی‌دشت می‌توان به پدیده  بی‌نظیر اقیانوس ابرها اشاره کرد. 

ییلاق واشیار: واشیار از جمله ییلاقات منطقه شاندرمن است که در میان کوه‌های سرسبز ماسال قرار دارد. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این ییلاق، آبشار دیدنی واشیار است که طراوتی فوق‌العاده به منطقه داده و مقصدی مناسب برای روزهای گرم تابستانی محسوب می‌شود.

علاوه بر موارد عنوان شده، ییلاقات کوچک‎تری نیز در شهر ماسال وجود دارد که هرکدام از آن‌ها جذابیت‌های خاص خود را داشته و بخشی از زیبایی‌های بی‌نظیر این منطقه را به تصویر می‌کشند. خریدول، آری‌دول، سیاهدول، گنذر، شالما، نسا، گامیشیان، تلارگاه، نم نم پشت، ملومه‌بند، خشکه دریا  و لیپا از جمله این موارد هستند که هم‌چنان بکر و دست‌نخورده باقی مانده‌اند.

ییلاق ماسال

زیبایی‌های ییلاق ماسال

طبیعت زیبا و حیرت‌انگیز ماسال، وجود پدیده اقیانوس ابرها، چشم‌اندازهایی بی‌نظیر از کلبه‌های چوبی و پرسه زدن گاه و بیگاه اسب‌های وحشی در میان مراتع و دشت‌های سرسبز از جمله جذابیت‌های ماسال است که سالانه گردشگران بسیاری را به این سمت می‌کشاند. اگر قصد دارید یک زندگی ساده روستایی را در فضایی آرام و به دور از همهمه‌های شهری تجربه کنید، ماسال بهترین انتخاب برای شماست. خوابیدن در کلبه‌های چوبی و در کنار بخاری‌های هیزمی و بیدار شدن با صدای پرندگان و گله گاوها و گوسفندها، بخشی از جذابیت‌هایی ییلاق ماسال است که می‌توانید از آن بهره‌مند باشید.

پیشنهاد می‌کنیم برای صبحانه از محلی‌های روستا نان تازه، شیر، کره، پنیر  و ... را تهیه نموده و روز خود را با طعم بی‌نظیر محصولات محلی آغاز کنید. در طول روز نیز به طبیعت‌گردی بپردازید و ورزش‌هایی چون اسب‌سواری، کوهنوردی و پیاده‌روی را در دل طبیعتی بکر و دیدنی تجربه نمایید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید به رستوران‌ها و غذاخوری‌های  کوچک محلی که در کنار جاده‌ها وجود دارند، مراجعه کنید و  انواع غذاهای محلی و خورشت‌های بی‌نظیر گیلانی را برای ناهار سفارش دهید. از جمله غذاهای خوشمزه و معروف گیلانی می‌توان به فسنجان محلی ترش، باقالا قاتق، ترش‌ تره، انار بیج و کال کباب اشاره کرد.

ییلاق ماسال

جاذبه‌های گردشگری اطراف ماسال

منطقه ماسال و طبیعت اطراف آن، جاذبه‌های دیدنی بسیار متنوعی دارد. اگر فرصت کافی دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به این مناطق بزنید و حداقل چند مورد از آن‌ها را در برنامه سفر خود بگنجانید.

منطقه شاندرمن: شاندرمن منطقه‌ای بکر و زیباست که در 10 کیلومتری شمال ماسال قرار دارد. این منطقه آب‌وهوایی بسیار مطبوع داشته و چشم‌اندازهایی رویایی را به تصویر می‌کشد. غار آویشو و  آبشار وزن از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری ماسال هستند که در این منطقه واقع شده‌اند.   

بام ماسال: به ارتفاعات ماسال، بام ماسال گفته می‎شود. بام ماسال چشم‎اندازهای بسیار زیبا و حیرت‌انگیزی از طبیعت اطراف را به نمایش گذاشته و تصاویری دیدنی ایجاد می‌کند. برای رسیدن به بام ماسال باید وارد بخش مرکزی این شهر شوید و مسیر را به سمت ییلاق اولسبلنگاه دنبال کنید. جاده آسفالته را در پیش بگیرید و آن را به سمت بالا ادامه دهید.

دشت النزه: دشت النزه از جمله ییلاقات بکر و دیدنی شمال ایران است که در منطقه ماسال و در میان کوه‌های شاندرمن قرار دارد. کوه‌های این منطقه پوشیده از درختان انبوه و گیاهان متنوع بوده و چشم‌اندازهایی زیبا و رویایی را خلق می‌کنند. آب‌وهوای مطبوع، دشت‌های سرسبز،  اسب‌های وحشی و دام‌هایی که در میان مراتع وسیع در حال چرا هستند، زیبایی خاصی به این منطقه داده و دشت النزه را به یکی از جذاب‌ترین ییلاقات ماسال تبدیل کرده‌اند.

غارهای ماسال: از جمله جاذبه‌های گردشگری ماسال می‌توان به غارهای شگفت‌انگیز آن اشاره کرد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها غار آویشو نام دارد. آویشو تصویری از قندیل‌های بزرگ و بسیار دیدنی را به نمایش گذاشته و با ستون‌های آهکی و آبشارهای زیبا، بازدیدکنندگان را شگفت‌زده می‎کند. منطقه ماسال دارای 17 غار دیدنی دیگر نیز می‌باشد که از میان آن‌ها می‌توان به غار خندیله‌پشت، چسلی و کلچال اشاره کرد.

آبشارهای ماسال: ماسال شهر آبشارهای بلند است. آبشار خون، ویوز، تولی نساء و رامینه از جمله آبشارهای این منطقه هستند که با عنوان مرتفع‌ترین آبشارهای ماسال شناخته می‌شوند.

محل شهادت میرزا کوچک‌‌خان: میرزا کوچک‌‌خان جنگلی یک مبارز  ملی‌گرا بود که در روستایی با نام گیلوانه به شهادت رسید. این روستا در 45 کیلومتری مرکز شهر ماسال قرار دارد و محل شهادت نیز با یک سنگ یادبود مشخص شده است.

علاوه بر موارد عنوان شده، جاذبه‌های طبیعی  و تاریخی دیگری نیز در شهر ماسال وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به منطقه باستانی اسبه‌ریسه، قلعه کول، دره خون، محوطه شهرگاه ماسوله خونی، منطقه جنگلی طاسکوه، گردشگاه ریزه‌مندان، روستای گیله‌سرا، روستای وردم، ساختمان قدیمی خاندان رحیمی و زیارتگاه‌هایی چون بقعه چسلی وقاع، بقعه آقا سید مهرعلی و آقا سید رضا علی، بقعه سید صفی‌الدین، بقعه سنگ‌بست، بقعه شاهزاده هاشم چسلی، آقا سید رضا دلیجان، آقا سید ابراهیم قران و زیارت‌گاه‌های کلکاپشت و شاه‌معلم  اشاره کرد.

بازارهای محلی ماسال نیز از جمله محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند که پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن‌ها را از دست ندهید. در این بازارها می‌توانید صنایع دستی ماسال و محصولات اهالی این منطقه را خریداری نمایید.  از جمله سوغاتی‌های ماسال می‌توان به گلیم، جاجیم، حصیر، شال، چادر شب  و انواع صنایع چوبی و عروسک‌های سنتی اشاره کرد.

ییلاق ماسال

اقامت در ییلاق ماسال

برای اقامت در ماسال گزینه‌های متعددی پیش‌رو دارید. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در کلبه‌های چوبی  روستایی اقامت داشته باشند و یک شب را در کنار بخاری‌های هیزمی و با حداقل امکانات به صبح برسانند. در صورتی که قصد انجام چنین کاری را دارید، مواد غذایی و لوازم موردنیاز را به همراه داشته باشید. اگر مایل باشید می‌توانید یکی از اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی این منطقه را انتخاب نمایید. اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی شرایط اقامت را مانند روستاییان منطقه را برای علاقه‌مندان فراهم کرده و امکانات موردنیاز را نیز در اختیار آنان قرار می‌دهند. می‌توانید این اقامت‌گاه‌ها را از قبل رزرو کنید تا معطل پیدا کردن مکان نباشید. کمپینگ نیز نوع دیگری از اقامت در ماسال است که موردتوجه طبیعت‌گردان قرار دارد. اگر اهل کمپینگ زدن هستید، لوازم موردنیاز را به همراه داشته باشید و چادر خود را در گوشه‎ای از طبیعت زیبای منطقه برپا کنید.  

در صورتی که به دنبال امکانات کامل رفاهی هستید، می‎توانید مهمانسراها، ویلاها و هتل‌های ماسال را برای اقامت انتخاب نمایید. ماسال یک شهر توریستی است و هتل‌های متعددی دارد. حدود 20 هتل در حال فعالیت در این منطقه هستند که از میان آن‌ها می‌توان به هتل 3 ستاره معصومی در گیلوان، هتل آریانا در روستای گنذر، هتل رویال در روستای طاسکوه، هتل رستوران رامینه، هتل رستوران سامان و اقامت‌گاه افرا اشاره کرد.

ییلاق ماسال

بهترین زمان برای سفر به ییلاق ماسال

ماسال منطقه‌ای ییلاقی است و تابستان‌هایی خنک و زمستان‌هایی بسیار سرد دارد. دمای هوا در فصل‌های سرد سال به زیر صفر درجه می‌رسد و امکان زندگی در این منطقه وجود ندارد. ساکنان ییلاقات نیز در فصل‌ زمستان دام‌های خود را جمع کرده و به شهر ماسال کوچ می‌کنند.  بنابراین، زمستان فصل مناسبی برای سفر به ییلاق ماسال نیست.

در اوایل فصل بهار، خصوصا در فروردین‌ماه، شاهد بارش باران‌های ناگهانی و حتی برف در این منطقه هستیم. از این رو، اگر قصد سفر در فصل بهار را دارید، بهتر است اواسط فصل را برای این کار انتخاب نمایید. اردیبهشت تا مهر بهترین زمان برای سفر به شهر زیبای ماسال است. اگر در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به این منطقه سفر کنید، دشت‌های ماسال را پر از گل‌های رنگارنگ خواهید دید. پدیده اقیانوس ابرها نیز در این زمان بهتر از سایر ماه‌های سال نمایان می‌گردد.  شهریور فصل رسیدن فندق‌هاست. اگر به تماشای برگ‌های زرد و نارنجی علاقه‌مندید، بهتر است فصل پاییز را برای سفر انتخاب کنید. البته باید قبل از سرد شدن هوا سفر خود را به پایان برسانید تا با برف و یخ‌زدگی جاده‌ها مواجه نشوید. 

ییلاق ماسال

مسیر دسترسی به ییلاق ماسال

راه‌های متعددی برای رسیدن به ییلاق ماسال وجود دارد. اگر در استان‌های جنوبی یا مرکزی ایران هستید و قصد سفر به ماسال را دارید، ابتدا باید خود را به تهران برسانید و وارد اتوبان قزوین – رشت شوید. پس از عبور از پلیس‌راه رشت، از سمت امام‌زاده هاشم(ع)، جاده سراوان را در پیش بگیرید و با توجه به تابلوهای راهنما وارد منطقه ماسال شوید. از تهران تا ماسال حدود 5 ساعت در راه خواهید بود.

اگر در استان‌های غربی یا شمال غرب کشور هستید، مسیری جنگلی با چشم‌اندازهایی زیبا و منحصربفرد را پیش‌رو دارید. در این مسیر باید از شهرهای سلوک، چاور، نیک‌پی، زنجان، گلستان، منجیل، رودبار و فومن عبور کنید تا در نهایت به ماسال برسید. مسیر دیگر مسیر بابل تا ماسال است که از شهرهای آمل، چالوس، رامسر، لنگرود، لاهیجان و رشت عبور می‌کند.

در صورتی که قصد سفر با هواپیما یا قطار را دارید، در هر جای ایران که هستید، بلیط رشت را تهیه نمایید. پس از رسیدن به رشت با یک تاکسی می‌توانید خودتان را به شهر ماسال برسانید.

ییلاق ماسال

نکته‌های سفر به ییلاق ماسال

  • ماسال در منطقه‌ای ییلاقی قرار داشته و شب‌های بسیار سردی دارد. حتی اگر در فصل تابستان به ییلاق ماسال سفر می‌کنید، کیسه خواب، پتوی مسافرتی و لباس گرم را به همراه داشته باشید.
  • مغازه‌های ییلاق ماسال دکه‌هایی کوچک با امکانات محدود هستند. بنابراین، تمامی لوازم و خوراکی‌های موردنیاز را به همراه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید. می‌توانید خریدهای خود را در شهر ماسال انجام دهید و سپس راهی ییلاق شوید.
  • پشه‌بند یکی از مهم‌ترین لوازمی است که در سفر به ماسال باید با خود داشته باشید. خصوصا اگر قصد اقامت در کلبه‌های چوبی را دارید.
  • قبل از سفر وضعیت آب و هوایی جاده‌ها را مورد بررسی قرار دهید تا با بارش‌های ناگهانی مواجه نشوید.
  • سعی کنید تا قبل از غروب آفتاب خود را به ییلاق برسانید و در اقامت‌گاه موردنظر خود ساکن شوید. دقت داشته باشید که جاده‌های این منطقه برق ندارند و رانندگی در شب کمی خطرناک است.   

ییلاق ماسال

در این مقاله به معرفی ییلاق ماسال پرداخته و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های گردشگری، امکانات و راه‌های دسترسی به آن در اختیارتان قرار دادیم.  اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و به دنبال مناطق بکر با چشم‌اندازهایی جذاب و حیرت‌انگیز می‌گردید، بازدید از ییلاق ماسال را از دست ندهید. در صورت تمایل می‌توانید با تورهای طبیعت‌گردی کایت همراه شوید و  سفری کوتاه اما جذاب به یکی از ییلاقات این منطقه داشته باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر، دیگر صفحات سایت را موردبررسی قرار دهید و از شرایط و زمان برگزاری تورهای ییلاق ماسال آگاهی یابید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 75097700-021 تماس بگیرید و در مورد تور موردنظر خود با کارشناسان کایت مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید