جاذبه‌های گردشگری یوش زادگاه نیما | 9 جاذبه گردشگری یوش
شراره رحیمی 1399/05/31 3969 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



روستای یوش زادگاه نیما یوشیج پدر شعر نو فارسی از توابع بخش بلده شهرستان نور می‌باشد که از جاذبه‌های پرطرفدار گردشگری استان مازندران به شمار می‌رود. به علاوه این روستا در ارتفاعات البرز واقع شده است که جزو ییلاق‌های بسیار زیبای استان مازندران می‌باشد و سالانه گردشگران بسیار زیادی را از نقاط مختلف جهان به سمت خود جذب می‌کند. روستای یوش در تمامی فصل‌های سال زیبایی منحصر به فرد خود را دارا می‌باشد اما گردشگران بیشتر در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز از این روستا دیدن می‌کنند و از طبیعت بکر و دل‌انگیز آن بازدید به عمل می‌آورند و لحظه‌های بسیار خوبی را در کنار همسفرانشان برای خود به ارمغان می‌آورند. این روستا علاوه بر طبیعت بکر و سرسبز، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز برای ارائه دادن به گردشگران در دل خود جای داده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خانه نیما یوشیج اشاره کرد. از این رو در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را با جاذبه‌های گردشگری یوش آشنا کنیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" شوید.

معرفی 9 جاذبه گردشگری روستای یوش زادگاه نیما

جالب است بدانید که به طور کلی روستای یوش از معماری ارگانیک و متفاوتی برخوردار است. به این صورت که خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی روستا با توجه به جوی آب‌های روان و شیب زمین ساخته شده است که مردم نیز با گذشت زمان در بافت این روستا تغییری ایجاد نکرده‌اند. از این رو توصیه می‌کنیم که حتما از روستای بسیار زیبا و دل‌انگیز یوش با معماری متفاوت که نسبت به سایر روستاهای مازندران قدمت طولانی‌تری نیز دارد، دیدن کنید و از بازدید جاذبه‌های گردشگری این روستای نهایت لذت را ببرید. ما نیز در این بخش از مقاله 9 جاذبه گردشگری روستای یوش زادگاه نیما را به شما معرفی خواهیم کرد تا با دیدن آن‌ها لحظه‌های بسیار خوبی را برای خود رقم بزنید.

معرفی جاذبه‌های گردشگری روستای یوش

رودخانه یوش

رودخانه یوش از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای روستای یوش می‌باشد که از آب آن برای آبیاری زمین‌های کشاورزی روستا استفاده می‌شود. این رودخانه از رودخانه بسیار بزرگ هراز جدا شده و در جنوب کوه دماوند از دره لار به سمت روستای یوش سرچشمه می‌گیرد. اطراف این رودخانه به مکانی برای تفریح و خوش گذرانی گردشگران تبدیل شده است که شما نیز می‌توانید هنگام سفر به یوش در کنار این رودخانه به گشت و گذار بپردازید و از آب و هوای دل‌انگیز این منطقه و طبیعت بکر و سرسبز آن نهایت لذت را ببرید. این رودخانه چنان چشم‌اندازی از خود به نمایش می‌گذارد که علاوه بر گردشگران، مردم محلی نیز اوغات فراغت خود را در کنار این رود سپری می‌کنند.

خانه نیما یوشیج

خانه نیما یوشیج در دوران قاجار ساخته شده است که پس از آن اجداد نیما نیز در این خانه زندگی کرده‌اند و در حال حاضر این خانه نماد روستا به شمار می‌رود که سالانه مورد بازدید گردشگران بسیار زیادی قرار می‌گیرد. این خانه نیز همانند دیگر خانه‌های کوهستانی شهرستان نور به صورت مربعی ساخته شده است و یک حیاط بسیار بزرگ و تعداد زیادی اتاق در اطراف حیاط را در دل خود جای داده است. در ساخت این خانه از ارسی‌ها و گچبری‌های بی‌نظیر و هم‌چنین آجر کاری زیبا و ماهرانه‌ای استفاده شده است، به گونه‌ای که با ریزه کاری‌های حیرت‌انگیز خود چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. امروزه از این خانه به عنوان موزه استفاده می‌شود که تمامی اشیای قدیمی و لوازم شخصی نیما یوشیج پدر شعر نو فارسی و هم‌چنین اعضای خانواده‌اش در آن جای داده شده است. به علاوه آرامگاه بهجت اسفندیاری، خواهر نیما یوشیج و آرامگاه سیروس طاهباز، گردآورنده آثار نیما نیز در این خانه قرار دارد.

معرفی خانه نیما یوشیج

سنگ سیاه رنگ

سنگ سیاه رنگ در نزدیکی رودخانه بسیار زیبای یوش واقع شده است که به نوعی سنبل این روستا به شمار می‌رود. جالب است بدانید یک نقش از اسب و زین بر روی این سنگ سیاه حکاکی شده است که به همین خاطر این سنگ در بین اهالی روستا با نام اسب زین نیز شناخته شده است. توصیه می‌کنیم که در سفر به روستای یوش حتما از این سنگ که نوعی جاذبه تاریخی و فرهنگی به شمار می‌رود نیز دیدن کنید و لحظه‌های متفاوتی از سایر سفرهایتان را برای خود رقم بزنید. از آن‌جایی که برای رسیدن به این سنگ سیاه باید مسیری را پیاده روی کنید، توجه داشته باشید که حتما کفش مخصوص پیاده روی و آب با خود به همراه داشته باشید تا با مشکل مواجه نشوید و نهایت لذت را ببرید.

مقبره سید امین و سید جلال

مقبره سید امین و سید جلال نیز در نزدیکی سنگ سیاه و در محل قبرستان قدیمی روستای یوش واقع شده است که اکثر گردشگران هنگام سفر به یوش حتما از این جاذبه گردشگری نیز بازدید به عمل می‌آورند. جالب است بدانید که سید امین و سید جلال، پدر و پسری بوده‌اند که در زمان قدیم از روستای اوزان از توابع طالقان به روستای یوش نقل مکان کرده‌اند و در آن زمان در بین اهالی این روستا اعتبار زیادی برای خود کسب کرده بودند. آن‌ها در بین مردم روستا به عنوان افرادی زاهد مشهور شده بودند که به همین دلیل نیز پس از فوتشان مردم روستا برایشان مقبره‌ای با شکوه و شایسته بنا کرده‌اند. لازم است گفته شود که قبل از فوت این پدر و پسر هیچ امام زاده‌ای در روستای زیبای یوش وجود نداشته است.

گنبد کیا داوود

از دیگر جاذبه‌های روستای یوش می‌توان به گنبد کیا داوود اشاره کرد که در نزدیکی خانه نیما یوشیج واقع شده است. شما می‌توانید فقط با حدود 300 متر پیاده روی به سمت جنوب خانه نیما یوشیج خودتان را به گنبد کیا داوود برسانید و از این مکان بازدید به عمل آورید. لازم است بدانید که کیا داوود یکی از فرزندان حکم فرمایان قدیم یوش یعنی کیا جمال‌الدین بوده است که در بین مردم از عزت و احترام زیادی برخوردار بوده است. طبق گفته محلی‌ها کیا جمال‌الدین چهار فرزند داشته است که هر کدام از فرزندهایش در گوشه‌ای از روستا دفن شده‌اند که امروزه فقط گنبد کیا داوود به عنوان آرامگاه یکی از چهار فرزند وی باقی مانده است.

معرفی گنبد کیا داوود

خانه میرزا مهدی خان و باغ شاه

طبق گفته قدیمی‌ها در زمان قاجار، سلطان صاحبقران ناصرالدین شاه چند روزی را به روستای یوش سفر کرده که این چند روز را در خانه میرزا مهدی خان و باغ شاه سپری کرده است. جالب است بدانید که در طی همین چند روز نیز دو خواهر از ساکنان روستای یوش را به همسری خود درآورده است. پس از آن این روستا و باغ شاه به عنوان یکی از تفریحگاه‌های اصلی ناصرالدین شاه شناخته شد که در حال حاضر نیز شما می‌توانید هنگام سفر به روستای یوش از خانه میرزا مهدی خان و باغ شاه بازدید به عمل آورید و از آب و هوای ییلاقی این مکان نهایت لذت را ببرید.

کوه‌های سرخبند

کوه‌های سرخبند یکی از مقاصد پرطرفدار طبیعت‌گردی و کوهنوردی استان مازندران می‌باشد که سالانه گردشگران و کوهنوردان زیادی به این منطقه سفر می‌کنند و به تفریح و گشت و گذار می‌پردازند. کوه‌های سرخبند از سلسله جبال البرز می‌باشد که در جنوب روستای یوش قرار گرفته است که شما می‌توانید با سفر به یوش در میان این کوه، کوهنوردی کنید و تجربه متفاوت و دلپذیری را برای خود به ارمغان آورید. البته ناگفته نماند که کوه‌های مازوبند، سرنو و علی چال نیز از دیگر کوه‌های این روستا به شمار می‌روند که در بخش شمال روستا واقع شده‌اند و پس زمینه بسیار زیبا و حیرت‌انگیزی را برای روستای یوش ایجاد کرده‌اند.

معرفی کوه‌های سرخبند

موسیقی در یوش

همان‌طور که می‌دانید موسیقی شمال در بین گردشگران و مردم محلی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که موسیقی روستای یوش نیز از این امر مستثنی نمی‌باشد. مردم این روستا نیز همانند دیگر روستاهای شمال از زمان قدیم در دورهمی‌های شبانه و مراسمات محلی خود به آواز خواندن و نواختن نی می‌پردازند. جالب است بدانید که اکثر افراد قدیمی و چوپانان روستای یوش می‌توانند ساز نی را بنوازند که گوش دادن به آواز آن‌ها نیز می‌تواند بسیار جذاب باشد و خاطره‌ای متفاوت از سفرتان برایتان به وجود آورد. به علاوه توصیه می‌کنیم که در سفر به روستای یوش با مردم محلی معاشرت کنید و با آن‌ها هم صحبت شوید تا در مورد سنت و فرهنگ این روستا اطلاعات بیشتری به دست آورید.

قلعه پولاد بلده

قلعه پولاد در 7 کیلومتری روستای یوش در شهرستان بلده واقع شده است که در منطقه شمالی کشور جزو بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قلعه تاریخی به شمار می‌رود. این قلعه به دور سلجوقیان مربوط می‌شود و از نظر تاریخی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. از این رو به علاقمندان به تاریخ پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به روستای یوش بازدید از این قلعه تاریخی را به هیچ وجه از دست ندهید تا بتوانید از سفرتان نهایت استفاده را کنید و لذت ببرید. البته لازم است گفته شود که این قلعه همانند قلعه رودخان سرپا نیست، اما هنوز هم آثار به جای مانده از قلعه پولاد یکی از مقتدرترین آثار تاریخی شمال کشور به حساب می‌آید که بدون شک دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود.

معرفی قلعه پولاد بلده

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی 9 جاذبه گردشگردی روستای یوش پرداختیم. همان‌طور که مطالعه کردید روستای یوش جاذبه‌های متنوعی را در دل خود جای داده است که بدون شک بازدید از هر کدام از آن‌ها سفری خاطره‌انگیز و لذت‌بخش برایتان به ارمغان خواهد آورد. در صورتی که قصد سفر به روستای یوش را دارید، توصیه می‌کنیم وارد صفحه وبلاگ کایت شوید تا اطلاعات بیشتری از این روستا به دست آورید و سفر بی‌نقصی را در کنار همسفرانتان تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید