سوغات باکو | 9 سوغات معروف و محبوب باکو
9220 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


باکو، بزرگترین شهر «سرزمین آتش» یعنی آذربایجان است و با تاریخچه و فرهنگی آشنا سالانه بسیاری از گردشگران ایرانی به آن سفر می‌کنند. بسیاری از مردم، آذربایجان را با مراکز خرید بزرگ و متعدد که عمدتا در پایتخت آن واقع شده‌اند، بهشتی برای علاقه‌مندان به خرید می‌دانند. همانند هر جای دیگری، سوغات باکو نیز بسیار متنوع بوده و توریست‌ها می‌توانند هدایا و سوغات ارزشمندی را از این شهر خریداری کنند.
قدم زدن در خیابان‌های باکو و مراکز خرید آن، بدون اینکه بدانید قصد خرید چه چیزی را دارید، شاید کمی گیج‌کننده باشد؛ به همین جهت، بد نیست پیش از سفر به آذربایجان، با محبوب‌ترین و بهترین سوغات باکو آشنا شوید. برای مشاهده لیست قیمت تورهای باکو، بر روی "لیست تورهای باکو" کلیک کنید.



فرش و قالی


افتخار ملی و گران‌ترین سوغاتی باکو، فرش است. در حقیقت، فرش‌بافی طی سالیان دراز وارد زندگی بسیاری از مردم آذربایجان شده و به همین دلیل، حالا از آن به عنوان سمبلی ملی یاد می‌شود. جالب است بدانید فرش‌های نرم، بدون کُرک و البته بسیار زیبای آذربایجانی کاربرد زیادی در تزئین زمین و دیوار چادرها، خانه‌ها و کلبه‌ها دارند.
اگر نمی‌دانید فرش‌های نفیس آذری را از کجا تهیه کنید، بهتر است سری به «ایچری‌شهر» یا «ارگ باکو» بزنید. موزه فرش در پایتخت آذربایجان هم یکی از مکان‌های دیدنی و جذابی است که در آنجا می‌توانید با تاریخچه فرش‌های مختلف آشنا شوید.

 فرش و قالی سوغاتی باکو
جواهرات


در کنار صنعت نساجی، جواهرات هم از ارزشمندترین سوغات باکو محسوب می‌شوند و در جای‌جای شهر می‌توان آن را پیدا کرد. با توجه به فرهنگ غنی و سابقه طولانی طلاسازان، جواهرات باکو در قالب دو مکتب به نام‌های Shekebe و Hatamkarlig ساخته می‌شوند. در تکنیک اول که اجرای آن بسیار پیچیده بوده و نیازمند سال‌ها تجربه است، زیورآلات با ظاهری توری‌شکل از فلزهای طلا و نقره ساخته می‌شوند. در تکنیک دوم، رویکرد سازندگان کاملا متفاوت است و ساعت‌ها زمان می‌برد تا آنها طرحی مخصوص را روی فلزهای طلا یا نقره پیاده کنند.
بدون شک، خنجر سنتی آذربایجانی که با تکنیک Hatamkarlig ساخته می‌شود، از شگفت‌انگیزترین سوغات باکو برای مردان خواهد بود.

جواهرات سوغاتی باکو
استکان‌های شیشه‌ای آرمادو


نوشیدن چای، یکی از آداب سنتی و بسیار قدیمی آذربایجان است؛ چیزی که در کشور ما نیز به وفور وجود دارد. در حقیقت، سرو چای بخشی مهم از فرهنگ این کشور را تشکیل می‌دهد. Armudu نام استکان‌های شیشه‌ای سنتی آذری است که در ساخت آن از مواد مختلفی از جمله نقره استفاده می‌شود.
اگر شما نیز دوست دارید لذت نوشیدن چای را در استکان‌های خاص آذری تجربه کنید، می‌توانید یک‌دست از این استکان‌های دست‌ساز با طرح‌های گلدار را به عنوان سوغات از باکو تهیه کنید. 

استکان های ارمادو سوغاتی باکو
تخته نرد


تخته‌نرد، قدیمی‌ترین بازی ثبت‌شده در تاریخ انسان است؛ یک بازی پرهیجان که به‌نظر ریشه آن به دوران امپراتوری ایران باز می‌گردد. در گذشته، افراد این بازی را روی صفحه‌های چوبی یا سنگی با تاس‌های شماره‌گذاری‌شده از استخوان، سنگ، چوب یا سفال انجام می‌دادند.
اگرچه امروزه رد پای تخته نرد در بسیاری از کشورها دیده می‌شود، اما ریشه در فرهنگ کهن آذربایجان داشته و می‌تواند یکی از بهترین سوغاتی های باکو باشد. تخته نردها در باکو عمدتا به صورت دست‌ساز بوده و با نقش‌های مخصوص آذری همراه شده‌اند.

تخته نرد سوغاتی باکو
سرامیک


ظروف سرامیکی از دیگر سوغات باکو و آذربایجان هستند که در تاریخ این کشور ریشه دارند. اگر کمی در ارگ باکو جستجو کنید، مجموعه‌ای غنی از سرامیک‌های ساده، لعاب‌دار، بدون لعاب و تزئینی را مشاهده خواهید کرد که می‌توانند گزینه مناسبی برای هدیه دادن باشند.
چیراگ (Chirag) نام یکی از محبوب ترین سوغاتی های سرامیکی باکو است. چیراگ ظاهری مشابه چراغ‌های نفتی دارد؛ چراغ‌هایی که از آنها در دوران قرون وسطی برای روشن نگه داشتن خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. نمک‌دان و فلفل‌دان باکو نیز جایگاه ویژه‌ای نزد توریست‌ها دارند.

ظروف سرامیکی باکو
کلاه و روسری ابریشمی


معرفی محبوب ترین سوغات باکو بدون اشاره به کلاه و روسری‌های ملی آذری هیچ لطفی ندارد! مسافرانی که تور باکو را برای تفریح انتخاب می‌کنند، می‌توانند روسری‌های بسیار باکیفیت و ابریشمی آذربایجان به نام Kelaghayi را با طرح‌های ملی بته‌جقه خریداری کنند. این الگو شاید در نگاه اول ظاهری مشابه قطره آب داشته باشد، ولی در حقیقت نشانگر زبانه‌های آتش است. از طرح‌های بته‌جقه‌ای معمولا برای تزئین پتوها، رومیزی‌ها و لباس‌های زنانه استفاده می‌شود.

روسری ابریشمی سوغات باکو
نقاشی با نفت


آذربایجان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت یا طلای سیاه است و در شهرهای بزرگ آن می‌توان نقاشی‌های منحصربه‌فردی را با نفت خام پیدا کرد. Sabir Copuroglu یکی از هنرمندان مشهور این نقاشی‌هاست که آثار آن مشتریان زیادی در سرزمین آتش دارد.
جالب است بدانید زمانی که این هنرمند کودک بود، با استفاده از یک بطری کوچک از نفت خام که برای حمام‌های لوکس استفاده می‌شد، تصاویری از اسب‌ها در خانه می‌کشیده است.

نقاشی با نفت سوغات باکو
ظروف مسی


اگر چند ساعت در ارگ باکو قدم بزنید، حتما ظروف مسی را در فروشگاه‌های آنتیک شهر خواهید دید. این ظرف‌های مسی به نوعی نمایانگر فرهنگ کهن آذربایجان بوده و تحفه‌ای ارزشمند برای پیش‌کشی کردن محسوب می‌شوند.

ظروف مسی سوغات باکو
مربای گیلاس سفید


آذربایجان خوراکی‌های بسیار خوشمزه زیادی دارد که حتما باید خرید آنها را در برنامه خود قرار دهید. در آذربایجان، معمولا مربا را هم به عنوان یک چاشنی شیرین در کنار چای سرو می‌کنند. شیره، مربای گردو، مربای شاتوت، مربای توت‌فرنگی و البته مربای گیلاس سفید، از لذیذترین سوغاتی های باکو هستند که خوردن آنها در کنار چای، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای شما رقم خواهد زد. باقلوا و حلوا هم از دیگر خوراکی‌های بسیار خوشمزه آذربایجان هستند که پیشنهاد می‌کنیم حتما یک بسته از آنها را خریداری کنید.
با توجه به فرهنگ غنی آذربایجان، در باکو یا سایر شهرهای بزرگ این کشور می‌توان صنایع دستی، خوراکی‌های سنتی یا محصولات منحصربه‌فرد بسیاری را به عنوان سوغاتی خریداری کرد. با این وجود، احتمالا هر کسی از دیدن سوغاتی‌هایی که تاریخ آنها ریشه در آداب و رسوم کهن سرزمین آتش دارند، شگفت‌زده خواهد شد.
مربای گیلاس سفید سوغات باکو

در این مطلب به معرفی 9 سوغاتی محبوب و معروف در شهر باکو آذربایجان پرداختیم. در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد باکو کسب کنید، می‌توانید به صفحه مطالب مرتبط با شهر باکو از طریق این لینک "باکو" مراجعه نمایید.



تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید