جاهای دیدنی لاهیجان | آشنایی با جاذبه‌های لاهیجان، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1403/04/29 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

لاهیجان یکی از شهرهای شمالی ایران است که در شرق استان گیلان قرار دارد، این شهر از شمال به دریای خزر، از جنوب به دیلمان، از غرب به آستانه‌ی اشرفیه و از شرق به لنگرود می‌رسد. لاهیجان در منطقه‌ای جلگه‌ای و کوهپایه‌ای واقع شده، حدود 200 هزار نفر جمعیت دارد که به زبان گیلکی صحبت می‌کنند. شهر لاهیجان از شهرهای قدیمی ایران است، این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خود از آب و هوای معتدل و دلپذیری بهره‌مند است و به خاطر پیشینه‌اش آثار تاریخی فراوانی دارد، به طوری که توانسته خود را در فهرست شهرهای گردشگر پذیر شمال ایران جای دهد. در این مقاله قصد داریم به لاهیجان زیبا با بوی چای تازه و عطر کلوچه سفر کنیم و با جاهای دیدنی این شهر آشنا شویم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب خواندنی با ما همراه باشید تا جاذبه‌های شهر مزارع چای را بیشتر بشناسیم.

  1. شیطان کوه

شیطان کوه درواقع ادامه‌ی‌ رشته کوه البرز است که در شهر لاهیجان قرار گرفته و دامنه‌ی آن با مزارع چای پوشیده شده است. شیطان کوه یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی لاهیجان است که با تله کابین، خودرو، زیپ لاین یا پای پیاده می‌توان به آن رسید، چون در بخش‌هایی از این کوه پلکانی تعبیه شده تا گردشگران بتوانند به راحتی از کوه بالا بروند. وقتی به بالای کوه رسیدید تمام لاهیجان زیر پای شماست، از استخر و مزارع چای گرفته تا باغ‌های میوه.

آدرس: استان گیلان، شرق لاهیجان، میدان کاشف السلطنه، خیابان طلای سبز، شیطان کوه

جاهای دیدنی لاهیجان 1

  1. بام سبز لاهیجان

بام سبز لاهیجان معروف‌ترین جاذبه‌ی این شهر است که در بالاترین نقطه‌ی شیطان کوه قرار گرفته، این منطقه دارای فضای سبز، رستوران، کافه و هرگونه امکانات رفاهی مناسب است. اگر تصمیم گرفتید از شیطان کوه دیدن کنید حتما به بام سبز هم سر زده و از تفریحات و امکانات آن لذت ببرید.

آدرس: استان گیلان، لاهیجان، بالای شیطان کوه، بام سبز لاهیجان

جاهای دیدنی لاهیجان 2

  1. روستای چی چی نی کوتی

روستای چی چی نی کوتی یکی از بکرترین مناطق اطراف لاهیجان است، روستایی با ظاهری ساده و بدون هیچ دست کاری انسان‌ها. طبیعت روستای چی چی نی کوتی بسیار زیبا و دیدنی است، ضمن اینکه گونه‌های جانوری متعددی همچون خوک خاکستری، روباه، خرس قهوه‌ای و شغال در جنگل‌های اطراف آن بدون مزاحمت شکارچی زندگی می‌کنند.

آدرس: استان گیلان، 27 کیلومتری لاهیجان، روستای چی چی نی کوتی

جاهای دیدنی لاهیجان 3

  1. روستای سرچشمه

سرچشمه روستایی سنتی با بافت قدیمی است که در 10 کیلومتری لاهیجان قرار دارد، این روستا از خانه‌هایی با معماری سنتی تشکیل شده و دارای آب و هوایی عالی است. در داخل روستای سرچشمه باغ‌های میوه‌ی فراوانی دیده می‌شود، اما شهرت اصلی این روستا به خاطر وجود 2 آبشار شیرین رود و شور رود می‌باشد.

آدرس: استان گیلان، 10 کیلومتری لاهیجان، روستای سرچشمه

جاهای دیدنی لاهیجان 4

  1. جنگل تاریک

جنگل تاریک یکی از جاهای دیدنی اطراف لاهیجان است که بسیار بکر و تماشایی می‌باشد، منطقه‌ای جنگلی به وسعت 500 هکتار، که انواع درختان مختلف و حیوانات گوناگون در آن زیست دارند. در داخل جنگل تاریک چشمه‌ها و رودخانه‌های بسیاری وجود دارد که در کنار هوای عالی جنگل و طبیعت بی نظیر آن، مکانی فوق العاده را برای طبیعتگردی فراهم کرده‌اند.

آدرس: استان گیلان، جاده‌ی لاهیجان به لنگرود، جنگل تاریک

جاهای دیدنی لاهیجان 5

  1. تالاب سوستان

تالاب سوستان یکی از جاذبه‌های دیدنی لاهیجان است که تماشایی و زیباست، این تالاب حدود 100 سال پیش به دست اهالی روستا ایجاد شد تا آب مورد نیاز برای آبیاری مزارع برنجشان را تامین کند، امروزه آب تالاب از آب باران و آب رود کته شال تامین می‌شود. منظره‌ی تالاب، نیلوفرهای آبی روی آب و درختان توسکای اطراف آن بسیار چشم نواز است و گردشگران را وادار به عکس گرفتن می‌کند، در داخل آب تالاب انواع ماهی و در اطراف آن پرندگان مختلف زیست دارند. این پرندگان جلوه‌ی بسیار زیبایی به تالاب سوستان داده‌اند، در این منطقه امکانات رفاهی چندان مناسبی وجود ندارد.

آدرس: استان گیلان، 5 کیلومتری جنوب شرقی لاهیجان، روستای سوستان، تالاب سوستان

جاهای دیدنی لاهیجان6

  1. تالاب امیرکلایه

دیگر جاذبه‌ی مهم لاهیجان تالاب امیرکلایه است، این تالاب در حدود 36 کیلومتری شهر لاهیجان قرار دارد. تالاب امیرکلایه بیش از 20 هکتار وسعت، بین 1 و نیم تا 3 و نیم متر عمق و 225 متر ارتفاع از سطح دریا دارد. در اطراف تالاب پوشش گیاهی متنوعی دیده می‌شود، در داخل آن نیز ماهی و پرندگان بسیاری زندگی می‌کنند و این تالاب را به مکانی برای پرورش پرندگان تبدیل کرده‌اند.

آدرس: استان گیلان، 36 کیلومتری لاهیجان، تالاب امیرکلایه

  1. استخر لاهیجان

استخر لاهیجان یکی دیگر از جاهای دیدنی این شهر است که در زمان صفویان و به دستور شاه عباس ساخته شد، این استخر 17 هکتار مساحت و 4 متر عمق دارد. در مرکز استخر جزیره‌ای کوچک قرار گرفته که با یک پل سیمانی 2 کیلومتری به ضلع جنوبی استخر متصل است، این جزیره در گذشته قصری مجلل بوده که پادشاهان صفوی از آن برای استراحت استفاده می‌کردند. امروزه در این منطقه امکانات و تفریحات بسیاری ایجاد شده، یک بلوار هم دور تا دور استخر ساخته‌اند که گردشگران می‌توانند در آن قدم زده از منظره‌ی استخر لذت ببرند.

آدرس: استان گیلان، شرق لاهیجان، بلوار امام رضا، استخر لاهیجان

جاهای دیدنی لاهیجان 8

  1. پارک جنگلی میرصفا

پارک جنگلی میرصفا درواقع بخشی از جنگل‌های لاهیجان است که در سال 1395 برای حفاظت از آن به منطقه‌ی توریستی تبدیل و امکانات فراوانی در آن احداث شد. این پارک جنگلی به دلیل امکانات بسیاری مثل پارکینگ، رستوران، آلاچیق و... برای پیک نیک‌های خانوادگی و دوستانه بسیار مناسب است.

آدرس: استان گیلان، لاهیجان، خیابان هاشمی نژاد، خرمشهر 8، پارک جنگلی میرصفا

جاهای دیدنی لاهیجان 9

  1. منطقه‌ی شیخانبر

یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین مناطق اطراف لاهیجان، منطقه‌ی شیخانبر است، جایی در کمرکش کوه با جنگل‌های انبوه، چشمه سارهای متعدد و آب و هوای عالی. این منطقه به دلیل وجود بقعه‌ی شیخ زاهد بسیار مورد توجه بزرگان صفوی بوده، به همین دلیل در طول آن سلسله مکان‌های فراوانی در شیخانبر بنا کردند. امروزه شیخانبر به یکی از جاهای دیدنی لاهیجان تبدیل شده که در آن هم جاذبه‌های طبیعی وجود دارد و هم آثار تاریخی.

آدرس: استان گیلان، کیلومتر 3 جاده‌ی لاهیجان لنگرود، منطقه‌ی شیخانبر

جاهای دیدنی لاهیجان 10

  1. بقعه‌ی شیخ زاهد گیلانی

شیخ تاج الدین ابراهیم معروف به شیخ زاهد یکی از دراویش زمان صفوی و از شاگردان شیخ صفی الدین اردبیلی بوده که در سال 711 هجری قمری وفات یافت، چندین سال بعد بر روی مزار او بقعه‌ای ساختند که همین ساختمانی است که ما می‌بینیم. بقعه‌ی شیخ زاهد از بخش‌های مختلفی تشکیل شده، ایوان‌های بزرگ، 2 اتاق یکی به شکل مربع و دیگری به شکل مستطیل، گنبد 8 ضلعی با کاشی کاری دیدنی و مدفن که حدود 10 تا 15 سانتیمتر بالاتر از سطح زمین است و روی آن با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ پوشیده شده است. کاشی کاری، گچبری‌های هنرمندانه، فیلپا، ازاره و طاق‌های جناغی تزئینات تماشایی این بنا هستند.

آدرس: استان گیلان، لاهیجان، روستای شیخانبر، بقعه‌ی شیخ زاهد گیلانی

جاهای دیدنی لاهیجان 11

  1. مسجد 4 پادشاهان

مسجد 4 پادشاهان لاهیجان، مکانی است که در آن 4 پادشاه کیایی دفن هستند، این مسجد معماری دوره‌ی تیموری دارد و از چوب، سنگ و آجر ساخته شده است. مسجد 4 پادشاهان در گذشته محل برگزاری مراسم‌های مذهبی بوده، اما امروز به جاذبه‌ای گردشگری تبدیل شده است.

آدرس: استان گیلان، لاهیجان، میدان وحدت، ابتدای خیابان کاشف، مسجد 4 پادشاهان

جاهای دیدنی لاهیجان 12

  1. مسجد اکبریه

مسجد اکبریه یکی از آثار تاریخی لاهیجان است که در زمان فتحعلی شاه قاجار و به همت حاج اکبر لاهیجانی بنا گردید. این مسجد از 2 قسمت تشکیل شده، یکی شبستان و دیگری وضوخانه، بنا در 2 طبقه احداث شده و 8 ستون در هر طبقه، گنبد وضوخانه‌ها، محراب، کاشی کاری‌های دیدنی، آیات قرآنی حکاکی شده و... از بخش‌های جذاب آن هستند.

آدرس: استان گیلان، لاهیجان، محله‌ی گابنِه، خیابان کاشف غربی، مسجد اکبریه

جاهای دیدنی لاهیجان 13

  1. پل خشتی لاهیجان

پل خشتی پاشاکی یکی از جاذبه‌های تاریخی مهم لاهیجان است که در دوره‌ی حکومت کیاییان ساخته و در زمان قاجار بازسازی شده است. این پل 50 متر طول، 5 متر عرض و 11 متر ارتفاع دارد و از آجر قرمز، آهک و ساروج بنا شده است. یک سمت پل خشتی صاف و مخصوص پیاده روی است و سمت دیگر از قلوه سنگ‌هایی در اندازه‌های مختلف تشکیل شده است.

آدرس: استان گیلان، لاهیجان، محله‌ی پرده‌سر، پل خشتی پاشاکی

جاهای دیدنی لاهیجان 14

  1. پل کیسُم

پل کیسم یک پل تاریخی است که در زمان صفویان ساخته شده و مصالح به کار رفته در آن سنگ‌های سفید و سرخ می‌باشد. این پل 21 متر طول، 3.25 متر عرض و 5.70 متر ارتفاع از سطح آب دارد و در یک طرف آن برجی دیده می‌شود که به احتمال زیاد برای نگهبانی از پل بر روی آن ساخته شده است.

آدرس: استان گیلان، آستانه‌ی اشرفیه، روستای کیسم، پل کیسم

  1. حمام گلشن

گلشن نام حمامی تاریخی در لاهیجان است که در زمان سلطنت فتحعی شاه قاجار و به دستور حاکم وقت ساخته شد، این حمام درواقع یک حمام عمومی بوده، 1850 مترمربع مساحت داشته و بسیار پرطرفدار بوده است. حمام گلشن 2 ورودی دارد، یکی به سمت قسمت‌های تمیزتر و گرم‌تر می‌رود که مخصوص ثروتمندان بوده و دیگری مردم عادی را به بخش مربوط به خود هدایت می‌کرده است.

آدرس: استان گیلان، لاهیجان، میدان وحدت، تقاطع خیابان‌های کریمی و سردار جنگل، حمام گلشن

جاهای دیدنی لاهیجان 16

  1. آرامگاه کاشف السلطنه (موزه‌ی چای)

محمد میرزا قاجار قوانلو معروف به کاشف السلطنه، یکی از بزرگان قاجار بود که برای اولین بار چای را از هند به ایران آورد، به همین دلیل او را پدر چای ایران می‌نامند. وقتی کاشف السلطنه فوت کرد او را در نقطه‌ای از شهر لاهیجان به خاک سپردند، بعدها ساختمان مقبره‌ی او به پاس اقداماتی که برای معرفی چای در ایران انجام داده بود، به موزه‌ی چای تبدیل شد. در این موزه برخی وسایل شخصی کاشف السلطنه و ابزار مرتبط با چای نگهداری می‌شود.

آدرس: استان گیلان، لاهیجان، بعد از میدان دکتر حشمت، نرسیده به خیابان طلای سبز، موزه‌ی تاریخ چای

جاهای دیدنی لاهیجان 17

  1. تله کابین احرار لاهیجان

تله کابین لاهیجان یکی از جاذبه‌های تفریحی این شهر است که در بالای شیطان کوه و در مجموعه‌ی بام سبز قرار دارد، این تله کابین مسافتی 1500 متری را در مدت زمان 20 دقیقه طی می‌کند. اگر می‌خواهید به بالای شیطان کوه بروید یکی از بهترین روش‌ها، تله کابین سواری است، در این صورت تمام شهر زیر پایتان بوده و می‌توانید از منظره‌ی استخر، مزارع چای، ابرها و جنگل‌های اطراف لذت ببرید.

آدرس: استان گیلان، لاهیجان، بالای شیطان کوه، بام سبز لاهیجان، تله کابین احرار

جاهای دیدنی لاهیجان 18

  1. زیپ لاین لاهیجان

اگر در سفر به لاهیجان به دنبال هیجان هستید، زیپ لاین بهترین انتخاب است، می‌توانید با خودرو یا از طریق 1000 پله به بالای شیطان کوه رفته خود را به بام سبز لاهیجان برسانید و این راه را با زیپ لاین به پایین برگردید. مسیر برگشت با زیپ لاین حدود 5 دقیقه طول می‌کشد، 5 دقیقه‌ای پر از هیجان که می‌توانید در آن تمام لاهیجان را زیر پای خود ببینید.

آدرس: استان گیلان، لاهیجان، خیابان کارگر، میدان کاشف، جاده‌ی طلای سبز، بام سبز لاهیجان، زیپ لاین لاهیجان

  1. بازار سنتی لاهیجان

بازارهای سنتی و محلی شمال ایران بسیار دیدنی و پررونق هستند، بازارهایی که در تمام قسمت‌هایشان بوی سیر و زیتون هوش از سر آدمی می‌برد، بازار سنتی لاهیجان نیز دقیقا همین ویژگی‌ها را دارد. در این بازار هم می‌توانید انواع خوراکی‌های خوشمزه‌ی شمالی مثل سیر، زیتون، ترشی، مربا و میوه‌های تازه بخرید و هم می‌توانید صنایع دستی شمال ایران شامل سفال، حصیر، جاجیم، گلیم و... را به عنوان سوغات از این بازار تهیه کنید.

آدرس: استان گیلان، لاهیجان، میدان 4 پادشاهان، خیابان کاشف شرقی، بازار سنتی لاهیجان

جاهای دیدنی لاهیجان 20

در این مقاله تعدادی از جاهای دیدنی لاهیجان را معرفی کرده و شما را با ویژگی‌های هر یک آشنا نمودیم. لاهیجان شهر بسیار زیبایی در استان گیلان است که به خاطر کلوچه و چای خوش طعمش شهرت دارد. در سفر به لاهیجان نه تنها از آب و هوای عالی و مناظر بی نظیر لذت می‌برید، بلکه می‌توانید از چای و کلوچه‌ی این شهر خریده و دست پر به دیدار عزیزانتان بروید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید