ارزان شدن بلیط هواپیما در پی شیوع کرونا
علیرضا مشرقی 1398/12/24 2048 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



متاسفانه همانطور که مستحضر هستید، حدود دو ماه از ورود ویروس کرونا به چین می‌گذرد و در طی همین دو ماه، اتفاقات بسیار عجیبی برای بازار جهانی رخ داده است. در حال حاضر، حدود یک ماه است که ایران نیز با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و این ویروس موذی توانسته جان بسیاری از هموطنان ما را بگیرد. اما مساله تنها به تعداد مبتلایان و همچنین افراد جان باخته خلاصه نمی‌شود و باید بدانید که این ویروس، بر اقتصاد جهانی تاثیرات بسیار مخربی گذاشته است. دوشنبه هفته پیش، در بازار وال استریت، دوشنبه سیاه نام گرفت و در این روز سهام جهانی به صورت کلی حدود هشت میلیاد یورو ضرر کرد. این سقوط نرخ بورس، در تمام جهان نمود پیدا می‌کند و ایران را نیز درگیر خواهد کرد. همانطور که می‌دانید، تا همین امروز، شیوع ویروس کرونا باعث تغییرات قیمت زیادی در بازار ایران و جهان شده است. به عنوان مثال قیمت الکل و سایر مواد ضد عفونی کننده به شدت افزایش پیدا کرده و در عین حال تمامی مشاغلی که درگیر سفر و سیستم گردشگری هستند، افت شدیدی را تجربه می‌کنند. در حال حاضر تقریبا اکثر مرزهای بین شهری نیز بسته شده‌اند و اصلا امکان سفر وجود ندارد. همین مساله بر روی سیستم گردشگری ایران و هر نهاد و سازمانی که با این سیستم ارتباط دارند، تاثیر منفی گذاشته است. ارزان شدن بلیت هواپیما در پی شیوع کرونا یکی از موضوعاتی است که در اینجا می‌خواهیم به آن بپردازیم. پس این بار نیز با کایت همراه باشید.


آیا امکان بستن فرودگاه‌ها در ایران وجود دارد؟


پاسخ به این سوال قطعا منفی است. تا به امروز با وجود شیوع ویروس کرونا، مسئولین کشوری بر این موضوع تاکید داشته‌اند که امکان بستن فرودگاه‌ها به صورت کامل وجود ندارد و تنها از مردم خواهش می‌کنند تا شهر خود را به قصد تفریح ترک نکنند تا باعث شیوع هر چه بیشتر آلودگی در کشور نشوند. اما بر اساس گفته مسئولین، قسمت عمده سفر‌هایی که انجام می‌شوند، سفرهای ضروری یا سفرهای کاری هستند و هیچ ارتباطی با سفرهای تفریحی ندارند و به همین خاطر اصلا امکان بستن فرودگاه‌ها در ایران وجود ندارد. پس حتی تا به امروز، شاهد انجام تمامی پروازهای داخلی در کشور هستیم و هیچ ممنوعیت خاصی برای آنها اعمال نمی‌شود. در نتیجه شما نیز اگر به هر دلیل خاص و قابل توجهی قصد سفر با هواپیما را دارید، می‌توانید با خیال آسوده خودتان را به مقصد مورد نظر برسانید.

آیا-امکان-بستن-فرودگاه‌ها-در-ایران-وجود-دارد؟


ارزان شدن بلیت هواپیما در پی شیوع کرونا


ویروس کرونا یکی از واگیردارترین ویروس‌های طول تاریخ به شمار می‌آید و از راه‌های مختلفی وارد بدن انسان می‌شود. یکی از روش‌های مهم انتقال ویروس کرونا، انتقال از طریق سیستم تنفسی است. این یعنی اگر در فاصله یک تا دو متری یک فرد آلوده قرار داشته باشید، احتمال اینکه شما نیز مبتلا شوید، بسیار زیاد است. به همین خاطر سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده که تا حد امکان، در محیط‌های شلوغ سر بسته حضور نداشته باشید. زیرا چنین محیط‌هایی، شرایط مناسب را برای انتقال ویروس ایجاد می‌کنند.
همین مساله باعث شده تا اکثر مسافران سفرهای هوایی خود را لغو کنند. زیرا کابین هواپیما یک محیط سر بسته بسیار کوچک است که تعداد زیادی انسان در آن نفس می‌کشند و اگر یکی از آنها آلوده باشد، امکان انتقال آن به سایر مسافرین بسیار زیاد خواهد بود. البته از طرف دیگر بر اساس تحقیقات انجام شده، ویروس کرونا می‌تواند از 2 ساعت تا 2 ماه روی اشیاء بی جان، زنده باقی بماند. پس اگر یک فرد آلوده به صندلی، دستگیره یا قفسه داخل کابین هواپیما دست زده باشد و شما حتی پس از 2 ماه با جای دست او تماس پیدا کنید، احتمال آلوده شدن شما نیز وجود دارد. این دو موضوع باعث ارزان شدن بلیت هواپیما در پی شیوع کرونا شده‌اند و در نتیجه شاهد کاهش قیمت نجومی نرخ بلیت‌ها هستیم.
اما علاوه بر این دو عامل، تعداد مسافران نیز به شدت کاهش پیدا کرده و طبق اصل عرضه و تقاضا، با کاهش شدید تقاضا رو به رو شده است. این سه عامل در کنار هم باعث شدند تا شاهد یک سقوط آزاد در قیمت بلیت هواپیما در پی شیوع ویروس کرونا باشیم. در برخی از موارد، قیمت بلیت‌های یک میلیون‌ تومانی، تا کمتر از 100 هزار تومان کاهش پیدا کرده‌اند! در حقیقت شرکت‌های هوایی ترجیح می‌دهند که در چنین شرایط وخیمی، حداقل قادر باشند تا هزینه سوخت، تعمیرات و پرسنل خود را به دست آورند.

ارزان-شدن-بلیت-هواپیما-در-پی-شیوع-کرونا


شرایط جدید کنسل کردن بلیت هواپیما


متاسفانه بعد از شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مسافران برای کنسل کردن بلیت هواپیما خود به آژانس‌های مسافرتی هجوم بردند. در روزهای اول، شرکت‌های هواپیمایی از کنسل کردن بلیت‌ها و استرداد وجه امتناع ورزیدند اما پس از مدتی، مسئولین قانونی جدید صادر کردند که مطابق آن در چنین شرایطی، شرکت‌های هواپیمایی باید بدون جریمه کنسلی، هزینه کامل بلیت را به مشتریان خود مسترد کنند. به همین خاطر، تمامی مسافرانی که بلیت پرواز آنها بین هفتم اسفند ماه سال 1398 تا عید نوروز 99 صادر شده است، می‌توانند با مراجعه به مرکز ذی صلاح، بدون کسر جریمه، مبلغ بلیت خود را پس بگیرند. البته باید این مساله انسانی را نیز در نظر داشت که باز پرداخت این مبالغ بسیار سنگین، فشار زیادی را بر آژانس‌ها و شرکت‌های هوایی وارد می‌کند و بهتر است کمی به آنها مهلت تنفس دهیم تا بتوانند مبلغ را به صورت کامل مرجوع نمایند.

شرایط-جدید-کنسل-کردن-بلیت-هواپیما


رعایت نکات بهداشتی و لذت بردن از سفری ارزان


با توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت، بهتر است تا حد امکان از سفرهای غیر ضروری و خروج از خانه، خودداری کنیم. اما اگر شما باید به خاطر شرایط شغلی یا هر موضوع و مشکل دیگر، سفر کنید، می‌توانید با رعایت نکات ساده بهداشتی، برای اولین بار در طول عمر خود، با این هزینه بسیار ناچیز به صورت هوایی پرواز کنید و از سفری ارزان لذت ببرید! در درجه اول بهتر است سبک سفر کنید تا نیازی به ضد عفونی کردن وسایل مختلف نداشته باشید. ترجیحا دو ماسک مختلف روی صورت خود بزنید و از یک عینک ساده ایمنی برای جلوگیری از تماس دست با چشمان خود استفاده نمایید. استفاده از دستکش خیلی مهم نیست و فقط بهتر است هر 10 دقیقه یک بار دست خود را با مواد ضد عفونی کننده، شستشو دهید و تا زمانی که به مقصد برسید و حمام کنید، دست خود را با چشم، دهان و بینی خود تماس ندهید. با رعایت کردن نکات بهداشتی، می‌توانید ارزان سفر کنید و سلامت بمانید!

رعایت-نکات-بهداشتی-و-لذت-بردن-از-سفری-ارزان


خب همراهان عزیز کایت، نظر شما در این رابطه چیست؟ شما ترجیح می‌دهید از ارزان شدن بلیت هواپیما در پی شیوع کرونا استفاده کنید و به سفر بروید یا قرنطینه را رعایت می‌کنید و در خانه می‌مانید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید