غذای شهرهای مختلف ایران | غذای معروف هر شهر چیست؟
ضحا اکبری 1402/05/13 3030 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

حتما شما هم معتقدید که غذا خوردن، یکی از بزرگ‌ترین تفریحات زندگی است تفریحی که لذت فراوانی به همراه دارد، غذاها می‌توانند بخشی از جاذبه‌ی توریستیِ یک شهر باشند، به طوری که افراد می‌توانند در کنار سفر کردن از طریق خوردن غذاهای سنتی یک منطقه با فرهنگ و آداب آن آشنا شوند. در ایران اقوام، آداب و رسوم، سنن و فرهنگ‌های متنوع و فراوانی داریم، به هر شهری که برویم به سبب وجود نعمت‌های خداوند در آن شهر و هنر مردمانش، می‌توانیم حداقل چند غذا پیدا کنیم که طعمشان را در هیچ جای دیگری نچشیده‌ایم، آوازه‌ی برخی از این غذاها به کشورهای دیگر هم رسیده است. در این مقاله قصد داریم در مورد معروف‌ترین غذاهای شهرهای مختلف ایران صحبت کرده و شما را با این غذاهای بهشتی آشنا کنیم، پس لطفا ما را تا پایان این مقاله‌ی خوشمزه همراهی نمایید.

  1. تهران

تهران به عنوان پایتخت ایران و شهری با قدمت طولانی، غذاهایی دارد که مختص خودش هستند و طعم و عطر بی نظیری دارند، بیشتر این غذاها کبابی یا دمی‌های ساده بوده و به روشی ساده آماده می‌شوند.

     نام غذا 
                                                                  نحوه‌ی پخت
   سرگنجشکی
متشکل از گوشت چرخ کرده، پیاز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، آرد نخودچی. ابتدا تمام مواد به صورت کوفته قلقلی در روغن سرخ و سپس در سس مخصوص پخته می‌شود.
   دمپختکمتشکل از برنج، باقالی زرد، پیاز، ادویه و زعفران دم کرده. مواد به صورت کته آماده و با نیمرو سرو می‌شود


کوفته قلقلی های گوشت

برنج زرد رنگ با نیمرو

  1. اصفهان

 اصفهان نیز در فهرست شهرهای تاریخی ایران قرار دارد و دارای غذاهای بسیار خوش طعمی می‌باشد، بیشتر غذاهای اصفهان حالتی حلیم شکل و طرفداران بسیاری دارند.

     نام غذا
                                                                  نحوه‌ی پخت
  بریانی
متشکل از گوشت گوسفندی، دنبه، پیاز، زعفران دم کرده، جگر سفید. مواد پخته و چرخ شده، به شکل همبرگر سرخ و در نهایت با جگر پخته و رنده شده سرو می‌شوند.
 حلیم بادمجان
متشکل از برنج، گوشت گوسفند، بادمجان، کشک، سیر، پیاز، نعنا خشک، زعفران دم کرده. تمام مواد باهم پخته و لِه شده و در انتها با نعنا داغ، سیرداغ و پیاز داغ تزئین می‌شود.


یک تکه گوشت با گردو و خلال پسته

یک کاسه آش به همراه نان سنگک

  1. مشهد

مشهد شهری مذهبی و از شهرهای مهم ایران است، این شهر گوسفندان فراوان و گوشت‌های عالی دارد، به همین دلیل غذاهای کبابی در این شهر بسیار پرطرفدار هستند.

     نام غذا 
                                                                      نحوه‌ی پخت
  شله مشهدیمتشکل از لوبیا سفید، لوبیا چیتی، نخود، عدس، ماش، برنج نیم دانه، بلغور گندم، گوشت قرمز، پیاز، جوز هندی، دارچین. همه‌ی مواد را باهم می‌پزند تا جایی که کشدار شود و در پایان با قیمه تزئین می‌شود.
  کباب شیشلیک

متشکل از گوشت راسته‌ی گوسفند (مخصوص شیشلیک)، پیاز، ماست ترش، (کره، آبلیمو و زعفران برای سس). گوشت‌ها در ترکیب ماست و فلفل طعمدار و روی حرارت کباب می‌شود، در نهایت مخلوط کره، زعفران و آبلیمو را رویش می‌مالند.


یک ظرف قیمه و سبزی خوردن

یک سیخ شیشلیک گوجه و لیمو ترش

  1. شیراز

شیراز شهر ادب و هنر و یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود، در این شهر قاطی پلوهای شیرازی از جمله غذاهای معروف هستند که شهرت برخی از آن‌ها مثل کلم پلوی شیرازی به خارج از ایران نیز رسیده است.

   نام غذا                                                                   نحوه‌ی پخت

  کلم پلو

متشکل از برنج، گوشت چرخ کرده، سبزی کلم پلو، کلم برگ سفید، پیاز، آبلیمو. کلم را در پیاز داغ سرخ و با برنج دم کرده و به همراه کوفته قلقلی سرو می‌کنند.

  آش سبزی

متشکل از گوشت گوسفند، تره، ترخون، شود، نخود، لوبیا قرمز، برنج نیم دانه، پیاز، گوشت و حبوبات پخته شده. برنج نیم پز و سبزی‌های سرخ شده را باهم می‌پزند تا لِه شوند و در پایان با نعنا داغ و پیاز داغ تزئین می‌کنند.


دو ظرف کلم پلو و یک پیاله سالاد شیرازی

یک ظرف آش با کشک و نعنا داغ

  1. تبریز

تبریز شهر خوش آب و هوای ایران است که به داشتن غذاهای خوشمزه و زنان کدبانو شهرت دارد، در این شهر معمولا سفره‌ی غذا بسیار رنگین است و غذا خوردن از کارهای مهم به شمار می‌رود.

       نام غذا

                                                                               نحوه‌ی پخت 

  کوفته تبریزی

متشکل از برنج، لپه، گوشت چرخ کرده، سبزی کوفته، رب گوجه، تخم مرغ، پیاز، آرد نخودچی، تره، مرزه، زعفران، زرشک، آلو، گردو. مخلوط برنج، لپه، گوشت، ادویه، آرد و... را به شکل کوفته درآورده در سس مخصوص می‌پزند.

  خورشت هویج

متشکل از هویج یا زردک، گوشت، پیاز، آلو خورشتی، زعفران. گوشت را پخته، هویج سرخ شده را به آن می‌افزایند، در پایانِ پخت، آلو و زعفران را نیز اضافه کرده در نهایت با برنج سرو می‌کنند.


چهار کوفته در یک ظرف

خورشت برنح سالاد شیرازی و ترشی

  1. اردبیل

اصولا ترک زبان‌ها به غذا اهمیت زیادی می‌دهند، در اردبیل هم غذا و هم خوردن آن بسیار مهم است، در این شهر بیشتر، غذاهایی که با گوشت هستند طبخ می‌شود.

      نام غذا

                                                                                   نحوه‌ی پخت

  آش دوغ

متشکل از نخود، برنج، ماست، دوغ، سبزی آش دوغ، تخم مرغ، گوشت چرخ کرده، پیاز، نعنا خشک. برنج، نخودِ نیم پز، سبزی‌ها و کوفته قلقلی‌ها را در مخلوط ماست و دوغ پخته و با نعنا خشک و سیرداغ تزئین می‌کنند.

  سوتی پلو

متشکل از برنج، شیر، گلاب، کشمش، زعفران، انواع خلال. برنج را در شیر، زعفران، زردچوبه و گلاب پخته و کته می‌کنند، سپس با کشمش و خلال‌های تفت داده شده تزئین می‌نمایند.


دو ظرف آش دوغ با تزئین نعنا و سیر داغ

عدس پلو با گوشت و زرشک

  1. رشت

و اما رشت...، شمال کشورمان خصوصا رشت جایگاه غذاهای خوشمزه‌ای است که روح را به پرواز درمی‌آورند، این غذاها در رشت چنان طبخ می‌شوند که ضرب المثل "مراقب باش انگشت‌هایت را با غذا نخوری" کاملا در آن مصداق پیدا می‌کند. این خوشمزگیِ غذاها و مهارت در طبخ آن‌ها تا جایی پیش رفته، که شهر رشت به عنوان شهر خلاق غذا در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بیشتر غذاهای رشت معروف هستند و طرفدار، زیاد دارند، غذاهایی همچون کباب ترش، باقلا قاتُق، مرغ ترش،  فسنجون اُردک، تُرشِ تَره، انار پیچ، واویشکا، کال کباب، غوره کباب و... .

     نام غذا

                                                                        نحوه‌ی پخت

  کته کباب

متشکل از گوشت گوسفند، برنج، پیاز. گوشت را به تکه‌های کوچک خرد و کباب کرده و به همراه برنج کته و با مخلفات زیاد سرو می‌کنند.

  میرزاقاسمی

متشکل از بادمجان، گوجه، رب گوجه، تخم مرغ، سیر. بادمجان کبابی لِه و گوجه‌ی رنده شده را با رب و روغن تفت داده و پس از اینکه به روغن افتاد تخم مرغ را به آن اضافه می‌کنند.


کته کباب در ظرف مسی

ظرف میرزا قاسمی با چهار تخم مرغ

  1. سمنان

سمنان شهری در مرکز ایران است که منطقه‌ای کویری با غذاهایی مختص اینگونه مناطق می‌باشد، در سمنان غذاهای پلویی زیاد طبخ می‌شود و اهالی این شهر به این گونه غذاها علاقه‌ی زیادی دارند.

     نام غذا

                                                                        نحوه‌ی پخت

  سبزی پلو سمنانی

متشکل از برنج، سبزی پلویی مخصوص، پیاز، سیر، ماهیچه‌ی گوسفند، بادمجان، گوجه، سیب زمینی، چغندر، لوبیا چشم بلبلی، چوب دارچین، روغن محلی. برنج را آبکش کرده، نیمی از آن را داخل قابلمه می‌ریزند، بقیه‌ی مواد و در نهایت مابقی برنج را اضافه می‌کنند، پس از چند ساعت سرو کرده و روی آن روغن محلی می‌ریزند.

  مانی پلو

متشکل از برنج، لپه، زرشک، کشمش پلویی، رشته پلویی، گوشت خورشتی، پیاز، زعفران. برنج را با لپه و رشته دم کرده، پس از دم کشیدن به همراه گوشت در ظرفِ سرو ریخته با کشمش، زرشک و پیاز داغ تزئین می‌کنند.


ظرفی پر از برنج گوشت و زرشک

غذایی در ظرف مسی

  1. همدان

همدان شهری است با آب و هوای سرد و گیاهان خوشمزه که همدانی‌ها در غذاهای خود از آن‌ها استفاده می‌کنند، غذای محبوب اهالی این شهر آش است، به همین دلیل در همدان آش‌های زیادی به اشکال گوناگون پخته می‌شود.

     نام غذا

                                                                                نحوه‌ی پخت

   آبگوشت

   فرمه

متشکل از گوشت گوسفند، سبزی قرمه، لوبیا قرمز یا چیتی، تخم مرغ، سیب زمینی، ماست پرچرب، پیاز داغ. پخت آن شبیه قرمه سبزی است فقط سیب زمینی هم اضافه دارد، قبل از سرو، تخم مرغ را به آن اضافه می‌کنند تا پخته شود.

  آش

  خشکبار

متشکل از عدس، آلبالو خشکه، برگه‌ی هلو، برگه‌ی زردآلو، آلوی ترش خشک شده، نخود، لوبیا، گوشت، رشته آشی، سبزی آش، پیاز، سرکه، آب گوشت یا قلم، شیره‌ی انگور. پیاز داغ، گوشت و حبوبات را پخته در پایان، خشکبار و سبزی را اضافه می‌کنند، وقتی خوب جا افتاد شیره و سرکه را اضافه کرده و پس از 10 دقیقه در ظرفِ سرو کشیده و با پیاز، نعنا و سیر داغ تزئین می‌کنند.


آبگوشت در ظرف چینی

آش در دیگچه مسی

  1. کرمان

در کرمان غذا پختن خیلی شیرین است، اهالی این شهر با هر چیزی که دم دستشان باشد آش یا آبگوشت درست می‌کنند و البته که خیلی هم خوب این کار را انجام می‌دهند، زیره جزء جدانشدنیِ غذاهای کرمانی است.

   نام غذا
                                                                    نحوه‌ی پخت

  آبگوشت

  بز قرمه

متشکل از نخود، گوشت گوسفند، کشک، سیب زمینی، پیاز، سیر، زعفران. گوشت و نخود پوست گرفته را پخته بعد از مدتی سیب زمینی را به آن اضافه می‌کنند، کمی قبل از اتمام پخت، مواد را با گوشت کوب لِه کرده کشک را به آن افزوده و در پایان با نعنا، سیر و پیاز داغ تزئین می‌نمایند.

  زیره پلوی

  کرمانی

متشکل از برنج، زیره و کره است که برنج را آبکش و به همراه زیره دم می‌کنند، زمانی که کامل پخت روی آن کره ریخته و با گوشت، مرغ یا هر چیزی که دوست دارند سرو می‌کنند.


غذا در ظرف چینی گل قرمزی

یک ظرف برنج یک ظرف گوشت قلقلی یک ظرف لیمو ترش

  1. شهرکرد

شهرکرد مرتفع‌ترین شهر کشور است و به بام ایران معروف می‌باشد، از جمله محصولاتی که در این شهر زیاد تولید می‌شود، گردو و بادام است، به همین دلیل غذاهایی که این مواد را در خود دارند در شهرکرد بیشتر طبخ می‌شوند، البته کباب‌های این نقطه از کشورمان هم شهرت بسیاری دارد.

     نام غذا

                                                        نحوه‌ی پخت

  کباب

  بختیاری 

متشکل از فیله‌ی مرغ، گوشت گوسفندی، ماست، پیاز، زعفران. کبابی است که در ماست و ادویه طعمدار شده، تفاوتش با کباب معمولی این است که روی سیخ گوشت قرمز و مرغ یکی در میان قرار گرفته و سپس روی حرارت کباب می‌شود.

  شوربای

  قیمه ریزه

متشکل از گوشت چرخ کرده، برنج، سبزی آش، پیاز، نعنا خشک. برنج را با پیاز داغ پخته، سبزی و کوفته قلقلی‌ها را به آن اضافه می‌کنند.


یک تکه گوشت و یک تکه جوجه در سیخ

یک ظرف آش و یک ملاقه

  1. زاهدان

زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، در جنوب شرقی ایران واقع شده و دامپروری در آن رواج دارد، از این رو غذاهای گوشتی هم بیشتر در این شهر پخته می‌شود، ویژگیِ غذاهای زاهدان پرادویه بودنِ آن‌هاست، اهالی این شهر بیشتر تمایل دارند غذایشان را با دوغ میل کنند.

    نام غذا

                                                         نحوه‌ی پخت

  تباهگ

متشکل از گوشت تباهگ (تباهگ ورقه‌های گوشت گوسفند یا بز است که با انار و نمک طعمدار و سپس خشک شده). تباهگ را در آب پخته، سپس در روغن سرخ و آن را با نان یا برنج سرو می‌کنند.

  خورشت

  دوغ پای

متشکل از گوشت گوساله، لپه، دوغ محلی زاهدان، پیاز، رب. در این غذا گوشت و باقی مواد را به جای آب در دوغ می‌پزند، دوغ پای با برنج کته یا آبکش سرو می‌شود.


سه ظرف برنج و گوشت

پلو خورشت و زیتون

  1. یزد

یزد از شهرهای مرکزی و کویریِ ایران است، مردمان این شهر به خوش خوراکی معروف بوده و به خوردن غذاهای محلی خود علاقه‌ی زیادی دارند، غذاها در یزد بسیار متنوع هستند. یزدی‌ها غذاهای خود را با توجه به فصلی که در آن هستند تعیین کرده و با در نظر گرفتن آب و هوا، مواد غذایی مورد نظرشان را انتخاب می‌نمایند.

         نام غذا

                                                       نحوه‌ی پخت

  کوفته نخودچی

متشکل از آرد نخودچی، گوشت چرخ کرده، پیاز، آبلیمو، رب گوجه، شکر، زعفران. با گوشت و آرد کوفته ریزه‌ها را درست کرده و در سسِ رب می‌پزند.

  آش شولی

متشکل از اُماج، لپه، چغندر، عدس، سبزی آش، پیاز، سرکه، نعنا خشک. تمام مواد را پخته و آرد آب خورده و سرکه را 10 دقیقه‌ی پایانی به آن اضافه می‌کنند، در نهایت در ظرفِ سرو کشیده و تزئین می‌نمایند.


گوشت قلقلی و خیار در یک ظرف سفید

آش در ظرف مسی و قاشق و کاسه مسی

  1. سنندج

سنندج مرکز استان کردستان در یکی از سردترین نقاط کشورمان قرار گرفته، در این شهر پرورش گاو و گوسفند بسیار رایج است، به همین دلیل کباب‌ها و غذاهای گوشتی در آن زیاد طبخ می‌شود. اهالی سنندج در روزهای سرد و برفی، آش‌های مختلف مخصوص به خود را می‌پزند و دورهم میل می‌کنند، این مردم آداب خاصی برای قدردانی از خداوند بخاطر نعمت‌هایش دارند و غذاها در این آداب نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند.

      نام غذا

                                                      نحوه‌ی پخت

  شیش کباب

متشکل از گوشت گوسفند یا گوساله، ماست، پیاز، سیر، برگ نعنا، روغن زیتون، زعفران. کباب را در مخلوطی از سیر، آب پیاز، روغن زیتون، زعفران، برگ نعنا و... چند ساعتی استراحت داده سپس کباب می‌کنند.

  خورشت گیلاخه

متشکل از گیلاخه (نوعی سبزی)، گوشت قرمز یا مرغ، لپه، پیاز. گوشت، لپه و پیاز را تفت داده می‌پزند، سپس چند ساعت اجازه می‌دهند تا خورشت جا بیفتد، در پایان پخت گیلاخه‌ی تفت داده شده را به غذا افزوده و آن را سرو می‌کنند.


سه سیخ گوشت کبابی

یک کاسه مسی خورشت روی یک سینی مسی

  1. اهواز

اهواز مرکز استان خوزستان در جنوب ایران، شهری است با آب و هوای گرم و شرجی، این شهر به دریا نزدیک است و همین امر سبب شده تا ماهی یکی از پایه‌های اصلیِ غذاهای اهوازی باشد. اهالی اهواز در غذاهای خود از ادویه‌ی زیادی استفاده می‌کنند که با نژاد و سیستم بدنیِ آن‌ها سازگار است، فلافل و سمبوسه شناسنامه‌ی غذاهای جنوبی و اهوازی است و در تمام ایران و حتی دنیا شناخته شده می‌باشد.

       نام غذا

                                                    نحوه‌ی پخت

  قلیه ماهی

متشکل از ماهی (هامور، شوریده، سنگسر)، تمبر هندی، سیر، پیاز، رب گوجه، گشنیز، شنبلیله. ماهی، سبزی‌ها و بقیه‌ی مواد را در روغن سرخ کرده در شیره‌ی تمبر هندی و رب می‌پزند.

  نافله

متشکل از گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، پیاز، سرکه‌ی انگور، نعنا خشک. مواد را با هم مخلوط کرده به صورت کوفته قلقلی درمی‌آورند، در روغن سرخ کرده و در نهایت در سس رب و ادویه می‌پزند.


غذای سبز در ظرف سفید

خورشت قرمز با گوشت قلقلی در ظرف سفید

در این مقاله در مورد غذاها حرف زدیم، غذاهای معروف هر شهر را معرفی کرده و شما را با جزئیات این غذاها آشنا نمودیم، ایران سرزمینی وسیع است و غذاهایی که در هر شهر آن طبخ می‌شود، مثل غذای سایر کشورها هزاران رنگ و عطر و طعم دارد، اما چیزی که این غذاها را از غذای سایر ملل متمایز کرده، عشقی است که در هنگام پخت به هر غذا اضافه می‌شود!!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید