غذاهای محلی کرمان | با غذاهای معروف و خوشمزه‌ی کرمانی آشنا شوید
ضحا اکبری 1403/02/29 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

کرمان یکی از استان‌های قدیمی و زیبای ایران است که در منطقه‌ای گرم و کویری واقع شده، این استان جاذبه‌هایی دیدنی، آثار تاریخی جذاب، مردمانی مهمان نواز و البته غذاهای سنتی بسیار خوشمزه‌ای دارد. غذاهای کرمان هم خوش طعم و بو هستند و هم خوش رنگ و لعاب، غذاهایی که متناسب اقلیم این منطقه بوده و بسیار مفید می‌باشند. در این مقاله قصد داریم به کرمان سفر کرده و با غذاهای رنگارنگ آن آشنا شویم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب خوش رنگ و بو با ما همراه باشید.

غذاهای کرمان

کرمان غذاهای محلی بسیار زیادی دارد، آبگوشت‌ها و آش‌های این استان بسیار معروف هستند، اما پلوهای کرمانی نیز با رنگ و بوی خود، بدجور دل گردشگران و افرادی را که به این استان سفر کرده‌اند، می‌بَرند. در ادامه به معرفی تعدادی از این غذاهای خوشمزه می‌پردازیم:

  1. آش گندم شیر

آش گندم شیر یکی از آش‌های بسیار خوشمزه و خاص کرمان است که از یک نوع خوراکی منحصربفرد به نام گندم شیر تهیه می‌شود. گندم شیر ترکیبی از گندم، شیر محلی، زعفران، زیره، زردچوبه، زنجبیل، سیاهدانه و فلفل سیاه است، این مواد با هم مخلوط، جلوی آفتاب خشک و در هاون کوبیده می‌شوند. دیگر مواد اولیه‌ی آش گندم شیر را نخود، پیاز، کشک، رشته‌ی آشی، پیازداغ، نعناداغ، سیرداغ و ادویه تشکیل می‌دهند.

غذاهای کرمان 1

  1. آش اوماج

اوماج شکلی از خمیر است که در کرمان تهیه شده و در آش اوماج از آن استفاده می‌شود. این آش، غذایی مقوی و تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی بدن است و با هزینه‌ی کم آماده می‌شود. اوماج در کرمان به دو روش تهیه می‌شود، در روش اول آرد را با کمی آب مخلوط و به آش اضافه می‌کنند تا به شکل گلوله گلوله دربیاید. در روش دوم که کمی زمان‌برتر است با آرد و آب خمیر سفتی تهیه کرده و آن را از الک رد می‌کنند تا رشته‌های باریکی از الک خارج شود. عدس، چغندر، پیاز، نعنای خشک، زیره، زنیان، تخم شوید، سرکه یا قره قروت، سبزی (شامل گشنیز، جعفری و تره) و ادویه مواد دیگر آش اوماج را تشکیل می‌دهند.

  1. آش روزه

آش روزه یکی از آش‌های سنتی کرمان است که در ماه رمضان در شهرهای مختلف این استان خصوصا بردسیر طبخ می‌شود. شیوه‌ی جمع آوری مواد اولیه‌ی این آش که آن را بیشتر در حسینیه‌ها و مساجد بردسیر می‌پزند بسیار جالب است. در شب‌های ماه رمضان چند جارچی به در خانه‌ی مردم رفته و مواد آش روزه را از خانه‌ها جمع می‌کنند. بعد این مواد به انبار مسجد یا حسینیه تحویل داده شده و در روزهای بعد با آن‌ها آش روزه پخته و در میان خانه‌ها پخش می‌شود. مواد تشکیل دهنده‌ی این آش خوشمزه عبارتند از: نخود، لوبیا، عدس، سبزی (شامل تره، جعفری، شوید و گشنیز)، چغندر و ادویه.

  1. آبگوشت متنجنه

متنجنه در لغتنامه‌ی دهخدا به معنای گوشت گوسفند است و شاید به خاطر استفاده از گوشت گوسفندی نام این آبگوشت را متنجنه گذاشته‌اند. آبگوشت متنجنه در تمام شهرهای کرمان خصوصا بم طبخ می‌شود اما زادگاه آن شهر رفسنجان بوده است. این آبگوشت بیشتر در محرم و صفر و روزهای تاسوعا و عاشورا پخته و به عنوان نذری در میان مردم پخش می‌شود. برای پخت این آبگوشت خوشمزه از موادی نظیر گوشت گوسفندی، نخود، لوبیا، سیب زمینی، سبزیجات معطر، پیاز، گردو، زیره، میوه‌های خشک شده (زردآلو، هلو و به) و گاهی هم از خرما استفاده می‌شود و رنگ آن سبز می‌باشد.

غذاهای کرمان 2

  1. آبگوشت زیره

آبگوشت زیره با تمام آبگوشت‌هایی که تابحال دیده و خورده‌اید تفاوت دارد، این آبگوشت حبوبات ندارد و رنگ آن زرد است. موادی مثل گوشت، زیره، پیاز، سیر و ادویه مواد تشکیل دهنده‌ی آبگوشت زیره هستند که غذایی اصیل به شمار می‌رود و بسیار مفید است.

  1. آبگوشت بزقرمه

آبگوشت بزقرمه یکی از اصیل‌ترین غذاهای کرمان است که به دو صورت آبگوشت بزقرمه و خورش بزقرمه طبخ می‌شود، آبگوشت بزقرمه آبدار است و با نان سرو می‌شود، اما خورش بزقرمه آب کمی دارد و آن را با برنج می‌خورند. در گذشته آبگوشت بزقرمه را با گوشت لطیف بزغاله می‌پختند اما امروزه این غذا را با موادی همچون گوشت چرب گوسفند، نخود نیمکوب، پیاز، سیر، کشک و زعفران می‌پزند.

  1. خورش آلوچه‌ی کرمانی

خورش آلوچه یکی از خورش‌های فصلی کرمان است که در بهار و تابستان همزمان با آمدن گوجه سبز به بازار طبخ می‌شود، این غذا که طعم ترش و شیرین جذابی دارد بسیار پرخاصیت می‌باشد. از موادی همچون گوشت گوسفند، لوبیای چیتی، آلوچه، جعفری و گشنیز خشک، رب گوجه، آبلیمو و ادویه در پخت خورش آلوچه استفاده می‌شود، این خورش را با برنج سرو می‌کنند.

غذاهای کرمان 3

  1. خورش به آلو

خورش به آلو یکی از لذیذترین غذاهای محلی کرمان است که به خاطر وجود به، بیشتر در فصل پاییز طبخ می‌شود، این خورش از موادی مانند گوشت (قرمز یا سفید)، به، روغن، پیاز، شکر، آبلیمو، زعفران، آلو بخارا و ادویه تشکیل شده و با برنج سرو می‌شود. اگر ماه رمضان در فصلی باشد که به در بازار وجود دارد، خورش به آلو پای ثابت سفره‌های سحری این ماه کرمانی‌ها می‌شود.

  1. لپه پلو

لپه پلو یکی از پلوهای محلی کرمان است که به خاطر وجود زیره و لپه طعم خاصی دارد، این غذا از مخلوط برنج، لپه، زیره، رب و ادویه تهیه شده و بسیار پرخاصیت است.

  1. زیره پلو

زیره پلو یکی از غذاهای اصیل کرمان است که با سوغات معروف این شهر یعنی زیره‌ی سیاه یا سبز تهیه می‌شود، این غذا به خاطر وجود زیره طبع گرمی دارد و برای فصول سرد مناسب است. زیره پلو در گذشته اصلا گوشت نداشت و غذایی کاملا گیاهی بود اما امروزه به همراه گوشت قرمز، مرغ، گوشت چرخ شده و گوشت قلقلی مصرف می‌شود.

غذاهای کرمان 4

  1. قاتق بنه

بنه نوعی پسته‌ی کوهی است که با نوع رسیده‌ی آن غذای قاتق بنه و با نرم و نرسیده‌اش ترشی درست می‌کنند، قاتق بنه که به آن سیراو بنه یا آب بنه هم می‌گویند غذای خوشمزه‌ای است که از دانه‌های تمیز و خمیر شده‌ی بنه تهیه می‌شود. برای آماده سازی بنه ابتدا آن را چیده می‌شویند تا طعم بد پوست بنه از بین برود. بعد دانه‌ها را جلوی آفتاب خشک، سپس آن‌ها را با پوست خرد می‌کنند. بعد آن را داخل تغار (ظرفی با سطح زبر که از آن برای چنگ زدن خمیر استفاده می‌شود) ریخته آنقدر چنگ می‌زنند تا روغن دانه‌ها درآمده و حالت خمیری پیدا کنند. در مرحله‌ی آخر به مواد آب اضافه می‌کنند تا دانه‌های بنه از سایر قسمت‌ها جدا شوند، در اینجا بنه آماده است. این مایع به دست آمده را با آرد، رب انار، آبغوره و زردچوبه تفت داده و در نهایت با پیاز خام سرو می‌کنند.

  1. عدسی چغندر

عدسی چغندر یکی از غذاهای ساده‌ی کرمانی است که به عدسی ساده بسیار شبیه است، این غذا بیشتر در فصول سرد سال طبخ می‌شود. مواد تشکیل دهنده‌ی عدسی چغندر عبارتند از: عدس، چغندر، برنج و بادمجان.

  1. کباب زرگری

ساختار کباب زرگری شبیه کباب تابه‌ای خودمان است، فقط در برخی مراحل پخت کمی تفاوت دارد، این غذا از گوشت چرخ شده، پیاز، رب گوجه و سیب زمینی سرخ شده تشکیل می‌شود و بسیار خوشمزه است.

  1. پرچو، پیتو و پتری

این غذا، غذایی بسیار خاص است که تنها در کرمان پیدا می‌شود، پرچو یک غذای کامل، پیتو آبِ پاچه‌ی گوسفند و پتری نوعی نان لواش خانگی هستند. پرچو از ترکیب ارزن، عدس و نخود با سرکه و چغندر به دست می‌آید، پتری را نیز روی تابه در خانه درست می‌کنند. در نهایت پرچو، پیتو و پتری را با هم سرو می‌کنند که غذایی با طعمی شگفت انگیز است.

  1. گیپا

گیپا در واقع نوعی دلمه است که برای تهیه‌ی آن شکمبه‌ی گوسفند را به دور مواد میانی می‌پیچند. مواد داخلی گیپا را برنج، گوشت چرخ شده، لپه، زیره، پیازداغ و زعفران تشکیل می‌دهند، این غذا در لرستان هم طبخ می‌شود.

  1. چغوک بریزو

چغوک بریزو یا چغوک بریز در واقع نوعی فست فود کرمانی است که از گذشته‌های دور در این استان طبخ می‌شده، این غذا از ترکیب سیب زمینی، پیاز، رب گوجه، ادویه و گاهی گوشت چرخ شده به دست می‌آید و با سبزی تازه، لیمو ترش یا پیاز سرو می‌شود.

  1. کله جوش کرمانی

کله جوش غذایی است که تقریبا در تمام شهرهای ایران طبخ می‌شود، این غذا در کرمان نیز با کشک، گوجه، نعنا، سبزی خشک، سیرداغ و پیازداغ پخته شده و گاهی به آن پودر مغز گردو نیز اضافه می‌کنند.

غذاهای کرمان 5

  1. مجور کدو

از دیگر غذاهای اصیل کرمان مجور کدو است، این غذا بسیار سریع و راحت آماده شده و به نوعی غذای رژیمی به شمار می‌رود. مجور کدو شبیه کوکو است ولی چون در روغن سرخ نمی‌شود و داخل فر قرار می‌گیرد، چربی کمتری دارد و سالم‌تر است. کدوی سبز، تخم مرغ، پنیر سفید، آرد گندم، روغن مایع، شوید خشک و ادویه مواد تشکیل دهنده‌ مجور کدو هستند.

  1. کشک کدو

کشک کدوهمانطور که از نامش پیداست غذایی شبیه کشک بادمجان می‌باشد، اما تفاوتش این است که در طبخ آن به جای بادمجان از کدو استفاده می‌شود. این غذا طعمی بسیار خوشمزه دارد و از موادی نظیر کشک، کدوی سبز، مغز گردوی پودر شده، پیازداغ، نعناداغ، فیله‌ی گوجه و ادویه به دست می‌آید.

  1. قاتق گوشت

قاتق یکی از غذاهای قدیمی کرمان است که در گذشته در انواع مختلفی طبخ می‌شده، اما امروز بیشتر نوع گوشتی آن پخته می‌شود، این غذا از موادی همچون گوشت چرخ شده، آرد نخودچی، پیاز، رب گوجه، سبزی‌های معطر و ادویه‌ی مخصوص تهیه می‌شود. برای تهیه‌ی قاتق گوشت مواد را مثل فلافل آماده کرده و در آب و رب و ادویه همچون آبگوشت می‌پزند.

غذاهای کرمان

  1. اشکنه‌ی کرمانی (آب گرمو)

اشکنه یا آب گرمو یکی از غذاهای ساده اما محبوب کرمانی است که در شهرهای اشکور و بابک طرفداران بسیاری دارد. این غذا از پیاز، روغن، آرد گندم، سیب زمینی، تخم مرغ، رب گوجه، ترخون و ادویه تشکیل شده و بسیار خوش طعم است، اشکنه‌ی کرمانی را با سبزی خوردن تازه و ترشی سرو می‌کنند.

غذاهای کرمان 7

در این مقاله تعدادی از معروف‌ترین غذاهای کرمان را به شما معرفی کرده و در مورد مواد اولیه، طرز تهیه و خواص آن‌ها حرف زدیم، استان کرمان یکی از زیباترین مناطق ایران است که بازدید از جاذبه‌های این استان در کنار چشیدن طعم غذاهای اصیل و خوش رنگ و لعابش، می‌تواند یکی از جذاب‌ترین تجربیات در زندگی هر فردی باشد  همچنین با سایت کایت میتوانید با بهترین تیم گردشگری به تورهای داخلی و تور های خارجی بروید و تجربه های جدید کسب کنید ... همچنین میتوانید به صفحه رزرو تور اقساطی مراجعه فرمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید