راهنمای سفر به باکو از مرز آستارا
مجتبی پورموسوی 1399/0916 35634 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


یکی از رایج‌ترین مرزهایی که توسط آن می‌تواند به کشور آذربایجان سفر کرد، مرز آستارا است. قطعا زمانی که به نقشه ایران توجه کرده باشید، متوجه همسایگی ایران با آذربایجان با شهرهایی از جمله آستارا خواهید شد. آستارا یکی از شهرهای توریستی و مرزی استان گیلان است و یکی مسیرهای سفر به آذربایجان را نیز شامل می‌شود. اما در این مورد ممکن است شما با سوالاتی روبرو شوید:

چگونه می‌شود از شهر آستارا به باکو آذربایجان سفر کرد؟

برای سفر به باکو از مرز آستارا، چه وسایل نقلیه ای وجود دارد؟

از آستارا تا باکو با خودرو شخصی چقدر راه است؟

آیا می‌توان با خودرو شخصی به باکو آذربایجان، سفر کرد؟

و سوالات این چنینی که برای شما که قصد سفر به این شهر بسیار جذاب و فوق‌العاده را دارید، قطعا سوال می‌باشد. در این مقاله سعی بر این داریم نکاتی را در قالب راهنمای سفر به باکو از مرز آستارا را برای شما شرح دهیم.

مسیر آستارا به باکو؛ سفر زمینی در طبیعت بکر آذربایجان

قطعا شما از جاذبه‌های توریستی باکو اطلاعات کاملی دارید به همین دلیل توضیحات ما در این مقاله مختص نکات مهم سفر زمینی به باکو از مرز آستارا است. در ابتدا مقاله قصد داریم به شما نشان دهیم که این مسیر زمینی چه ویژگی‌هایی دارد و شما در طول مسیر با چه شهرها و جاذبه‌های گردشگری این کشور، روبرو می‌شوید. به عنوان اولین نکته باید بدانید که کشور آذربایجان همانند ایران یک شهر آستارا دارد. البته این آستارا از آستارای ایران کمی کوچکتر است. در ادامه به صورت مرحله به مرحله این مسیر را به هم بررسی می‌کنیم:

  1. شما از شهر ایران با ورود به استان سرسبز گیلان باید خود را به شمالی‌ترین نقطه این استان برسانید.
  2. مرز بین ایران و آذربایجان رودخانه ای به نام آستاراچای است. (ما در این بخش با مراحل گمرکی و ارائه مدارک برای خروج از مرز کاری نداریم)
  3. زمانی که از رودخانه آستاراچای، بگذرید وارد شهر آستارا آذربایجان می‌شوید.
  4. از آستارا آذربایجان تا شهر باکو، پایتخت آذربایجان حدود 300 کیلومتر راه است که با توجه به مسیری که پیش رو دارید، حدود 3 ساعت و نیم راه در پیش، خواهید داشت.
  5. اولین شهر سرشناسی که البته از کنار آن می‌گذرید، شهر لنکران است که همانند شهر آستارا، یکی از شهرهای ساحلی این کشور می‌باشد.
  6. بعد از گذشتن از محدوده شهر لنکران، کم کم از ساحل دریای خزر، دور می‌شوید و مسیری سرسبز در کنار مزارع کشاورزی را می‌گذارنید.
  7. بعد از شهر لنکران شما به شهر لیمان و سپس ماسالی می‌رسید.
  8. بعد از گذشتن از شهر ماسالی، شما مسیر طولانی حدود 100 کیلومتر را بدون گذشتن از شهری، با گذشتن از دشت‌های سرسبز کشور آذربایجان، تجربه می‌کنید.
  9. سپس به رودخانه کورا (Mtkvari) می‌رسید. این طولانی‌ترین رودخانه کشور آذربایجان است که از سد مینگه چویر سرچشمه می‌گیرد و در ادامه به دریا خزر وارد می‌شود.
  10. پس از گذشتن از رودخانه کورا مسیر کمی سرسبزی خود را از دست می‌دهد و شما با مسیری تقریبا کویری برخورد می‌کنید و بعد از طی مسیری طولانی به شهرهای گرم و خشک همانند شهرهای جنوبی کشور خود که در حاشیه خیلج فارس، هستند، برخورد می‌کنید.
  11. سپس با گذشتن از شهرهای قابوستان، سنگاچال، غرداق و یاسامال، به شهر باکو می‌رسید.
  12. از شهر قابوستان تا باکو، جاذبه‌های گردشگری بیشتری به چشم می‌خورد که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

اما حال می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چه وسایل نقلیه ای برای سفر به باکو از مرز آستارا وجود دارد و آیا می‌تواند با خودرو شخصی بدون دردسر، به این کشور، سفر کرد یا خیر؟

باکو

بهترین وسیله نقلیه برای سفر زمینی به باکو از مرز آستارا چیست؟

به هر حال سفر زمینی همیشه برای انسان ها، از جذابیت‌های خاصی برخوردار بوده است. جذابیت این سفر برای هر فردی با سطح درآمد بسیار بالا یا متوسط، همیشه ثابت شده، بوده است. همان طور که می‌دانید به دو صورت به صورت زمینی، می‌توان به شهر باکو آذربایجان سفر کرد.

سفر زمینی به باکو با اتوبوس‌های گردشگری

اگر از پایتخت ایران قصد سفر زمینی به آذربایجان را دارید، می‌توانید از اتوبوس‌هایی که از ترمینال غرب به مقصد باکو، سفر می‌کنند، استفاده کنید. این اتوبوس‌ها زیر نظر هیچ تور گردشگری خاصی نیستند. بنابراین تمام برنامه‌های سفر، به دست خودتان است. این موضوع هم می‌تواند به نفع شما باشد و هم به ضرر شما، تماما بستگی به خودتان دارد.

در حال حاضر به دلیل شرایط سخت بیماری کرونا، این اتوبوس‌ها در این مسیر، تردد نمی‌کنند. اما زمانی که این شرایط به بهبودی کامل رسید، با ارتباط گرفتن با مسئولان ترمینال غرب تهران، درباره ساعت حرکت و هزینه‌های این اتوبوس ها، سوال کنید.

لازم به ذکر است که اتوبوس‌هایی که برای این مسیر در نظر گرفته شده است، گردشگری نیست، یعنی شما نباید انتظار داشته باشید که در مسیر تهران به باکو از مرز آستارا، در رودخانه کورا یکی از جاذبه‌های گردشگری شگفت انگیز این مسیر است، برای تفریح شما، توقف کند.

به همین دلیل شرکت‌های گردشگری همانند کایت، تورهای زمینی گردشگری باکو را تدارک دیده اند و شما می‌توانید به تحقیق و بررسی، بهترین تور زمینی به باکو را انتخاب کنید و خیالتان از این بابت راحت باشد.

البته یک راهکار دیگر برای این موضوع وجود دارد، سفر با خودرو شخصی.

باکو

سفر زمینی با خودرو شخصی به باکو

اگر خودرو شما کشش یک مسیر جذاب، دیدنی و البته طولانی را دارد، بهتر است که خود را برای این سفر آماده کنید. همان طور که گفته شد از مرز ایران تا باکو حدود 4 ساعت زمان می‌برد که شما به این شهر زیبا، برسید. برای این موضوع شما ابتدا موارد زیر را باید آماده کنید، سپس تصمیم به این سفر بگیرید:

  1. درخواست گواهینامه بین‌المللی از مراکز پلیس +10
  2. پلاک بین‌مللی خودرو
  3. درخواست برچسب CD و IR
  4. دریافت برگه عوارض خروج از کشور به صورت زمینی
  5. مجوز خروج خودرو از کشور
  6. تبدیل بودجه مالی خود به ارز کشور آذربایجان (منات)

این 6 مورد و گرفتن مدارک لازم از جمله پلاک بین‌المللی شاید کمی دشوار باشد، ولی برخی دردسرهایی که ممکن است در آن سوی مرز آذربایجان برای شما ایجاد شود را نداشته باشد و همین طور شما می‌توانید آرامش سفر با خودرو شخصی را نیز در کشور زیبای آذربایجان، تجربه کنید.

باکو

نکات مهم در استفاده از تاکسی و اتوبوس‌های مرز آستارا به باکو

برخی از هموطنان ما با سفر به شهر آستارا، خودرو خود را در آنجا قرار می‌دهند و سعی بر این دارند که سفر به باکو از مرز آستارا را با وسایل نقلیه عمومی، رقم بزنند. این نیز یکی از روش‌های سفر به باکو به صورت زمینی است. زمانی که شما از گمرک ایران وارد آذربایجان شدید، همان طور که گفته شد، ابتدا با شهر آستارا روبرو می‌شوید. در این شهر یا بهتر است بگوییم بعد از گذشتن از گمرک آذربایجان، شما با انواع خودروهای سواری و اتوبوس‌های گردشگری آذربایجان به شهر مختلف این کشور، روبرو می‌شوید. البته 90 درصد این خودروها برای رفتن به باکو، تدارک دیده شده اند.

ماشین‌های سواری که برای این مسیر وجود دارد به مراتب از تاکسی‌های سواری ایران، بهتر است و کیفیت سواری بهتری را به شما منتقل می‌کند.

نکته مهم: هزینه تاکسی‌های سواری برای رفتن از مرز آستارا آذربایجان به باکو، حدود 50 تا 80 منات است و هزینه اتوبوس‌های آذربایجانی که تعداد آن به مراتب، کمتر از تاکسی هاست، حدود 30 تا 45 منات است.

خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری مسیر زمینی آستارا به باکو

در ادامه جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری که در مسیر آستارا به باکو وجود دارد را با هم بررسی می‌کنیم. این جاذبه‌های گردشگری همیشه مورد توجه تورهای زمینی باکو، قرار گرفته است. از این جهت اگر شما قصد دارید با خودروی شخصی به باکو، سفر کنید، شناخت این جاذبه‌های گردشگری، قطعا برای شما کاربردی و مفید خواهد بود.

باکو

قیزیل آغاج؛ طبیعتی بکر از زیستگاه پرندگان

یکی از جاذبه‌های گردشگری این مسیر که بعد از گذشتن از شهر لیمان، با تابلوها و تبلیغات آن، روبرو می‌شوید، دشت‌های سرسبز قیزیل است. این منطقه که وسعت بسیار زیادی دارد، با دریا خزر 70 کیلومتر فاصله دارد. این منطقه 250 گونه پرنده مختلف را در خود جای داده است که همین جریان به یکی از جاذبه‌های گردشگری خاص آذربایجان، تبدیل شده است. وجود گربه‌های وحشی، انواع گرگ‌ها و 50 نوع ماهی در برکه‌های مختلف آن، نشان دهنده طبیعت خارق العاده در کنار حیوانات مختلفی است که زیستگاه آن ها، می‌باشد.

پارک ملی شیروان؛ دشت نیمه کویری با جنگل‌های پراکنده

این پارک همانند قیزیل آغاج یکی دیگر از طبیعت‌های وحشی کشور آذربایجان است که گونه‌های مختلفی از حیوانات مخصوصا گربه سانان، در این طبیعت زندگی می‌کنند. این مکان به صورت اختصاصی حفاظت شده است و همین طور کمپ‌های اختصاصی نیز در دل این طبیعت قرار دارد. این کمپ‌ها برای تورهای گردشگری در نظر گرفته شده است که بخواهند در این منطقه، شبی را به صبح برسانند. شما که سفر به باکو از مرز آستارا را انتخاب کرده اید، بازدید از این پارک ملی را هیچگاه فراموش نکنید.

سخن آخر

سفر به آذربایجان از مرز آستارا همواره یکی از پرترددترین مسیرهای سفر به این کشور، بوده است از این جهت بر این دانستیم که نکات مهمی را در این راستا برای شما عزیزان شرح دهیم. اگرچه این نکات اکنون که در شرایط سخت بیماری کرونا هستید، کاربرد خاصی نداشته باشد، اما شما می‌توانید اولین سفر مهیج خود را با سفر به باکو از مرز آستارا پس پایان این شرایط سخت، تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1401/06/25

    سلام چطور باید بفهمیم آیا مرز زمینی آستارا به کشور آذربایجان باز هست یا نه؟

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید