بهترین دانشگاه‌ ترکیه برای بورسیه | 10 دانشگاه برتر ترکیه
مجتبی پورموسوی 1399/10/27 3124 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


یکی از سوالاتی که دانشجویان و افراد جویای علم ممکن است برایشان به وجود آید، این است که آیا ترکیه، کشور مناسبی برای درس خواندن و تحصیل هست یا خیر. ترکیه همانند دیگر کشورهای اروپایی، سعی بر این داشته که سرمایه گذاری قابل توجهی را برای دانشگاه و ایجاد شرایط تحصیل در ترکیه، کرده است. اینکه بهترین دانشگاه‌های ترکیه چیست، سوالی است که ما در این مقاله به خوبی، پاسخ خواهیم داد.

تعداد دانشجویان بین‌المللی که برای تحصیل کشور ترکیه را انتخاب می‌کنند، از سال تحصیلی 1965 تا 2015 شاهد افزایش قابل توجهی بوده است. در حال حاضر، حدود 650،000 دانشجوی خارجی در ترکیه در حال تحصیل هستند که نشان‌دهنده اهمیت روزافزون این کشور به عنوان یک مقصد آموزشی بسیار عالی است.

ترکیه در حال حاضر یک مقصد توریستی کاملاً تثبیت شده برای همگان است و طبق گزارش Invest in Turkey در سال 2017 نزدیک به 40 میلیون گردشگر از اقصی نقاط جهان به این کشور سفر کرده اند و به گفته این وب سایت خبری-گردشگری، این کشور دهمین مکان محبوب برای سفر در تعطیلات است. دولت ترکیه مشتاق است این محبوبیت را با هدف 350،000 دانشجوی بین‌المللی در بازار بین‌المللی دانشجویی گسترش دهد.

بهتر است قبل از شناخت بهترین دانشگاه‌های ترکیه، با چند نکته کوتاه در مورد این کشور، آشنا شوید:

  • پایتخت این کشور آنکارا است اما جالب است بدانید استانبول بزرگترین شهر این کشور است.
  • زبان اصلی مردم ترکیه، زبان ترکی است اما زبان‌های کردی، عربی، ارمنی و یونانی نیز در بین آن‌ها دیده می‌شود.
  • دین اکثر مردم آن ها، دین مبین اسلام است
  • جمعیت کشور ترکیه حدود 78 میلیون نفر است
  • پول رایج کشور ترکیه، لیر است.
  • دانشجویان بین‌المللی در ترکیه مجاز به کار تا 24 ساعت در هفته هستند.
  • کشور ترکیه با کشورهای بلغارستان، یونان، گرجستان، ارمنستان، ایران، عراق، سوریه و آذربایجان هم مرز است.
  • جالب است بدانید که حدود 5 درصد این کشور جز اروپا و 95 درصد آن نیز جز آسیا است.
  • بخشهای عمده صنعت و تولید این کشور شامل بنزین، فولاد، تولیدات معادن، تولید وسایل نقلیه، منسوجات و تولید مواد غذایی است

نکاتی از گذشته تا کنون دانشگاه‌های ترکیه

بیش از 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که اکثر آنها توسط دولت اداره می‌شوند. بیشتر این موسسات نسبتا جدید و نوپا هستند. از سال 1970 تنها هشت دانشگاه دولتی وجود داشت و اولین دانشگاه خصوصی دانشگاه بیلکنت بود که تا سال 1984 هنوز تأسیس نشده بود. از بین جوانترین دانشگاه‌های ترکیه، دانشگاه بین‌المللی آنتالیا (AIU) است که از اولین دانشجویان خود در سال 2012 استقبال کرد و هدف آن استخدام بیش از نیمی از دانشجویان خود از خارج از ترکیه بود.

دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در ترکیه با توافق نامه بولونیا مطابقت دارند. این توافق‌نامه بولونیا برنامه‌های تحصیلات تکمیلی و نحوه تحصیل را در سراسر اروپا استاندارد می‌کند و بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه از سیستم بورسیه Erasmus+ از سیستمی برای بورسیه و اعزام دانشجو به دانشگاه‌های مختلف است، پشتیبانی می‌کند. در آخرین ویرایش رتبه‌بندی قدرت سیستم آموزش عالی QS ، سیستم آموزش عالی ترکیه در رتبه 43 در جهان قرار گرفت. 10 دانشگاه ترکیه در رتبه‌بندی QS حضور دارند و 45 تا از دیگر دانشگاه‌های ترکیه نیز در نسخه بروز رسانی شده این رتبه‌بندی دانشگاه حضور دارند.

موسسه QS موسسه‌ای است که تحقیقاتی مربوط به دانشگاه‌ها و کشورهایی که آموزش عالی دارند، انجام می‌دهد و در همین راستا، برترین‌ها را معرفی می‌کند.

اکثر بهترین دانشگاه‌های ترکیه در آنکارا یا استانبول، دو شهر بزرگ ترکیه واقع شده اند. در آنکارا، دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه بیلکنت و دانشگاه هاجتپه را پیدا خواهید کرد (این 3 دانشگاه همه در 50 رتبه برتر قرار دارند)، این در حالی است که این دانشگاه‌های بغازچیچی، دانشگاه Koç، دانشگاه Sabancı، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه استانبول نیز قابلیت‌هایی دارند که می‌توانند جز بهترین و برترین‌ها باشند.

رنکینگ دانشگاه‌های ترکیه در سال 2020

در ادامه لیستی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه بر اساس ترتیب رتبه‌بندی، برای شما آماده کرده‌ایم:

  1. دانشگاه سابانسی (Sabanci)
  2. دانشگاه فنی خاورمیانه METU
  3. دانشگاه بوغازچی (Boğaziçi Üniversitesi)
  4. دانشگاه کوچ (KOC)
  5. دانشگاه بیلکنت (Bilkent)

در نظر داشته باشید این رتبه‌بندی بر اساس رنکینگ EECA است که یکی از معتبرترین موسسات تحقیقاتی برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و آموزش عالی هاست.

دانشگاه فنی خاورمیانه METU (Middle East Technical)؛ رتبه 8

یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای بورسیه که در لیست بهترین دانشگاه‌های دولتی ترکیه نیز، قرار می‌گیرد، دانشگاه فنی خاورمیانه است. این دانشگاه که مستقر در آنکارا پایتخت ترکیه، است امسال یک رده صعود کرده و رتبه هشتم را در رتبه‌بندی EECA کسب کند. بیشتر تمرکز این دانشگاه بر روی علوم طبیعی و اجتماعی است. این دانشگاه در سال 1956 تاسیس شد تا نقشی حیاتی در توسعه ترکیه و کشورهای خاورمیانه داشته باشد و امروز حدود 31000 دانشجو دارد بسیاری از آنها دانشجوی بورسیه‌ای هستند.

از آنجا که تقاضا برای حضور در این دانشگاه، بسیار زیاد است، METU فقط از 1.5 درصد از 1.5 میلیون متقاضی سالانه خود دانشجو می‌پذیرد. تدریس در این دانشگاه، عموما به زبان انگلیسی، انجام می‌گیرد.

دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه بوغازچی (Boğaziçi Üniversitesi)؛ رتبه 10

یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های ترکیه دانشگاه بوغازچی است. این دانشگاه در آخرین رتبه‌بندی EECA جز 10 دانشگاه برتر و در رتبه 10 قرار گرفته است، Boğaziçi Üniversitesi در سال 1863 به عنوان کالج رابرت تأسیس شد و اولین دانشگاه آمریکایی بود که در خارج از ایالات متحده تأسیس شد. Boğaziçi Üniversitesi در استانبول، نزدیک به تنگه بسفر و قلعه تاریخی Rumelihisar واقع شده است، که مرزهای شرقی پردیس جنوبی دانشگاه را تشکیل می‌دهد. همانطور که در دانشگاه فنی خاورمیانه، زبان تدریس، انگلیسی است و این دانشگاه پیوندهای محکمی با سیستم آموزش عالی آمریکا دارد.

دانشگاه بوغازچی ترکیه

دانشگاه کوچ (Koç)؛ رتبه 12

دانشگاه Koç در سال 1993 در استانبول تاسیس شد و در حال حاضر در رتبه 12 قرار دارد و به نام بنیانگذار آن، کارآفرین و نیکوکار وهبی کوچ نامگذاری شده است. به عنوان یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی ترکیه، دانشگاه کوچ با 22 رشته کارشناسی، 32 رشته کارشناسی ارشد و 18 رشته دکترا، یک تجربه یادگیری در کلاس جهانی را ارائه می‌دهد و در حال حاضر حدود 5500 دانشجو را آموزش می‌دهد. این دانشگاه مأموریت خود را اینگونه در قالب یک جمله، توصیف می‌کند:

"پرورش شایسته‌ترین فارغ التحصیلان ترکیه، افراد کاملاً مطلوبی که دارای صلاحیت بین‌المللی هستند و می‌توانند خلاق، مستقل و عینی فکر کند و رهبرانی مطمئن نیز می‌باشند."

دانشگاه کوچ ترکیه

دانشگاه بیلکنت (Bilkent)؛ رتبه 14

نام دانشگاه Bilkent با رتبه 14 در رتبه‌بندی EECA 2019 وضعیت مطلوبی را در این رنکینگ به خود اختصاص داده است. مخفف نام دانشگاه بیلکنت کلمه "bilim kenti" است که در زبان ترکی به معنای "شهر یادگیری و علوم" است. دانشگاه بیلکنت اولین موسسه غیرانتفاعی خصوصی ترکیه بود که در سال 1984 توسط آکادمیسین ترک احسان دوغراماسی تاسیس شد و دارای بزرگترین کتابخانه دانشگاهی در این کشور است. این یکی از دانشگاه‌های برجسته تحقیقاتی و فشرده کشور است و در حال حاضر حدود 13000 دانشجو در 9 دانشکده و دو موسسه آموزشی حرفه ای ثبت نام کرده اند و بسیاری از آنها دانشجویان بین‌المللی خارج از ترکیه هستند.

دانشگاه بیلکلنت ترکیه

دانشگاه سابانسی (Sabanci)؛ رتبه 5

دانشگاه Sabanci نیز در استانبول واقع شده است و در هیجدهمین رده بندی در رتبه‌بندی EECA امسال پنجمین دانشگاه‌ها با بالاترین رتبه در ترکیه است. این دانشگاه یکی دیگر از دانشگاه‌های جوان است که از پاییز 1999 تدریس را آغاز کرده و در حال حاضر حدود 4000 دانشجو دارد. در دانشکده مهندسی و علوم طبیعی دانشگاه Sabanci (FENS) و همچنین دانشکده هنر و علوم اجتماعی(FASS) ، به دانشجویان خود طیف گسترده ای از رشته‌ها را در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند. طبق آماری که این دانشگاه بدست آورده است حدود 42 درصد از دانشجویان دوره کارشناسی آن به برترین دانشگاه‌های جهان، بورسیه می‌شوند.

دانشگاه سابانچی ترکیه

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم بهترین دانشگاه‌های ترکیه را رتبه‌های قابل توجه و مناسبی را در انواع رنکینگ‌های دانشگاهی، دارند را برای شما بررسی کنیم. اینکه واقعا این کشور گردشگری بسیار زیبا، محیطی برای تحصیل و آموزش است، در این مقاله به طور کامل برای شما بررسی شد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید