فری‌شاپ چیست؟ فری‌شاپ‌های ترکیه و دبی
زهرا نیرومند 1402/04/23 3967 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

خرید سوغاتی یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‎های سفر است. حتی اگر به یک سفر تفریحی بروید و قصد خرید نداشته باشید، باز هم سری به فروشگاه‌ها و مراکز خرید می‌زنید و چند کالای کوچک را به عنوان یادگاری با خود به خانه می‌آورید. در این مواقع ترجیح می‌دهید مراکزی را انتخاب کنید که کالاهای خود را با قیمت پائین‌تری ارائه می‌دهند. فری‌شاپ‌ها جزو ارزان‌ترین فروشگاه‎هایی هستند که می‌توانید برای خرید سوغاتی و یادگاری انتخاب کنید. این فروشگاه‎ها در فرودگاه‌های بین‌المللی قرار دارند و اجناس خود را بدون احتساب مالیات به فروش می‌رسانند. در این مقاله در مورد فری‌شاپ صحبت می‌کنیم و به معرفی فری‌شاپ‌های ترکیه و دبی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.  

فری‌شاپ چیست؟

فری‌شاپ‌ها فروشگاه‌هایی هستند که در فرودگاه بین‌المللی راه‌اندازی می‎شوند و کالاهای خود را بدون مالیات به مسافران عرضه می‎کنند. کالاهایی که در این فروشگاه‎ها به فروش می‎رسند، کیفیت بالایی دارند و با قیمتی بسیار مناسب ارائه می‎شوند. فری‌شاپ‌ها کالاهایی با برندهای مختلف را عرضه می‌کنند و امکان انتخاب بهترین‌ها را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

همان‌طور که می‌دانید، وقتی از فروشگاهی خرید می‌کنید، مبلغی را با عنوان مالیات می‌پردازید. فری‌شاپ‌ها معمولا با عنوان تکس فری (Tax Free) شناخته می‎شوند. تکس فری به معنای بدون مالیات است. بنابراین، وقتی از فری‌شاپ‌ها خرید می‌کنید، هیچ مبلغی بابت مالیات نمی‌پردازید. به همین دلیل کالای مورد نظر خود را با قیمتی پائین‌تر از دیگر فروشگاه‌ها تهیه می‌کنید. خرید از فری‌شاپ‌ها بسیار مقرون بصرفه بوده و به مسافران و گردشگران توصیه می‌شود.  

فری‌شاپ‌ها اغلب در کشورهای پرگردشگر راه‌اندازی می‌شوند و کالاهای خود را با نرخ یورو یا دلار ارائه می‌دهند. البته‌ در کشورهایی مانند ترکیه می‌توانید با پرداخت لیر نیز از فری‌شاپ‌ها خرید کنید.

فری شاپ

قوانین خرید از فری شاپ

خرید از فری‌شاپ قوانین خاصی دارد. این قوانین عبارتند از:

  • افرادی که قصد خرید از فری‌شاپ‌های ترکیه یا دبی را دارند، باید حداقل 18 سال سن داشته باشند.
  • در زمان خرید از فری‌شاپ یک فرم در اختیار شما قرار می‎گیرد. در این فرم باید اطلاعاتی چون نام، نام خانوادگی، شماره‌ی پاسپورت و محل اقامت خود را وارد کنید. بنابراین، داشتن شماره پاسپورت الزامی است.
  • افرادی که در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ساکن هستند، می‌توانند از دیگر کشورها، خرید بدون مالیات انجام دهند.
  • فقط کالاهایی شامل قانون بدون مالیات می‌شوند که برای مصرف شخصی خریداری شده باشند. بنابراین، اگر به صورت عمده خرید می‎کنید، شامل قانون تکس فری نمی‎شوید.
  • برای این‌که بتوانید خریدهای خود را بدون مالیات انجام دهید، باید سفر کوتاهی داشته باشید و تاریخ سفر شما نیز مشخص باشد. به عنوان مثال طبق قوانین ترکیه، زمان اقامت شما در این کشور نباید بیشتر از 3 ماه باشد. این زمان در قوانین اتحادیه اروپا حداکثر 6 ماه است.
  • در برخی از کشورها برای خرید بدون مالیات حداقل مبلغ نیز در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال  زمانی می‌توانید از فری‌شاپ‌های ترکیه خرید کنید که مبلغ خرید شما حداقل 100 لیر باشد. این مبلغ در کشور امارات حداقل 250 درهم است.
  • خرید دخانیات و الکل از تکس شاپ نیز قوانینی دارد. به عنوان مثال اگر از فری‌شاپ‌های دبی خرید کنید، تنها می‌توانید ۴ لیتر مشروبات الکلی یا ۲ کارتن آب‌جو بخرید و برای خرید دخانیات بدون مالیات نیز امکان خرید ۴۰۰ سیگار، ۵۰ سیگار برگ و ۵۰۰ گرم تنباکو را دارید. این مقدار به ازای هر مسافر در نظر گرفته می‌شود.

فری شاپ - دیوتی فری فرودگاه

فری‌شاپ‌های ترکیه

فری‌شاپ‌ها معمولا جزو جذاب‌ترین و پرطرفدارترین قسمت‌های فرودگاه هستند. ترکیه یکی از توریستی‌ترین کشورهای دنیاست و استانبول از جمله پرگردشگرترین شهرهای این کشور است. فرودگاه‌ جدید استانبول یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین فرودگاه‌های دنیاست. این فرودگاه در سال 2019 افتتاح شده و دارای بخش‌های متعددی، از جمله فری‌شاپ می‌باشد. فری‌شاپ‌های فرودگاه جدید استانبول بزرگ و گسترده هستند و سازه‌های بسیار لوکس و مدرنی دارند. این فری‌شاپ‌ها کالاهایی با برندهای متنوع را به مشتریان خود عرضه می‌کنند و آن‌ها را با قیمتی بسیار مناسب ارائه می‌دهند. فری‌شاپ‎های استانبول را می‎توانید در دو فرودگاه دیگر این شهر، فرودگاه آتاتورک و صبیحا نیز ببینید. 

فری‌شاپ‌های ترکیه تنها در فرودگاه‌های این شهر مستقر نیستند. برخی از مراکز خرید استانبول نیز سیستم تکس فری را اجرا می‌کنند و کالاهای خود را بدون مالیات و با قیمتی بسیار مناسب به مشتریان ارائه می‎دهند. از مهم‌ترین مراکز خرید استانبول که از سیستم تکس شاپ پیروی می‌کنند، می‌توان به کانیون، آک مرکز، جواهیر، سیتی شاپینگ مال، آتاکوی پلاس، گالریا، کاله اوت لت، فروم استانبول، توریم، اولیویوم و هیستوریا اشاره کرد.

اگر قصد خرید از فری‌شاپ‌های ترکیه را دارید، به علامت تکس شاپ در کنار درب ورودی فروشگاه یا کنار صندوق دقت کنید و اگر چنین علامتی را ندیدید، از فروشنده در مورد آن سوال کنید تا مطمئن شوید. در هنگام خرید، فاکتور خرید از فری‌شاپ با مهر فروشگاه به شما داده می‌شود تا بتوانید مابقی پول خود را از فرودگاه تحویل بگیرید. دقت داشته باشید که برای دریافت مبلغ اضافی باید حداقل 3 تا 4 ساعت قبل از پرواز خروج، در فرودگاه حضور داشته باشید.

فری شاپ فرودگاه ترکیه استانبول

فری‌شاپ‌های دبی

فری‌شاپ‌های دبی با عنوان  دبی دوتی فری (Dubai Duty Free)، در فرودگاه دبی مستقر هستند و اجناس خود را بدون پرداخت مالیات به فروش می‌رسانند.  فری‌شاپ‌های دبی را می‎توانید در قسمت‌های ورودی و خروجی همه ترمینال‌های فرودگاه ببینید. این فروشگاه‌ها در 7 روز هفته و به صورت شبانه‎روزی باز هستند و انواع کالاهای مورد نیاز گردشگران از پوشاک، عطر و جواهر گرفته تا سیگار برگ را با قیمتی مناسب عرضه می‌کنند.

فری‌شاپ‌های دبی محدودیت خرید دارند. گردشگران باید حداقل 250 درهم خرید داشته باشند تا بتوانند از تکس فری استفاده کنند. سقف خرید از این فروشگاه‌ها نیز 3000 درهم می‎باشد. هزینه خرید را می‌توانید هم به صورت نقدی و هم با کارت اعتباری پرداخت کنید. فری‎شاپ‌های دبی در برخی از ماه‎های سال تخفیفات فوق‌العاده‌ای را برای گردشگران در نظر می‎گیرند. یکی از بهترین حراجی‎های فری‌شاپ‌های دبی، در بیستم ماه دسامبر هر سال برگزار می‎شود و 25 درصد تخفیف روی اجناس دارد. 25 دسامبر سالروز تأسیس فری‌شاپ‌های دبی است.

فری شاپ دبی

در این مقاله به معرفی فری‌شاپ‌های ترکیه و دبی پرداختیم و قوانین این فروشگاه‎ها را نیز معرفی نمودیم. دو شهر استانبول در ترکیه و دبی در امارات از جمله پرگردشگرترین مقاصد خارجی در بین ایرانیان محسوب می‎شوند. ایرانی‌ها تمایل زیادی به خرید سوغاتی دارند و به هر جایی که سفر می‌کنند، سری به مراکز خرید و بازارهای آن می‌زنند. اگر قصد خرید از ترکیه یا دبی را دارید، بهتر است سری به فری‌شاپ‌های دبی و استانبول بزنید. فری‌شاپ‌ها کالاهای خود را بدون احتساب مالیات عرضه می‌کنند و به همین دلیل ارزان‌تر از دیگر فروشگاه‌ها هستند. اگر قصد سفر به استانبول یا دبی را دارید، می‌توانید با تورهای گردشگری کایت همراه شوید. پیشنهاد می‌کنیم سری به دیگر صفحات سایت بزنید و شرایط و زمان برگزارهای تورهای ترکیه و دبی را مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور مورد نظر خود مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید