دریاچه‌ی فراخین | راهنمای سفر، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1403/06/07 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

در استان مازندران جاذبه‌های طبیعی بسیاری شامل آبشار، دریاچه، جنگل، تالاب و... وجود دارد، جاذبه‌هایی که برخی بکر هستند و برخی بیشتر شناخته شده‌اند. دریاچه‌ی فراخین یکی از جاهای دیدنی نوشهر در استان مازندران است که زیاد شناخته نشده و گردشگر کمتری برای بازدید از آن می‌رود. دریاچه‌ای زیبا با چشم انداز فوق العاده که جان می‌دهد برای رهایی از روزمرگی‌ها و آلودگی‌های زندگی شهری. در این مقاله قصد داریم دریاچه‌ی فراخین، این نگین سبز در میان جنگل‌های هیرکانی را به شما معرفی کرده و در مورد نکات بازدید از آن حرف بزنیم، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب خواندنی را از دست ندهید.

دریاچه‌ی فراخین مازندران

دریاچه‌ی فراخین یکی از زیباترین جاهای دیدنی استان مازندران در نزدیکی نوشهر است که در سال‌های اخیر به مقصدی برای طبیعت گردان تبدیل شده است. این دریاچه با نوشهر 28 کیلومتر (حدود 70 دقیقه) و با تهران 188 متر (نزدیک به 4 ساعت) فاصله دارد. دریاچه‌ی فراخین در دل جنگل‌های هیرکانی و در سیطره‌ی درخت‌های توسکای کهنسال قرار گرفته، طول این دریاچه 130 و عرض آن 35 متر است و آب آن از چشمه‌ی فراخین که در بالادست دریاچه قرار دارد و بارش‌های نیمه‌ی دوم سال، تامین می‌شود. کوچک بودن دریاچه‌ی فراخین باعث شده تا آن را مرداب فراخین نیز بنامند، مسیر دسترسی به دریاچه بسیار دیدنی است و آرامشی بی پایان را به گردشگران هدیه می‌دهد. دور تا دور دریاچه‌ی فراخین با جنگل‌های متراکم هیرکانی احاطه شده، در این منطقه که زیر نظر جنگلبانی حفاظت می‌شود حیواناتی همچون گراز، خرس، روباه و مار زندگی می‌کنند. در نزدیکی دریاچه‌ی فراخین جاذبه‌های طبیعی بسیاری وجود دارد که آبشار دارنو، مرداب هسل، آبشار آلاشور، دریاچه‌ی ارواح و روستای کندلوس تعدادی از آن‌ها هستند.

دریاچه فراخین 1

تفریحات دریاچه‌ی فراخین مازندران

در دریاچه‌ی فراخین و اطراف آن تفریحات زیادی می‌توان انجام داد، اولین تفریح این منطقه جنگل نوردی است، زیرا برای رسیدن به دریاچه، باید مقداری در دل جنگل پیاده روی کنید. برخی این مسیر را با دوچرخه طی می‌کنند، تفریحی که قطعا از یاد هیچکس نخواهد رفت. استفاده از سکوت دریاچه و لذت بردن از زیبایی طبیعت اطراف، تفریح دیگر این مکان رویایی است. عکاسی از طبیعت نیز تفریحی جذاب است که خاطره‌ی این سفر را در ذهنتان حک خواهد کرد. پیک نیک در منطقه‌ی جنگلی اطراف دریاچه و کمپینگ نیز تفریحی هیجان انگیز خواهد بود. عده‌ای از گردشگران در فصول گرم در آب دریاچه آب تنی می‌کنند، اما شاید مهم‌ترین تفریح فراخین قایق سواری روی آب این دریاچه باشد، البته اینجا قایقی وجود ندارد و هر کسی که با خود قایق بادی بیاورد می‌تواند این تفریح لذتبخش را تجربه کند.

دریاچه فراخین 2

آب و هوا و بهترین زمان سفر به دریاچه‌ی فراخین مازندران

دریاچه‌ی فراخین در تمام فصول سال زیباست، در بهار همه جا سبز است و دریاچه بسیار پرآب، در تابستان می‌توان از گرمای شهر به خنکای این دریاچه پناه برد، پاییزِ فراخین واقعا تماشایی است، انعکاس تصویر درختان هزار رنگ در آب دریاچه و خنکای نسیم پاییزی دل هر گردشگری را می‌بَرد، زمستان نیز از فصل‌های زیبای دریاچه است، منتها سفر به این منطقه در زمستان، سختی‌های خود را دارد که اگر تجهیزات کافی و دانش لازم را داشته باشید، این سفر می‌تواند یکی از به یاد ماندنی‌ترین سفرهای عمرتان باشد. بهترین زمان سفر به دریاچه‌ی فراخین از نظر آب و هوا فصل‌های بهار و تابستان است، در این زمان‌ها نه تنها از سرمای شدید و بارندگی خبری نیست، بلکه دریاچه از همیشه پرآب‌تر است و ترکیب آرامش و آب و سبزیِ جنگل، فراموش نشدنی خواهد بود.

وسایل مورد نیاز برای سفر به دریاچه‌ی فراخین مازندران

در منطقه‌ای که دریاچه‌ی فراخین در آن قرار گرفته، هیچ امکاناتی دیده نمی‌شود، بنابراین هر چیزی را که ممکن است آنجا لازم داشته باشید باید با خود ببرید. از جمله وسایل مورد نیاز برای سفر به دریاچه‌ی فراخین می‌توان به کفش مناسب برای پیاده روی، لباس گرم، لباس ضد آب، لباس اضافی، کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی، نقشه‌ی کاغذی، یک وعده غذای سبک، میان وعده، فلاسک چای، آب آشامیدنی، ظرف، وسایل پخت و پز، دوربین عکاسی، پاوربانک، کیسه‌ی زباله، دارو و... اشاره کرد. این وسایل برای گردشگرانی است که می‌خواهند چند ساعتی را در کنار دریاچه سپری کنند، اما کسانی که قصد دارند شب را در نزدیکی دریاچه بمانند باید وسایل کمپینگ از جمله چادر مسافرتی، زیرانداز ضد آب، کیسه خواب، پتو و لباس گرم را حتما به همراه داشته باشند، شب‌های دریاچه‌ی فراخین بسیار سرد است. قایق بادی یکی از آن وسایلی است که بردنش به دریاچه‌ی فراخین شما را بسیار هیجان زده خواهد کرد، زیرا با قایق بادی می‌توانید روی دریاچه حرکت کرده و بخش‌های ناشناخته‌ی آن را کشف کنید.

دریاچه فراخین 3

مسیر دسترسی به دریاچه‌ی فراخین مازندران

برای رسیدن به دریاچه‌ی فراخین باید خود را به نوشهر برسانید، اگر از سمت تهران حرکت می‌کنید ابتدا باید وارد جاده‌ی چالوس شده حدود 5 کیلومتر بعد از مرزن آباد، با توجه به تابلوهای راهنما وارد مسیر فرعی کجور شوید. حدود 40 کیلومتر در این مسیر پیش بروید تا به یک فرعی با ارتفاعی پایین‌تر از جاده‌ی اصلی برسید، دریاچه‌ی فراخین در انتهای این جاده قرار دارد. جاده‌ای خاکی که در روزهای بارانی یا بعد از باران گِلی می‌شود، به طوری که عبور خودروهای سواری معمولی در آن به سختی انجام می‌گیرد. دریاچه تابلوی خاصی ندارد و در قسمتی پایین‌تر از سطح جاده واقع شده، به همین دلیل بهتر است با کمک یک راهنما به دریاچه‌ی فراخین بروید. اگر می‌خواهید از سمت نوشهر به دریاچه‌ی فراخین بروید، باید وارد کمربندی این شهر شده کمی جلوتر به داخل جاده‌ی معدن سنگ نوشهر بپیچید، بعد از 20 کیلومتر دریاچه را خواهید دید.

آدرس: استان مازندران، نوشهر، بخش کجور، بعد از روستای ویسر، دریاچه‌ی فراخین

دریاچه فراخین 4

چگونگی اقامت در دریاچه‌ی فراخین مازندران

برای اقامت در نزدیکی دریاچه‌ی فراخین 2 راه پیش رو دارید، اولی کمپ کردن در اطراف دریاچه است و دومی اقامت در هتل یا اقامتگاه‌های شهرها و روستاهای نزدیک. اگر تصمیم دارید در نزدیکی دریاچه چادر بزنید باید بدانید که این منطقه هیچگونه امکانات رفاهی ندارد، پس باید تمام تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید. همچنین آشنایی با قواعد ماندن در دل طبیعت و سفر کردن به صورت گروهی از ضروریات این نوع از اقامت است. در صورتی که علاقه دارید در اقامتگاهی سرپوشیده با امکانات اولیه اقامت کنید می‌توانید به نزدیک‌ترین مناطق مثل روستاهای کندلوس، ویسر و دلسم رفته و شب را در خانه‌های روستایی یا مجتمع‌های اقامتی این مناطق بمانید. یا اینکه به نوشهر بروید و در هتل‌ها یا ویلاهای این شهر شب راحتی را سپری کنید.

دریاچه فراخین 5

نکات سفر به دریاچه‌ی فراخین

در هنگام سفر به دریاچه‌ی فراخین با رعایت این نکات سفری شیرین‌تر خواهید داشت:

  • حتما قبل از سفر وضعیت آب و هوا را چک کرده و از بارش یا عدم بارش باران مطمئن شوید
  • سعی کنید در نیمه‌ی دوم سال که امکان بارش در این منطقه زیاد است با خودروی سواری به آن سفر نکنید
  • حتما برای رفتن به دریاچه‌ی فراخین از یک راهنمای محلی کمک بگیرید، در غیر این صورت ممکن است در مسیر جنگلی آن گم شوید
  • در این منطقه تلفن همراه آنتن و اینترنت نخواهد داشت، به همین دلیل نمی‌توانید برای پیدا کردن مسیر از نقشه‌های آنلاین استفاده کنید
  • مسیر دسترسی به دریاچه کمی دشوار است و برای افراد سالمند و ناتوان مناسب نمی‌باشد
  • لطفا در مسیر و جایی که برای پیک نیک انتخاب می‌کنید زباله نریزید
  • اگر آتش روشن کردید در هنگام ترک جنگل از خاموش شدن آن اطمینان حاصل نمایید

دریاچه فراخین 6

در این مقاله شما را با دریاچه‌ی دیدنی فراخین در شهرستان نوشهر استان مازندارن آشنا کرده، ویژگی‌ها و نکات مربوط به بازدید از این جاذبه را برایتان شرح دادیم. دریاچه‌ی فراخین یکی از دریاچه‌های زیبا و بکر مازندران است که فضایی آرامش بخش و دلنشین دارد. کایت تورهای طبیعت گردی برای دریاچه‌ی فراخین دارد، با مراجعه به صفحه‌ی تورها و انتخاب تور مورد نظر خود، می‌توانید سفری جذاب را به شمال ایران تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید