روستای سرولات کجاست؟ جاذبه‌های سرولات + راه‌های دسترسی
حامد مقتدایی 1399/02/30 20572 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



اگر در پی جرعه‌ای آرامش، فارغ از روزمرگی‌ها و گرفتاری‌های امروزتان شده‌اید و دلتان می‌خواهد سر به کوه و جنگل بگذارید و چند روزی در یک جای دنج، صمیمی و دوست‌داشتنی استراحت کنید، روستای سرولات گیلان پیشنهاد کایت به شماست. از باصفاترین و زیباترین روستاهای شمال کشور در منطقه چابکسر، با چشم‌اندازی استثنایی رو به دره‌ای جنگلی و پردارودرخت، باغ‌های میوه، نزدیک به جنگل و رودخانه و دریا با جاذبه‌های متعدد گردشگری و کلی غذای محلی خوشمزه، سرولات است. در این مقاله قصد داریم تا شما را به سفری خاطره‌انگیز ببریم، همراهمان باشید.


روستای سرولات کجاست؟


روستای سرولات در استان گیلان در فاصله 3 کیلومتری از جنوب شهر چابکسر در میانه کوه‌های بلند البرز در شمال ایران با چشم‌اندازهای تماشایی، رستوران‌ها و غذاهای محلی خوشمزه و... بر فراز یک دره و در میان دو رودخانه آچی‌رود و کورئه واقع شده است. سابقه سکونت در این روستا، به 400 سال پیش بازمی‌گردد.


روستای-سرولات-کجاست؟


روستای سرولات، چه جاذبه‌های گردشگری دارد؟


از جاذبه‌های روستای سرولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


مناظر و چشم‌اندازهای خارق‌العاده


از زمان حرکت از میدان شهر به سوی روستا و حین گشت‌وگذار در خود روستا یا اقامت در اقامتگاه‌های محلی، چشم‌اندازهای فوق‌العاده تماشایی و آرامش‌بخش سرولات از طبیعت کوهستانی، جنگلی و کنار دریایی‌اش با منظره‌ای رویایی از سواحل چابکسر و رامسر و دره‌ای از کشتزارها، جلگه‌های سبز و باغ‌های مرکبات، شما را در یک فانتزی خاطره‌انگیز و بی‌پایان غرق می‌سازد.


رودخانه آچی‌رود


رودخانه آچی‌رود روستای سرولات نقشی پررنگ در زندگی مردم روستا و تلطیف آب‌وهوای آن داشته و نسیم برآمده از آن، حال‌وهوای روستا را زیرورو خواهد کرد. با عبور از میدان اصلی روستا، در سمت چپ آن و با گذر از چند سربالایی و سرپایینی، رود زیبایی در کناره‌های سرسبز طبیعت اطراف پیش چشمان‌تان ظاهر می‌شود.


پیاده‌روی و جنگل‌نوردی


پیاده‌روی و جنگل‌نوردی در روستای سرولات و طبیعت اطرافش و عکس‌برداری و فیلم‌برداری از منظره‌ها و چشم‌اندازهای محیط پیرامون، آب‌وهوای پاک و تمیز کوهستان، روستاهای کوهستانی جَنگِسرام، لیکام، لیمه سرا، منه سئه و پشتاسران و چند روستای دیگر با نسیمی خنک پذیرای شما خواهد بود.
برای مطالعه توضیحات جامع و کامل درباره طبیعت زیبای ماسال، می‌توانید نگاهی به مقاله «ماسال، بهشت کوچک گیلان» بیندازید.


4. عکاسی


چشم‌اندازهای تماشایی و استثنایی روستای سرولات فرصتی بی‌نظیر برای ثبت خاطرات بیادماندنی از طبیعت سرسبز شمال کشور در میان منظره‌های مه‌گرفته برایتان فراهم خواهد کرد. اگر به لباس و فرهنگ محلی‌های گیلان علاقه داشته باشید، می‌توانید عکس‌های تک یا دسته‌جمعی با لباس‌های محلی گیلانی به عنوان یادگیری برای خودتان بگیرید.


روستای سرولات


شکم گردی در روستای سرولات


رستوران خاور خانم با غذاهای محلی‌اش در این منطقه در بین گردشگران به شهرت ملی دست یافت و نقطه آغازی بود برای تاسیس چندین رستوران، غذاخوری، کافه و چای‌خوری دیگر همچون رستوران دربند لطفی، خاله مرضیه و... . در ادامه شما را با این رستوران و غذاهای خوشمزه محلی این روستا و خطه از گیلان آشنا می‌کنیم:


رستوران خاور خانم کجاست؟


در معروف‌ترین رستوران روستای سرولات به نام خاور خانم، غذاهای بومی گیلان همچون کباب ترش، ماهی، مرغ شکم‌پر، باقالی قاتق، میرزاقاسمی و... به شیوه اصیل و سنتی طبخ می‌شود. در کنار سرو فوق‌العاده، چاشنی‌هایی همچون زیتون پرورده،
سیرترشی، ترشی‌های محلی و... برای مهمانان آورده می‌شود.
رستوران خاور خانم در یکی از مرتفع‌ترین مناطق روستا در ساختمانی سه‌طبقه در لبه‌ دره‌ای بلند ساخته شده و شلوغی و صف طولانی‌اش به ویژگی‌های دوست‌داشتنی آن بدل شده‌اند.


روستای سرولات دیگر چه چیزهای خوشمزه‌ای دارد؟


خوشمزه‌گردی در روستای سرولات صرفاً به غذاهای محلی محدود نشده و می‌توانید از طعم و مزه پرتقال‌های آبدار و خوشمزه، ترشی‌های محلی، لواشک‌ها و آلوچه‌های محلی، نان‌های خانگی و سبزی‌های تازه محلی امتحان کنید.
برای مطالعه توضیحات جامع و کامل درباره غذاهای خوشمزه گیلان، می‌توانید نگاهی به مقاله «بهترین غذاهای محلی گیلان» بیندازید.


در روستای سرولات، کجا می‌توان اقامت کرد؟


به خاطر وجود خانه‌های محلی و ویلاهای متعدد پیداکردن یک اقامتگاه در این روستا کار سختی نیست و می‌توان با یک جستجوی ساده در فضای اینترنت یا پرس‌وجو از محلی‌ها، بهترین خانه روستایی یا مدرن را بسته به سلیقه خودتان در سفر به این مروارید رویایی طبیعت پیدا کنید.


بهترین فصل سفر به روستای سرولات چه زمانی است؟


این روستا مانند سایر ییلاق‌های شمال، چندان سرد نمی‌شود و چهارفصل است، اما بهترین زمان گشت‌وگذار در آن، شش ماه اول سال است:
بهار و تابستان: هوای سرولات در این زمان از سال خنک، دلنشین، بدون رطوبت تابستانه و شرجی ساحل همراه با بارش‌های بهاری، مه‌های گاه و بیگاه، سرسبزی و طراوت طبیعت، عطر شکوفه باغ‌های مرکبات و جوانه‌های چای می‌باشد.


روستای-سرولات


پاییز و زمستان: میانگین بارش دما در این فصل‌ها بسیار زیاد و جاده‌های منتهی به آن اغلب گل‌آلود بوده و شب‌ها بسیار سرد است، اما طاقت‌فرسا نیست و گردشگران بسیاری را سالانه در همین فصل‌ها به خود جذب می‌کند.


مسیر دسترسی به روستای سرولات چگونه است؟


از هر نقطه از کشور، کافی است خودتان را به شهر چابکسر برسانید. دو راه پیش‌روی‌تان قرار دارد:


الف) از استان مازندران و شهر رامسر: در این مسیر از داخل شهر به سوی آخرین میدان، میدان سرولات می‌روید و از آنجا دور زده و به سمت کوهستان حرکت می‌کنید و پس از 3 کیلومتر خودتان را در روستا می‌بینید.
ب) از استان گیلان و شهر رودسر: در این مسیر جاده ساحلی را تا کلاچای و پس از آن تا میدان سرولات ادامه می‌دهید و به سمت راست می‌پیچید و روستا در سه کیلومتری انتظارتان را می‌کشد.
آدرس: استان گیلان، شهرستان رودسر، شهر چابکسر، روستای سرولات


مسیر-دسترسی-به-روستای-سرولات


چه جاذبه‌هایی در نزدیکی سرولات وجود دارد؟


روستای سرولات به ساحل دریای خزر بسیار نزدیک بوده و پس از گشت و گذار در روستا و خوشمزه‌گردی در بین غذاهای محلی، می‌توانید به سراغش بروید. ساحل و پلاژهای ساحلی چابکسر در فاصله 3 کیلومتری سرولات و تله‌کابین رامسر و خود شهر رامسر به ترتیب در فواصل 9.9 و 16 کیلومتری از این روستا واقع شده‌اند.


در سرولات چه سوغات و صنایع دستی پیدا می‌شود؟


انواع ترشی‌های محلی، لواشک‌ها و آلوچه‌های ترش، کلوچه، نان سنتی، چای، پرتقال و آب‎‌پرتقال‌های آماده، رب انار و آلوچه، عروسک‌های بافتنی، شال و رودوشی، لوازم حصیری، لوازم چوبی و... جزو بهترین سوغاتی‌ها و صنایع دستی روستای سرولات به شمار می‌روند.
برای مطالعه توضیحات جامع و کامل درباره خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های گیلان، می‌توانید نگاهی به مقاله «خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های گیلان» بیندازید.


موقعیت جغرافیایی سرولات در نفشه کجاست؟


روستای سرولات بخشی از منطقه حفاظت‌‌شده جواهردشت توسط کوه‌های مهران، شاسروس و لیکام احاطه شده و در ورودی‌اش، یکی از محله‌های قدیم جاده سرولات به نام زره‌سر واقع شده که باغ‌های پرتغالش در گذشته معروف بوده‌ است.


موقعیت-جغرافیایی-سرولات


در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با نکات جذاب و خواندنی از روستای سرولات، جاذبه‌های گردشگری آن، خوشمزه‌گردی و مسیر دسترسی‌اش آشنا کردیم. اگر قصد سفر به روستای سرولات را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تور سرولات راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید