کبودوال زیبا ترین آبشار خزه‌ای ایران
2169 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



در این مقاله از مجله گردشگری کایت قصد داریم شما را با آبشار کبودوال واقع در 5 کیلومتری علی‌آباد کتول استان گلستان در منطقه جنگلی آشنا کنیم. در ادامه با همه توضیحات لازم پیش از سفر به سوی تنها آبشار خزه‌ای ایران مواجه می‌شوید.


همه‌چیز درباره آبشار کبودوال 


آبشار کبودوال جزو یکی از 2000 و اندی جاذبه گردشگری گلستان یا همان سرزمین آبشارها، سالانه بنابر آمار منتشرشده از سوی اداره کل میراث  فرهنگی این استان، گردشگران و علاقمندان به تور‌های‌ طبیعت‌گردی را از سراسر ایران و جهان به خود جذب می‌کند. 


موقعیت جغرافیایی آبشار کبودوال


آبشار کبودوال در فاصله 5 کیلومتری از استان گلستان، آب گوارا و آشامیدنی خود را از چشمه‌های جنوبی تامین می‌کند. این آب زلال از دامنه واقع در بخش شمالی کوه هارون در ارتفاع 1780 متری، سرچشمه می‌گیرد. رودخانه کبودوال که در امتداد خود، میزبان آبشارهای کوچک و بزرگ متعددی است و حوضچه‌های شگفت‌انگیز زیرین آن، دنیایی است دیدنی برای عاشقان شنا و آب‌تنی در جنگل‌های شمال کشور. اطراف آبشار کبودوال جان می‌دهد برای کمپ‌زنی و چادرزنی، لذت بردن از آرامش طبیعت و آوای جنگل در زیر نور آسمان شب. زمانی‌که چشمانتان به آبشار کبودوال میفتد، رنگ سبز خز‌ه‌ها، چشمانتان را روشن می‌کند و از خارق‌العادگی و جذابیت بصری آن مدهوش می‌شوید. 


نمایی-از-آبشار-کبودوال


جاذبه‌های تفریحی آبشار کبودوال


در کل نمی‌توان خیلی توقع داشت که در چنین محیط‌هایی امکانات رفاهی آن‌چنانی را شاهد باشید، اما باید گفت که در آبشار کبودوال، امکاناتی همچون سرویس‌های بهداشتی همراه با نگهبان، سنگ‌فرش بودن مسیر دسترسی به آبشار کبودوال، پل‌های چوبی در کنار آب روان و درختان جنگلی سربه‌فلک‌کشیده، نمازخانه، آلاچیق‌ها و سکوی استراحت در کنار تاسیسات مکانیکی و برقی و در نهایت پارکینگی وجود دارد که در ابتدای مسیر قرارداشته و با خیالی آسوده می‌توانید اتومبیل شخصی‌تان را در آنجا پارک کنید و پا به دل جنگل بگذارید. 


پوشش گیاهی آبشار کبودوال


پارک طبیعی که در اطراف محوطه آبشار کبودوال ایجادشده، میزبان پوشش گیاهی متنوع و پرتراکم و نامش را به عنوان یکی از زیستگاه‌های ارزشمند شمال کشور، مناظر و چشم‌اندازهایی بکر و تماشایی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده تا آن‌ها بتوانند، از عکس‌برداری و فیلم‌برداری صحنه‌هایی استثنایی، با کوله‌باری از تجربه و خاطره، دست پر از آبشار کبودوال بازگردند. 


نمایی-از-آبشار-کبودوال


زمان مناسب سفر به آبشار کبودوال


منطقه پیرامون آبشار کبودوال را می‌توان یکی از مناطق متعدد ایران دانست که آب‌وهوای معتدلی دارد. در فصل بهار و تابستان، شاهد طبیعتی سرسبز در اطراف آبشاری خروشان خواهید بود و هر نوع پوشاکی مناسب این فضا خواهد بود. در فصل پاییز، شاهد جنگلی رنگین‌کمانی، زیبا و استثنایی خواهید بود و با وجود کمی برودت هوا می‌توان با پوشیدن لباس‌های مناسب از سفرتان لذت برد. در فصل زمستان، جذابیت و شگفتی آبشار کبودوال همچنان پابرجاست، اما این بار پوشیدن لباس‌های گرم و استفاده از تجهیزات و وسائل ایمنی همچون کفش‌های مخصوص می‌توانید، این منطقه را غرق در برف تماشا کنید. 


تجهیزات لازم برای سفر به آبشار کبودوال


برای سفر به آبشار کبودوال در دل جنگل‌های پرپشت و پردرخت استان گلستان، پیش از اینکه بخواهید به تماشای تنها آبشار خزه‌ای کشور بنشینید، باید حواستان باشد که در کوله‌پشتی‌تان حتماً وسایل زیر را گنجانده باشید: 

کفش مناسب پیاده‌روی بسته به فصل انتخابی برای سفر.

به همراه داشتن یک الی دو دست لباس اضافی به خاطر بارانی‌ بودن آب‌وهوا. 

به همراه داشتن دوربین عکاسی دیجیتال و یا تلفن‌های همراه هوشمند با قابلیت تصویربرداری با کیفیت بالا.

خوراکی‌های خوشمزه و انرژی‌زا برای یک پیاده‌روی نه‌چندان طولانی


مسیر-دسترسی-به-آبشار-کبودوال


دسترسی به آبشار کبودوال


موقعیت دقیق آبشار کبودوال در 5 کیلومتری جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول و در فاصله 20 دقیقه پیاده‌روی از پارک جنگلی تا محل آبشار اصلی. بعد از ورود به جنگل، در ابتدای مسیر با یک پل ساخته‌شده از سنگ بسیار زیبا مواجه خواهید شد که کاملاً مهندسی‌ساز از رودخانه زیرین آن عبور کرده است. پس از گذر از پل، وارد جنگلی بکر و دیدنی می‌شوید که به گفته عده‌ای از افراد، این منطقه به نوعی پارکی است حفاظت‌شده و عده‌ای دیگر نیز آن را جنگلی بی‌بدیل در شمال کشور می‌دانند. 

در ادامه، به آهستگی، صدای افزایش شدت غرش آب را می‌شنوید، و نسیم خنکی از سوی آبشار کبودوال به سوی شما وزیده می‌شود و قطره‌های ریز آب خنک، پوست صورت شما را لمس می‌کند. با کمی پیش‌روی، به آبشار می‌رسید و چندین دقیقه‌ای مات و مبهوت جذابیت خاص و دیدنی‌اش می‌شوید. 


توصیه‌های ما به گردشگران و طرفداران محیط‌زیست


در سفر به آبشار کبودوال و در کل طبیعت، چه شمال باشد، چه جنوب، بهتر است همواره نکات زیر را مدنظر قرار دهیم و دلمان برای طبیعت اطراف‌مان بسوزد:


آبشار-کبودوال-در-زمستان


جمع‌آوری زباله‌ها (زباله‌های پلاستیکی (بطری، پلاستیک چیپس و پفک، پوست شکلات و...)، زباله‌های غیرپلاستیکی (ته‌سیگار، پوست میوه‌جات و...)) در یک پلاستیک و انداختن‌شان در سطل زباله‌های تعبیه‌شده در محوطه

عدم‌آسیب‌رسانی به بافت طبیعی منطقه (از روشن کردن آتش، کندن شاخه و برگ درختان و سایر اقداماتی که به طبیعت آسیب‌ می‌زند، جداً خودداری شود)

مطالعه و کسب دانش و آگاهی لازم درخصوص آبشار کبودوال و دستیابی به کمی آشنایی اولیه درخصوص آداب‌ورسوم و فرهنگ افراد منطقه و احترام‌گذاری به اعتقادات و فرهنگ بومیان 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید