غار نمکدان، یکی از طولانی‌ترین غارهای نمکی جهان
1954 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در این مقاله از مجله گردشگری کایت شما را با غار نمکدان، طولانی‌ترین غار نمکی جهان واقع در بخش جنوبی جزیره قشم آشنا خواهیم کرد. در ادامه همه‌چیز را از صفرتاصد درخصوص غار نمکدان برایتان تشریح می‌کنیم.

تورهای پیشنهادی:

تور قشم

تور هرمز

موقعیت جغرافیایی غار نمکدان در قشم 

کوه نمکی در فاصله 90 کیلومتری از شهر قشم و در بخش جنوب غربی در نزدیکی ساحل جنوبی، به شکلی گنبدی با ارتفاعی 340 متری، منشاء پدیده‌های انحلالیِ سطحی و عمقی بسیار است. طولانی‌ترین غار این مجموعه به نام غار نمکدان، با طول 6400 متری، توانسته لقب طولانی‌ترین غار نمکی جهان را به خود اختصاص دهد.


نمایی از غار نمکدان


توصیف غار نمکدان 

رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها موجب چکیده‌شدن آب‌نمک اشباع‌شده بر بدنه‌ قندیل‌ها و ایجاد مستمرشان می‌گردد. جریان‌های آب‌نمک موجود در کف غار نمکدان، به مانند یک حوضچه طبیعی سفیدرنگ در دامنه کوه جلوه‌گری می‌کند. بستر اصلی این چشمه رنگی، سرخ بوده و می‌توان رسوبات گل اخرا را در کنار سقف غار نمکدان با ساختار زیبا و تزئین‌شده با قندیل‌های بلورینش، مشاهده کرد. 

در غار نمکدان چندین تالار با ابعاد مختلف مشاهده‌شده که اولین‌شان با ورودی حدوداً 670 متر فاصله داشته و پهنای متوسط آن نیز به 5 متر می‌رسد. حدوداً یک فاصله نیم ساعته را می‌توان به پیاده‌روی در غار پرداخت و اگر بخواهید جلوتر از آن برویم، به تجهیزات غارپیمایی و راهنما احتیاج پیدا می‌کنید و در این بازه زمانی با مناظر زیبا و دیدنی روبرو می‌شوید. 

قدمت غار نمکدان به 500 میلیون سال پیش باز می‌گردد و متخصصان زمین‌شناسی دوران شکل‌گیری آن را به قبل از دور کامبرین نسبت داده و لایه‌های نمکی چندرنگ داخل غار، هرکدام ده‌ها هزار سال قدمت دارند و به مانند نمایشگاهی از تابلوهای نمکی در برابر چشمان‌تان بازیگوشی می‌کنند. 


نمایی دیگر از غار نمکدان


بازدید از غار نمکدان 

جهت سفر به غار نمکدان از جاده‌ای شوسه‌ای و همجوار ساحل تا ورودی غار حدوداً دو کیلومتر پیاده‌روی لذت‌بخش پیش روی‌تان قرار گرفته است و تا عمق حدوداً 20 متری غار نیازی به چراغ قوه نبوده و نور طبیعی خورشید شما را همراهی می‌کند. توجه داشته باشید که بدون تجهیزات بیش از 100 متر نمی‌توان جلو رفت. 

بدانید که زیبایی غار از نیمه آن تا بخش‌های انتهایی به علت کف‌پوشی از نمک‌های کریستاله و اتصالات استلاکتیت‌ها و استلاگتیت‌ها در نزدیکی دیواره‌ها، در محیطی نه‌چندان کاملاً سفید، سفر ماجراجویانه شما را رقم خواهد زد. 

چشمه‌ای در غار وجود داشته که در تمام طول سال آب دارد و گاهی آب نمک موجود در آن به مانند آینه تصاویر را منعکس می‌کند. بستر اصلی این چشمه رنگی سرخ داشته و می‌توان رسوبات خاک نسوز را در آن تماشا کرد. 

نقشه‌ای که از داخل غار ترسیم‌شده کاملاً شفاف و دقیق بوده، اما پیشنهاد ما به شما گردشگران این است که با تیم‌های حرفه‌ای و مجرب اقدام به غارنوردی کنید، چون شما در این غار تنها نیستید و خفاش‌های شب مسیر تردد شما را دنبال می‌کنند. 

به علت وجود نمک و مواد موجود در این محل، غار نمکدان موقعیتی است مناسب بیمارانی که از ناراحتی‌های تنفسی همچون آسم رنج می‌برند و این فضا برایشان درمان‌بخش خواهد بود. 


غار نمکدان


چگونگی ایجاد نمک‌های غار نمکدان

در زمان قدیم، نمک‌ها به صورت تک‌لایه‌ای بوده و با گذشت زمان برآمده‌شده و تحت اثر خاصیت شناوری، روبه بالا حرکت کرده‌اند. غار نمکدان، تنها گنبد نمکی جزیره فشم بوده که از دماغه جنوب تا قدیس سلخ و دمانه شمال غربی تا قدیس باسعید بالا آمده و بر روی نقشه به صورت دایره‌هایی به قطر 7 کیلومتری دیده می‌شود. توپوگرافی بام گنبدی نامنظم بوده و دیواره‌ای بسیار پر شیب دارد. در قسمت جنوبی غار نمکدان، غارهایی نمکی به ارتفاع ده متر دیده می‌شود.  


وسایل موردنیاز و بهترین فصل سفر به غار نمکدان

در غار نمکدان روشنایی وجود نداشته و بدون به همراه داشتن هدلایت و چراغ‌قوه چیزی دستگیرتان نخواهد شد. همچنین بهتر است آب، خوراکی سبک و یک دست لباس اضافه در کوله‌پشتی‌تان به همراه داشته باشید. 

از پاییز تا اواخر فروردین می‌توانید به قشم سفر کرده و هوای ملایم و مطبوع آن را تجربه کرده و از گشت‌وگذارهایی ماجراجویانه کلی لذت ببرید. 


اقامت در نزدیکی غار نمکدان

عده‌ای از گردشگران تصمیم می‌گیرند تا در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی جزیره بماند و عده‌ای هتل‌های متعدد قشم را ترجیح می‌دهند. ارزان‌ترین هتل در جزیره قشم به ازای هر شب اقامت 90 هزارتومان و لوکس‌ترین آن هر شب 365 هزارتومان از شما هزینه دریافت می‌کنند. 



غار نمکدان


امکانات گردشگری و مسیر دسترسی به غار نمکدان

امکانات گردشگری زیادی در غار نمکدان وجود ندارد، و گردشگران علاقمند می‌توانند برای دسترسی به این جاذبه گردشگری طبیعی جذاب و دیدنی، از سمت سه بندر باسعید، سلخ و گورمی و مسیری شوسه‌ای برای بازدید از این غار استفاده کنند. از استان هرمزگان باید به سمت غرب جزیره قشم سفر کرده و با گذر از فرودگاه قشم و پشت‌سرنهادن فاصله‌ای حدوداً 60 کیلومتری وارد جاده‌ای شوید که تا دهانه غار 23 کیلومتر فاصله دارد.  

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید