قلعه صلصال کجاست؟ راهنمای سفر+ تصاویر+ آدرس
شراره رحیمی 1399/05/31 20436 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



استان گیلان به مرکزیت شهر رشت از استان‌های شمالی ایران به شمار می‌رود که به دریای خزر متصل می‌باشد. این استان با داشتن جاذبه‌های طبیعی، مکان‌های تاریخی، طبیعتی بکر، کوه‌های سر به فلک کشیده، آبشارهای خروشان، آب و هوایی دل‌انگیز و... سالانه میزبان گردشگران بسیاری از داخل و خارج ایران می‌باشد. از جمله این مکان‌های دیدنی می‌توان به قلعه صلصال اشاره کرد که در شهرستان تالش و در روستای لیسار واقع شده است. هنگام بازدید از این قلعه تاریخی می‌توانید طبیعت سرسبز گیلان در کنار دریای خزر را نیز نظاره‌گر باشید و از چشم‌انداز بی‌نظیر این جاذبه گردشگری در آب و هوای دل‌انگیز نهایت لذت را ببرید و لحظه‌های بسیار خوبی را در کنار همسفرانتان تجربه کنید. از این رو در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای بازدید از قلعه صلصال به طور کامل راهنمایی کنیم.

معرفی قلعه صلصال

همان‌طور که گفته شد قلعه صلصال یکی از مکان‌های دیدنی شهرستان تالش به شمار می‌رود که قدمت آن مربوط به دوره سلجوقیان می‌باشد. این قلعه از سطح زمین تقریبا حدود 100 متر ارتفاع دارد و بر بلندای روستای لیسار زمینی به مساحت 500 متر مربع را به خود اختصاص داده است. این مکان تاریخی با نام قلعه سلسال نیز در بین گردشگران شهرت دارد. جالب است بدانید که واژه صلصال به معنی گِل نیکو می‌باشد که با ریگ ترکیب شده اما از آن برای ساخت سفال استفاده نشده است و سلسال نیز به معنی آب روان و گوارا می‌باشد. به علاوه از آن‌جایی که این قلعه در روستای لیسار قرار گرفته است به آن قلعه لیسار نیز گفته می‌شود. در اطراف قلعه رودخانه‌های فراوانی نظیر رودخانه هره و چشمه‌هایی نظیر چشمه حاج آقا بلاغی و چشمه آقا دابلاغی وجود دارد که در جنوب شرقی قلعه واقع شده‌اند و شما می‌توانید از طبیعت و آب و هوای بی‌نظیر حاکم در این چشمه‌ها و رودخانه‌ها نهایت استفاده را کنید و لذت ببرید. به طور کلی این قلعه از چشم‌انداز بسیار زیبایی بر دشت و ساحل خزر برخوردار است که بدون شک با بازدید از آن تجربه‌ای متفاوت و لذت‌بخش برای خود به ارمغان خواهید آورد. لازم است گفته شود که این قلعه در دهم خرداد ماه سال 1382 با شماره 8780 در فهرست میراث فرهنگی و ملی ایران به ثبت رسیده است.

معرفی قلعه صلصال

معماری قلعه صلصال

قلعه صلصال به دلیل معماری بسیار زیبایی که دارد سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. این قلعه نیز همانند سایر قلعه‌ها دارای دو قسمت داخلی و خارجی می‌باشد که بخش خارجی آن فضای تقریبا بزرگی را به خود اختصاص داده و با سنگ‌های رودخانه‌ای قرمز رنگ ساخته شده است که دیوارهای آن قلعه را از زمین‌های اطراف جدا کرده است. البته لازم است بدانید که بخش اعظمی از دیوار خارجی این قلعه از بین رفته است و فقط بخش کمی از آن در گوشه و کنار قلعه به صورت توده‌های انبوه قابل مشاهده است. دومین قسمت قلعه بخش داخلی آن است که بر روی صخره سنگی واقع شده است که هم‌اکنون نیز فقط بقایایی از آن به یادگار مانده است. ساختمان اصلی قلعه نیز به گونه‌ای است که ساکنان قلعه می‌توانستند به راحتی تمام جهات فرعی و اصلی قلعه را زیر نظر داشته باشند.
ارگ قلعه صلصال در بالای تپه واقع شده است که در حال حاضر فقط قسمتی از دیواره‌های آن باقی مانده است. اما اینطور به نظر می‌رسد که ارگ در طبقه‌های مختلفی ساخته شده است که طبقات پایین آن بر اثر ریزش طبقات بالایی کاملا از بین رفته است. در ساخت این ارگ از مصالح ساختمانی آجر و ساروج استفاده شده است و در ورودی آن نیز طاقی با هلال شکسته قرار داشته که در حال حاضر از بین رفته است. در خارج از ارگ یعنی در شمال شرقی قلعه آب انباری در داخل بارویی اصلی واقع شده است که حدود 5 متر طول، 3 متر عرض و 4 متر ارتفاع دارد. آب انبار بخش بسیار مهمی از قلعه بوده است که آب آن از طریق سوله‌های سفالین از ییلاق سوباتان تامین می‌شده است و یا آب باران را از سقف از طریق تنبوشه‌ها به آن انتقال می‌دادند.

بهترین زمان بازدید از قلعه صلصال

به طور کلی برای بازدید از قلعه هیچ محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید در تمام ایام سال به روستای لیسار سفر کنید و از قلعه صلصال دیدن کنید. اما توصیه می‌کنیم از اوایل بهار تا اوایل پاییز به این منطقه سفر کنید تا بتوانید در آب و هوایی معتدل و دل‌انگیز از قلعه و سایر جاذبه‌های گردشگری این منطقه بازدید به عمل آورید. به علاوه در کنار بازدید از مکان تاریخی، روستای لیسار با رویش گل‌های رنگارنگ و دشت‌های سرسبز در فصل بهار و تابستان به مقصد بسیار زیبایی برای طبیعت‌گردی نیز تبدیل می‌شود که شما می‌توانید یک روز بسیار شگفت‌انگیز را در این روستا سپری کنید و لذت ببرید. البته اگر از آب و هوای بارانی و مه‌آلود لذت می‌برید، مهر ماه نیز می‌تواند زمان مناسبی برای سفر به استان گیلان و شهرستان تالش ‌باشد.

بهترین زمان بازدید از قلعه صلصال

مسیر دسترسی به قلعه صلصال

آدرس: گیلان، 15 کیلومتری شهرستان تالش، روستای لیسار، قلعه صلصال
قلعه صلصال همان‌طور که گفته شد در استان گیلان واقع شده است که به منظور دسترسی به آن باید خودتان را به شهرستان تالش در این استان برسانید. قلعه در 15 کیلومتری شهرستان تالش قرار دارد که برای رسیدن به آن کافیست وارد جاده تالش به آستارا شوید. پس از آن با طی کردن تقریبا 1 کیلومتر از این جاده به روستای لیسار می‌رسید که با رفتن به محله قلعه دوش می‌توانید قلعه صلصال را از نزدیک مشاهده کنید و لحظه‌های هیجان‌انگیزی را برای خود رقم بزنید. جالب است بدانید که دلیل نام‌گذاری محله " قلعه دوش" موقعیت جغرافیایی آن نسبت به قلعه می‌باشد، یعنی نمای قلعه به گونه‌ای است که انگار روستا قلعه را به دوش کشیده است.

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی قلعه صلصال پرداختیم. این قلعه از جاذبه‌های تاریخی شهرستان تالش می‌باشد که بدون شک بازدید از آن سفری دل‌پذیر و به یادماندنی برایتان به ارمغان خواهد آورد. در صورتی که قصد سفر به استان گیلان را دارید، می‌توانید وارد صفحه وبلاگ کایت شوید تا اطلاعات بیشتری از این استان و شهرستان تالش به دست آورید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید