ساحل مکران چابهار | آدرس+ تصاویر+ راهنمای بازدید
1399/07/04 4891 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران و یکی از مناطق آزاد هفتگانه می‌باشد که در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. این بندر با آب و هوای همیشه بهاری و آب‌های آزاد تنها گذرگاه ارتباطی بین کشورهای آسیای میانه نظیر قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان می‌باشد که امکان حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی بین این منطقه و کشورهای نامبرده شده فراهم شده است. چابهار سواحل دل‌انگیز و مناظر خیره‌کننده‌ای که از پیوند آب‌های آزاد و تپه‌های صخره‌ای به وجود آمده است را در دل خود جای داده‌ است که بدون شک دیدن هر کدام از آن‌ها چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. تمامی این جاذبه‌های آبی و دریایی باعث شده‌اند تا چابهار در بین گردشگران عنوان کالیفرنیای ایران را به خود بگیرد. سواحل مکران از جمله سواحل زیبا و شگفت‌انگیز ایران می‌باشد که در سفر به چابهار شما می‌توانید از آن دیدن کنید و لذت ببرید. در ادامه با کایت همراه باشید تا شما را برای بازدید از سواحل مکران چابهار به طور کامل راهنمایی کنیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای چابهار وارد صفحه "تور چابهار" شوید.

معرفی ساحل مکران چابهار

ساحل مکران به خط ساحلی ایران در محدوده دریای عمان گسترده شده است که بهترین گزینه برای بازدید از آن سفر به بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان می‌باشد. لازم است بدانید که این خط ساحلی از نظر تاریخی بسیار حائز اهمیت می‌باشد و نام آن با دریانوردی و تجارت ایران نیز کاملا گره خورده است. به علاوه ساحل مکران از جمله سواحل بکر و دست‌نخورده ایران می‌باشد که از طبیعت شگفت‌انگیز و چشم‌نوازی برخوردار می‌باشد و عاری از هرگونه زباله است. سواحل ماسه‌ای، مرجانی و صخره‌ای و امکان انجام تفریحات ساحلی و آبی و هم‌چنین بناهای قدیمی و آثار تاریخی در این منطقه از فرصت‌های غنی برای توسعه گردشگری دریایی به شمار می‌رود. از آن‌جایی که این منطقه در حاشیه اقیانوس واقع شده است، کشتی‌های گردشگری و باری از سراسر جهان قابل مشاهده هستند و چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای را به وجود آورده‌اند.

جالب است بدانید که سواحل مکران تقریبا بیش از 200 گونه از انواع پرندگان مهاجری، بومی، شکاری و آبزی را در دل خود جای داده است که شما می‌توانید آن‌ها را به صورت دائمی در فصل زمستان و پاییز مشاهده کنید و لذت ببرید. گیلانشاه خالدار و پلیکان پا خاکستری از جمله کمیاب‌ترین پرندگان دنیا هستند که در فصل پاییز و زمستان می‌توان آن‌ها را در ساحل مکران مشاهده کرد و این منطقه با توجه به رفت و آمد کم و آرامش خود پناهگاه امنی برای این پرندگان می‌باشد. از دیگر گونه‌های جانوری این منطقه می‌توان به سنجاب راه راه، خرس سیاه، پلنگ، نهنگ، دلفین و گاو دریایی اشاره کرد. به طور کلی مکران دارای جاذبه‌های فراوانی می‌باشد که تمامی این جاذبه‌ها فرصتی برای ورود گردشگران دریایی به ایران و تبدیل این سواحل به مهم‌ترین قطب گردشگری را به وجود آورده است.

معرفی ساحل مکران

دیدنی‌های سواحل مکران

بدون شک دیدن کوه‌های بیابانی که به دریا محدود می‌شوند، از صحنه‌های کمیاب در طبیعت به شمار می‌رود که می‌تواند تنها دلیل سفر به بندر زیبای چابهار باشد. به طور کلی سواحل مکران از نظر استراتژیکی برای ایران بسیار حائز اهمیت می‌باشد که از این رو هرجا از سواحل مکران یاد شود از نیروی دریایی، ارتش و دیگر نهادهای نظامی نیز نامبرده می‌شود. اما لازم است بدانید طی سال‌های اخیر به منظور بازدید از این خط ساحلی که از شرق بندرعباس شروع و تا جنوب غرب پاکستان ادامه می‌یابد، امکانات تفریحی نیز فراهم شده است تا شما بتوانید در آرامش کامل از تمامی شگفتی‌ها و دیدنی‌های طبیعت بازدید به عمل آورید و نهایت لذت را ببرید. در این بخش از مقاله نیز به معرفی برخی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری این خط ساحلی خواهیم پرداخت.

دیدنی‌های سواحل مکران

  • ساحل درک

ساحل درک یکی از بی‌نظیرترین و دل‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی ایران می‌باشد که در خط ساحلی مکران واقع شده است. حتی تصور کردن کویری که انتهای آن به دریا برسد نیز بسیار جذاب و حیرت‌انگیز می‌باشد، اما لازم است بدانید ساحل درک ترکیبی از دریا و کویر است که گردشگران را با چشم‌انداز متفاوتی از طبیعت غافلگیر و شگفت‌زده می‌کند. به علاوه این ساحل از سواحل دست‌نخورده چابهار می‌باشد که لقب تمیزترین ساحل ایران را به خود گرفته است. این ساحل در 170 کیلومتری غرب چابهار قرار گرفته است که به منظور دسترسی به آن باید وارد جاده چابهار به کنارک شوید تا بتوانید تقریبا 120 کیلومتر مانده به کنارک ساحل درک را مشاهده کنید.

  • دریاچه صورتی لیپار

یکی از زیباترین جاذبه‌های سواحل مکران، دریاچه صورتی لیپار می‌باشد که به دلیل فعالیت پلانکتون‌های کنار دریاچه آب آن رنگی شده است. این دریاچه محل زندگی گونه‌های جانوری بسیار متنوع می‌باشد که همین امر اهمیت دریاچه لیپار را چندین برابر کرده است. جالب است بدانید که دریاچه دیگری همانند دریاچه صورتی لیپار در انگستان وجود دارد که نام آن دریاچه صورتی گیبسون می‌باشد. دریاچه صورتی لیپار در روستای رامین قرار گرفته است که برای رسیدن به آن فقط باید 15 کیلومتر از جاده چابهار به بندر گواتر را طی کنید.

معرفی دریاچه صورتی لیپار چابهار

  • ساحل صخره‌ای بریس

به طور کلی در خطوط ساحلی ایران جاهای کمی هستند که صخره‌ای باشند. ساحل صخره‌ای بریس یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری سواحل مکران می‌باشد که منظره‌ای زیبا از اقیانوس به گردشگران هدیه می‌دهد. این ساحل در طول سال با موج‌های پرقدرت و خروشانی که ارتفاع آن‌ها به 15 متر می‌رسد، مجادله می‌کند و محلی‌ها به آن ساحل دریا بزرگ نیز می‌گویند. برای دسترسی به این ساحل لازم است از چابهار به سمت روستای رامین حرکت کنید تا در امتداد خیابان کارگر به ساحل بریس برسید.

  • کوه‌های مریخی

کوه‌های مریخی چابهار یکی از عوارض طبیعی و زمین‌شناختی بسیار زیبا و حیرت‌انگیز سواحل مکران به شمار می‌رود که در اصطلاح به چین‌خوردگی‌هایی اطلاق می‌شود که در اثر خشکی بیش از حد زمین ایجاد شده‌اند. کوه‌های مریخی در این منطقه چشم‌انداز بسیار زیبایی از طبیعت را به نمایش می‌گذارند که برای علاقمندان به طبیعت بسیار جذاب می‌باشد و سالانه گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. این کوه‌ها در مسیر چابهار به گواتر واقع شده‌اند که در کیلومتر 50 جاده می‌توانید این جاذبه‌ طبیعی بسیار زیبا را تماشا کنید و نهایت لذت را ببرید.

معرفی کوه‌های مریخی چابهار

  • تپه‌های گِل‌افشان

تپه‌های گل‌افشان از جمله پدیده‌های طبیعی کم‌نظیر می‌باشد، به گونه‌ای که میزان بسیار زیادی از گل همانند آب چشمه می‌جوشد و بیرون می‌زند. این تپه‌های  در 100 کیلومتری چابهار واقع شده است که به منظور دسترسی به آن باید وارد جاده چابهار- کنارک شوید تا به روستای تنگ برسید. برای بازدید از پدیده گل‌افشان لازم است از تپه‌هایی که طول‌ آن‌ها تقریبا به 100 متر می‌رسد، بالا بروید تا وارد چاله‌ای به عمق دو متر شوید.

مسیر دسترسی به ساحل مکران چابهار

به منظور دسترسی به سواحل مکران باید خودتان را به بندر زیبای چابهار برسانید. بندر چابهار با تهران تقریبا 1500 کیلومتر فاصله دارد. اگر قصد دارید که مسافرت زمینی به چابهار را تجربه کنید، لازم است بدانید که مسیر طولانی‌ای را در پیش دارید و بسیار خسته خواهید شد. اما می‌توانید در طول مسیر از سایر دیدنی‌های ایران نیز بازدید به عمل آورید و نهایت لذت را ببرید. در مسیر تهران به چابهار شما باید از شهرهایی نظیر قم، کاشان، یزد، نایین، بم، رفسنجان عبور کنید تا در نهایت به استان سیستان و بلوچستان وارد شوید و مسیر چابهار را دنبال کنید. سفر زمینی از ترمینال جنوب تهران به مقصد چابهار از طریق اتوبوس نیز امکان‌پذیر است، اما سفر هوایی و استفاده از هواپیما راحت‌ترین روش سفر به چابهار می‌باشد که خستگی بسیار کم‌تری برایتان به ارمغان خواهد آورد.

مسیر دسترسی به سواحل مکران

بهترین زمان سفر به سواحل مکران

از آن‌جایی که این سواحل در نزدیکی خط استوا واقع شده‌اند از آب و هوای گرمسیری برخوردار می‌باشند. از این رو بهتر است در فصل‌های پاییز و زمستان به این منطقه سفر کنید تا بتوانید در آب و هوای معتدل و دل‌انگیز از تمامی جاذبه‌های سواحل مکران دیدن کنید.

نکات لازم برای سفر به سواحل مکران

سواحل مکران علاوه بر اهمیت اقتصادی و استراتژیک، جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی را در دل خود جای داده است که بدون شک طی چند سال آینده به یکی از مهم‌ترین قطب‌های اکوتوریسم ایران تبدیل خواهد شد. این منطقه یکی از متفاوت‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی ایران می‌باشد که بدون شک با زیبایی‌های وصف‌ناپذیر خود شما را حیرت‌زده خواهد کرد. در این بخش چند نکات لازم برای سفر به این منطقه را برایتان شرح خواهیم داد تا سفر بی‌نقص و خاطره‌انگیزی را تجربه کنید.

نکات لام برای بازدید از سواحل مکران

  • در سفر به چابهار حتما لباس‌های خنک، راحت و نخی با خود به همراه داشته باشید، زیرا بازدید از این منطقه به پیاده‌روی طولانی نیاز دارد که با توجه به آب و هوای گرم به تعویض لباس نیز احتیاج خواهید داشت.
  • اگر با خودرو شخصی سفر می‌کنید، به دلیل فاصله‌ طولانی بین جاذبه‌های گردشگری سواحل مکران از پر بودن باک بنزین و گاز ماشینتان اطمینان حاصل کنید.
  • به فرهنگ و آداب و رسوم اهالی منطقه احترام بگذارید.
  • به هیچ عنوان زباله‌هایتان را در طبیعت رها نکنید و در صورت روشن کردن آتش نیز حتما موقع برگشت از خاموش شدن آن مطمئن شوید.

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما اطلاعات جامعی از سواحل مکران چابهار را در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که مطالعه کردید سواحل مکران از جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی برخوردار می‌باشد که بدون شک بازدید از هر کدام‌ از آن‌ها تجربه‌ای شیرین و فراموش نشدنی برایتان فراهم خواهد کرد. توصیه می‌کنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر از بندر زیبای چابهار وارد صفحه وبلاگ کایت شوید تا سفر بی‌نقص و لذت‌بخشی به این بندر داشته باشید. به علاوه در صورت تمایل می‌توانید تجربیات خود را از سفر به چابهار برای کایت ارسال کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید