جاذبه‌های گردشگری لرستان | 10 جاذبه‌ی برتر در استان لرستان
ضحا اکبری 1399/04/05 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



استان لرستان یکی از استان‌های غربی ایران است که دارای آب و هوای عالی، مناظر طبیعی بسیار زیبا و شگفت‌انگیز و آثار تاریخی فراوان می‌باشد که همه ساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. این استان که به دلیل داشتن همین ویژگی‌ها عروس طبیعت ایران لقب گرفته، در کوه‌های زاگرس میانی قرار دارد، آب و هوایش معتدل و کوهستانیست و به داشتن آبشارهای فراوان معروف است. ما در این مقاله قصد داریم که شما را با استان لرستان و 10 جاذبه‌ی گردشگری برتر آن آشنا کنیم، پس با ما تا انتها همراه باشید.

جاذبه‌های استان لرستان

استان لرستان جاذبه‌های فراوانی دارد که به دو گروه طبیعی و تاریخی تقسیم می‌شوند: جاذبه‌های طبیعی استان لرستان نظیر منطقه‌ی سفیدکوه لرستان، دره خزینه‌ لرستان، آبشار برنجه‌ی شول آباد لرستان، تنگه شیرز لرستان و دشت لاله‌های واژگون لرستان و جاذبه‎‌های تاریخی این استان مثل قلعه‌ی تاریخی فلک الافلاک لرستان، پل کشکان لرستان، مسجد امام بروجرد در استان لرستان، خانه‌ی ابو در استان لرستان و مسجد جامع بروجرد در استان لرستان هستند، هرچند که این‌ها فقط گوشه‌ی کوچکی از انبوه جاذبه‌های این استان می‌باشند.

1.منطقه‌ی سفیدکوه لرستان

منطقه‌ی سفیدکوه لرستان یک منطقه‌ی تحت حفاظت می‌باشد که در شهرستان خرم آباد و در میان طول جغرافیایی 33 درجه و 19 دقیقه و عرض جغرافیایی 33 درجه و 29 دقیقه قرار دارد. این مکان در ناحیه‌ای به مساحت 69 هزار و 500 متر واقع شده و به دلیل داشتن چشم اندازهای شگفت انگیز از مراتع، جنگل‌ها و رودهای پرآبی نظیر کشکان و کریه، 272 گونه‌ی گیاهی همچون بلوط، آلوچه، چاغاله بادام، انواع گیاهان دارویی و پسته‌ی وحشی با نام محلی قلنگ و 138 گونه‌ی جانوری مانند بز، کل، عقاب، خرس و پلنگ ایرانی، یکی از زیستگاه‌های مهم و بی‌نظیر غرب کشور محسوب می‌شود. علاوه بر ویژگی‌های طبیعی، سفیدکوه سابقه‌ی تاریخی زیادی نیز دارد، اشیای پیدا شده، مفرغ‌ها و مجسمه‌های گلی گواه این مدعاست. بهترین زمان سفر به سفیدکوه لرستان فصل بهار است هرچند این منطقه در همه‌ی فصول، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای دارد.

منطقه‌ی سفیدکوه لرستان

2.دره خزینه‌ی لرستان

دره خزینه نام روستایی از بخش مرکزی شهرستان پلدختر در استان لرستان می‌باشد. این روستا در اواسط جاده‌ی پلدختر به اندیمشک قرار گرفته، و دره خزینه اندکی بعد از روستا واقع شده است. این مکان یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های گردشگری لرستان و حتی ایران است که به منطقه‌ی گرندکانیون آمریکا شباهت عجیبی دارد. دره خزینه در اثر فرسایشی که طی سال‌ها بر روی کوه اتفاق افتاده ایجاد شده که بسیار زیباست، همچنین رود کرخه که از میانه‌ی این دره می‌گذرد، زیبایی آن‌را چندین برابر کرده است. دره خزینه از خرم آباد 136 کیلومتر، از اندیمشک 73 کیلومتر و از پلدختر در حدود 40 کیلومتر فاصله دارد و به این دلیل که در منطقه‌ی کوهستانی قرار گرفته و در فصول سرد سال هوای آن‌جا به شدت سرد است بهترین زمان برای سفر به این نقطه بهار تا اوایل پاییز می‌باشد. یکی از ویژگی‌های منحصربفرد دره خزینه قرار گرفتن یک پل معلق در آن می‌باشد که 112 متر طول، 80 متر عرض دهانه و 85 متر ارتفاع دارد و ممکن نیست شما به آبشار دره خزینه بروید اما راه رفتن روی این پل را تجربه نکنید.

2.	دره خزینه‌ی لرستان

3.آبشار برنجه‌ی شول آباد

آبشار برنجه‌ی شول آباد یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که در فاصله‌ی 2 کیلومتری غرب روستای پیرامام و 97 کیلومتری شهرستان الیگودرز واقع شده است. این آبشار یک آبشار پلکانیست که دارای 3 پله یا طبقه می‌باشد، آب خود را از چشمه‎‌هایی در بالادست تامین می‌کند، با نام تاف نیز شناخته می‌شود و با داشتن ارتفاعی نزدیک به 750 متر 12امین آبشار بلند در جهان است. به این دلیل که آب آبشار برنجه در زمان‌هایی غیر از بهار و اواخر زمستان کاهش چشمگیری پیدا می‌کند، می‌توان آن‌را آبشاری فصلی دانست اما بومیان این منطقه اعتقاد دارند آبشار برنجه یک آبشار دائمیست. شاید چون این آبشار از شهر فاصله‌ی زیادی دارد زیاد شناخته نشده باشد اما دیدن زیبایی‌های بی‌نظیر آن به طی کردن این مسیر طولانی می‌ارزد.

آبشار برنجه‌ی شول آباد

4.تنگه‌ی شیرز

در 55 کیلومتری شهرستان کوهدشت، در جایی که 3 استان ایلام، کرمانشاه و لرستان به هم می‌رسند و در امتداد رودخانه‌ی سیمره دره‌ای قرار دارد که نام آن تنگه‌ی شیرز می‌باشد. ارتفاع دیواره‌های این دره در نقطه‌ی آغاز از نزدیکی روستای گدارگه 10 متر است ولی در نزدیکی پرتگاه هفت رک و در انتهای خود به حدود 150 تا 200 متر می‌ر‌سد. طول دره‌ی شیرز 5 کیلومتر است و در دل آن چندین چشمه‌ی کوچک و بزرگ و یک آبشار که هم‌نام تنگه است قرار دارد. یک رودخانه از میانه‌ی این تنگه عبور می‌کند که آب آن بسیار سرد است، در بعضی قسمت‌ها تا بالای زانو هم می‌رسد و در نهایت به رودخانه‌ی سیمره که از شاخه‌های اصلی رود کرخه است می‌ریزد. در اواسط تنگه‌ی شیرز یک مناره‌ی سنگی با 80 متر ارتفاع و 10 متر قطر وجود دارد و در انتهای آن غاری بانام پل خدا واقع شده که طول آن حدودا 150 متر است. در کنار زیبایی‌های طبیعی تنگه‌ی شیرز، باستانی و قدیمی بودن آن هم بسیار جالب توجه است، زمین شناسان با بررسی سنگ‌های دیواره های تنگه‌ی شیرز به این نتیجه رسیده‌اند که این سنگ‌ها به دوره‌ی سوم زمین شناسی یعنی مزوزوئیک برمی‌گردد و فسیل نرم‌تن‌های پیدا شده در آن و همچنین آثار زندگی انسان‌های غارنشین در غارهای آن نشان دهنده‌ی قدمت بسیار زیاد این تنگه است. ضمنا در 6 کیلومتری تنگه‌ی شیرز یک سایت تاریخی قرار دارد که قدمت آن مربوط به سده‌های پنج تا هفت قبل از میلاد مسیح است، خاک این ناحیه قرمز می‌باشد، اشیای تاریخی زیادی همچون مفرغ در آن پیدا شده و معبدی در آن وجود دارد که معماری آن به سبک معماری آشوریان است. به دلیل سرد‌سیر بودن مکان تنگه‌ی شیرز و عبور رودخانه از میان آن هوای این منطقه بسیار سرد است پس بهترین زمان برای سفر به آن فصل‌های بهار و تابستان می‌باشد.

تنگه‌ی شیرز

5.دشت لاله‌های واژگون لرستان

دشت لاله‌های واژگون در منطقه‌ای حفاظت شده به مساحت 2900 هکتار و در ارتفاعات اشترانکوه واقع شده و از اطراف به‌وسیله‌ی کوه‌های شاه کول، نسارتخت، قالی‌کوه و مورزرین محصور شده است. این دشت بزرگترین دشت لاله‌های واژگون در تمام جهان است و دو نوع از کمیاب‌ترین انواع لاله‌های واژگون به نام‌های اشک مریم و سوسن چلچراغ را در خود جای داده است که ارتفاع آن‌ها به 120 سانتی‌متر می‌رسد. فصل روییدن لاله‌ها اردیبهشت است پس بهترین زمان برای سفر به این ناحیه ماه اردیبهشت می‌باشد تا بتوانید از زیبایی‌های آن به طور کامل لذت ببرید. برای رفتن به دشت لاله‌های واژگون باید ابتدا به الیگودرز بروید، در جاده‌ی الیگودرز به شول آباد در حدفاصل 40 کیلومتری جنوب غربی این شهر و پس از گذشتن از روستاهای چشمه‌پر و خلیل آباد به این مکان رویایی می‌رسید. البته یک دشت لاله‌ی واژگون دیگر هم در استان لرستان و در شهرستان دورود وجود دارد که نام آن رزستان است و در نزدیکی روستای اسپردره می‌باشد.

5.	دشت لاله‌های واژگون لرستان

6.قلعه‌ی فلک الافلاک لرستان

قلعه‌ی فلک الافلاک در زمان ساسانیان در شهری  به نام شاپورخواست بنا شده که این شهر پس از سال‌ها ویران شده و در سده‌ی هفتم هجری خرم آباد کنونی به‌جای آن ساخته شده است. قلعه‌ی فلک الافلاک یکی از زیباترین، قدیمی‌ترین و مهمترین آثار تاریخی استان لرستان است که بردن نام آن قدرت، صلابت، شکوه و بزرگی استان لرستان را یادآور می‌شود. معنی لغوی فلک الافلاک سپهر سپهران است اما این قلعه به نام‌های دیگری همچون قلعه‌ی خرم اباد، دژ شاپورخواست،سابرخواست، کاخ اتابکان و 12 برجی (که نشان‌دهنده‌ی 12 برج فلکی است) نیز مشهور است. قلعه‌ی قلک الفلاک در دوره‌های تاریخی مختلف کاربردهای گوناگونی داشته است، تغییرات معماری در بازه‌های تاریخی مختلف این ادعا را تائید می‌کند. برای مثال این قلعه در زمان حکومت آل بویه مقر حکومتی آل حسنویه و گنجور بوده است، خاندان بدر به عنوان خزانه‌ی حکومتی از آن استفاده می‌کردند، در زمان صفویان و قاجار مقر حکومتی اتابکان لر کوچک و والیان لرستان بوده و در زمان پهلوی اول و دوم به عنوان پادگان نظامی و زندان سیاسی کاربرد داشته است. اما امروزه از قلعه‌ی فلک الافلاک به عنوان موزه‌ی مردم شناسی و باستان شناسی، مرکز فروش تولیدات فرهنگی، آزمایشگاه مرمت اشیای قدیمی وچای‌خانه‌ی سنتی استفاده می‌شود.

قلعه‌ی فلک الافلاک لرستان

7.پل کشکان

پل کشکان یا به زبان لری کشکو در شهرستان چگنی در استان لرستان، در قرن چهارم هجری قمری، به دست حکومت آل حسنویه و بر روی رودی به همین نام بنا شده است و کاربرد آن این بوده که شهر باستانی شاپورخواست را به غرب لرستان و بعد از آن به کرمانشاه متصل کند. طول پل کشکان 1984 متر و عرض دو چشمه‌ی شرقی آن 841 متر می‌باشد، ارتفاع آن در بالاترین نقطه به 26 متر و در پایین‌ترین مکان به 10 متر می‌رسد، این پل 12 طاق دارد که 3 تا از آن‌ها تخریب شده  و مصالح اصلی استفاده شده در ساخت آن آجر، سنگ و گچ بوده است. پایه‌های پل کشکان را سنگ‌های بسیار بزرگ و تراش‌ خورده تشکیل داده و در نزدیکی آن باقیمانده‌ی 3 پل دیگر پیدا شده که از مشخصات آن‌ها معلوم است در زمان ساسانیان ساخته شده‌اند، متاسفانه قسمت‌هایی از این پل در سیل فروردین ماه سال 1398 ازبین رفت.

پل کشکان

8.مسجد امام بروجرد

مسجد امام بروجرد که نام قدیم آن مسجد سلطانی است، در مرکز شهر بروجرد در راسته‌ی بازار، در دوره‌ی قاجار و در زمان حکومت فتحعلی‌شاه در جایی که قبلا یک مسجد بسیار قدیمی قرار داشته بنا شده است. معماری این مسجد به معماری دو مسجد شاه در تهران و مسجد النبی در قزوین شباهت بسیاری دارد ولی از آن‌ها قدیمی‌تر و بزرگتر است. مسجد سلطانی از قسمت‌های مختلفی نظیر شبستان شمال شرقی و غربی، شبستان جنوب شرقی و غربی، گنبدخانه، قاضی شرف، برف‌انداز، شبستان زمستانی در زیر شبستان جنوب غربی و شبستان جدید غربی که مصلای بروجرد است و دارای 2 طبقه می‌باشد تشکیل شده است، این مسجد صحن بزرگی به ابعاد 61 در 47 دارد که حوض زیبایی در وسط آن قرار دارد، همچنین این مسجد دارای 3 درب می‌باشد که یک درب آن به خیابان جعفری، یک درب آن به بازار دواتگرها و درب دیگر آن به خیابان صفا باز می‌شود. در مسجد سلطانی کتیبه‌های زیادی از جنس چوب، سنگ و گچ وجود دارد که در کتیبه‌ای که در ایوان غربی آن است حک شده که این مسجد به‌وسیله‌ی فتحعلی‌شاه وقف شده است. متاسفانه بخش‌هایی از ایوان‌های شمالی و جنوبی مسجد سلطانی در زلزله‌ی سال 85 از بین رفت.

مسجد امام بروجرد در استان لرستان

9.خانه‌ی ابو

خانه‌ی ابو ساختمانی است که در اوایل دوره‌ی پهلوی در نقطه‌ای در مرکز شهر خرم آباد و در نزدیکی قلعه‌ی فلک الافلاک بنا شده است، در معماری این بنا از مصالحی چون آجر، ملات، سنگ، آهک، خشت، چوب و تزئیناتی مانند گل‌انداز، قطاربندی و خفته راسته استفاده شده، حیاط آن دارای دو بخش تابستانه و زمستانه است که یک حوض آب با فواره‌ای در وسط آن قرار دارد و اتاق‌ها به شکل 3 دری و 5 دری شاه‌نشین ساخته شده‌اند. مالک خانه‌ی ابو فردی به نام میرزا محسن قاضی از اهالی خوزستان بوده که به عنوان قاضی القضات شهر در این ساختمان کار قضاوت انجام می‌داده است. در ایام نوروز در خانه‌ی ابو جشنواره‌ی بسیار زیبایی از غذاها و لباس‌های محلی ترتیب داده می‌شود پس بهترین زمان برای دیدن این مکان فصل بهار و تعطیلات نوروز است.

خانه‌ی ابو

10.مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد یکی از آثار تاریخی این شهرستان و استان لرستان است که در محلی که قبلا آتشکده بوده و خراب شده، در زمانی که ابودلف که از حکمرانان مامون و معتصم عباسی بر غرب ایران حکومت می‌کرده بنا شده و طی سالیان دراز بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. مسجد جامع بروجرد که معماری آن تلفیقی از معماری اسلامی و معماری باستانی ایران ( که به زمان ساسانیان برمی‌گردد) می‌باشد، مجموعه‎‌ای است از قسمت‌های گوناگون همچون آب انبار، حمام، میدان، ساختمان غریب خانه و قسمت‌های دیگری که در سال‌های گذشته بر اثر زلزله، ریزش باران‌های شدید و همین‌طور در حمله‌ی هوایی عراق به ایران در جنگ تحمیلی بسیاری از این قسمت‌ها حتی گلدسته‌ها فروریخته و از بین رفته و تنها حدود 50 درصد از مسجد باقی مانده است. قدیمی‌ترین قسمت  مسجد جامع بروجرد گنبد اصلی آن است که بعدها قسمت‌هایی جلوی آن ساخته شده و دور تا دور آن‌را پوشانده است، طی کاوش‌های مختلف که در این مسجد انجام شده کتیبه‌ها، سفالینه‌ها و وسایل زیادی که هر کدام بسیار قدیمی و جذاب هستند پیدا شده اما دیدنی‌ترین قسمت این کاوش‌ها منبری است که 9 پله دارد و طبق حکاکی روی آن مشخص شده که در تاریخ 1068 هجری قمری و به دست استاد یار محمد نجار ساخته شده است.

عکس 10

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با استان لرستان و 10 مورد از برترین جاذبه‌های گردشگری آن آشنا کنیم، اگر شما قصد سفر به این استان زیبا و تاریخی را دارید به قسمت استان لرستان در سایت ما مراجعه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید