جملات مورد نیاز در سفر مالزی | 24 جمله کاربردی در سفر مالزی
شراره رحیمی 1399/04/28 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کشور مالزی یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیا می‌باشد که به خاطر تنوع مناطق، جاذبه‌های طبیعی، سواحل متعدد به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری جهان تبدیل شده است. این کشور علاوه بر سواحل و جزیره‌های متنوع دارای جنگل‌های سرسبز و انبوه نیز می‌باشد که جذابیت این کشور را چندین برابر کرده است. هم‌چنین ورزش‌هایی نظیر غواصی نیز در این کشور بسیار شهرت دارد. عید نوروز یک فرصت فوق‌العاده برای بازدید از این کشور بسیار زیبا و خاص می‌باشد که شما می‌توانید با سفر به آن‌جا لحظه‌های متفاوتی را برای خود به ارمغان آورید. زبان رسمی کشور مالزی، مالزیایی است اما ممکن است اکثر شهروندان این کشور به زبان انگلیسی نیز مسلط باشند. اما بدون شک با یادگرفتن جملات کاربردی در سفر مالزی می‌توانید سفری فوق‌العاده داشته باشید. از این رو در این مقاله از کایت به معرفی جملات کاربردی در سفر مالزی پرداختیم تا سفر بی‌نقصی را تجربه کنید و با مشکل مواجه نشوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای مالزی وارد صفحه "تور مالزی" شوید.


معرفی 24 جمله کاربردی در سفر مالزی

کشور مالزی در همسایگی سنگاپور و تایلند واقع شده است که دارای آب و هوایی گرم و مرطوب یا استوایی می‌باشد. همان‌طور که گفته شد حضور فرهنگ‌های متعدد و جاذبه‌های گردشگری فراوان این کشور را در لیست آرزوهای گردشگران آسیایی قرار داده است. هم‌چنین مالزی در میان گردشگران ایرانی و مسلمان دارای محبوبیت بسیار زیاد می‌باشد. از این رو یادگرفتن جملات و اصطلاحات اولیه زبان مالزیایی برنامه سفر شما را تکمیل خواهد کرد و آموختن این اصطلاحات برای خرید بهتر و در نتیجه قیمت‌های مناسب‌تر در بازارهای محلی بسیار حیاتی است. بنابراین در این بخش با ما همراه باشید تا 24 مورد از اصطلاحات رایج و ضروری زبان مالزیایی را به شما معرفی کنیم.

معرفی 24 جمله کاربردی در سفر مالزی


سلام، تعارف و کلمات ضروری


تِری ما کا سی (Terima kasih): تشکر می‌کنم
در سفر به مالزی شما می‌توانید با عبارت تِری ما کا سی از گارسون، راننده اوبر و یا شخصی که غذای لذیذ مالزی یعنی روتی چانای را برای شما آماده می‌کند، قدردانی کنید. بدون شک این کار شما مالزیایی‌ها را بسیار خوشحال خواهد کرد زیرا آن‌ها سپاس‌گذاری یا تشکر کردن را بسیار دوست دارند. روتی چانای یک میان وعده یا صبحانه بسیار خوشمزه مالزی است که در کشورهای اندونزی، تایلند، سنگاپور و برونئی نیز با خوراک لپه پخته می‌شود و با انواع کاری سرو می‌شود.
سِلَمَت ژَلَن (Selamat jalan): خداحافظ
عموما گردشگران در کشور مالزی با کلمه " بای" خداحافظی می‌کنند اما فقط افراد کمی وجود دارند که با اصطلاح رسمی "سِلَمَت ژَلَن" آشنا هستند. شما با استفاده از این اصطلاح می‌توانید همکاران تجاری مالزیایی خود را تحت تاثیر قرار دهید.
یا- تیداک (Ya- Tidak): بله- خیر
توصیه می‌کنیم این دو کلمه را در سفر به مالزی خوب به خاطر بسپارید زیرا جز کلمات بسیار پرکاربرد هستند که در طول سفر زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سایَ تَک فا هام (Saya Tak Faham): متوجه نمی‌شوم
بدون شک "سایَ تَک فا هام" جزو جملات بسیار کاربردی در سفر به مالزی می‌باشد که حتما باید آن را به خاطر بسپارید. زیرا ممکن است بسیاری از شهروندان پیر مالزی به زبان انگلیسی مسلط نباشند اما دوست دارند درباره‌ی مالزی به زبان محلی با شما صحبت کنند. از این رو با به کار بردن این عبارت می‌توانید مودبانه آن‌ها را از این‌که منظورشان را نمی‌فهمید، آگاه کنید.
ساما- ساما (Sama- Sama): خواهش می‌کنم
عبارت "ساما ساما" از جمله عبارت‌های کاربردی در سفر به مالزی می‌باشد که در پاسخ تشکر کسی از شما می‌توانید این عبارت را به کار ببرید. هم‌چنین می‌توانید از خلاصه این عبارت یعنی "ساما" نیز استفاده کنید که به دلیل کوتاه‌تر شدن عبارت بیشتر در حافظه می‌ماند.

سلام، تعارف و کلمات ضروری


در رستوران یا کافه


تَن پَ گولا (Tanpa gula): بدون قند
اگر چای یا قهوه خود را بدون قند میل می‌کنید می‌توانید با استفاده از این عبارت سفارش دهید. معمولا کافه‌ها و غذاخوری‌ها نیز از نریختن قند یا شکر استقبال می‌کنند.
کو رانگ ما نیس (Kurang manis): شیرینی کم‌تر
اگر در رژیم هستید یا به طور کلی زیاد از شکر استفاده نمی‌کنید می‌توانید با استفاده از عبارت "کو رانگ ما نیس" از گارسون خواهش کنید که نوشیدنی شما را با شیرینی کم‌تر درست کند. معمولا غذاخوری‌ها از جمله دکه‌های خیابانی نوشیدنی و غذا در کشور مالزی با شنیدن این عبارت شیرینی مورد استفاده برای نوشیدنی شما را نصف در نظر می‌گیرند.
کو رانگ آیس (Kurang ais): یخ کم‌تر
اگر شما جزو کسانی هستید که نوشیدنی خود را با یخ کم میل می‌کنید در کشور مالزی با استفاده از عبارت "کو رانگ آیس" می‌توانید منظور خود را به گارسون برسانید. این اصطلاح را می‌توانید برای سفارش آیس کافی، آیس تی و یا حتی نوشیدنی‌های ترکیبی نظیر فرپوچینو نیز استفاده کنید. فرپوچینو جزو محصولات بسیار محبوب استارباکس یا کافه‌های زنجیره‌ای معروف در سراسر دنیا، برای نوشیدنی‌های قهوه ترکیبی می‌باشد که به صورت سرد سرو می‌شود.
تَم بَ پِدَس- کو رانگ پِدَس (Tambah pedas- Kurang pedas): تندی بیشتر- تندی کم‌تر
در کشور مالزی چه در یک رستوران لوکس منتظر سفارش خود باشید و چه در یک دکه خیابانی غذایی سفارش دهید با استفاده از این عبارت می‌توانید غذای مورد علاقه خود را با طعم دلخواه میل کنید.
تَن پَ سو سو (Tanpa susu): بدون شیر
اگر شما جزو کسانی هستید که محصولات لبنی استفاده نمی‌کنید با استفاده از عبارت "تَن پَ سو سو" می‌توانید از نبودن شیر در نوشیدنی‌تان اطمینان حاصل کنید.
اَ یِر (Air): آب
اگر برای تکمیل غذای خود نیاز به آب دارید می‌توانید با استفاده از عبارت "اَ یِر" آب را به صورت گرم یا با یخ سفارش دهید.
سِداپ (Sedap): لذیذ است
از در کشور مالزی از خودرن غذا بسیار لذت بردید با به کاربردن عبارت "سِداپ" می‌توانید گارسون را خوشحال کنید. به علاوه اگر غذا به دلتان چسبید و از کافه یا رستورانی رضایت کامل داشتید، می‌توانید انعام بدهید.

در رستوران یا کافه


جهت‌یابی و آدرس


ژَ لَن تِروس (Jalan terus): مستقیم بروید
اگر در مالزی این عبارت را شنیدید به این معنی است که باید در همان مسیری که هستید ادامه دهید یا باقی بمانید. لازم است بدانید که "ژَ لَن" به معنای برو یا قدم زدن و "تِروس" به معنای مستقیم می‌باشد.
بِلُک کی ری- بِلُک کا نان (Belok kiri- belok kanan): به چپ بپیچید- به راست بپیچید
اگر در کشور مالزی به دنبال آدرس باشید بدون شک این اصطلاحات"بِلُک کی ری- بِلُک کا نان" را زیاد خواهید شنید. بدون شک اگر گوش خود را برای شنیدن این اصطلاحات تیز نکنید وقتی دنبال یک کتاب فروشی هستید، به سرویس بهداشتی خواهید رسید.
دی مانا تَن دَس (Di mana tandas): سرویس بهداشتی کجاست؟
در کشور مالزی در رستوران‌ها، کافه‌ها و مراکز خرید به راحتی می‌توان به سرویس بهداشتی دسترسی پیدا کرد. اما مثلا در یک کافی شاپ محلی ممکن است این امکانات در دسترس شما نباشد، از این رو در صورت نیاز با استفاده از عبارت "دی مانا تَن دَس" می‌توانید از سرویس بهداشتی محل مورد نظر استفاده کنید.
پِر لا هان سی کیت (Perlahan sikit): آرام‌تر برو
اگر در کشور مالزی راننده شما از سرعت مجاز رد شد به آرامی و با لبخند با استفاده از عبارت "پِر لا هان سی کیت" از او بخواهید تا سرعتش را کم کند. توجه داشته باشید که با لبخند بر لب داشتن راننده فکر نمی‌کند که شما او را با شکستن قانون متهم می‌کنید.

جهت‌یابی و آدرس


پیدا کردن یک دوست


چَن تِک (Cantik): زیبا است
شما می‌توانید این اصطلاح را برای معماری، نقاشی و یا حتی غذا استفاده کنید. گاهی اوقات این عبارت را می‌توانید برای یک شخص زیبا نیز به کار ببرید اما بهتر است از این اصطلاح استفاده نکنید زیرا ممکن است اشتباه برداشت کند.
داه ما کَن (Dah makan): آیا غذا خورده‌اید؟
در مالزی ممکن است افراد حتی اگر زمان غذا خوردن نباشد با استفاده از این عبارت از شما سوال کنند که آیا غذا خورده‌اید. بنابراین حتما این عبارت را به خاطر بسپارید زیرا اگر فراموش کنید ممکن است فکر کنید که آن‌ها با شما احوال پرسی می‌کنند.
ژُم (Jom): بزن بریم
این عبارت جزو جالب‌ترین جملات کاربردی در سفر مالزی می‌باشد که به تنهایی معنای "بزن بریم" را دارد.

پیدا کردن یک دوست


در بازار


بِرا پا (Berapa): چند؟
فراموش نکنید که قبل از خرید در مالزی حتما قیمت محصول مورد نظر خود را از فروشنده سوال کنید. استفاده از عبارت "بِرا پا" به شما کمک می‌کند تا از قیمت نا معلوم اجناس مطلع شوید و در صورت امکان چانه بزنید و محصول را با قیمت پایین‌تر خریداری کنید.
ما هَل (Mahal): گران
از این عبارت می‌توانید زمانی که مثلا فروشنده یک محصولی را به شما نشان می‌دهد که کیفیت آن با قیمت آن متناسب نیست، استفاده کنید.

در بازار


دیگر عبارت‌های کاربردی

تُلُنگ (Tolong): خواهشا
در سفر به مالزی شما ممکن است این عبارت را در سفارش‌ها یا هشدارهای مودبانه بشنوید که گاهی اوقات نیز ممکن است معنی کنایه آمیز داشته باشد.
پا نَس (Panas): گرم
معمولا در مالزی این عبارت را برای گله و شکایت از گرمی هوا به کار می‌برند.
بُوله (Boleh): توانستن
هنگامی که کسی در صحبت با شما از عبارت "بُوله" استفاده می‌کند یعنی شما می‌توانید کاری را بدون هیچ مشکلی انجام دهید. به علاوه با استفاده از این عبارت می‌توانید مخاطب را از قابلیت تکمیل چیزی که دارید، آگاه سازید.

دیگر عبارت‌های کاربردی


شمارش اعداد در مالزی


سا تو (Satu): یک
دو وا (Dua): دو
تی گا (Tiga): سه
اِرم پات (Empat): چهار
لی مَ (Lima): پنج
اِر نام (Enam): شش
تو جو (Tujuh): هفت
لا پان (Lapan): هشت
سِم بی لَن (Sembilan): نه
سِپو لو (Sepuluh): ده


سخن پایانی


در این مقاله از کایت ما به معرفی جملات کاربردی در سفر مالزی پرداختیم که آموختن هر کدام از این اصطلاحات در جذابیت سفر شما بسیار نقش خواهند داشت. در پایان پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد سفر به کشور زیبای مالزی را دارید با شماره 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را برای سفر به این کشور هیجان‌انگیز راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید