جاذبه‌های گردشگری فومن | جاذبه‌ها و تفریحات فومن
شراره رحیمی 1399/06/08 2021 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



فومن یکی از شهرستان‌های استان گیلان می‌باشد که مردم آن را با مجسمه‌های رنگین که در نقاط مختلف شهر قرار گرفته است، می‌شناسند. علاوه بر آن جاذبه‌های گردشگری این شهرستان نیز در کل کشور زبانزد است که از جمله این جاذبه‌های گردشگری می‌توان به مکان‌های تاریخی، طبیعت بکر و سرسبز، باغ‌ها، شالیزارها و... اشاره کرد. هم‌چنین این شهرستان از آب و هوای بسیار معتدل و دل‌انگیز، صنایع دستی و سوغات محلی، خوراکی‌های خوشمزه و چشم‌انداز بسیار زیبا برخوردار است که تمامی این موارد باعث شده‌اند تا سالانه گردشگران بسیار زیادی از داخل و خارج ایران فومن را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب کنند و لحظه‌های خاطره‌انگیز و لذت‌بخشی را در این شهرستان زیبا برای خود به ارمغان آورند. بنابراین در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را با جاذبه‌های گردشگری فومن آشنا کنیم.

تورهای مرتبط:

معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان فومن

همان‌طور که گفته شد شهرستان فومن جاذبه‌ها و تفریحات گردشگری بسیار زیاد و متنوعی را در دل خود جای داده است که به دلیل آب و هوای معتدل حاکم در این شهرستان شما می‌توانید در هر زمان که مایل بودید از این جاذبه‌های گردشگری وسوسه برانگیز بازدید به عمل آورید و نهایت لذت را ببرید. از این رو ما نیز تصمیم گرفتیم که در این بخش از مقاله برخی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان فومن را به شما معرفی کنیم.

معرفی جاذبه‌های گردشگری فومن

پارک فومن

پارک فومن یکی از زیباترین و پرطرفدارترین تفریحگاه شهرستان فومن به شمار می‌رود که به دلیل وجود مجسمه‌های گوناگون نظیر مجسمه‌های چهار دختران در بین گردشگران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. این مجسمه‌ها نمایانگر زحمت بسیار زیاد دختران و زنان روستاهای این شهرستان می‌باشد که پا به پای مردان در حال کشاورزی هستند. علاوه بر آن مجسمه‌های دیگری نظیر کودکانی با چهره‌های شاد و خندان در پارک وجود دارد که نشاط مردم شهرستان و بازی‌های محلی آن‌ها را به رخ می‌کشد. هم‌چنین دستگاه‌های بازی بسیار زیادی نیز در محوطه پارک وجود دارد که شما می‌توانید با رفتن به این پارک دستگاه‌های بازی را مورد استفاده قرار دهید و به تفریح و خوش گذرانی بپردازید.

قلعه رودخان فومن

قلعه رودخان در 20 کیلومتری شهرستان فومن واقع شده است که قدمت آن مربوط به زمان حکومت ساسانیان می‌باشد. توجه داشته باشید که این قلعه در بین مردم با نام‌های قلعه رخون، دژ روگان، دژ روخان و قلعه‌ی حسامی نیز شناخته شده است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این قلعه در طول تاریخ می‌توان به عدم دسترسی، نفوذ و فتح آن توسط دشمن اشاره کرد. این قلعه از بخش‌های مختلفی نظیر دو ارگ، قورخانه، تعداد زیادی ورودی، سردخانه، چندین اتاق دیده‌بانی، تعدادی واحد مسکونی، برج، بارو، حمام، حوض، آب انبار، تعدادی واحد مسکونی، زندان و... تشکیل شده است. توصیه می‌کنیم که در سفر به شهرستان فومن حتما از این دژ تاریخی دیدن کنید و از چشم‌انداز بسیار زیبای آن نهایت لذت را ببرید.

معرفی قلعه رودخان فومن

غار خون فوشه

از دیگر جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبای شهرستان فومن می‌توان به غار خون فوشه اشاره کرد که در نزدیکی قلعه رودخان و در 15 کیلومتری روستای فوشه واقع شده است. این غار کهن تقریبا حدود 3000 سال قدمت دارد که به عنوان یکی از جاذبه‌های بسیار ارزشمند استان گیلان به شمار می‌رود. به علاوه این غار در منطقه‌ای جنگلی واقع شده است که علاوه بر قدمت تاریخی از نظر زیست محیطی نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد. توجه داشته باشید که مسیر دسترسی به غار کمی سخت است و برای رسیدن به آن باید حتما لوازم ضروری نظیر کفش مناسب، آب و... با خود به همراه داشته باشید. اما ناگفته نماند که گردشگران در مسیر دسترسی به غار خون فوشه با جاذبه‌های خیلی زیبا و شگفت‌انگیز طبیعی روبرو خواهند شد که سختی مسیر را به طور کامل فراموش خواهند کرد.

روستای فوشه

روستای فوشه یکی از مناطق دیدنی و خارق‌العاده شهرستان فومن می‌باشد که با جنوب غربی این شهرستان فقط 22 کیلومتر فاصله دارد و در نزدیکی قلعه رودخان واقع شده است. این روستا از جنوب، جنوب غربی و غرب به مناطق کوهستانی، ارتفاعات و جنگل‌های زیبا محصور شده است و به دلیل موقعیت مکانی خود در آغوش کوه و جنگل چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را از خود به نمایش می‌گذارد که همین امر باعث شده است تا سالانه گردشگران بسیار زیادی از نقاط مختلف جهان از این روستای ناب و دوست‌داشتنی بازدید به عمل آورند. علاوه بر آن پوشش گیاهی متنوع و وجود درختانی نظیر راش، خرمندی، افرا، لرگ و توسکا در روستای فوشه، طبیعتی بکر، سرسبز و بسیار زیبا برای اهالی روستا و گردشگران به وجود آورده است که با گشت و گذار در آن به آرامشی عمیق دست خواهید یافت.

معرفی روستای فوشه

بقعه سبز بقا

بقعه سبز بقا یکی از مکان مذهبی شهرستان فومن به شمار می‌رود که در روستای شنبه بازار قرار گرفته است و به یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار در شمال کشور تبدیل شده است. یکی از مهم‌ترین دلیل حضور گردشگران از سراسر کشور در این مکان، قرار گرفتن پیکر چند تن از شهدای جنگ تحمیلی در اطراف این مکان مذهبی می‌باشد که پیکر پاک شهید سید جواد موسوی از جمله شهدای دفن شده در این مکان مذهبی می‌باشد. به علاوه در نزدیکی بقعه سبز بقا، درختی تنومند و کهنسال وجود دارد که مردم محلی نام درخت مزار یا درخت آقادار را به آن داده‌اند که در حال حاضر نیز بسیاری از مردم از گذشتگان تبعیت می‌کنند و به امید برآورده شدن آرزوهایشان، پارچه‌ای سبز رنگ به درخت آویزان می‌کنند.

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی با داشتن پوشش گیاهی متنوع و جنگل‌های بسیار زیبای هیرکانی یکی از جاذبه‌های گردشگری خارق‌العاده استان گیلان و شهرستان فومن به شمار می‌رود که سالانه علاقمندان به طبیعت و گردشگران بسیاری را از سراسر کشور به سمت خود جذب می‌کند. جالب است بدانید که این منطقه با آب و هوای مطبوع و معتدل، رودهای خروشان، مراتع ییلاقی، باغ‌های چشم‌نواز چای و... عنوان منطقه حفاظت شده را در سال 1378 از آن خود کرده است. از گونه‌های جانوری این منطقه نیز می‌توان به سیاه‌گوش، روباه، گراز، پلنگ، شغال، خرس قهوه‌ای، گربه‌ی حنگلی، قرقاول، گورکن، تشی، آبیا و مرال شوکا اشاره کرد. به علاوه آبشارهای خروشان و دره‌های عمیقی در این منطقه وجود دارد که با طبیعت بکر و سرسبز خود چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کنند.

معرفی منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی

ییلاق زودل سر فومن

ییلاق زودل سر فومن از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان فومن می‌باشد که در نزدیکی روستای "خانوانه‌ی" و در مسیر قله‌ی تراشوم قرار گرفته است. این منطقه ییلاقی از آب و هوای معتدل و مطبوع و چشم‌اندازی خارق‌العاده برخوردار است که به دلیل قرار گرفتن روستای زودل در مسیر دسترسی به این منطقه ییلاقی به "زودل" معروف شده است. از آن‌جایی که این منطقه ییلاقی بالاتر از روستا قرار گرفته است امروزه با نام "زودل سر" شهرت یافته است. به جرات می‌توان گفت که منطقه ییلاقی زودل سر یکی از مقاصد پرطرفدار و شگفت‌انگیز طبیعت‌گردی استان گیلان به شمار می‌رود که سالانه گردشگران بسیار زیادی را در دل خود جای می‌دهد و سفر خاطره‌انگیزی را برایشان رقم می‌زند.

چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه

نوشیدن آب چشمه علی زاخونی به خاطر برخورداری از بیکربنات برای درمان بسیاری از بیماری‌ها نظیر مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به همین دلیل جزو پدیده‌های طبیعی بسیار ارزشمند شهرستان فومن به شمار می‌رود. این چشمه علاوه بر خاصیت درمانی از چشم‌انداز بسیار بی‌نظیری برخوردار است که بسیار مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است. به علاوه چشمه زمزمه نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی این شهرستان می‌باشد که در منطقه ماسوله قرار گرفته است. جالب است بدانید که رنگ این چشمه به دلیل نزدیکی با معدن آهن، نارنجی است و آب آن از طعمی تلخ و نامطلوب برخوردار است. اما از آن‌جایی که نوشیدن آب این چشمه برای بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های گوارشی و ریوی مفید است، محلی‌ها آب آن را با کمی شکر مخلوط می‌کنند و مورد استفاده قرار می‌دهند.

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله از جمله اصلی‌ترین سایت‌های ایرانگردی و جهان‌گردی در استان گیلان به شمار می‌رود که با ویژگی‌های سنتی بناهای ماسوله در دل کوهپایه بنا شده است و چشم‌انداز بسیار زیبا و منحصر به فردی به صورت پلکانی از دره به کوه و... برای گردشگران به نمایش می‌گذارد که چشم هر بازدید کننده‌ای را به خود خیره می‌کند. در این پارک جنگلی انواع درختان فندق، ممرز، درخت آزاد، راش و درختچه‌ها و هم‌چنین پوشش گیاهی متنوع و دارویی وجود دارد. لازم است بدانید که در پارک جنگلی ماسوله امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی فراهم شده‌ است تا گردشگران بتوانند از این پارک نهایت استفاده را کنند و لذت ببرند.

معرفی پارک جنگلی ماسوله

آبشار لارچشمه

آبشار لارچشمه در مسیر فومن به ماسوله قرار گرفته است که از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای شهرستان فومن به شمار می‌رود و بسیار دل‌انگیز و روح‌نواز می‌باشد. این چشمه در منطقه‌ای بسیار سرسبز قرار گرفته است و مکان بسیار مناسبی برای عکاسی می‌باشد که شما نیز می‌توانید با ثبت عکس‌های بسیار زیبا خاطرات سفرتان را ماندگارتر کنید. مسیر فومن به ماسوله یکی از جاده‌های بسیار زیبا می‌باشد که گردشگران در سفر به آبشار لارچشمه از این جاده نیز نهایت لذت را می‌برند. لازم است بدانید که در نزدیکی آبشار لارچشمه استراحت‌گاه و رستوران‌های زیادی به منظور رفاه حال گردشگران و مسافران ساخته شده است.

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان فومن پرداختیم. فومن دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار متفاوت و خارق‌العاده‌ای می‌باشد که بدون شک دیدن هر کدام از آن‌ها روح تمامی گردشگران را جلا خواهد داد و لحظه‌های فراموش نشدنی را برای بازدید کنندگان به ارمغان خواهد آورد. در صورتی که قصد سفر به شهرستان فومن را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به صفحه وبلاگ کایت سر بزنید تا به اطلاعات بیشتری از این شهرستان دست یابید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید