اکولوژ چیست؟
7420 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


با افزایش گردشگری و آشنا شدن گردشگران با مناطق بکر و طبیعی ایران، مدتی است که اصطلاحاتی همچون اکولوژ ، اکولوژی ، اکوتوریسم، بوم گردی و اقامتگاه های بوم گردی به گوش می‌رسند. اما متاسفانه هنوز در ایران تعریف خاصی برای بوم شناسی یا همان اکولوژ وجود ندارد. بسیاری از آژانس‌های مسافرتی تور‌هایی را برگزار می‌کنند و مدعی هستند که برگزارکننده تور‌های اکولوژ یا همان بوم گردی هستند در حالی که اصلا اینطور نیست. با کایت همراه باشید تا اکولوژ را بهتر بشناسید و با مفهوم آن بیشتر آشنا شوید. در صورتی که به دنبال جذاب‌ترین تورهای طبیعت گردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه "تور طبیعت‌گردی" شوید.


اکولوژ چیست و چه معنایی دارد؟ 

حدود 20 سال پیش اولین بار اصطلاح اکولوژ در دنیای گردشگری مطرح شد. بسیاری از مسافران ماجراجو، به دنبال کشف مکان‌های طبیعی دور دست هستند. از طرف دیگر گروه‌های سازنده اقامتگاه‌های مجلل نیز به قصد سودجویی در اماکن مختلف طبیعی اقدام به ساخت می‌کردند. این روند ساخت و ساز باعث شد تا آسیب زیادی به طبیعت وارد شود. به همین دلیل اصطلاح اکولوژ یا همان بوم گردی مطرح شد. 

اکولوژ یعنی ساخت اقامتگاه‌هایی که از همه جهات با طبیعت سازگاری داشته باشند. معمولا در این اقامتگاه‌ها باید از انرژی‌های تجدید پذیر غیر فسیلی استفاده شود، زباله‌ها را بازیافت کنند، از شوینده‌های شیمایی استفاده نکنند، حوله‌ها ارگانیک باشند، ظروف پلاستیکی نباشند و در مصرف آب بسیار صرفه جویی شود. به صورت کلی یک اقامتگاه بوم گردی یا همان اکولوژ ، باید حداقل آسیب را به طبیعت وارد کند.

اما متاسفانه این مفهوم در کشور‌های مختلف، معانی متفاوتی دارد. یعنی در یک کشور ممکن است مجوز‌های خاصی برای ساخت یک اقامتگاه بوم گردی در نظر بگیرند اما در کشور دیگری، هر خانه روستایی بتواند یک اقامتگاه باشد. 

اکولوژ چیست و چه معنایی دارد؟

مزایای اکولوژ یا اقامتگاه های بوم گردی در چیست؟ 

از روند صحیح رعایت نکات ساخت اکولوژ که بگذریم، بهتر است کمی در مورد مزایای استفاده از اقامتگاه‌های بوم گردی در کشور خودمان صحبت کنیم. چند سالی است که اقامتگاه های بوم گردی زیادی در نقاط مختلف کشورمان به وجود آمده. در گذشته همه مسافران ترجیح می‌دادند که از هتل‌ها و یا مسافرخانه‌های معتبر در سفر‌های خود استفاده کنند. اما مدتی است که برخی از گردشگران به اکوتوریسم و بوم گردی علاقه مند شده اند. اما واقعا باب شدن چنین فرهنگی در سفر ایرانیان چه مزیت هایی دارد؟

مهم‌‌ترین مزیت اکولوژ را می‌توان کسب درآمدی برای روستاییان مناطق دورافتاده دانست

کاهش هزینه‌های سفر

آشنایی با فرهنگ مردم منطقه 

جذابیت بسیار بیشتر برای گردشگران خارجی 

تجربه‌ای منحصر به فرد 

شرکت در فعالیت‌های فرهنگی مثل ساخت صنایع دستی 

نشستن بر سر سفره روستاییان و چشیدن طعم دست پخت بکر آنها 

کاهش آسیب وارد شده به طبیعت در اثر اقامت مسافران 

همانطور که مشاهده کردید، اکولوژ یا همان بوم گردی هم برای ساکنین مناطق دور افتاده مفید است و هم مسافران می‌توانند سفر بهتری را تجربه کنند. اما با این وجود هنوز هم تعریفی از اکولوژ و یک اقامتگاه بوم گردی مناسب وجود ندارد. اصلا به چه اقامتگاهی می‌توان اقامتگاه اکولوژ یا همان اقامتگاه بوم گردی گفت؟ 

مزایای اکولوژ یا اقامتگاه های بوم گردی در چیست؟

استاندارد‌هایی که باید در مورد اقامتگاه‌های بوم گردی رعایت شوند 

اقامتگاه‌های اکولوژ معمولا کوچک هستند و کمتر از 30 اتاق دارند. 

در این اقامتگاه‌ها اصلا نباید از آلاینده‌های محیط زیست استفاده شود.

اقامتگاه‌های بوم گردی باید از جاذبه های طبیعی فاصله داشته باشند.

این اقامتگاه‌ها باید در مناطق روستایی قرار گرفته باشند. 

در اقامتگاه‌های بوم گردی باید افرادی حضور داشته باشند تا در مورد طبیعت منطقه به مردم اطلاعات دهند.

اقامتگاه‌های بوم گردی باید ساده باشند و نباید به محیط زیست آسیبی وارد کنند.

بهتر است در این اقامتگاه‌ها فعالیت‌های فرهنگی منطقه انجام شود.

استاندارد‌هایی که باید در مورد اقامتگاه‌های بوم گردی رعایت شوند

هدف از اکولوژ چیست؟ 

تا به اینجای کار با مزایای مختلف اکولوژ و اکوتوریسم آشنا شدید. اما شاید این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که اصلا هدف از اکولوژ چیست؟ چرا اصطلاح بوم گردی برای اولین بار مطرح شد و چرا مسافران و مردم محلی از آن استقبال کردند. پس بیایید با هم در مورد اهداف اکولوژ بیشتر بدانیم: 

ایجاد تجربه‌ای منحصر به فرد و خاطره انگیز برای مسافران و حتی بومیان منطقه

کاملا طبیعی است که به جز اکولوژ ، مسافران از هیچ راهی نمی‌توانند چنین تجارب منحصر به فردی را کسب کنند. از طرفی این ارتباط دو طرفه می‌تواند تجربه‌ای خاطره‌انگیز را برای بومیان منطقه به ارمغان بیاورد. این ارتباط به طور هم زمان باعث ارتقاء سطح فرهنگ مسافر و میزبان خواهد شد. 

بالا رفتن آگاهی مسافران نسبت به محیط زیست و فرهنگ یک منطقه خاص

هدف اکولوژ این است که به مسافران نشان دهد چقدر مادر طبیعت بر زندگی ما تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل بهتر است حداقل آسیب را به طبیعت وارد کنیم و همانند یک امانت‌دار خوب، آن را به نسل بعدی هدیه دهیم. 

یافتن کمک‌های مالی و انسانی برای بهبود وضعیت طبیعت 

بسیاری از کسانی که سفرهای بوم گردی را تجربه می کنند، با طبیعت انس بیشتری دارند. به همین دلیل با تمام قوا در تلاش خواهند بود تا از طبیعت بیش از پیش مراقبت کنند. برخی از گروه‌های محافظ طبیعت در این اقامتگاه‌ها حضور دارند و مردم را به حفظ طبیعت دعوت می‌کنند. 

ایجاد یک منبع مالی عالی برای محلیان 

واقعا چرا باید هزینه زیادی را برای اقامت در هتل بپردازیم؟ در حالی که می‌توانیم در یک اقامتگاه بوم گردی ساده در کنار روستاییان مهربان اقامت داشته باشیم؟ چرا توریسم باید یک صنعت پردرآمد برای هتل‌ها باشد و مردم آن منطقه از آن بی‌نصیب بمانند؟ با این کار شما می‌توانید به بهبود وضعیت معاش مردم یک روستا کمک شایان توجهی کنید. 

بالا بردن حس انسان دوستی 

اکولوژ حس انسان دوستی را در بین مردم افزایش می‌دهد. متاسفانه فاصله زیادی بین مردم شهر نشین و روستاییان عزیز وجود دارد. این مساله در تمام بخش‌های کشور ما احساس می‌شود. شاید این موضوع باعث شده تا دو قشر شهرنشین و روستایی از هم فاصله زیادی بگیرند. اما در اکوتوریسم، این فاصله برداشته می‌شود. مردم شهرنشین با درد و مشکلات روستاییان آشنا خواهند شد و تبدیل به یکی از حامیان این قشر زحمت کش می‌شوند. به این طریق یکپارچگی در جامعه حاکم می‌شود و هر دو قشر از این مساله سود خواهند برد. 

هدف از اکولوژ چیست؟

خب همراه عزیز، قطعا در مورد اکولوژ و بوم گردی اطلاعات کاملی را به دست آورده‌اید. شاید اقامت در مراکز بوم‌گردی به کیفیت اقامت در یک هتل پنج ستاره نباشد. شاید مجبور باشید از سرویس بهداشتی مشترک استفاده کنید. شاید خبری از صبحانه لوکس سلف سرویس نباشد. 

اما در عوض می‌توانید گرمی و صمیمیت یک روستایی را حس کنید. ببینید که چطور یک روستایی با سادگی تمام برای شما هرچه که دارد را روی سفره می‌گذارد. حتی در اقامتگاه‌های بوم گردی بزرگ نیز شاید بتوانید کمی از مشکلات زندگی یک روستایی را درک کنید. شاید در ابتدا این زندگی برای شما دشوار باشد و آن را تحمل نکنید. اما بعد از مدتی کوتاه خواهید دید که این آرامش ارزش چشیدن را دارد. در این اقامتگاه‌ها خبری از سرعت شدید زندگی، رقابت بی‌رحمانه و آلودگی نیست. همه چیز آرام است و به شما آرامش می‌دهد. نظر شما در مورد اقامت در چنین اقامتگاه‌هایی چیست؟ اگر تا به حال در این اقامتگاه‌ها حضور داشتید، تجربه خود را برای ما بیان کنید. در ضمن فراموش نکنید که کایت می‌تواند بهترین اقامتگاه‌های بوم گردی و اکولوژ را برای شما فراهم کند تا تجربه‌ای فراموش نشدنی را در سفر خود داشته باشید. 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید