چگونه در کویر آفرود کنیم؟
13979 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در این مقاله از مجله گردشگری کایت قصد داریم تا شما را با جذابیت‌های کویر زیبای ایران و آفرودسواری در کویرهای زیبای‌مان آشنا نماییم. در ادامه به شرح نکات مهم برای آفرود کویر و همچنین خاطرهانگیز ساختن سفرتان خواهیم پرداخت.
آفرود کویر یا به طور کلی رانندگی در خارج از جاده و مسیرهای هموار، خصوصاً در بیابان از جمله تجربه‌های حیرت‌انگیزی است که بسیاری از افراد علاقه‌مند به طبیعت و گردش هیجان انجامش را دارند. اگر بخواهید درباره تاریخچه آن بدانید، باید به این نکته اشاره کنیم که آفرود کویر به مسابقات اتومبیل‌رانی برمی‌گردد. همین هیجان و لذت آفرود کویر باعث شد تا به بخش قابل ملاحظه‌ای از گردشگری تبدیل شود.
یکی از دلایلی که گردشگران یا علاقه‌مندان به طبیعت بیشتر ترجیح می‌دهند تا آفرود کویر را تجربه کنند و به مکان‌هایی که پوشش گیاهی زیادی دارد، نمی‌روند این است که علاوه بر این که امکان آسیب به محیط زیست وجود دارد، ممکن است اتومبیل‌هایشان آسیب ببینند و فرسایش خاک نیز تا حد زیادی در آن منطقه افزایش یابد. اگر علاقمند به تورهای کویر هستید، پیشنهاد می‌کنیم صفحه‌ی تورهای آفرود کویر ایران را نیز مشاهده کنید.


آفرود کویر هیجان‌انگیز

آفرودسواری در کویر


همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، یکی از دلایل ترجیح آفرود کویر به دیگر مکان‌ها، عدم آسیب‌رسانی به محیط زیست است. به همین دلیلی که ذکر شد، ایران یکی از مقاصد مهم افراد برای آفرود است. اتومبیل‌هایی که در ایران به عنوان اتومبیل مناسب برای آفرود کویر استفاده می‌شود، عبارت‌اند از پاترول، رونیز، رنجرو، جیپ، پاجرو و ... که باز هم انتخاب این که کدام اتومبیل بهتر است را باید بسته به منطقه‌ای که در آن قرار است آفرود سواری کنید، برمی‌گردد. یکی از نکات مهمی که باید برای آفرود به آن توجه کنید این است که برخی قسمت‌های اتومبیل باید تقویت شوند. برای مثال، برخی قطعات کمکی اتومبیل از جمله وینچ، رول بار و ... .


مکان‌های مناسب برای آفرود کویر

آفرود کویر


تورهای زیادی به طور گسترده در منطقه‌های کویری برگزار می‌شود و یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این تورها برای آفرود کویر است و برگزاری تور، فضایی صمیمی و دوستانه حاکم می‌کند. بیشتر مکان‌هایی که افراد برای تور آفرود کویر انتخاب می‌کنند مناطقی کویری همچون کویر مرنجاب است. البته به این نکته توجه داشته باشید که اگر ناراحتی قلبی دارید یا از انواع دیگر بیماری‌های مرتبط با قلب رنج می‌برید بهتر است سراغ آفرود کویر نروید چرا که مسیرهای دشوار و تکان‌های شدید آن می‌تواند به شدت برایتان خطرناک باشد.


نکات مهم پیش از سفر


موارد بسیاری وجود دارد که پیش از آفرود کویر و سفر به آن مناطق به آن‌ها توجه کنید و همه آن‌ها را در نظر داشته باشید. در ادامه به شرح برخی از این نکات خواهیم پرداخت که به شما در داشتن تجربه‌ای لذت‌بخش، کمک بسیار زیادی خواهد کرد.


فهرستی از اموری که باید انجام دهید، آماده کنید.

کویرنوردی و آفرود


در این فهرست باید همه کارهایی که لازم است پیش از سفر انجام دهید و همچنین وسایل و تجهیزاتی که نیاز دارید را بنویسید و با جمع‌آوری و انجام امور ضروری، جلوی‌شان تیک بزنید. نکته دیگر این که حتماً برای انجام و جمع‌آوری هر کدام از این موارد، زمانی تعیین کنید و خودتان را ملزم کنید تا پیش از حرکت آن‌ها را به انجام برسانید. درنهایت این فهرست را برای مرور نهایی در اتومبیل و پیش از حرکت، بررسی کنید.


مراقب باشید.


حتماً برای انتخاب مسیر و زمان مناسب برای حرکت به سمت آفرودسواری، از افرادی که این کار را پیش‌تر انجام داده‌اند مشورت بگیرید یا آن‌ها را با خود هم‌سفر کنید. از دیگر ملزومات شما در حین سفر آفرود کویر، می‌توان به جی‌پی‌اس اشاره کرد.


حواستان به تجهیزات سنگین باشد.

تور آفرودسواری


تجهیزاتی همچون جعبه آچار و دیگر وسایلی را که ممکن است لازم شود روی باربند بگذارید، به خوبی ثابت کنید. یکی از روش‌های انجام چنین کاری قرار دادن این جعبه‌های آچار در صندوق عقب کنار جعبه‌های مهماتی خالی است. اشیای موجود بر روی باربند را نیز به خوبی با طناب ببندید.


معاینه فنی اتومبیل


حتماً پیش از حرکت تمام نکات مربوط به اتومبیل و سلامت آن را رعایت کرده و یک بار همه آن‌ها را بررسی کرده باشید که در صورت وجود مشکل احتمالی به آن رسیدگی کنید. از جمله مواردی که باید به خوبی بررسی شوند می‌توان به موتور اتومبیل، ترمز و کلاچ، فنرها، کمک فنرها، فرمان، دیفرانسیل‌ها، گیربکس، دینام و استارتر، چراغ‌ها و باتری، بخاری، بوق، تایرهای سالم و همچنین لاستیک یدک اشاره کرد.


لوازم مورد نیاز برای آفرود کویر

اتومبیلهای مناسب آفرود


از آنجایی که در سفرهای کویری شما از پمپ بنزین و مسیر اصلی بسیار دور هستید، بهتر است مجهز باشید. تجهیزاتی که نیاز خواهید داشت بسته به اتومبیلی که به همراه دارید متفاوت است اما برخی لوازم وجود دارد که همراه داشتن آن‌ها ضروری است. در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت:
روغن ترمز، واسکازین دیفرانسیل، روغن گیربکس و به طور کلی لوازم روغن کاری.


نکات مهم، هنگام رانندگی


یکی از نکات مهم درباره اتومبیل‌های مناسب برای آفرود کویر می‌توان به این نکته اشاره کرد که آن‌ها دو دیفرانسیلی هستند ولی این به این معنی نیست که قرار است معجزه خاصی رخ بدهند. باید به خوبی مراقب باشید و کاری نکنید که اتفاق خاصی بیفتد.
یکی از مهم‌ترین کارهایی که بهتر است در چنین سفرهایی انجام دهید، سفر گروهی است. در چنین موقعیت‌هایی همیشه کار تیمی جواب می‌دهد. همچنین روحیه افراد موجود در تیم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آفرود کویر کار ساده‌ای نیست و نیاز به روحیه‌ای ماجراجو و همچنین علاقه‌مند دارد. به همین خاطر نسبت به انتخاب افرادی که همراهتان می‌شوند، وسواس به خرج دهید تا تجربه‌تان لذت‌بخش و هیجان‌انگیز شود.


انتخاب مسیر امن

نمایی از اتومبیل آفرود


اگر می‌خواهید کمترین هزینه را بکنید، بهتر است هنگام انتخاب مسیر به سادگی و امن بودن آن توجه کنید چرا که مسیرهای پیچیده و سخت، باعث می‌شود سخت‌تر به هدفتان برسید و متحمل سختی‌های بیشتری نیز خواهید شد. نکته دیگر این که موقع رانندگی باید به خوبی مراقب خودتان و سلامت سرنشینان دیگر و همچنین اتومبیل زیر پایتان باشید. به همین خاطر کار خطرناک یا ماجراجویانه‌ای نکنید.
تنها زمانی از مسیر جاده خارج شوید که مجبور هستید. نکته دیگر اینکه حتماً پیش از این که از جاده خارج شوید وضعیت زمین خاکی آن را به لحاظ سنگلاخی بودن و میزان رطوبت آن بررسی کنید. گاهی اوقات ممکن است، بررسی کم و شناخت ناکافی از منطقه باعث شود اتومبیلتان در گل گیر کند. هرگز در هنگام رانندگی به دنبال جلو رفتن از اتومبیل‌های دیگر نباشید و همیشه فاصله خود را نسبت به اتومبیل جلویی حفظ کنید. هیچ نیازی به سرعت بالا نیست و مسیر را به‌آرامی و بدون هیچ‌گونه شتاب‌زدگی طی کنید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که علاقه‌مند به تورهای طبیعت گردی هستید، وارد صفحه "تور طبیعت گردی" شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید