تنگه‌ی دار نوشهر | آدرس، تصاویر و راهنمای سفر
ضحا اکبری 1402/05/21 704 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

شمال ایران خصوصا استان مازندران یکی از زیباترین نقاط کشورمان است که با جاذبه‌های طبیعی و زیبایی که دارد، به مقصدی رویایی برای گردشگران تبدیل شده است، در گوشه گوشه‌ی این خطه، طبیعتی شگفت انگیز وجود دارد که می‌توان دمی در آن استراحت کرد یا با تفریحی هیجان انگیز به ماجراجویی پرداخت. امروز می‌خواهیم به تنگه‌ی دار در نوشهر برویم، جاذبه‌ای دیدنی و مثال زدنی که محل تفریح گردشگران مختلف است، از افرادی گرفته که به صورت خانوادگی و برای پیک نیک به این مکان می‌آیند، تا صخره نوردان و دره نوردانِ ماهر که می‌توانند با زدن به دلِ این تنگه، یک ماجراجوییِ بی نظیر را تجربه کنند. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد تنگه‌ی دار و موضوعات مرتبط با آن اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

آب درخت و صخره

تنگه‌ی دار نوشهر

تنگه‌ی دار یکی از جاذبه‌های معروف و جذاب استان مازندران است که در 6 کیلومتریِ شهرستان نوشهر قرار دارد، این تنگه در نزدیکیِ پارک جنگلی خانیکان واقع شده و در میان جنگلِ تنگه‌ی دار قرار گرفته است، این تنگه به سبب نزدیک بودن به تهران می‌تواند مقصدی یک روزه برای اهالیِ این شهر باشد. تنگه‌ی دار نوشهر در منطقه‌ای مرتفع در حاشیه‌ی جنگل‌های خانیکان می‌باشد، این تنگه دارای دیواره‌های صخره‌ایِ بسیار زیبایی است که در طول هزاران سال ایجاد شده‌اند، از میان این صخره‌ها رودی خروشان و دائمی می‌گذرد که آب آن بسیار زلال و خنک است، این رود کُرکُوره نام دارد که در طول تنگه تا 1600 متر ادامه میابد، عمق این رود در جاهای مختلف متفاوت است، در ابتدا تا حدود 400 متر که دیواره‌های تنگه فاصله‌ی زیادی از هم دارند، عمق آب زیاد نیست و حداکثر تا زانوهایتان بالا می‌آید، اما هرچه جلوتر بروید فاصله‌ی دیواره‌های تنگه از هم کمتر و عمق آب بیشتر می‌شود تا جایی که ممکن است تا زیر گردنتان را آب بگیرد. این تفاوت عمق و شدت خروش آب رودخانه، باعث شده که معمولا افراد به صورت گروهی، زنجیروار و با ابزار مناسب نظیر طناب به دل رودخانه بزنند. روی دیواره‌های تنگه گیاهان سرخس، خزه و پرسیاوشان روییده که بر زیباییِ تنگه افزوده‌اند، درختان جنگل‌های اطراف نیز بسیار بلند هستند، طوری که شاخ و برگ آن‌ها روی تنگه را پوشانده و مانع از رسیدن نور خورشید به سطح آب رودخانه می‌شود. در بعضی از قسمت‌های تنگه‌ی دار حوضچه‌هایی طبیعی وجود دارد که آبی شفاف درون آن‌ها جمع شده، این حوضچه‌ها علاوه بر زیباییِ تنگه، زمینه را برای آب تنیِ گردشگران در فصول گرم فراهم آورده است.

درخت و صخره و دوراهی

تفریحات تنگه‌ی دار نوشهر

افرادی که به تنگه‌ی دار سفر می‌کنند، بسته به میزان مهارت و آمادگیِ جسمانی‌اشان، می‌توانند تفریحات مختلفی در این مکان انجام دهند:

  • شنا در تنگه‌ی دار: رودخانه‌ی میان تنگه‌ی دار آب خنک و زلالی دارد، آب تنی در این آب خصوصا زمانی که هوا گرم است بسیار لذتبخش بوده و یکی از تفریحات گردشگران به شمار می‌رود.
  • صخره‌ نوردی در تنگه‌ی دار: افرادی که در صخره نوردی تبحر دارند، می‌توانند از صخره‌های پیرامون تنگه بالا رفته و یک صخره نوردیِ جانانه را تجربه کنند، فعالیتی بسیار جذاب و هیجان انگیز.
  • حوضچه‌های عمیق و پر از آب تنگه‌ی دار: حوضچه‌های طبیعی تنگه‌ی دار به وسیله‌ی آب باران یا آب‌ رود کرکوره پر شده‌اند و آب تنی در آن‌ها بسیار هیجان انگیز است، زیرا این آب، زلال و عمیق بوده و عمق آن در برخی قسمت‌ها بیش از 2 متر می‌باشد.
  • جنگل پیمایی در تنگه‌ی دار: تنگه‌ی دار در میان جنگل‌هایی انبوه واقع شده است، پیمایش در این جنگل‌ها و لذت بردن از طبیعت شگفت انگیزِ آن، یکی دیگر از تفریحات این تنگه به شمار می‌رود.

صخره درخت و دو گردشگر در آب

آب و هوا و بهترین زمان سفر به تنگه‌ی دار نوشهر

در اوایل فصل بهار که میزان بارندگی زیاد است، سطح آب در دره بالا آمده و تنگه نوردی و شنا را سخت می‌کند، در زمستان نیز باران زیاد، بارش برف و سرمای فراوان باعث شده که کمتر کسی به تنگه‌ی دار سفر کند، به همین دلیل بهترین زمان برای سفر به تنگه‌ی دار نوشهر، اواخر بهار و تمام تابستان است، در این زمان میزان آب تنگه مناسب، دمای هوا عالی و شرایط برای آب تنی ایده آل می‌باشد.

صخره درخت و آب

وسایل مورد نیاز برای سفر به تنگه‌ی دار نوشهر

برای کسانی که می‌خواهند به صورت حرفه‌ای و تا مسیری طولانی وارد تنگه‌ی دار شوند، وسایلی نظیر کفش ضد آب و مناسب پیاده روی، کلاه و عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، لباس ضد آب، کوله‌ی یک روزه، طناب، جلیقه‌ی نجات، کیسه‌ی ضد آب برای نگهداری از وسایل و... نیاز است، اما کسانی که به قصد تفریح به تنگه‌ی دار می‌روند باید زیر انداز، چادر مسافرتی، پتو، کیسه خواب، لباس گرم، لباس اضافی، پاور بانک، کیسه‌ی زباله، آب، خوراکی و... همراه داشته باشند.

صخره درخت و آب

مسیر دسترسی به تنگه‌ی دار نوشهر

برای دسترسی به تنگه‌ی دار نوشهر باید به سمت مازندران بروید، اگر مبدا شما تهران است، می‌توانید از جاده چالوس استفاده کنید، وقتی به دوراهیِ چالوس نوشهر رسیدید، مسیر نوشهر را انتخاب کرده، 8 کیلومتر قبل از این شهر جاده‌ی کوشکسرا را می‌بینید که باید وارد آن شوید. زمانی که کوشکسرا را رد کردید، به یک جاده‌ی خاکی می‌رسید، وارد این جاده شده پس از رسیدن به دوراهی به سمت راست برانید تا به پل رودخانه‌ی کرکوره برسید. اینجا جایی است که باید خودروی خود را پارک کرده و پیاده به راه بیفتید تا ابتدای تنگه را ببینید، دیگر وارد سرزمین رویاییِ تنگه‌ی دار شده‌اید.

آدرس: استان مازندران، شهرستان نوشهر، بخش مرکزی، نزدیک روستای کوشکسرا، تنگه‌ی دار

صخره درخت و آب

چگونگی اقامت در تنگه‌ی دار نوشهر

اگر قصد داشتید در نزدیکیِ تنگه‌ی دار اقامت کنید می‌توانید از چند گزینه استفاده کنید، اول اینکه در صورت آشنایی با اصول کمپینگ و شب مانی در طبیعت، می‌توانید در نقطه‌ی مناسبی در نزدیکیِ این تنگه چادر زده و شب را به صبح برسانید. همچنین می‌توانید به روستای کوشکسرا رفته و در خانه‌ی یکی از اهالیِ مهربان که اتاق‌های خود را به گردشگران اجاره می‌دهند، اقامت نمایید. در صورتی که بخواهید اقامت راحتی داشته باشید، می‌توانید به نوشهر رفته و در یکی از هتل‌های آن شب خوبی را سپری کنید، نوشهر تا تنگه‌ی دار فاصله‌ی کمی دارد.

دیواره های صخره ای تنگه و درخت

صخره درخت و آب

جنگل پر از درخت

صخره و درخت

شنای چند مرد در آب تنگه

صخره درخت و آب

درخت و آب و صخره

درخت و صخره و آب

در این مقاله تنگه‌ی دار، یکی از جاذبه‌های طبیعی، دیدنی و بسیار زیبای استان مازندران و شهرستان نوشهر را به شما معرفی کرده و توضیحاتی در مورد آن ارائه دادیم، اگر تمایل داشتید به این منطقه‌ی شگفت انگیز سفر کنید می‌توانید از تورهای تنگه‌ی دارِ کایت استفاده نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید