اولین هتل تاسیس شده در ایران کجاست؟
شراره رحیمی 1399/05/22 8235 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



همان‌طور که می‌دانید مردم از زمان قدیم برای انجام امور مختلف نظیر کار، زیارت، تجارت، سیاحت و... به خارج از محل سکونت خود سفر می‌کردند. اما بعضی اوقات سفر کردن مسافران را در معرض خطر قرار می‌داد که یکی از اصلی‌ترین خطرات سفر نبود محلی برای سپری کردن شب بود که به همین دلیل مکان‌های مطمئنی تحت عنوان کاروانسرا برای استراحت مسافران در نظر گرفته شد. سپس به مرور زمان مکان‌های پیشرفته‌تری به نام هتل برای اقامت مسافران ساخته شد. جالب است بدانید که قدیمی‌ترین و اولین هتل تاسیس شده در ایران، گراند هتل می‌باشد که در خیابان لاله‌زار تهران قدیم واقع شده است. از این رو در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع‌تری از اولین هتل تاسیس شده در ایران یا همان گراند هتل را در اختیارتان قرار دهیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای تهران وارد صفحه "تور تهران" شوید.

تاریخچه گراند هتل

گراند هتل قدیمی‌ترین هتل ایران می‌باشد که در دوره قاجار توسط یک مهاجر قفقازی به نام باقر خان در خیابان لاله‌زار تهران قدیم تاسیس شده است. ساخت این هتل در یک زمین 1300 متری با الهام گرفتن از هتل‌های اروپایی شروع شد. در زمان قاجار مسافران زیادی از کشورهای مختلف راهی ایران می‌شدند که مجبور بودند در خانه‌ها یا باغ‌های شمال تهران مستقر شوند و یا در سفارت‌ خانه‌های کشور خود اقامت داشته باشند که این موضوع مهمان‌نوازی ایران را زیر سوال می‌برد. از این رو باقر خان با اطلاعاتی که در مورد هتل‌های اروپایی داشت، نقشه‌ی هتل را طراحی کرد و گراند هتل به عنوان اولین هتل ایران ساخته شد.

در آن زمان برای رزرو هتل سیستم خاصی برای مسافران وجود نداشت، اما کسانی که تمایل داشتند در گراند هتل اقامت داشته باشند، می‌توانستند از طریق یک نماینده به صورت حضوری اقدامات لازم را برای رزرو اتاق انجام دهند و یا از طریق تماس تلفنی اتاق رزرو کنند. جالب است بدانید که در گراند هتل علاوه بر اقامت مسافران، برنامه‌های هنری و فرهنگی مختلفی نیز برگزار می‌شد که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری کنسرت‌های قمرالملوک وزیری و اجرای نمایشنامه‌های میرزاده عشقی اشاره کرد. لازم است بدانید که این هتل فقط تا اواسط حکومت محمد رضا شاه پهلوی فعالیت کرد و پس از آن دیگر میزبان مسافران نبود. پس از آن کارگردان معروف علی حاتمی در چند کیلومتری تهران مجددا مدل این هتل را برای این‌که لوکیشن برخی فیلم‌های سینمایی قرار گیرد، دوباره ساخت و نام گراند هتل را دوباره بر سر زبان‌ها آورد.

تاریخچه گراند هتل

امکانات گراند هتل

گراند هتل اولین هتل مدرن و پیشرفته زمان قاجار بود که هر موقع میهمان ویژه و مشهوری به تهران سفر می‌کرد، برای اقامتشان این هتل در نظر گرفته می‌شد. این هتل دارای 25 اتاق و یک سالن نمایش 600 نفری بود که به محلی برای رفت و آمد اشراف تبدیل شده بود. جالب است بدانید که در آن زمان با وجود این‌که در تهران لوله کشی آب و دستگاه تصفیه آب راه‌اندازی نشده بود، گراند هتل به وسیله مخزن آب برای رفاه حال مسافران توسط لوله‌کشی‌های کوتاه به اتاق‌ها و حمام‌های هتل آب گرم می‌رساند که این آب به درخواست میهمانان با هزینه بالا در لوله‌ی اتاق‌ها جریان پیدا می‌کرد. یک سالن بسیار بزرگ در این هتل وجود داشت که برای برنامه‌های هنری و ناهار خوری مورد استفاده قرار می‌گرفت که بعدها به عنوان سینما و سالن بالماسکه نیز از آن استفاده می‌شد. در آن زمان در سالن بزرگ هتل حضور هم‌زمان مرد و زن رایج نبود و سینما شب‌های به خصوصی را برای فروش بلیط به خانم‌ها اختصاص داده بود که پس از آن بالکن سینما را برای خانم‌ها و پایین را برای آقایان در نظر گرفتند.

وضعیت امروزی گراند هتل

همان‌طور که گفته شد این هتل تا اواسط حکومت محمدرضا شاه میزبان مسافران مختلفی از داخل و خارج ایران بود که پس از آن به طور کامل از رونق افتاد و تعطیل شد. امروزه این بنای تاریخی در اختیار فروشندگان لوازم الکتریکی قرار گرفته است که قبل از آن نیز گراند هتل در اختیار خیاطان و تریکوبافان بوده است. در حال حاضر دیگر از آجرکاری‌های ظریف و معماری زیبای هتل خبری نیست و  اکثر فروشنگان اتاق‌ها را با تاق زدن بین کف و سقف‌های بلند به مغازه‌های دوبلکس تبدیل کرده‌اند. علاوه بر آن بالکن‌های اتاق‌ها را نیز به انباری تبدیل کرده‌اند و به جای دیوارهای رو به راهرو نیز درهای بزرگ شیشه‌ای قرار داده‌اند. هم‌چنین حیاط این هتل که روزگاری یک باغچه بسیار باصفا بود، هم‌اکنون به باراندازی برای کالای مغازه‌ها تبدیل شده است و سر در بزرگ گراند هتل نیز کاملا از بین رفته است.

وضعیت امروزی گراند هتل

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی اولین هتل تاسیس شده در ایران پرداختیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید بعد از گراند هتل، هتل‌های بسیار پیشرفته و مدرنی در سراسر کشور ساخته شده‌اند که شما می‌توانید هنگام سفر به شهر مورد نظرتان در هر کدام از هتل‌های آن‌جا که مایل بودید، اقامت داشته باشید و لذت ببرید. از این رو در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری از سایر هتل‌های ایران به دست آورید، کافیست وارد صفحه وبلاگ کایت شوید. هم‌چنین می‌توانید برای رزرو هتل مد نظر خود وارد صفحه هتل‌ها شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1401/04/18

    اولین هتل ایران گرند هتل در شهر قزوین هستش نه تهران

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید