شرایط جدید دریافت ارز مسافرتی | ارز مسافرتی سال 99
علیرضا مشرقی 1399/01/14 87519 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



از بیست و سوم فروردین ماه سال 1397، بانک مرکزی قوانینی جدید برای دریافت ارز مسافرتی وضع کرد. این قوانین در راستای کنترل خروج ارز از کشور و همچنین کاهش معاملات این نوع ارز در بازار آزاد بود. این شرایط معمولا هر چند ماه یک بار تغییر می‌کند و روش‌های جدیدی برای خرید ارز مسافرتی توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با آخرین تغییراتی که در شرایط دریافت ارز مسافرتی به وجود آمده، آشنا کنیم تا بتوانید در عید نوروز سال 99، بدون هیچگونه مشکل این نوع ارز را دریافت نموده و سفری شیرین و خاطره‌انگیر را تجربه کنید.


مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافرتی چیست؟

  • اصل پاسپورت
  • بلیت هواپیما دو سره با مهر آژانس معتبر
  • اصل کارت ملی
  • اصل رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور
  • کپی ویزای کشور مورد نظر ( در مورد کشورهایی همانند ترکیه که نیازی به ویزا ندارند، این مدرک نیز لازم نیست)
  • تکمیل فرم دریافت ارز در بانک
  • مبلغ ریالی معادل قیمت یورو یا دلار در روز – هزینه کارمزد بانک را نیز باید در نظر بگیرید

مدارک-مورد-نیاز-برای-دریافت-ارز-مسافرتی-چیست؟


شرایط جدید دریافت ارز مسافرتی در سال 99 چیست؟

  • ارز مسافرتی تنها سالی یک بار به مسافران تخصیص داده می‌شود. به همین خاطر اگر در سال 1398، یک بار از این ارز استفاده کرده‌اید، دیگر نمی‌توانید برای بار دوم از آن استفاده کنید. البته باید در نظر داشته باشید که سقف دریافت ارز مسافرتی، دو هزار یورو یا دو هزار و 200 دلار است و اگر در سفر خود مبلغی کمتر از این را دریافت نموده باشید، می‌توانید تا سقف دو هزار یورو، مجددا ارز مسافرتی دریافت نمایید.
  • پس از پرداخت مبلغ ریالی یورو به علاوه کارمزد بانک، اسکناس یورو یا دلار به شما ارائه نمی‌شود. بلکه شما یک حواله تحویل خواهید گرفت که می‌توانید در روز پرواز، به شعب بانک‌های مربوطه در فرودگاه‌های بین المللی مراجعه کنید، حواله را تحویل داده و ارز خود را دریافت نمایید.
  • فروش ارز به افرادی که کمتر از 12 سال سن دارند، به صورت زمینی سفر می‌کنند، کسانی که گذرنامه سیاسی دارند و یا مقیم خارج از کشور هستند، مجاز نیست.
  • فروش ارز مسافرتی حداکثر از هفت روزی کاری قبل از تاریخ پرواز مجاز است. یعنی اگر تاریخ پرواز شما 27 اسفند است، پیش از 17 اسفند نمی‌توانید در راستای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنید.
  • در حال حاضر بانک ملی، ارز مسافرتی را به نرخ بازار تحویل می‌دهد.

شرایط-جدید-دریافت-ارز-مسافرتی-در-سال-99-چیست؟


مبلغ ارز مسافرتی برای هر کشور چقدر است؟


به صورت کلی دو نوع ارز مسافرتی به مسافران خارجی تعلق می‌گیرد. نوع اول ارز مسافرتی مربوط به سفرهای نسبتا کوتاهی است که به کشورهای همسایه همانند ترکیه انجام می‌دهید. در این نوع سفر، هر مسافر می‌تواند تا سقف 500 یورو ارز مسافرتی دریافت کند. اما در سفرهای طولانی همانند سفر به تایلند یا اروپا، مسافر می‌تواند تا سقف دو هزار یورو ارز مسافرتی دریافت نماید.

مبلغ-ارز-مسافرتی-برای-هر-کشور-چقدر-است؟


قیمت ارز مسافرتی چقدر است؟


بر طبق آخرین به روز رسانی توسط بانک ملی ایران، هر یورو ارز مسافرتی، در تاریخ 21 اسفند 98، 16 هزار و 900 تومان قیمت دارد. باید در نظر داشته باشید که قیمت ارز مسافرتی یا همان ارز دولتی هر روز ساعت 10 صبح اعلام می‌شود و این قیمت کاملا متغیر است. در برخی مواقع قیمت ارز دولتی و ارز آزاد تفاوت بسیار زیادی با هم دارند.

قیمت-ارز-مسافرتی-چقدر-است؟


سوالات رایج در مورد ارز مسافرتی

  • آیا باید برای دریافت ارز مسافرتی کارمزدی هم به بانک پرداخت کنیم؟

بله، ممکن است حدود 100 تومان به ازای هر یورو از شما کارمزد کسر شود.

  • آیا پس از پرداخت مبلغ ارز مسافرتی، خود یورو یا دلار را دریافت می‌کنیم؟

خیر، بانک به شما یک حواله ممهور ارائه می‌دهد. شما نیز می‌توانید با در دست داشتن این حواله، به فرودگاه بین المللی شهر خود مراجعه کنید و ارز را پیش از سوار شدن، دریافت نمایید.

  • چطور باید از فرودگاه ارز را دریافت کنیم؟

حتما به یاد داشته باشید که برگه حواله ارائه شده توسط بانک را همراه‌تان بیاورید. پس از اینکه کارت پرواز خود را دریافت کردید و چمدان خود را به شرکت هواپیمایی تحویل دادید، می‌توانید به شعب بانکی که در فرودگاه حضور دارند مراجعه نمایید و با ارائه حواله خود، ارز مسافرتی‌تان را دریافت کنید. البته به یاد داشته باشید که در بسیاری از مواقع برای دریافت ارز خود باید در صف بایستید. پس بهتر است در سفرهای خارجی، چند ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حاضر باشید و مراحل این کار را با آرامش کامل انجام دهید.


مطالب مرتبط:

عوارض خروج از کشور چیست؟

6 تا از اپلیکیشن های کاربردی سفر


سوالات-رایج-در-مورد-ارز-مسافرتی


به صورت کلی برای دریافت ارز مسافرتی باید چه کنیم؟


شما باید از تاریخ هفت روز کاری مانده به پرواز خود، مدارک لازمه را تهیه کنید و به یکی از شعب بانکی مراجعه نمایید. بهتر است در این مورد تحقیق کنید، اما در اکثر مواقع، بانک‌های ملی ایران، به مسافران عزیز ارز دولتی ارائه می‌دهند. در همان روز که به بانک مراجعه می‌کنید، باید مبلغ ریالی معادل ارز مسافرتی که قصد دریافت آن را دارید نیز همراه داشته باشید. باید بدانید که برای هر یک از اعضا، حواله‌ای جداگانه صادر خواهد شد. همچنین به یاد داشته باشید که برای پرداخت مبلغ ریالی معادل ارز مسافرتی، باید حتما از کارت همان بانک استفاده کنید. این یعنی اگر کارت شما به بانک صادرات تعلق دارد، نمی‌توانید با آن کارت هزینه را در بانک ملی پرداخت کنید و باید یک حساب در بانک ملی باز کرده و پول خود را به آن کارت منتقل کنید.


آیا در زمان سفر، شعب بانکی در فرودگاه باز هستند؟


بله، در مورد این مساله لازم نیست نگران باشید، زیرا این شعب به صورت 24 ساعته فعالیت می‌کنند.


برای دریافت ارز مسافرتی از فرودگاه، چه مدارکی نیاز است؟


برای دریافت ارز مسافرتی از فرودگاه باید مدارکی همچون کارت پرواز، حواله ارز مسافرتی که توسط بانک ارائه شده، پاسپورت و برگه عوارض خروج را همراه داشته باشید. برای اینکه کار شما سریع‌تر انجام شود، بهتر است تمامی این مدارک را کنار هم قرار داده و به باجه بانک تحویل دهید تا دچار مشکل نشوید.


آیا فرد دیگری می‌تواند حواله را به جای من تحویل بگیرد؟


بله، برای انجام این کار می‌توانید پس از نوشتن اسم خود در لیست انتظار بانک، مدارک را به شخص دیگری بدهید تا او به جای شما حواله را تحویل بگیرد.
آیا حواله در صرافی دارای ارزش است؟


خیر، حواله تنها به نام شما صادر می‌شود و فقط پس از دریافت کارت پرواز و همچنین پرداخت عوارض خروج از کشور در شعب داخل فرودگاه‌های بین المللی ایران قابل تبدیل به ارز خارجی است و در غیر این صورت هیچ ارزشی ندارد.


آیا فرد دیگری در فرودگاه قادر به دریافت ارز مسافرتی هست؟


خیر، تنها خودتان می‌توانید ارز مسافرتی را دریافت کنید


خب دوستان عزیز، امیدواریم که در مورد شرایط و قوانین جدید دریافت ارز مسافرتی، اطلاعات مفیدی را به شما ارائه کرده باشیم. اما با این وجود اگر هر گونه ابهام در ذهن شما وجود دارد، می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات قرار دهید تا ما به آنها پاسخ دهیم. فراموش نکنید که ما بی‌صبرانه مشتاق دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1399/04/16

    من میخوام کشور دیگه تحصیل کنم .ایا برای دریافت ارز مسافرتی حتما باید بلیط برگشت داشته باشیم؟یا همان بلیط رفت کفایت میکند. 2.ایا ارز مسفارتی همان ارز سنا میباشد؟

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید