تفاوت مجوز بند الف با بند ب و بند پ گردشگری در چیست؟
مجتبی پورموسوی 1399/08/14 12975 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



آژانس‌های مسافرتی از لحاظ دریافت مجوز خود از سازمان‌های مختلف به سه گروه تقسیم بندی ‌می‌شوند. آژانس‌هایی که مجوز خود را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده اند در (بند الف) جا میگیرند و همچنین شرکت‌هایی که مجوز خود را از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در (بند ب) قرار میگیرند، به همین ترتیب شرکت‌هایی که مجوز خود را از سازمان اوقاف و حج و زیارت دریافت میکنند در (بند پ) جای میگیرند.

اما‌این چنین نیست که یک شرکت تنها دارای یک مجوز باشد، یک شرکت میتواند همزمان دارای سه مجوز نیز باشد.

به چه آژانس‌های مسافرتی مجوز‌های الف تا پ داده میشود؟

برای دریافت‌اینگونه مجوز‌ها باید فردی که تقاضای مجوز دارد از تخصص و تجربه کافی برخوردار باشد. یکی دیگر از مواردی که فرد متقاضی ملزم به رعایت آن ‌می‌باشد، معرفی مکان است. معرفی مکان مناسب برای تاسیس آژانس ‌می‌بایست دارای ویژگی‌های خاصی باشد. از ویژگی‌های مکان تاسیس آژانس باید به تجاری و یا اداری بودن آن اشاره کرد و همچین باید‌ این مکان از فضایی حداقل متراژ پنجاه الی هفتاد متر مربع را دارا باشد.

یکی از الزامات دریافت مجوز به آژانس‌های مسافرتی معرفی مدیر فنی‌ای ‌می‌باشد که دارای تخصص و تجربه بالا باشد و همچنین دارای گواهی نامه پایان دوره مدیر فنی از طرف سازمان‌های مربوطه باشد.

در قوانین آژانس‌های با دارای مجوز بند ب و مجوز بند پ آمده است که مدیر عامل به صورت همزمان میتواند دو مسئولیت مدیر فنی و مدیر عاملی را به عهد داشته باشد اما از نظر تفاوت در شرح وظیفه‌این دو مسئول بهتر است که هر یک را یک فرد بصورت مجزا در اختیار بگیرد و طبق مقررات باید هنگام مراجعه بازرسان ‌می‌بایست یکی از‌این دو مسئول در دفترکار حضور داشته باشند به همین دلیل بهتر است هر دو مقام را دو فرد مسئولیت پذیر به عهد بگیرند.

سپردن ضمانت نامه تعیین شده از طرف سازمان صادر کننده مجوز، یکی دیگر از بند‌های دریافت مجوز ‌می‌باشد. برای اطمینان از سلامت روح و روان فرد متقاضی ‌می‌بایست گواهی‌هایی از قبیل عدم سوء پیشینه، عدم اعتیاد به مواد مخدر و همچنین احراز هویت فردی را پشت سر بگذارد.

یکی از مهمترین نکاتی که برای دریافت مجوز باید به آن توجه شود، ‌این است که اگر فردی برای دریافت مجوز تاسیس آژانس به هر یک از سازمان‌های مربوطه رجوع کند و درخواست مجوز را به تنهایی و بدون شریک داشته باشد، آژانس به عنوان دفتر خدمات مسافرتی شناخته میشود و همچنین شخص دارای مجوز به عنوان مدیر دفتر خدمات مسافرتی شناخته میشود. اما اگر پای مشارکت با افراد دیگر در میان باشد و به عنوان نماینده شرکت ثبت شده تقضای صدور مجوز نماید، باید مدارک ثبت شرکت و روزنامه رسمی‌ را نیز به سازمان مربوطه ارائه نماید. در ‌این صورت آژانس تحت عنوان شرکت خدمات مسافرتی و دارنده مجوز به عنوان مدیر عامل شرکت خدمات مسافرتی محسوب میگردد.

مجوز-گردشگری

آژانس‌های با مجوز بند الف چه توانایی دارند؟

همانطور که گفته شد آژانس‌های دارای مجوز بند الف تحت نظارت و بررسی سازمان هواپیمایی کشوری قرار میگیرند. ‌اینگونه آژانس‌ها که دارای مجوز بند الف ‌می‌باشند به اصطلاح به ‌اینگونه شرکت‌ها، شرکت خدمات مسافرت هوایی و یا آژانس هواپیمایی گفته ‌می‌شود.

یکی از امور و وظایف اصلی ‌اینگونه آژانس‌های فروش بلیط‌های پرواز‌های داخلی و خارجی ‌می‌باشد. ‌این گونه آژانس‌ها مجاز به برگزاری هیچ گونه تور مسافرتی‌‌نمی‌باشند و یکی از مهم‌ترین قوانین‌ این گونه آژانس‌ها ‌این است که ‌‌نمی‌توانند مجوز فروش تور‌های برگزارکننده را داشته باشند و حق عقد قرارداد تور با مسافر را ندارند.

طبق ‌آیین نامه‌ این گونه آژانس میبایست به عضویت یاتا در ‌آیند. یکی از مزایای ‌این گونه آژانس‌ها‌ این است که مجوز صدور تما‌می ‌ایرلاین‌های داخلی و خارجی دارد اما‌ این مزیت شرکت مشروط عقد قرارداد با خطوط هواپیمایی ‌می‌باشد.

آژانس‌های با مجوز بند ب چه توانایی دارند؟

آژانس‌هایی با مجوز بند ب که در ‌این دسته قرار میگرنند در تحت حمایت و هدایت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ‌می‌باشند. ‌این آژانس‌های مسافرتی به طور کلی با عنوان و اسم شرکت خدمات جهانگردی شناخته میشوند. یکی از ویژگی‌های منحصربفرد ‌اینگونه از آژانس‌ها برگزاری تور‌ها ‌می‌باشد. از ‌این تور‌ها میتوان به انواع تور‌های خارجی و داخلی اشاره کرد و همچنین از مزایای بسیار ‌ایده آل‌ این آژانس‌ها، برگزاری تور‌های ورودی، رزرو هتل، اخذ ویزا و تما‌می‌ فعالیت‌های مربوط به فعالیت‌های گردشگری را ‌این آژانس‌ها انجام میدهند. تنها ‌این آژانس‌ها مجاز برگزاری تور در مسیر عراق، روسیه و حتی عربستان را ندارند.

مجوز-گردشگری

آژانس‌های با مجوز بند پ چه توانایی دارند؟

آژانس‌هایی با مجوز بند پ تنها آژانس‌هایی ‌می‌باشد که از سازمان حج و زیارت موفق به دریافت مجوز شده اند و تحت نظارت مستقیم سازمان حج زیارت ‌می‌باشند. آژانس‌های مسافرتی دارنده مجوز بند پ با عنوان شرکت خدمات زیارتی معروف ‌می‌باشد. یکی از اصلی‌ترین وظایف ‌این آژانس‌ها، برگزاری تور‌های زیارتی و مذهبی ‌می‌باشد و بیشتر پرواز‌های ‌این آژانس‌ها به سوی کشور‌هایی همچون عربستان، عراق و سوریه، صورت ‌می‌گیرد.

آژانس‌های که از مجوز بند پ، بهره میبرند تنها مجوز و حق برگزاری تور‌های زیارتی را دارد در غیر ‌این صورت به هیچ وجه حق برگزاری مسیرهای غیر زیارتی را ندارد.

4 ماده اساسی در سری قوانین تاسیس دفاتر خدمات مسافرتی

در ادامه این مطلب 4 ماده مهم از سری قوانین تاسیس دفترهای خدمات مسافرتی را برای شما مشخص کرده ایم. این ماده‌ها بیشترین کاربرد و مهم ترین ماده‌ها در این قوانین را دارد و دانستن آن خالی از لطف نخواهد بود.

مجوز-گردشگری

ماده اول قوانین

در آژانس‌های با مجوز بند الف دفتر خدمات مسافرتی در زمینه‌های مختلفی همچون تنظیم برنامه‌های مسافرتی، ذخیره مکان و هرگونه اقدا‌می‌ فروش بلیط را انجام میدهد و همچنین‌ این دفاتر به خدمات مسافر به طور غیر مستقیم یا مستقیم با رعایت قوانین و مقررات راه و ترابری ‌می‌پردازد.

اما در آژانس‌هایی که دارای مجوز بند ب هستند کمی ‌وظایفی متفاوت با آژانس‌هایی میباشد که مجوز بند الف دارد در دفتر ‌این آژانس‌ها خدمات سیاحتی جهانگردی مختلفی در جریان ‌می‌باشد به عنوان مثال میتوان ذخیره مکان، انجام مسافرت گروهی داخلی و خارجی اشاره کرد و هرگونه خدمات ‌ایرانگردی و جهانگردی همانند اخذ روادید یکی از موارد انجام پذیر در‌ اینگونه دفترها ‌می‌باشد.

در دفتر‌های آژانس‌ها با مجوز بند ب همه خدمات با رعایت قوانین و مقررات ‌ایرانگردی و جهانگردی صورت میگیرد. آژانس‌هایی که دارای مجوز بند پ هستند. در دفتر خدمات زیارتی ‌اینگونه آژانس‌ها در زمینه‌های مختلفی از جمله تنظیم و انجام مسافرت‌های زیارتی به داخل و خارج از کشور و همچنین ثبت نام مسافران شهرهای زیارتی و ذخیره مکان میباشد.

ماده دوم قوانین

در مورد آژانس‌هایی با مجوز بند الف اگر فردی قصد انجام خدمات ‌این بند را داشته باشد باید ماده یک‌ این‌ آیین نامه را بپردازد و همچنین مجوز مربوط به وزارت راه و شهرسازی را کسب کند. اما اگر فردی برای انجام خدمات آژانس‌هایی با مجوز بند ب و همچنین آژانس مجوز بند پ اقدام کند میبایست مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا‌می‌ را اخذ نماید. برای صدور چند مجوز برای یک فرد بلامانع ‌می‌باشد و هر شخص حقوقی و حقیقی ‌می‌تواند از صدور چند مجوز بهره ببرد.

مجوز-گردشگری

ماده سوم قوانین

افرادی که اقدام به فعالیت‌هایی همچون فعالیت‌های سیاحتی، زیارتی، جهانگردی و مسافرتی میکند موظفند مجوزهای لازم را مطابق مواد ‌این‌ آیین نامه از مرجع مربوط کسب کنند. اگر دفتر دارای ‌این گونه مجوز‌ها نباشد، نیروی انتظا‌می‌ با معرفی مرجع مربوط از فعالیت آنان جلوگیری میکند و تخلفان را به مراجع قانونی میسپارند.

ماده چهارم قوانین

مجوز تاسیس دفتر‌های زیارتی سیاحتی و جهانگردی دارای شرایط خاصی ‌می‌باشند که در ادامه به‌این مطلب ‌می‌پردازیم.

قوانین کلی مختلفی برای صدورمجوز وجود دارد به عنوان مثال میتوان به سپردن تضمین، ارائه نام و نشان دفتر، معرفی مدیر فنی و ارائه محل مناسب برای دفتر کار اشاره کرد. اما در مورد اشخاص حقوقی برای صدور مجوز دو شرط وجود دارد. شخص مورد نظر الزام ‌می‌بایست تابیعت غیر‌ایرانی نداشته باشد و باید حتما تابعیت ‌ایرانی داشته باشد و همچنین باید ارتباط موضوع فعالیت شخص حقوقی با فعالیت‌های موضوعی آیین نامه وجود داشته باشد و همچنین ‌این اشخاص باید شرایطی دیگری باشند که در ادامه به آن اشاره ‌می‌کنیم.

فرد و شخص حقوقی باید دین اسلام وهچنین سایر ادیان الهی را به رسمیت بشناسد و همچنین شخص حقوقی باید در تما‌می ‌تست عدم اعتیاد توسط مراجع ذی صلاح شرکت کند و همچنین ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری از واجبات‌ این شرایط ‌می‌باشد و همچنین برای مردان ارائه کارت پایان خدمت و داشتن حداقل بیست و پنج سال سن الزا‌می‌‌ می‌باشد. داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی و همچنین حداقل سه سال سابقه کار مفید با فعالیت مرتبط شخص مورد نظر داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها و شرایط برای کسب مجوز برای اشخاص نداشتن کسب و کار دیگر ‌می‌باشد که مانع فعالیت مورد نظر میشود.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید