زیباترین مرداب‌های ایران
6417 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



در این مقاله از مجله گردشگری کایت قصد داریم تا شما را با تعدادی از زیباترین مرداب‌های ایران و ویژگی‌های جذاب و دیدنی‌شان آشنا کنیم. در ادامه درخصوص 5 مورد از مرداب‌های ایران، دانستنی‌هایی را خواهید یافت.

برای مشاهده تورهای طبیعت گردی دارای بازدید از مرداب وارد صفحه‌ی "تور طبیعت گردی" شوید.


تالاب انزلی


تالاب بین‌المللی انزلی، یکی از زیباترین مرداب‌های ایران، واقع در 40 کیلومتری مرکز استان گیلان و در جنوب غربی شهرستان بندر انزلی و در بخش جنوب غربی سواحل دریای مازندران، از جنوب با صومعه‌سرا، از شرق با پیربازار، از شامل با شهرستان انزلی و از غرب با کپورچال و آبکنار انزلی همسایه است. 

تالاب انزلی، یکی از مرداب‌های ایران، زیستگاه لاله‌های مردابی، میزبان گونه‌های بسیار زیادی از آبزیان یا پرندگان نادر بومی و مهاجر است. در این تالاب می‌توان شاهد بیش از 100 گونه پرنده و 50 گونه ماهی بود. این منطقه را در بین مرداب‌های ایران، به عنوان بهشتی برین برای علاقمندان به محیط‌ زیست می‌توان قلمداد کرد. در تالاب انزلی می‌توان شاهد پرندگانی همچون حواصیل، انواع اردک، غاز پا کوتاه، کشیم سیاه گردن، یلوه کوچک، عروس غاز، قو ... بود. 


تالاب-انزلی


در تالاب انزلی، به عنوان یکی از زیباترین مرداب‌های ایران، چندین منطقه حفاظت‌شده و پناهگاه حیات‌وحش همچون سلکه، سرخانکل و سیاه‌کشیم دیده می‌شود. می‌توانید در تالاب انزلی، قایق‌رانی کرده و به عکاسی از طبیعت زیبای اطراف بپردازید و از جاذبه‌های تفریحی همچون ماهیگیری و جت‌اسکی نیز لذت ببرید. 


2. مرداب هسل


مرداب هسل، یکی دیگر از زیباترین مرداب‌های ایران، در 10 کیلومتری جنوب غربی چالوس و 15 کیلومتری شمال غربی مرزن‌آباد، در اعماق جنگلی سرسبز، پر از درخت‌های سربه‌فلک کشیده، در حال‌وهوایی رویایی و اسرارآمیز واقع شده که در هر فصل شکل و ظاهری جذاب و دیدنی دارد. 

جلبک‌های روی مرداب هسل، از خوش‌رنگ‌ترین مرداب‌های ایران، در فصل‌های بهار و تابستان، سبزرنگ بوده و شکل مرداب را به مانند زمرد درخشان جلوه می‌هند و با ورود به فصل پاییز، رخت خود را عوض می‌کنند و قرمز و نارنجی پوش می‌شوند تا مرداب هسل، گرم و آتشین جلوه کرده و در برابر رچشمان گردشگران عشوه‌گری کند. 

لیست تورهای مرداب هسل

مرداب-هسل


پیش از سفر به مرداب هسل، از خیره‌‌کننده‌ترین مرداب‌های ایران، مطمئن شوید که حتماً در کوله‌پشتی‌تان، علاوه برای وعده‌های غذایی، یک دست لباس گرم، بارانی، عینک، دوربین دیجیتال خود را فراموش نکنید تا بتوانید در یک آتلیه طبیعی خلق‌شده به دست خالق زیبایی‌ها، بهترین عکس‌های هنری که می‌توان گرفت را به تصویر بکشید. 


3. تالاب میانکاله


تالاب میانکاله، یکی از قشنگ‌ترین مرداب‌های ایران، در شبه‌جزیره‌ای باریک به همین نام، در استان مازندران، از شمال به دریای خزر، از جنوب به خلیج گرگان، از غرب به تالاب زاغمرز و از شرق به جزیره آشوراده متصل بوده و با طولی تقریباً یک کیلومتری به بندر ترکمن وصل می‌گردد. 

یکی از محبوب‌ترین‌ها و پراهمیت‌ترین مرداب‌های ایران که پرندگان مهاجر آن را در فصل‌های سرد برای مهاجرت انتخاب می‌کنند، تالاب بین‌المللی میانکاله است که با لقب بهشت پرنده‌گری در کشور عزیزمان ایران، بین هواداران محیط‌زیست و برگذر کنندگان تورهای طبیعت گردی از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. 


تالاب-میانکاله


تالاب میانکاله را می‌توان به عنوان یکی از پناهگاه‌های حیات‌وحش و از جمله زیستگاه‌های باارزش پرندگان آبی و خشکی همچون فلامینگو، پلیکان، اردک، قو، غاز، سنقر تالابی، عقاب دریایی دم سفید، قرقاول خزری، دراج و زنبورخوار در بین مرداب‌های ایران دانست. 

همچنین این تالاب بین‌المللی، محل پرورش ماهیانی همچون کپور، کفال، سفید، سوف، خاویار و... است و اهمیت حفظ سلامت محیط‌زیست این منطقه را چندین برابر کرده است. 


4. تالاب گندمان


تالاب گندمان، یکی از دیدنی‌ترین مرداب‌های ایران، در فاصله 20 کیلومتری از شهرستان بروجن و 4 کیلومتری از شهر گندمان در نزدیکی جاده بروجن به لردگان در استان چهارمحال و بختیاری، در فاصله‌ای نزدیک به تالاب چغاخور واقع شده است. 

تالاب گندمان به مساحت 1200 هکتاری، با تصرفات انجام‌شده، 220 هکتار از آن کاهش یافته، و 8 روستا در حاشیه آن با جمعیتی بالغ بر 10 هزارنفر، در ارتفاع 2219 متری از سطح دریا واقع شده است. 

از گونه‌های جانوری اطراف تالاب گندمان، یکی از زیباترین مرداب‌های ایران، می‌توان به پرندگانی اشاره داشت که زمستان به این منطقه مهاجرت کرده و در کنار پرندگانی دائمی در اینجا سکنا می‌گزینند. از جمله پرندگان مهاجر این تالاب می‌توان به مرغابی‌ها، باکلان، کوکر، سلیم، حواصیل، آنقوت، لک‌لک، شکاریا، یلوه و... اشاره کرد. اما پرندگان بومی این منطقه نیز برای خود از زیبایی و جذابیت بصری حرف‌ها برای گفتن دارند و از بین‌شان می‌توان به لک‌لک‌ها، چنگر، سنقر، شکاری و... اشاره کرد. 


تالاب-گندمان


علاوه گونه‌های پرندگان اطراف تالاب گندمان، از بهترین مرداب‌های ایران، می‌توان به وجود پستاندارانی همچون گراز، شغال، گرگ، خفاش، روباه، خرگوش و ماهیانی مانند ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه‌ای و سیاه‌ماهی اشاره داشت. 

در خصوص پوشش گیاهی این تالاب نیز می‌توان درختان بید، مرغ، جگن، نی، لوئیی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسک آبی، بزواش، سه کوله خیز، اسپارگانیوم و... را نام برد. 


5. تالاب امیرکلایه


تالاب بین‌المللی امیر کلایه با مساحتی 1230 هکتاری و عمقی 85 متری در 46 کیلومتری شمال لاهیجان و شهرهای لنگرود و بندرکیاشهر گیلان واقع شده و در سال 1354 نامش در فهرست تالاب‌های بین‌المللی درج شده است. 


تالاب-امیرکلایه


از گونه‌های جانوری این تالاب، یکی از زیباترین و بکرترین مرداب‌های ایران می‌توان به خزندگانی همچون مار آبی، لوس مار، گونه‌هایی از سوسمار، دوزیستانی مانند قورباغه سبز، قورباغه درختی، لاک‌پشت‌ پشت برکه‌ای و لاک‌پشت پشت خزری، پستاندرانی همچون شغال، سمور آبی، گربه جنگلی، تشی و آبزیانی مانند اردک ماهی، سوف حاجی، سیم، کپور، لای ماهی، کلمه انول، ماهی سیم پرک، کاهی کپور، ماهی حوض وحشی، ماهی سرخ باله، ماهی ریز نقره‌ای، اسبله، گامبوزیا، رفتگر ماهی خاردار، سوزن ماهی، اردک ماهی، گاو ماهی مرمری، نه خاره و پرندگانی همچون کشیم کوچک، کشیم گردن سیاه، باکلان بزرگ، باکلان کوچک، حواصیل خاکستری، اگرت بزرگ، غاز خاکستری،اردک گیلار، اردک ارده ‌ای، اردک خوتکا و اردک سرسبز اشاره کرد. 

6. مرداب سراوان

مرداب سراوان یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های ایران در قسمت شمال کشور است که در روستای سراوان واقع در بخش سنگر و شهرستان رشت است، پدید آمده است. مرداب سراوان در جنگل سراوان قرار گرفته و جذابیت این مکان به دلیل امکان قایق‌سواری افراد بر روی آب‌های به رنگ چمن این مرداب می‌باشد. راه دسترسی مرداب سراوان رشت در کیلومتر 17 جاده رشت قزوین است و هزینه‌ی پارکینگ خودرو 8 هزارتومان می‌باشد. در ابتدا که وارد منطقه می‌شود چیزی جز چمن‌های سبز را در میان انبوه درختان نمی‌بینید ولی کافیست فقط کمی جلوتر رفته و انعکاس آسمان و دیگر اجسام را بر روی آب سبز این ناحیه مشاهده کنید. این مرداب یکی از بهترین گزینه ها برای تورهای طبیعت گردی کوتاه مدت است که می‌توانید اطلاعات بیشتر این تور را در صفحه "تور مرداب سراوان" مشاهده بفرمایید.

مرداب سراوان رشت

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید