دریاچه نمک حوض سلطان | تصاویر + آدرس + راهنمای بازدید
زهرا نیرومند 1400/05/01 2324 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



دریاچه نمک حوض سلطان از جمله جاذبه‌های طبیعی استان قم است که در اتوبان تهران- قم قرار دارد. این جاذبه‌ی بی‌نظیر دارای یک سطح صیقلی است که تصویر آسمان آبی را به زیبایی در خود انعکاس می‌دهد. به همین دلیل با عنوان بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران شناخته می‌شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با دریاچه نمک حوض سلطان و ویژگی‌های منحصربفرد آن بیشتر آشنا شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.


دریاچه نمک حوض سلطان


دریاچه‌های نمک، از جمله جاذبه‌های کویر هستند که جلوه زیبایی از طبیعت را به نمایش می‎گذارند. این دریاچه‌ها در فصل‌های مختلف سال شکل‌های متفاوتی به خود می‌گیرند. در فصل زمستان و فصل‌هایی که بارندگی بیشتر است، وسعت دریاچه افزایش یافته و کف آن را آب فرا می‌گیرد. در فصل‌های کم‌بارش، آب دریاچه خشک می‌شود و کف آن به صورت لایه‌های ضخیمی از نمک دیده می‌شود. گاهی اوقات این لایه‌ها به صورت چندضلعی‌های زیبا و منظم در کنار هم قرار می‌گیرند و تصویری دیدنی را ایجاد می‌کنند.
حوض سلطان یکی از زیباترین دریاچه نمک‌های ایران است که در 40 کیلومتری شمال قم و در مسیر اتوبان تهران- قم قرار دارد. این دریاچه در حدود 85 کیلومتری جنوب شهر تهران واقع شده است و یک مکان مناسب برای سفرهای یک‌روزه طبیعت‌گردی محسوب می‌شود.


حوض سلطان

نحوه شکل‌گیری دریاچه

دریاچه حوض سلطان قم، حدود 140 سال قبل تشکیل شده است. این دریاچه بازمانده‌ای از دریاچه بزرگ ساوه می‌باشد که در اثر ساخت جاده شوسه تهران- قم به این شکل درآمده است. به همین دلیل با نام دریاچه ساوه نیز شناخته می‌شود. دریاچه نمک حوض سلطان، از دو چاله جدا از هم تشکیل شده است که حوض سلطان و حوض مره نام دارند. این دو چاله از طریق یک آب‌راه به یکدیگر متصل هستند. زمانی که بارندگی شدید می‎شود، ابتدا حوض مره، که در سمت شرقی قرار دارد، پر شده و آب اضافی آن از طریق آب‌راه به سمت حوض سلطان جریان می‌یابد.
رودهای متعددی به این دریاچه می‌ریزند که از بین آن‌ها می‌توان به رود شور و قره‌چای اشاره کرد. بسیاری از این رودها از شوره‌زارها عبور می‌کنند و با خود نمک زیادی را به دریاچه انتقال می‌دهند. از جمله املاح موجود در این دریاچه می‌توان به ترکیباتی چون کلرید سدیم، سولفات سدیم، کلرید منیزیم و سولفات منیزیم اشاره کرد.سالانه مقدار بسیار زیادی نمک از این دریاچه استخراج می‌شود. به همین دلیل به حوض سلطان، دریاچه نمک نیز گفته می‌شود. برای استخراج نمک و بهره‌برداری از آن، یک جاده خاکی در میان دریاچه ایجاد شده است که از آن برای عبور خودروها نیز استفاده می‌شود.


حوض سلطان

گونه‌های گیاهی و جانوری اطراف دریاچه


دریاچه حوض سلطان در دل یک منطقه کویری واقع شده و حیات وحش خاص خود را دارد. از جمله پرندگانی که این منطقه را برای زندگی انتخاب کرده‌اند می‌توان به انواع عقاب، انواع کبوتر، آنقوت، لک لک، غاز خاکستری، هوبره و ... اشاره کرد. علاوه بر این حیواناتی چون روباه، آهو، خرگوش و موش صحرایی نیز در اطراف دریاچه حوض سلطان دیده می‌شوند. انواع مارها و سوسمارها، انواع عنکبوت، موریانه و مورچه‌های کمیاب، از جمله حشرات و خزندگانی هستند که در این منطقه زندگی می‌کنند.
علاوه بر گونه‌های متعدد جانوری، بیش از 40 گونه مختلف گیاهی نیز در این منطقه دیده می‌شود که از بین آن‎ها می‌توان به درمنه بیابانی، تاغ زرد و سیاه، اسفناج، سالسولا، اشنان، سودا و ... اشاره کرد. نکته جالب دیگر، وجود انواع باکتری‌ها و جلبک‌ها در این دریاچه می‌باشد. این موجودات شرایط ژنتیکی خاصی داشته و می‌توانند در شوره‌زارها زندگی کنند. بیش از 240 گونه مختلف از این ریزموجودات در این منطقه شناسایی شده‌اند. تغییر رنگ نمک دریاچه و قرمز شدن آن نیز به دلیل وجود همین ریزموجودات می‌باشد.


حوض سلطان

جاذبه‌ها و تفریحات


دریاچه نمک حوض سلطان با دیگر دریاچه‌هایی که تا به امروز دیده‌اید، فرق می‌کند. وسعت دریاچه و سطح آب آن در ماه‌های مختلف سال، با توجه به میزان بارندگی و ذوب شدن برف‌ها، متفاوت است. بهترین زمان بازدید از دریاچه، زمانی است که کف نمکی دریاچه به طور کامل پدیدار می‌شود. قدم زدن بر روی سطح نمکی، هیجان‌انگیزترین بخش بازدید از دریاچه حوض سلطان است که پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید. این کار به حدی جذاب است که بسیاری از افراد ساعت‌ها وقت می‌گذارند تا عرض 16 کیلومتری دریاچه را به طول کامل طی کنند. بر روی سطح صیقلی قدم بزنید و از تماشای انعکاس آسمان بر روی بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران لذت ببرید. علاوه بر این، می‌توانید از تفریحات دیگری چون دوچرخه‌سواری و آفرود نیز برخوردار باشید.


حوض سلطان

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه


اگر دوست دارید کف نمکی دریاچه و صیقلی بودن آن را ببینید، باید در فصل‌های کم‌بارش سال از آن بازدید نمایید. در فصل زمستان میزان آب رودها بسیار زیاد بوده و باعث بالا آمدن سطح آب دریاچه می‎شود که در این صورت کف نمکی دریاچه قابل رویت نیست. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه، اوایل فصل بهار یا اواسط پاییز است که میزان بارش نسبتا کم بوده و آب‌وهوای کویر نیز مناسب می‌باشد. مناطق کویری تابستان‌هایی بسیار گرم و زمستان‌هایی بسیار سرد دارند.


حوض سلطان

دسترسی به دریاچه نمک حوض سلطان

اگر از تهران به سمت دریاچه نمک حوض سلطان می‌روید:
ابتدا وارد اتوبان تهران- قم شده و 70 کیلومتر از مسیر را طی کنید. در سمت چپ اتوبان یک جاده دیده می‌شود که شما را به سمت روستای چشمه شور هدایت می‌کند. وارد این جاده شوید و مسیر را به سمت دریاچه ادامه دهید.
اگر از قم به سمت دریاچه نمک حوض سلطان حرکت می‌کنید:
این مسیر کاملا برعکس مسیر قبلی است. وارد اتوبان قم- تهران شوید. به سمت راست خود دقت داشته باشید. در ۹۵ کیلومتری تهران، تابلوی " ۹۵ کیلومتر مانده به تهران" را خواهید دید. در کنار این تابلو یک مسیر خاکی وجود دارد که شما را مستقیما به سمت دریاچه هدایت می‌کند. در انتهای این مسیر، دریاچه را خواهید دید.

حوض سلطان

نکات مهم جهت بازدید از دریاچه

برخی افراد دریاچه حوض سلطان را با دریاچه نمک قم اشتباه می‌گیرند. دقت داشته باشید که دریاچه نمک قم در جاده گرمسار قرار دارد و با حوض سلطان متفاوت است.
به یاد داشته باشید که کویر تابستان‌های بسیار گرمی دارد که در اغلب موارد آزاردهنده بوده و برای بسیاری از افراد غیرقابل تحمل است. از این رو، بهتر است فصل‌های بهار و پاییز را برای سفر به این منطقه و بازدید از دریاچه حوض سلطان انتخاب نمایید.
دفت داشته باشید که در اطراف دریاچه آب آشامیدنی وجود ندارد. پس حتما آب کافی به همراه داشته باشید.
اگر قصد قدم زدن بر روی کف نمکی دریاچه را دارید، حتما کفش و شلوار مناسب به پا داشته باشید. کفش و شلوار شما در معرض گل و نمک موجود در دریاچه هستند. لکه‌هایی که در اثر برخورد با نمک بر روی کفش و شلوار شما ایجاد می‌شود، به راحتی قابل پاک شدن نیست.
در هنگام بازدید از دریاچه حتما کلاه آفتاب‌گیر و کرم ضدآفتاب به همراه داشته باشید تا دچار آفتاب‌سوختگی نشوید.
اگر قصد کمپینگ در کنار دریاچه را دارید، تجهیزات موردنیاز مانند چادر مسافرتی، کیسه خواب، لباس اضافه، غذا و آب کافی را فراموش نکنید.
پیشنهاد می‌کنیم یک دوربین عکاسی با خود به همراه داشته باشید تا بتوانید تصاویر زیبایی از انعکاس آسمان آبی در بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران را به ثبت برسانید.

حوض سلطان

در این مقاله به معرفی دریاچه نمک حوض سلطان پرداختیم و راهنمای بازدید از این دریاچه را در اختیارتان قرار دادیم. اگر قصد بازدید از این دریاچه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم وقت بیشتری را به این کار اختصاص دهید و از جاذبه‌های اطراف دریاچه حوض سلطان مانند پارک ملی کویر، قلعه قرمز، کاروانسرای سفیداب، کاروانسرای منظریه، کاروانسرای علی آباد و کاروانسرای حوض سلطان نیز بازدید نمایید. می‌توانید این کار را با همراهی یک تور گردشگری انجام دهید و از سفر خود لذت بیشتری ببرید. برای اطلاع از زمان و شرایط برگزاری تورهای طبیعت‌گردی کایت، دیگر صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 02175097700 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور موردنظر خود مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید