معرفی دریاچه دالامپر کجاست؟  معرفی  + آدرس + عمق + تصاویر
شراره رحیمی 1399/07/06 8971 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



ارومیه مرکز آذربایجان غربی از شهرهای بسیار بزرگ ایران می‌باشد که در شمال غربی کشور واقع شده است. این شهر تقریبا با بیش از سه هزار سال قدمت جزو قدیمی‌ترین شهرهای شمال غربی ایران به شمار می‌رود که به عنوان شهر تاریخی ایران نیز در یونسکو به ثبت رسیده است. ارومیه از سمت غرب و شمال بخش کوهستانی و از سمت شرق و جنوب دشت وسیعی را در برگرفته است که با آب و هوای مطبوع و معتدل و مناظری بکر و دست‌نخورده برای جذب گردشگران بسیار مناسب می‌باشد. به علاوه این شهر جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی نظیر دریاچه‌ها، آبشار‌ها، چشمه‌ها‌، کوه‌های سر به فلک کشیده، دشت‌ها، غارها، تالاب‌ها، رودخانه‌ها و... را در دل خود جای داده است که هر کدام از آن‌ها انتخاب مناسبی برای گردشگران تابستانی به شمار می‌روند تا از آب و هوای دل‌انگیز شهر لذت ببرند. از جمله بهترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی ارومیه می‌توان به دریاچه دالامپر اشاره کرد که با زیبایی‌های بی‌نظیر خود چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای سفر به دریاچه دالامپر ارومیه به طور کامل راهنمایی کنیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

معرفی دریاچه دالامپر

دریاچه دالامپر یکی از زیباترین مقاصد طبیعت‌گردی ارومیه می‌باشد که در جنوب غربی این شهر بر روی کوه بلندی واقع شده است و سالانه با طبیعت بکر و دل‌انگیز خود طبیعت‌گردان زیادی را به سمت خود جذب می‌کند تا از آب و هوای کوهستانی نهایت لذت را ببرند و لحظه‌های آرامش‌بخشی را تجربه کنند. جالب است بدانید که این دریاچه در بین محلی‌ها به دریاچه مام شیخ نیز شهرت دارد. دریاچه‌ای به شکل دایره با قطر تقریبا حدود 450 متر و عمق 50 متر در ارتفاع 2720 متری از سطح دریا جای گرفته است که لذت و هیجان تماشای دریاچه فقط از آن کسانی خواهد بود که به طبیعت نواحی بکر مرزی سر بزنند و چند ساعتی را به طبیعت‌گردی و کوهنوردی بپردازند. دریاچه دالامپر بر روی کوه دالامپر قرار گرفته است که شما می‌توانید علاوه بر بازدید از دریاچه از کوهنوردی در کوه دالامپر نیز نهایت لذت را ببرید.

 این کوه در مرز بین ترکیه، عراق و ایران قرار گرفته است که جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی را شامل می‌شود. در این کوه علاوه بر دریاچه دالامپر، چند دریاچه دیگر و یخچال‌های طبیعی چند هزار ساله را مشاهده خواهید کرد که از زیبایی‌های چشم‌نوازی برخوردار می‌باشند. در مسیر رسیدن به دریاچه جوبیارها، سبزه‌ها و کوه‌هایی که همچنان سفیدی برف بر روی آن‌ها خودنمایی می‌کند را مشاهده خواهید کرد. به علاوه در این مسیر مراتع‌های زیادی وجود دارد که در فصل بهار به دشت‌هایی پر از گل‌های رنگارنگ تبدیل می‌شوند و چشم‌انداز متفاوت و رویایی از طبیعت را به نمایش می‌گذارند. بدون شک با سفر به دریاچه دالامپر شما می‌توانید تمامی دغدغه‌های روزمره زندگی را از خود دور کنید و با تنفس اکسیژن خالص و گوش دادن به صدای دلنشین پرندگان، طراوت خاصی به خود هدیه دهید.

معرفی دریاچه دالامپر

گونه‌های گیاهی و جانوری دریاچه دالامپر

منطقه دالامپر از گونه‌های گیاهی بی‌نظیر و منحصر به فردی برخوردار می‌باشد که از جمله این گونه‌های گیاهی می‌توان به بادام کوهی، گون، آلبالوی وحشی و... اشاره کرد. به علاوه این منطقه تقریبا حدود 620 گونه گیاهی را در دل خود پرورش می‌دهد که هر کدام در نوع خود زیبا و حیرت‌انگیز می‌باشند. گونه‌های جانوری این منطقه نیز نسبت به سایر مناطق ارومیه بسیار متفاوت و غنی می‌باشد که برخی از آن‌ها به مراقبت‌های ویژه‌ای احتیاج دارند. از جمله گونه‌های جانوری این منطقه نیز می‌توان به خرگوش، شغال، مار، عقاب، بز کوهی، خرس قهوه‌ای، روباه و گرگ اشاره کرد که در ارتفاعات ممکن است برخی از آن‌ها را مشاهده کنید.

گونه‌های گیاهی و جانوری دریاچه دالامپر

بهترین زمان سفر به دریاچه دالامپر

همان‌طور که گفته شد دریاچه دالامپر در دامنه کوه دالامپر واقع شده است که این منطقه در بیشتر اوقات به ویژه در فصل پاییز و زمستای با آب و هوای سوزناک و برف و باران همراه می‌باشد. با پایان یافتن زمستان و فرارسیدن فصل بهار و تابستان برف‌های کوه آب می‌شوند و چشمه‌ها و رودهای بسیار زیاد و پرآبی از کوه جاری می‌شوند. به علاوه با گرم شدن هوا، یخچال‌های طبیعی موجود در کوه دالامپر نیز ذوب می‌شوند و دریاچه‌های موقتی را به وجود می‌آورند. با ذوب شدن یخچال‌های طبیعی دریاچه‌های دائم این منطقه نیز همانند دریاچه دالامپر، پرآب‌تر می‌شوند. از این رو در این مواقع از سال در این منطقه مناظر بسیار زیبایی به وجود می‌آیند که شما می‌توانید با سفر به این دریاچه در فصل بهار یا تابستان جاذبه‌های شگفت‌انگیز، جویبارها و آبشارهای زیبایی را مشاهده کنید و لذت ببرید. علاوه بر دریاچه دالامپر از دریاچه‌های دیگر نیز می‌توانید بازدید به عمل آورید و از طبیعت ارومیه نهایت استفاده را کنید.

بهترین زمان سفر به دریاچه دالامپر

مسیر دسترسی به دریاچه دالامپر

آدرس: استان آذربایجان غربی، 45 کیلومتری جنوب غربی شهر ارومیه، دامنه کوه دالامپر، دریاچه دالامپر

به طور کلی لازم است گفته شود که شما می‌توانید هم در قالب گروه‌های طبیعت‌گردی و کوهنوردی و هم به صورت مستقل از دریاچه دالامپر بازدید به عمل آورید که در هر دو صورت باید تجهزات کامل با خود به همراه داشته باشید. از آن‌جایی که مسیر دسترسی به دریاچه کوهستانی است، باید خودروهای چند دیفرانسیل یا اتومبیل‌های شاسی بلند را مورد استفاده قرار دهید. به منظور دسترسی به این دریاچه در هرجای ایران که باشید، لازم است ابتدا خودتان را به شهر ارومیه برسانید. پس از رسیدن به ارومیه باید وارد جاده ارومیه- اشنویه شوید و تا رسیدن به سه‌راهی آغ‌بلاق مسیر خود را ادامه دهید. سپس باید به سمت روستای دیزج و از آن‌جا به سمت روستای سوله‌دوکل حرکت کنید تا در نهایت به دامنه کوه‌ دالامپر برسید. روستای سوله‌دوکل در 8 کیلومتری دیزج واقع شده است که در این مسیر با چشم‌اندازی بکر و زیبا از طبیعت مواجه خواهید شد. از این رو توصیه می‌کنیم در مسیر دسترسی به دریاچه دالامپر حتما چند ساعتی را در کنار آبشار سوله‌دوکل به گشت و گذار بپردازید و از مناظر زیبای آن لذت ببرید.

به علاوه برای رسیدن به دریاچه دالامپر مسیر دیگری نیز وجود دارد که از جاده بند عبور می‌کند که از آن‌جا باید به سمت زیوه حرکت کنید. اما بیشتر گردشگران مسیر اول را برای رسیدن به این دریاچه انتخاب می‌کنند، زیرا فاصله آبشار سوله‌دوکل تا دریاچه فقط 10 کیلومتر است اما در مسیر دوم باید مسافت بیشتری را طی کنید. توجه داشته باشید که تمامی مسیرهای دسترسی به دریاچه خاکی و کوهستانی می‌باشد. از این رو بهتر است از اتومبیل‌های آفرود برای سفر استفاده کنید تا با مشکل مواجه نشوید. اگر قصد دارید که به تنهایی سفر کنید، حتما از یک فرد آشنا به محل کمک بگیرید. پس از دیدن دریاچه زیبای دالامپر، می‌توانید از روستای پلکانی کچله که در نزدیکی دریاچه و در دامنه کوه دالامپر واقع شده است نیز بازدید به عمل آورید  تا از تماشای جاذبه‌های بی‌نظیر این روستا به وجد آیید.

مسیر دسترسی به دریاچه دالامپر

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما اطلاعات جامعی از دریاچه زیبای دالامپر را در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که گفته شد دریاچه دالامپر یکی از مقاصد بسیار زیبای طبیعت‌گردی در ارومیه می‌باشد که با طبیعت بکر و حیرت‌انگیز خود چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند و آرامش حقیقی به شما هدیه می‌دهد. شما نیز اگر قصد دارید که به ارومیه سفر کنید، توصیه می‌کنیم به صفحه وبلاگ کایت وارد شوید تا در مورد جاذبه‌های طبیعی این شهر به اطلاعات بیشتری دست یابید و با بازدید از آن‌ها تجربه‌های خاطره‌انگیز بسیاری را از آن خود کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید