خلیج چابهار | هر آنچه باید درباره خلیج چابهار بدانید!
مجتبی پورموسوی 1400/02/22 3590 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



خلیج چابهار همان طور که از اسم آن مشخص است در کل سال آب و هوای فوق العاده ای دارد . اگر بخواهیم خلیج چابهار را معرفی کنیم باید واژه چابهار را بشناسید که به معنای چهار بهار میباشد که همین معنا نشان دهنده خوب بودن آب و هوای این منطقه می‌باشد .

این آب و هوای خوب به خاطر وزیدن باد‌های قطب جنوب اقیانوس هند است که به سمت این خلیج می‌آید .

در بین تمامی‌خلیج‌های ایران و حاشیه دریای عمان، چابهار بزرگترین خلیج است که به علت شکل حلقه ایش ( Ω ) به آن امگایی گفته می‌شود .

چابهار علاوه بر موقعیت تجاری و سیاسی اش جاذبه دیگری هم دارد . جاذبه‌های گردشگری خلیج چابهار بسیار مورد بازدید است و سالانه مسافران بسیار زیادی به مقصد آن حرکت میکنند .

در ادامه این مطلب شما را با انواع جاذبه‌های گردشگری خلیج چابهار آشنا میکنیم و در کنار آن با نباید‌هایی که در بعضی از این مکان‌ها باید انجام دهید آشنا میکنیم.همچنین میتوانید در تور چابهار از دیدن این مناظر لذت ببرید.

کوه‌های مینیاتوری

این کوه‌ها به کوه‌های مریخی معروف هستند که در 40 تا 50 کیلومتری چابهار است . این نام از آنجا می‌آید که وجود این کوه‌ها منظره ای بسیار عجیب رو به روی دریا بوجود می‌آورد . اگر که به این کوه‌ها پای بگذارید خاک این کوه‌ها شکلی دارد که فکر میکنید بر روی مریخ پای گذاشتید . این کوه‌ها میتواند به ژئوپارک تبدیل شود . از زیبایی‌های این مکان این است که به بالای آن بروید تا از بالای آنجا به مناظر نگاه کنید .

این منطقه برای اختر شناسان و یا عکاسان ستاره و نجوم و دوست داران ستاره شناسی یک محیط بسیار ایده آل است که هیچ الودگی در هوای آن مشاهده نشده و ارتفاع نیز به حد مناسبی قرار دارد . از باید‌های این منطقه میتوان به کمپینگ این منطقه اشاره کرد که طبیعت بکر و مشاهده آسمان شب به زیبایی در آن امکان دارد .

از نباید‌های این منطقه این است که اگر خیال دارید که به کمپینگ در کوه‌های مینیاتوری بپردازید اصلا به تنهایی این کار را انجام ندهید و در همیشه در نزدیکی یک اقامت گاه تفریحی باشید . در این کمپینگ‌ها باید حتما حواستان به آب مورد نیازتان باشد چرا که در این کوه‌ها هیچ گونه گیاه و یا آبی وجود ندارد . پس اگر تمام وسایل مورد نیاز را ندارید باید به صورت گروهی باشید و هرگز تنها حرکت و کمپ نکنید .

خلیج_چابهار

تالاب لیپار یا تالاب صورتی

این تالاب در مسیر بین چابهار و گواتر قرار دارد . اگر که شما در ماه‌های بعد تابستان یا همان شهریور به چابهار سفر کنید میتوانید رنگ صورتی را در این تالاب مورد مشاهده قرار دهید . این واقعه به علت وجود و افزایش تعداد پلانگتون‌های گیاهی میباشد که با افزایش آن‌ها بسیار رنگ تالاب پر رنگ می‌شود .

 این تالاب‌ها با جذر و مد قرمز در برخی از ماه‌ها نظیر بهمن ، اسفند ، مهر ، شهریور و مهر مشاهده می‌شود . اگر در زمان‌های دیگر نیز بروید ممکن است رنگ‌هایی را نظیر سبز ، قهوه ای و سبز مشاهده میکنید .

اگر شما به دنبال تور‌هایی هستید که به دیدن طبیعت می‌پردازند باید از منطقه عروس یا دشتار دیدن کنید که در کنار این تالاب است و پوشیده شده‌است با درختان سر سبز .

این تالاب با محیط اطرافش میتواند مهم‌ترین مقصد شما در تور و سفر خود باشد پس از دوربین عکاسی اگر در اختیار دارید غافل نشوید .

نباید‌های این منطقه این است که به طور جدی از شنا کردن در این تالاب خود داری کنید و از خود زباله ای به جای نگذارید . همچنین به یاد داشته باشید به علت وجود پرندگان و بکر بودن این منطقه و بکر بودنش از تکنولوژی و سرو صداهای آن استفاده نکنید و از ارامش و حس خوب این منطقه نهایت استفاده را بکنید .

خلیج_چابهار

مسجد جامع دزک

اگر شما فردی هستید که به مکان‌های تاریخی و معماری‌های بومی‌و اقلیمی‌علاقه دارید در مسیر حرکت خود به چابهار ، قبل از رسیدن به چابهار و بعد از ایرانشهر ، به سوی سوران حرکت کنید و به روستای دزک بروید .

این شهر خود دارای فرودگاه است . فرهنگ این مردم بسیار خون گرم و مهمان نواز و بسیار مهربان اند که خود اخلاقشان نوعی جاذبه برای مسافران میباشد . این مسجد جامع بر میگردد به زمان صفوی بر میگردد . در این شهر میتوانید انواع صنایع دستی را که کار مردم و زنان همین منطقه است دیدن و خریداری کنید .

از نباید‌های این منطقه این است که حتما با مردم این منطقه ارتباط برقرار کنید و حتما از راهنما برای گشت و گذار کمک دریافت کنید . به هیچ وجه به منطقه مرزی حتی نزدیک هم نشوید و به فکر کمپ زدن در منطقه مرزی و حتی در نزدیکی این منطقه فکر هم نکنید .

بندر گواتر

این بندر دارای طبیعت بسیار زیبا با کوه‌های مینیاتوری و همچنین جنگل‌های حرا است که این مناطق حفاظت شده میباشند . با قایق‌های مردم به سمت جنگل حرا بروید و انواع پرندگان مهاجر را مشاهده کنید . همچنین اگر به ماهیگیری علاقه دارید میتوانید به تور ماهیگیری بپیوندید و یا با ماهیگیران قدیمی‌این منطقه به ماهیگیری بپردازید .

از نباید‌های این منطقه این است که در مواقع طوفان به هیج وجه وارد دریا نشوید و هیچ اصراری به مردم محلی نکنید که شما را به دریا ببرند که هم جان خود را به خطر می‌اندازید و هم جان آن‌ها را به خطر می‌اندازید .

موزه محلی چابهار  

این موزه بنایی در دوران قاجار است و در آن زمان به عنوان ساختمان فرمانداری استفاده میشد و اکنون به یک موزه محلی و بسیار دیدنی تبدیل شده‌است که اثار بسیار زیبایی در آن وجود دارد . اثار ایم موزه به دوران پیش از تاریخ برگشته و تا تاریخ معاصر نیز ادامه دارد .

وسایل و اثار تاریخی دوران تاریخی اش از جمله مصنوعات سفالی است . همچنین در بخش معاصر این موزه اثار بسیار متنوعی وجود دارد و همچنین انواع مجسمه‌ها قابل مشاهده است .

غار‌های بان مسیتی

از جاذبه‌های گردشگری چابهار میتوان به غار‌های بان مسیتی اشاره کرد که بسیار شگفت انگیز میباشند . این غار‌ها در دامنه کوه شهبازبند در روستای تیس قرار دارد . این مجموعه غار‌ها دارای دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی است که در کنار یکدیگر بسیار زیبا و دیدنی است .

این غار طبیعی که به شکل نیم دایره میباشد دارای تراشکاری‌هایی در داخل غار است که دهانه غار را بازتر می‌کند و همچنین در داخل آن یک آرامگاه  کوچک در آن مشاهده می‌شود . این غار سقفی کوتاه و دهانه ای به انداره 80 سانتی متر دارد .

درخت مکر زن

انجیر معابد اسمی‌است که این درخت به آن معروف است در شهر‌های متفاوتی دیده می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها در چابهار قرار دارد . این درخت در اصل از هند شرقی به جاهای دیگر آمده است و به گونه ای است که شاخه‌های این درخت به سمت زمین رشد می‌کند و بعد از برخورد به زمین ریشه می‌کند . به ریشه این درخت ریشه‌های شمعی میگوید .

خلیج_چابهار

گل فشان

از عجیب‌ترین و متفاوت‌ترین مکان‌های چابهار این کوه‌های گل فشان است که از مهم‌ترین‌های آن نزدیک بندر تنگ است و در مکانی به اسم کنارک دیده می‌شود . اگر که شما به بالای کوه بروید خواهید دید که چاله ای در آنجا قرار دارد که قطری کم تر از یک و عمقی نزدیک به نیم متر دارد که با گل پوشیده شده‌است . در مواقع و فواصل مختلف میتوانید مقدار متفاوت گل را ببینید که صدایی شبیه به ترکیدن حباب از این چاله خارج می‌شود و در کنار آن پخش می‌شود .

خلیج_چابهار

منطقه محافظت شده گاندو 

اگر اهل طبیعت و جاهای بکر هستید بهتر است از این مکان چابهار استفاده کنید . شما میتوانید در این منطقه تمساح بومی‌ایران که تنها تمساح بومی‌کل ایران است را مشاهده کنید که آن را با اسم گاندو میشناسند . همچنین شما این شانس را هم خواهید داشت که حیوانات دیگر نظیر سنجاب بلوچی ، جبیر ، سیاهگوش و شغال و روباه و . . . را با چرخیدن در این منظقه مشاهده کنید .

مسجد جامع تیس

از جاذبه‌های گردشگری چابهار میتوان به مسجد جامع تیس اشاره کرد که از لحاظ معماری متناسب و شبیه مسجد‌های کشور‌های هندوستان و پاکستان است . هر کسی که برای اولین بارش پا به این مسجد می‌گذارد در یادش تابلو‌های رنگی می‌آید زیرا که برای تولید این تابلو‌ها از رنگ‌های بسیار زیادی استفاده شده‌است . این مسجد دارای گنبد‌ها و مناره‌هایی میباشد که رنگ‌های سبز و قرمز و درب‌های آن با شیشه کاری‌هایی بسیار دقیق و منظم و حتی نامنظم در آن وجود دارد با رنگ‌های مختلف و گوناگون که بسیار ترکیبی چشم نواز و زیبا را شکل میدهند . مردمان آن بلوچ زبانند و رفتاری بسیار دوستانه و مهربان با بازدید کنندگان دارند .

خلیج پزم

این خلیج در فاصله 10 کیلومتری نسبت به چابهار است و موقعیت آن در انتهای پادگان کنارک قرار دارد و از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری در خلیج چابهار به حساب می‌آید .

قلعه پیروز گت

این قلعه در روستای تیس وجود دارد که در 5 کیلومتری چابهار قرار دارد . این قلعه متعلق به دوره اشکانیان و ساسانیان است . این سنگ‌هایی که برای تشکیل قلعه به کار رفته شده‌است از جاهای دیگری فرستاده شده‌است و غیر آهکی است چون که جنس تپه ای که قلعه بر روی آن است سیلیسی و آهکی است .

از نکات و خصوصیات دیگر چابهار میتوان به وجود زیستگاه مطلوب آبسنگ‌های مرجانی اشاره کرد . این نوع آبسنگ‌های مرجانی در سه نوع :

1- آبسنگ‌های مرجانی حاشیه ای

2- آبسنگ‌های مرجانی تخت

3- آبسنگ‌های پراکنده

این سه نوع آبسنگ نقش بسیار زیبایی در جذب گردشگر و همچنین سلامت محیط زیست این منطقه دارد . متاسفانه با گرم شدن دمای کره زمین و گرم شدن آب‌های خلیج چابهار 90 درصد آبسنگ‌های مرجانی چابهار سفید شده و از بین رفته اند و ضرر بسیار زیادی به محیط زیست وارد شده‌است .

سخن آخر

در این مطلب شما را با خصوصیات خلیج چابهار و همچنین جاهای دیدنی اطراف آن آشنا کردیم و انواع مکان‌های گردشگری اطراف این خلیج زیبا را برای شما شرح دادیم . امیدواریم که به نباید‌هایی که در بعضی مکان‌ها گفته شد توجه کنید تا دچار ضرر و زیان به محیط و همچنین به خودتان نشوید . امیدواریم از مطالب این سایت مورد رضایت شما بازدید کنندگان عزیز قرار گرفته باشد . اگر در مورد جاذبه‌های گردشگری خلیج چابهار با سوال و یا ابهامی‌رو به رو شدید به شما پیشنهاد می‌کنیم که با کارشناسان محترم سایت کایت تماس برقرار کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید