ییلاق اولسبلانگاه | تصاویر، جاذبه‌ها، راهنمای سفر و مسیر
زهرا نیرومند 1401/06/03 2321 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


اولسبلانگاه یکی از معروف‌ترین ییلاقات منطقه ماسال گیلان است. این ییلاق در ارتفاعات کوه‎های تالش واقع شده و مناظری زیبا و دیدنی از قله‌های سرسبز اطراف را به نمایش می‌گذارد. چیزی که این روستا را از دیگر روستاهای گیلان متمایز می‌کند، اقیانوس ابر آن است. اولسبلانگاه چشم‌اندازی فوق‌العاده از ابرها را به تصویر می‌کشد و مناظری زیبا و رویایی برای بازدیدکنندگان می‌سازد. در این مقاله به معرفی ییلاق اولسبلانگاه می‌پردازیم و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های گردشگری، راه‌های دسترسی و اقامت در اولسبلانگاه در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

ییلاق اولسبلانگاه و جاذبه‌های آن

اولسبلانگاه یکی از زیباترین ییلاقات شمال ایران است که در منطقه ماسال استان گیلان قرار دارد. اولسبلانگاه از دو واژه " اولَس" و " بِلَنگاه" تشکیل می‌شود. اولس در زبان تالشی به معنای درخت ممرز است و بلنگاه به جای بلند گفته می شود. بنابراین، اولسبلانگاه را می‌توان یک منطقه بلند معرفی کرد که محل رویش درخت ممرز است.  

روستای زیبای اولسبلنگاه در ارتفاعات کوه‌های تالش واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا  ۱,۴۸۹ متر می‎باشد. ارتفاع بالای این روستا باعث شده تا اولسبلنگاه آب و هوایی بسیار خنک و مطبوع در تابستان داشته باشد و یک مقصد گردشگری فوق‌العاده در 6 ماهه اول سال محسوب شود. اولسبلنگاه چشم‌اندازهایی بسیار زیبا دارد. به هر نقطه‌ای از روستا که نگاه کنید، مراتع سرسبز و وسیعی را می‌بینید. در میان این مراتع کلبه‌های چوبی بسیار زیبایی دیده می‌شود و گاوها و گوسفندانی که مشغول چرا هستند. اگر خوش شانس باشید می‌توانید گله اسب‌های وحشی را نیز در این مراتع ببینید و لذت ببرید. از دیگر ویژگی‌های ییلاق اولسبلانگاه اقیانوس ابر آن است. ابرهایی سفید و پنبه مانند که در کنار هم قرار گرفته‎ و تصویری چشم‌نواز و زیبا ایجاد کرده‌اند. 

اولسبلانگاه یکی از بکرترین روستاهای شمال ایران است. مردم این روستا هم‌چنان خانه‌هایشان را با چوب می‌سازند و حتی از آب لوله‌کشی و برق نیز برخوردار نیستند. البته منابع طبیعی نیز بر این روستا نظارت شدیدی دارد و اجازه ساخت‌وساز با مصالحی غیر از چوب را نمی‎دهد. همین مسئله باعث شده تا طبیعت منطقه بکر و جذاب باقی بماند و تصویری زیبا از کلبه‌های چوبی در میان سرسبزی بی‌انتها به نمایش بگذارد. آب موردنیاز مردم از چشمه‌های گوارای روستا و برق آن‌ها نیز از موتور برق و پنل‌های خورشیدی تأمین می‌شود. از ساعت 12 شب به بعد تمام موتور برق‌ها خاموش می‎‌شود و روستا در سکوت کامل فرو می‌رود.

ییلاق اولسبلانگاه

بهترین زمان برای سفر به ییلاق اولسبلانگاه

اولسبلانگاه در ارتفاع ۱,۴۸۹ متری از سطح دریا قرار دارد. از این رو، منطقه‌ای ییلاقی محسوب شده و آب و هوایی خنک و مطبوع در بهار و تابستان دارد. اگر به قصد تماشای اقیانوس ابر به اولسبلانگاه سفر می‌کنید، باید در این دو فصل سفر کنید. اواسط اردیبهشت تا پایان تابستان بهترین زمان برای تماشای این منظره رویایی و منحصربفرد می‌باشد.

اولسبلانگاه پاییزی رنگارنگ و دیدنی دارد. اگر از طرفداران مناظر رنگی پاییزی هستید، فرصت سفر به اولسبلانگاه را در این فصل از دست ندهید. البته پیشنهاد می‌کنیم اوایل پاییز و تا قبل از سرد شدن هوا به این منطقه سفر کنید. پاییز و زمستان‌های اولسبلانگاه بسیار سرد است و مسیر دسترسی به آن نیز اغلب پوشیده از برف و یخ می‌باشد. از این رو، شرایط برای سفر به اولسبلانگاه بسیار سخت می‎شود. اگر قصد سفر در پاییز را دارید، حتما لباس گرم و تجهیزات به همراه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید. 

ییلاق اولسبلانگاه

را‌ه‌های دسترسی به ییلاق اولسبلانگاه

اولسبلانگاه در 80 کیلومتری شهر رشت واقع شده و حدود 25 کیلومتر با ماسال فاصله دارد. اگر از تهران به سمت اولسبلانگاه می‌روید، ابتدا باید وارد آزاد راه قزوین- رشت شوید. پس از طی 300  کیلومتر، 20 کیلومتر قبل از رسیدن به رشت، وارد جاده فومن شوید. فومن را پشت سر بگذارید تا به صومعه‌سرا برسید. پس از عبور از صومعه‌سرا روستای کلیدبَر را خواهید دید. این مسیر را به سمت روستای طاهرگوراب ادامه دهید و وارد جاده ماسال شوید. مسیر پیش رو یک راه کوهستانی و پر از جاذبه‌های طبیعی دیدنی است. این مسیر را ادامه دهید تا به اولسبلانگاه زیبا و رویایی برسید. فاصله  تهران تا اولسبلانگاه حدود 400 کیلومتر است و طی کردن این مسیر 5  تا 6 ساعت طول می‌کشد.  

ییلاق اولسبلانگاه

اقامت در ییلاق اولسبلانگاه

اولسبلانگاه یک ییلاق بکر و جذاب است. این ییلاق در سال‌های اخیر مورد توجه گردشگران قرار گرفته و به یکی از توریستی‌ترین ییلاقات منطقه شمال تبدیل شده است. توریستی بودن روستا باعث شده تا گزینه‌های متعددی برای اقامت در این منطقه وجود داشته باشد. شما می‌توانید یکی از کلبه‌های چوبی و ساده اولسبلانگاه را برای اقامت انتخاب کنید یا اگر امکانات بیشتری می‌خواهید، به ماسال بروید و یک سوئیت یا ویلا اجاره کنید.

کلبه‌های چوبی: همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، امکانات روستای اولسبلانگاه بسیار محدود است. کلبه‌های ساخته شده در روستا چوبی هستند و آب لوله‌کشی ندارند. روشنایی کلبه‌ها از طریق موتور برق تأمین می‎شود و برای پخت و پز و گرمایش نیز از هیزم یا کپسول گاز استفاده می‎کنند. با اقامت در این کلبه‌ها این فرصت را دارید که یک شب را مانند مردم روستا بگذرانید و زندگی ساده آن‌ها را تجربه کنید. صبح با صدای گاو و گوسفندان از خواب بیدار شوید و یک صبحانه خوشمزه محلی نوش جان کنید. اگر دوست دارید محصولات روستاییان شامل لبنیات، عسل، نان و ... را به عنوان سوغاتی تهیه نمایید و با خود به همراه ببرید.  

هتل: اگر می‌خواهید اقامت راحت‌تری داشته باشید و از امکانات کامل برخوردار باشید، باید به منطقه ماسال بروید. در این منطقه هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های متعددی وجود دارد. بودجه خود را در نظر بگیرید و متناسب با آن اقامت‌گاه مناسب را انتخاب نمایید.

کمپینگ: اگر اهل کمپینگ هستید، طبیعت روستای اولسبلانگاه یکی از بهترین مکان‌ها برای انجام این کار است. می‌توانید در گوشه‌ای از روستا چادر بزنید و چند روزی را در این منطقه اقامت داشته باشید. حتما تجهیزات و لوازم مورد نیاز شامل کیسه خواب، لباس گرم، وسایل آشپزی و ... را به همراه داشته باشید.

ییلاق اولسبلانگاه

نکات سفر به ییلاق اولسبلانگاه

  • قبل از سفر حتما آب‌وهوای منطقه را چک کنید و از شرایط آن باخبر شوید. منطقه شمال ایران باران‌های ناگهانی فراوانی دارد. بارش باران سفر را کمی سخت می‌کند و فرصت گشت‌وگذار در منطقه را از شما می‎گیرد.
  • اولسبلانگاه امکانات چندانی ندارد. مواد غذایی و لوازم مورد نیاز را از مغازه‌های ماسال تهیه کنید و با خود به روستا ببرید.  چند مغازه‌ کوچک در روستا وجود دارد، اما ممکن است گزینه‌های مورد نیاز شما را نداشته باشند.
  • اولسبلانگاه یک منطقه ییلاقی است و شب‌های بسیار سردی دارد. حتما لباس گرم به همراه داشته باشید و اگر قصد چادر زدن دارید، کیسه خواب و پتوی مسافرتی را فراموش نکنید.
  • دقت داشته باشید که این منطقه برق ندارد و تنها روشنایی روستا چراغ کلبه‌ها می‌باشد که 12 شب به بعد خاموش می‌شود. بنابراین، سعی کنید قبل از تاریک شدن هوا به اقامت‌گاه خود بروید و حتما یک چراغ قوه به همراه داشته باشید.
  • دسترسی به برق در روستای اولسبلانگاه محدود است. یک پاوربانک به همراه داشته باشید تا در صورت لزوم از آن استفاده کنید.
  • اگر قصد اقامت در کلبه‌های چوبی یا چادر را دارید، یک پشه‌بند به همراه ببرید.
  • به اعتقادات و گویش مردم محلی احترام بگذارید و به طبیعت آسیب نرسانید.

ییلاق اولسبلانگاه

در این مقاله در مورد ییلاق اولسبلانگاه صحبت کردیم و راهنمای بازدید از آن را در اختیارتان قرار دادیم. اگر در فصل بهار و تابستان قصد سفر دارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به این ییلاق بزنید و از تماشای طبیعت شگفت‌انگیز آن لذت ببرید. بسیاری از آژانس‌های گردشگری تور ماسال و بازدید از ییلاق زیبای اولسبلانگاه را در برنامه‌های طبیعت‌گردی خود دارند. در صورت تمایل می‌توانید با تورهای ماسال همراه شوید و یک سفر دو تا سه روزه‌ی جذاب را تجربه کنید. همراهی با تورهای گردشگری این فرصت را در اختیارتان قرار می‎دهد که از دیگر روستاهای ماسال و جاذبه‌های اطراف آن مانند غار آویشو، آبشار رامینه و ... بازدید نمایید و از فرصت خود نهایت استفاده را داشته باشید.  برای اطلاع از شرایط تور ماسال و زمان برگزاری آن دیگر صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر این، می‌توانید با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و در مورد تور مورد نظر خود با کارشناسان کایت مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید