تالاب میانکاله ، بهشت پرندگان ایران
6771 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


تالاب میانکاله دقیقا همانجایی است که از آن برای ساخت بسیاری از مستند‌های زیبا راجع به پرندگان استفاده می‌کنند. این مکان علاوه بر زیبایی‌های طبیعی که چشم هر بیننده‌ای را مات و مبهوت می‌کند، پناهگاه چندین و چند گونه از پرندگان مهاجر است. پرندگان از سراسر دنیا برای استراحت این منطقه را انتخاب می‌کنند و خوشبختانه در میانکاله، انسان‌ها نیز توانسته‌اند رابطه مسالمت آمیزی را با پرندگان برقرار کنند. این تالاب به دلیل چند گانه بودن مناظر طبیعی مختلف، یکی از منحصر به فردترین مناطق دیدنی تمام شمال ایران محسوب می‌شود. اگر شما نیز کنجکاو هستید تا اینجا را بهتر بشناسید، با کایت همراه شوید. 


تالاب میانکاله کجاست؟ 

همانطور که خاطر نشان کردیم، تالاب میانکاله در استان مازندران قرار گرفته. این تالاب که در نزدیکی شهر بهشهر واقع شده، یک شبه جزیره محسوب می‌شود. میانکاله یک شبه جزیره باریک است که از جنوب به خلیج گرگان، از شمال به دریای خزر، از شرق به جزیره آشوراده و از غرب به تالاب زاغمرز راه دارد. میانکاله از طریق یک تنگه بسیار باریک، به بندر ترکمن نیز متصل شده و دسترسی را از همه طرف برای عاشقان طبیعت میسر کرده است. 

تورهای پیشنهادی:

تور فیلبند کایت

تور طبیعت گردی کایت

تور یک روزه

تالاب-میانکاله


چرا باید از تالاب میانکاله بازدید کنیم؟ 

تالاب میانکاله یک منطقه دیدنی معمولی نیست و هرکسی آن را نمی‌شناسد. شاید دسترسی به این تالاب برای برخی گردشگران کمی دشوار باشد و به همین دلیل ترجیح دهند که از اماکنی با دسترسی ساده‌تر دیدن کنند. اما تجربه بازدید تالاب میانکاله چیزی نیست که به سادگی بتوان از آن گذشت. تالاب میانکاله جزء آن دسته از مناطق دیدنی شمال ایران محسوب می‌شود که چندین جاذبه مختلف را در دل خود جای داده. ساحل میانکاله بسیار کم عمق است و تماشای غروب آفتاب در کنار آن بسیار لذت بخش خواهد بود. از طرف دیگر دشت‌ها و چراگاه‌های سرسبز و بزرگ خودنمایی می‌کنند. کمی که سر برگردانید، شاهد شنزارهای مختلفی خواهید بود که شما را به یاد کویرهای بزرگ ایران می‌اندازند. تصور کنید که همه این مناظر با ترکیب صدای پرندگان مهاجر چه محیط رویایی و خارق العاده‌ای را ایجاد می‌کنند. 


تالاب-میانکاله


دیدن پرندگان کم یاب در تالاب میانکاله 

نسبت به کشورهای شمالی ایران همانند روسیه، ایران آب و هوای بسیار گرم و خشکی دارد. به همین خاطر، در فصل زمستان، بسیاری از پرندگان مهاجر به خاطر فرار از سرمای طاقت‌فرسای شمال، به سمت ایران مهاجرت می‌کنند. این مهاجرت باعث شده تا تالاب میانکاله استان مازندران، تبدیل به یک پناهگاه طبیعی برای پرندگان شود. به همین خاطر این تالاب تبدیل به بهشت پرنده نگاری در ایران شده و یک پناهگاه بین المللی محسوب می‌شود. بسیاری از عاشقان پرنده نگاری همه ساله برای اینکه گونه‌های کمیاب پرندگان مهاجر را از نزدیک ببینند، عازم این منطقه می‌شوند. 


تالاب-میانکاله


جالب است بدانید که پرندگان مهاجر آبزی مختلفی مثل پلیکان، فلامینگو، انواع قو‌ها، انواع اردک‌ها، انواع غاز‌ها و همچنین انواع پرندگان شکاری همانند عقاب دریایی دم سفید، سنقر تالابی و همچنین پرندگان خشک زی مختلفی مثل دراج، قرقاول خزری و زنبور خوار در این تالاب به چشم می‌خورند. دیدن این گونه‌های کمیاب و نادر از نزدیک واقعا تجربه‌ای نیست که بتوان به سادگی از دست داد. علاوه بر گونه‌های نام برده شده، گونه‌های بسیار کمیاب، نادر و رو به انقراضی نیز در این منطقه دیده می‌شوند. 

گونه‌هایی همانند پلیکان پا خاکستری، قوی فریاد کش، فلامینگو، عروس غاز، اردک سرسفید، غاز پا زرد، طاووسک، مرگونس سفید و چنگر جزء گونه‌های بسیار کمیابی هستند که نسل آنها در حال انقراض است. در حال حاضر این گونه‌ها رو به انقراض هستند و به همین خاطر، سازمان محیط زیست شکار در این منطقه را ممنوع اعلام کرده. اما متاسفانه با این حال برخی از شکارچیان غیر قانونی، این پرندگان را شکار می‌کنند و با این کار خنجری بر قلب اکوسیستم کشورمان وارد می‌نمایند.


پیاده روی و دیدن مناظر اطراف تالاب میانکاله 

یکی از بهترین تفریحاتی که می‌توانید در کنار این تالاب داشته باشید، پیاده روی است. پیاده روی در این منطقه برای همه گروه‌های سنی آزاد بوده و حتی افراد کهنسال و یا دارای توان جسمانی کم نیز می‌توانند به راحتی در این منطقه پیاده روی کنند. دشت‌های وسیع و مسطح، شرایط مناسبی را برای پیاده‌روی فراهم کرده‌اند. 

پیاده روی در کنار خط ساحلی میانکاله تجربه‌ای خاطره‌انگیز خواهد بود. تصور کنید که از یک سمت پرندگان مهاجر پر می‌کشند و از طرف دیگر می‌توانید شاهد مناظر بکر و دیدنی اطراف باشید. همچنین در این منطقه، اسب‌های سرخ موی منحصر به فردی وجود دارند که قدمت آنها به بیش از 150 سال می‌رسد. این اسب‌ها سالیان سال است که در این منطقه سکونت دارند و به نوعی نیمه وحشی محسوب می‌شوند. اگر خوش شانس و کمی دقیق باشید، می‌توانید شاهد حضور آنها باشید. البته بهتر است به آنها نزدیک نشوید، زیرا سریعا فرار می‌کنند. 


تالاب-میانکاله


در ضمن همانطور که اشاره شد، شنزارهای عجیبی در تالاب میانکاله به چشم می‌خورند. شنزارهایی که با دیدن آنها قطعا به یاد کویرهای بزرگ ایران می‌افتید. اما این بار، تپه‌های شنی را می‌توانید در تقابل با جنگل و ساحل تماشا کنید. بسیاری از گردشگران قدم زدن با پای برهنه بر این شنزارها را انتخاب می‌کنند تا مزه ناب تالاب میانکاله را بچشند. در حقیقت این تالاب را می‌توان چشیدن طعم جاذبه‌های مختلف ایران در یک نقطه دانست. 


پوشش گیاهی میانکاله 

یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های میانکاله، پوشش 100 کیلومتر مربعی از درختان وحشی اناری است که به صورت کاملا طبیعی و بدون دخالت انسان روییده‌اند. این انار، همان انار ترشی است که از آن برای تهیه رب استفاده می‌کنند. دلیل ترشی انارهای میانکاله نیز خاک شور آن است. علاوه بر انار، بوته‌های تمشک وحشی نیز از دل خاک می‌رویند و گردشگران در زمستان با هر سختی که باشد، تعدادی از آنها را چیده و نوش جان می‌کنند. اما تمشک و انار تنها گونه‌های گیاهی موجود در میانکاله نیستند و حدود 179 گونه گیاهی دیگر نیز در این منطقه رشد می‌کنند. گیاهانی همانند تنگرس، ازگیل، سیاه تل، سپیدار، اوجا، گز، دم اسب و نی باعث شده‌اند تا پوشش گیاهی این منطقه بسیار زیبا، خاص و منحصر به فرد باشد. 


میانکاله


چه زمانی را برای سفر به تالاب میانکاله انتخاب کنیم؟ 

منطقه میانکاله برای گردشگران یک جاذبه چهار فصل محسوب می‌شود. برای لذت بردن از آب و هوایی مطبوع و دیدن مناظر طبیعی، بهتر است فصل بهار را انتخاب کنید. در این فصل همه جا سرسبز است و شکوفه‌های گل‌های بهاری، قطعا هوش از سر شما می‌برند. هر چقدر که به تابستان نزدیک‌تر شوید، هوا گرم‌تر و شرجی‌تر خواهد بود و در عین حال خبری از پرندگان مهاجر نیز نیست. به همین دلیل بهتر است اصلا فصل تابستان را برای سفر به تالاب میانکاله انتخاب نکنید. 


تالاب-میانکاله


از اواخر آبان ماه، مهاجرت پرندگان کمیاب و زیبا به این منطقه آغاز می‌شود. همچنین در همین ایام، انارهای وحشی منطقه میوه می‌دهند و می‌توانید به صورت آزادانه آنها را بچینید. هرقدر که به زمستان نزدیک‌تر می‌شوید، هوا سردتر خواهد بود و پرندگان بیشتری به این منطقه مهاجرت می‌کنند. در زمستان خبری از انارهای ترش میانکاله نیست اما می‌توانید به سراغ تمشک‌های ترش و شیرین بروید و همچنین از انبوه پرندگان مهاجر دیدن کنید. پس شما تصمیم گیرنده اصلی برای انتخاب زمان مناسب سفر به میانکاله هستید. 


آیا برای بازدید از تالاب میانکاله باید مجوز داشت؟ 

خوشبختانه برای مراقبت هرچه بیشتر از این بهشت زیبا، سازمان حفاظت از محیط زیست تدابیر خاصی اندیشیده. به همین منظور برای بازدید از میانکاله، باید ابتدا از سازمان محیط زیست بهشهر، مجوز دریافت کنید. برای دریافت مجوز هم می‌توانید مراجعه حضوری داشته باشید و هم یک فکس ارسال کنید. به این منظور باید یک نامه خطاب به رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بهشهر فکس کرده و در آن نام، نام خانوادگی، کد ملی، تعداد نفرات بازدید کننده، روز و زمان بازدید و همچنین وسیله نقلیه‌ای که با آن به میانکاله خواهید رفت را قید نمایید. پس از آن منتظر باشید تا پاسخ درخواست شما ارسال شود. در نهایت با مجوز دریافت شده، می‌توانید از این بهشت پرندگان دیدن فرمایید. 


اطلاعات لازم جهت مراجعه حضوری به سازمان محیط زیست بهشهر 

ساعت کار 

شنبه تا چهارشنبه: 7:15 تا 14:15

پنج شنبه و جمعه: تعطیل

شماره تماس: 01134522753


نکاتی که در مورد سفر به تالاب میانکاله باید در نظر داشته باشید

معمولا در ایام تعطیلات عید نوروز، عید قربان، عید فطر و سیزده بدر، بدون داشتن مجوز نیز می‌توانید از این تالاب دیدن کنید. البته بهتر است پیش از سفر، حتما با سازمان محیط زیست بهشهر تماس گرفته و در این مورد اطمینان حاصل نمایید. 

سازمان حفاظت از محیط زیست در ایام تعطیلات رسمی، تعطیل است و نمی‌توانید مجوز دریافت کنید. پس اگر در تعطیلات قصد بازدید از اینجا را دارید، باید روز قبل از آن برای اخذ مجوز اقدام نمایید.

بهتر است کوله پشتی، لباس گرم، چکمه، کفش پیاده روی، دوربین دو چشمی، دوربین عکاسی، خوراک و نوشیدنی کافی به اندازه یک روز، داروهای ضروری، جعبه کمک‌های اولیه و یک دست لباس اضافه همراه خود داشته باشید. 

امکان اقامت در این منطقه وجود ندارد و به این منظور باید عازم شهرهای اطراف مثل گرگان یا ساری شوید. 


دسترسی به تالاب میانکاله 

تالاب میانکاله در استان مازندران قرار گرفته و بهترین مسیر دسترسی به آن از ساری است. ابتدا باید خودتان را به ساری برسانید و از نکا یا سورک عازم تالاب شوید. بهترین مسیر برای دسترسی به ساری از تهران، جاده فیروزکوه خواهد بود. 

مسیر سورک: دشت ناز، گوهرباران، بندر امیرآباد و در نهایت تالاب میانکاله 

مسیر نکا: نکا، بهشهر، بندر امیرآباد و در نهایت تالاب میانکاله 

البته در مسیر سورک می‌توانید از مناظر طبیعی زیبای اطراف نیز لذت ببرید.

خب همراهان عزیز، نظر شما در مورد تالاب میانکاله چیست؟ به نظرتان چطور می‌توان به حفظ این گونه‌های کمیاب پرندگان کمک کرد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید. فراموش نکنید که نظرات شما به گروه کایت کمک می‌کند تا هر روز سفرهای بهتری برای شما عزیزان تدارک ببینند. با ما سفر کنید تا جز خاطره خوش، چیزی در ذهن شما باقی نماند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید