آبشارهای شمال |  18 آبشار جذاب در گیلان، مازندران و گلستان
ضحا اکبری 1401/08/24 12875 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


آبشارها از جمله زیباترین پدیده‌های طبیعت هستند. این پدیده‎‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که آب یک رودخانه یا چشمه از یک مکان مرتفع به سمت پائین سرازیر می‌گردد. ریزش ناگهانی آب از ارتفاع و عبور آن از میان سنگ‌ها و صخره‌ها پدیده‌ای جذاب و دیدنی را ایجاد می‎کند که آبشار نامیده می‌شود. در این مقاله به معرفی آبشارهای شمال ایران می‌پردازیم و 18 آبشار جذاب در گیلان، مازندران و گلستان را نام می‌بریم. با ما همراه باشید.

همچنین می‌توانید برای مشاهده اطلاعات و خرید آنلاین تورهای شمال وارد صفحه "تور شمال" شوید.

آبشار لاتون، آستارا، استان گیلان

لاتون، بلندترین آبشار ایران است. این آبشار حدود 105 متر ارتفاع دارد و از دامنه‌های کوه اسپیناس به سمت پائین سرازیر می‌گردد. آبشار لاتون از کوته‌کومه و لوندیل عبور می‌کند و پس از طی 17 کیلومتر به رودخانه لوندیل می‌رسد و در نهایت به دریای خزر ختم می‌شود. مسیر رسیدن به لاتون یک مسیر پیاده‌روی بسیار جذاب و دیدنی است. این مسیر جاذبه‌های طبیعی متعددی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به آب گرم کوته کومه اشاره کرد. در بالای آبشار لاتون نیز یک قلعه با نام اسپینه دیده می‌شود که متعلق به بابک خرمدین است. آبشار لاتون در شهرستان آستارا، لوندویل، روستای کوته کومه واقع شده و یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای شمال ایران محسوب می‎شود.

آبشار زمرد، حویق، استان گیلان

آبشار زمرد حویق یکی از زیباترین آبشارهای شمال ایران است. این آبشار در شهرستان تالش، شهر حویق، روستای زمرد واقع شده و در دل جنگل قرار دارد.  آبشار زمرد حویق از دو آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است. از این رو، با عنوان آبشار دوقلو نیز شناخته می‌شود. یکی از آبشارهای زمرد ارتفاع کمتری دارد و به صورت پلکانی به سمت پائین سرازیر می‌گردد. آبشار دیگر مرتفع‌تر است و آب بیشتری نیز دارد. مسیر رسیدن به آبشار بسیار سرسبز و دیدنی است. اگر علاقه‌مند به ماهیگیری هستید، می‌توانید در آب‌های اطراف زمرد، ماهی قزل‌آلا صید کنید. آب‌تنی نیز یکی از محبوب‌ترین تفریحات این آبشار است که در صورت تمایل می‌توانید از آن برخوردار باشید. 

آبشار ویسادار، رضوان‌شهر، استان گیلان

ویسادار، سومین آبشار مرتفع گیلان و یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای شمال ایران است. این آبشار 15 متر ارتفاع دارد و به زیبایی از میان یک صخره نیم‌دایره‌ای شکل به سمت پائین سرازیر می‎گردد. در پائین آبشار یک حوضچه کوچک وجود دارد که برای آب‌تنی بسیار مناسب است. اگر دوست دارید می‌توانید به بالای آبشار ویسادار نیز بروید و از روی صخره‌ی نیم‎دایره‌ای شکل به این آبشار نگاه کنید. در روبروی این صخره یک پل فلزی وجود دارد که مکانی مناسب برای تماشای آبشار و عکاسی محسوب می‌شود. آبشار ویسادار در شهرستان رضوان‌شهر واقع شده و حدود 16 کیلومتر با شهر پره‌سر فاصله دارد.

آبشار دودوزن، شفت، استان گیلان

دودوزن یکی از زیباترین آبشارهای شمال ایران است. این آبشار در 24 کیلومتری شفت، منطقه خرم‌کش واقع شده و سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. چیزی که این آبشار را از سایر آبشارهای شمال ایران متفاوت می‌کند، منطقه جنگلی جذاب و چشم‌اندازهای بی‌نظیر آن است. دودوزن در میان جنگل‌های سرسبز و انبوه قرار دارد و تصاویر زیبایی از چشمه‎ها و رودخانه‌های خروشان را به نمایش می‎گذارد. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، زمانی را به بازدید از این آبشار اختصاص دهید و از مسیر پیاده‌روی آبشار دودوزن لذت ببرید.

آبشار لونک، جاده سیاهکل - دیلمان، استان گیلان

آبشار لونک یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استان گیلان است. این آبشار در جاده سیاهکل – دیلمان و در میان جنگلی با نام لونک قرار دارد. لونک شامل 2 آبشار است. این دو آبشار در کنار هم قرار دارند و از ارتفاع 6 متری به سمت پائین سرازیر می‌شوند. لونک یک آبشار دائمی است و در هر چهارفصل سال قابل مشاهده است، اما در دو فصل بهار و پائیز آب آبشار به حداکثر میزان خود رسیده و جوش و خروش بیشتری پیدا می‌کند. آبشار با درختان توسکا، راش، ممرز و انجیری احاطه شده و در فصل بهار نیز پر از گل‌های رنگارنگ می‌شود. چشم‌اندازهای اطراف آبشار، لونک را به یکی از زیباترین آبشارهای شمال ایران تبدیل کرده است. 

آبشار میلاش، رودسر، استان گیلان

میلاش یکی از زیباترین آبشارهای شمال ایران است. این آبشار در استان گیلان، منطقه رحیم‌آباد رودسر و در نزدیکی روستایی با نام میلاش قرار دارد. آبشار میلاش از یک چشمه با نام بندبن سرچشمه می‎گیرد و با شیب 85 درجه از ارتفاع 25 متری به سمت پائین سرازیر می‌شود. مسیر رسیدن به این آبشار بسیار جذاب و دیدنی است. این مسیر از جنگل‌های فندق و مزارع گل‌گاوزبان عبور می‌کند و چشم‌اندازهایی سرسبز و حیرت‌انگیز را به نمایش می‌گذارد. آبشار میلاش در منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا قرار دارد و برای سفر در فصل بهار و تابستان بسیار مناسب است.    

آبشار دارنو، نوشهر، استان مازندران

دارنو، از جمله جاذبه‌های طبیعی نوشهر است. درختان انبوه سرسبز، آب‌و‌هوای مطبوع و رودخانه‌های متعددی که در مسیر دارنو وجود دارد، این آبشار را به یکی از رویایی‌ترین آبشارهای شمال ایران تبدیل کرده است. دسترسی به آبشار دارنو کمی سخت‌تر از دیگر آبشارهای مازندران می‌باشد. مسیر این آبشار از میان رود عبور می‌کند و نیاز به کوهنوردی و جنگل‌نوردی دارد. از این رو، بازدید از دارنو یک سفر طبیعت‌گردی ماجراجویانه محسوب می‎شود. اگر قصد بازدید از آبشار دارنو را دارید، باید تجهیزات مناسب به همراه داشته باشید و اگر با منطقه آشنایی ندارید، از یک راهنمای محلی برای طی کردن مسیر کمک بگیرید.  

آبشار آب پری، رویان، استان مازندران

آب‌پری یکی از خاص‌ترین آبشارهای شمال ایران است. این آبشار در 13 کیلومتری شهر رویان و در منطقه بلده واقع شده و مناظری جذاب و دیدنی دارد.  ظاهر این آبشار با دیگر آبشارهایی که تاکنون دیده‌اید، متفاوت است. آب‌پری در اثر رانش زمین ایجاد شده و از شیب تند کوه و از میان‌ سنگ‌های کوچک و بزرگ به سمت پائین سرازیر می‎شود. اطراف این آبشار پوشیده از درختان سرسبز و انبوه می‌باشد و چشم‌اندازهایی بی‌نظیر را به نمایش می‌گذارد. آبشار آب‌پری یکی از توریستی‌ترین آبشارهای مازندران می‌باشد. به همین دلیل، امکانات رفاهی خوبی دارد و مکانی مناسب برای تفریح یک‌روزه خانوادگی محسوب می‌شود. 

آبشار شاهان‌دشت، آمل، استان مازندران

آبشار شاهان‌دشت با ارتفاع 62 متر بلندترین آبشار استان مازندران است. این آبشار در 65 کیلومتری آمل و در نزدیکی روستایی با نام شاهان‌دشت قرار دارد و با عنوان آبشار وارنا نیز شناخته می‌شود. آبشار شاهان‌دشت یک مسیر پیاده‌روی بسیار زیبا دارد و امکان آب‌تنی و آب‌بازی را نیز برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند. در کنار آبشار شاهان‌دشت یک قلعه قدیمی نیز وجود دارد که قدمت آن به 3000 سال پیش می‌رسد. این قلعه ملک قلاع یا ملک بهمن نامیده می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های کوهستانی در منطقه شمال ایران می‌باشد.

هفت آبشار تیرکن، بابل، استان مازندران

هفت آبشار تیرکن یکی از زیباترین آبشارهای استان مازندران است. این آبشار در شهرستان بابل، منطقه بابل‌کنار واقع شده و در دل جنگل‌های لفور قرار دارد. هفت آبشار، همان‌طور که از نامش پیداست، 7 آبشار کوچک و بزرگ را شامل می‌شود و تصاویری زیبا و رویایی را پیش‌روی چشم تماشاگران قرار می‌دهد. مسیر رسیدن به این هفت آبشار بسیار جذاب و دیدنی است. برای رسیدن به این آبشار باید حدود 4 کیلومتر در دل جنگل پیاده‌روی کنید. این مسیر پوشیده از درختان سرسبز و سربفلک کشیده می‌باشد و چندین چشمه و رودخانه نیز دارد. در طول این مسیر  6 آبشار کوچک و بزرگ را پشت سر می‌گذارید و در نهایت به بلندترین آبشار تیرکن می‌رسید. این آبشار 9 متر ارتفاع دارد و آب آن به درون حوضچه‌ای بسیار زیبا سرازیر می‌شود. 

آبشار گزو، سوادکوه، استان مازندران

آبشار گزو در استان مازندران، شهرستان سوادکوه و در دل جنگل‌های انبوه لفور قرار دارد. آب‌وهوای مطبوع، مناظر چشم‌نواز و آب زلال و گوارای آبشار، گزو را به یکی از زیباترین و ‎محبوب‌ترین آبشارهای شمال ایران تبدیل کرده است. آبشار گزو حدود 53 متر ارتفاع دارد و از میان صخره‌ها به زیبایی به سمت پائین سرازیر می‌شود. صخره‌های اطراف آبشار پوشیده از خزه‌های سبز می‌باشد و زیبایی فوق‌العاده‌ای به آبشار می‌دهد. اگر در نیمه اول سال از این آبشار بازدید نمایید می‌توانید در حوضچه زیر آبشار به آب‌تنی و شنا بپردازید و کمی از گرمای تابستان فاصله بگیرید.

آبشار پلنگ‌دره، شیرگاه، استان مازندران

پلنگ‌دره را می‌توان یکی از زیباترین آبشارهای استان مازندران معرفی کرد. این آبشار حدود 8 متر ارتفاع دارد و به زیبایی به سمت پائین سرازیر می‌شود. آب آبشار در حوضچه‌ای که زیر آن قرار دارد، جمع می‌شود و امکان شنا و آب‌تنی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌آورد. آبشار پلنگ‌دره در شمال شرقی شهر شیرگاه و در جنگلی با نام پلنگ‌دره قرار دارد. مسیر دسترسی به این آبشار کمی سخت است و توانایی بدنی بالایی می‌خواهد. در بخشی از مسیر باید از میان یک رودخانه 16 متری عبور کنید تا به آبشار برسید. اگر اهل جنگل‌نوردی و رودخانه‌نوردی هستید، بازدید از این آبشار را از دست ندهید.

آبشار کبودوال، علی‌آباد کتول، استان گلستان

کبودوال، با ارتفاع 12 متر، بلندترین آبشار خزه‌ای ایران است. این آبشار در 8 کیلومتری شهر علی‌آباد کتول و دل جنگل قرار دارد و چشم‌اندازهایی سرسبز و زیبا را به نمایش می‌گذارد. آب این آبشار از چشمه‌های جنوبی کوه هارون سرچشمه می‌گیرد و قابل آشامیدن می‌باشد. چیزی که این آبشار را از دیگر آبشارهای ایران متمایز می‏کند، خزه‌های مخملی سبز رنگی است که بر روی صخره‌ها و سنگ‌ها وجود دارد. عبور آب از روی این خزه‌ها جلوه‌ای خاص و رویایی به آن می‌دهد و زمانی که با تابش نور خورشید همراه می‌شود، مناظری شگفت‌انگیز ایجاد می‌کند. کبودوال در یک منطقه توریستی واقع شده و امکانات رفاهی خوبی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

آبشار باران کوه، گرگان، استان گلستان

باران کوه یکی از زیباترین آبشارهای شمال ایران است. این آبشار در 18 کیلومتری جنوب ‌غربی گرگان و در یک پارک جنگلی قرار دارد. باران کوه یک آبشار دائمی است. آب این آبشار به صورت قطرات باران از بالای صخره‌ها به سمت پائین سرازیر می‌شود. صخره‌های باران کوه پوشیده از خزه هستند و به شکل خاصی به سمت جلو کشیده شده‎اند. در زیر این صخره‌ها غار‌های متعددی با اندازه‌های مختلف دیده می‎شوند.  مسیر دسترسی به آبشار باران کوه شیب‌دار است و  از میان جنگل عبور می‎کند. برای بازدید از این آبشار باید تجهیزات مناسب داشته باشید و وسایل کوهنوردی خود را نیز به همراه بیاورید.

آبشار شیرآباد، رامیان، استان گلستان

آبشار شیرآباد، یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان رامیان استان گلستان است. این آبشار در 6 کیلومتری شهر خان‌ببین، جنوب روستای شیرآباد قرار دارد و با عنوان آبشار خان‌ببین نیز شناخته می‌شود. شیرآباد در واقع یک مجموعه آبشار است که شامل 7 آبشار بزرگ و کوچک می‎باشد. از این رو، به آن‌ آبشارهای هفت‌گانه شیرآباد نیز گفته می‌شود. مردم منطقه و گردشگران در روزهای گرم تابستان به سمت این آبشار می‌آیند و در حوضچه‌هایی که در زیر آبشارها قرار دارد به آب‌تنی می‌پردازند. مسیر آبشار شیرآباد زیبایی‌های بسیاری دارد و چشم‌اندازهایی دیدنی از درختان سرسبز و رودخانه‌های خروشان را به نمایش می‌گذارد.

آبشار لاشو، آزادشهر، استان گلستان

لاشو یکی از زیباترین آبشارهای استان گلستان است. این آبشار در میان انبوهی از درختان قرار دارد و مناظری چشم‌نواز را به تصویر می‎کشد. آبشار لاشو از 4 چشمه‌ی دائمی سرچشمه می‌گیرد و از میان صخره‌ها و سنگ‌ها به صورت پلکانی به سمت پائین سرازیر می‎گردد. ارتفاع این آبشار 25 متر می‎باشد. آبشار لاشو در شهرستان آزادشهر، 4 کیلومتری روستایی با نام فاضل‌آباد واقع شده و در یک پارک جنگلی قرار دارد. این پارک امکانات رفاهی خوبی را در اختیار گردشگران قرار می‎دهد و دارای پارکینگ، آب آشامیدنی و فروشگاه مواد غذایی نیز می‌باشد. از این رو، یک مقصد مناسب برای تفریح و گردش خانواده‌ها در یک روز تعطیل محسوب می‎شود.

آبشار پیرغار، گالیکش، استان گلستان

آبشار پیرغار، که با عنوان آبشار فارسیان گالیکش نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین و منحصربفردترین آبشارهای استان گلستان است. این آبشار در شهرستان گالیکش، ۲ کیلومتری روستای فارسیان واقع شده و از چشمه‌ای با نام پیرغار سرچشمه می‌گیرد. آبشار پیرغار در دل جنگل قرار دارد و اطراف آن پوشیده از درختان انجیر و گردو و بته‌های تمشک و آلوچه می‌باشد. این آبشار از ارتفاع 30 متری به سمت پائین سرازیر می‌شود و منظره‌ای زیبا و رویایی را به نمایش می‌گذارد.

آبشار لوه، گالیکش، استان گلستان

لوه را می‌توان یکی از بکرترین آبشارهای شمال ایران معرفی کرد. این آبشار در 20 کیلومتری گالیکش و در روستایی با نام لوه واقع شده و دسترسی نسبتا آسانی دارد. برای رسیدن به این آبشار نیاز به جنگل‌نوردی یا رودخانه‌نوردی ندارید. به راحتی می‌توانید با اتومبیل خود تا نزدیکی‌های آبشار پیش بروید و از آن بازدید نمایید. آبشار لوه نیز مانند دیگر آبشارهای شمال ایران در دل جنگل‌های انبوه  و سرسبز قرار دارد و چشم‌اندازی زیبا و رویایی را به نمایش می‎گذارد.  آبشار لوه حدود 75 متر ارتفاع دارد و به صورت پلکانی به پائین صخره‌ها سرازیر می‌شود و در نهایت به دره‌ای عمیق می‎ریزد.

در این مقاله به معرفی آبشارهای شمال ایران پرداختیم و  18 آبشار جذاب در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان را نام بردیم. همان‌طور که می‌دانید، استان‌های شمال ایران سرسبزترین استان‌های کشورمان هستند و جنگل‌های متعددی دارند. آبشارهایی که در این مقاله معرفی کردیم در دل جنگل‌های سرسبز شمال قرار دارند و چشم‌اندازهایی شگفت‌انگیز و رویایی را به تصویر می‌کشند. اگر به شمال ایران سفر کردید، بازدید از این آبشارها را از دست ندهید. در هر استانی که هستید، نزدیک‌ترین آبشار به شهر محل اقامتتان را پیدا کنید و یک روز خاطره‌انگیز را در دل طبیعت بگذرانید. در صورت تمایل می‌توانید با تورهای طبیعت‌گردی کایت همراه شوید و در کنار یک راهنمای حرفه‌ای از زیباترین آبشارهای شمال ایران بازدید نمایید. برای اطلاع از زمان و شرایط برگزاری تورهای طبیعت‌گردی شمال، دیگر صفحات سایت را مورد مطالعه قرار دهید یا با شماره  75097700 -021   تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد مقصد موردنظرتان مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1401/08/25

    آبشار زیبا و بکر وزن و دریا بن در جاده اسالم به خلخال یادتون رفت

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید