حسینیه امینی های قزوین | آشنایی با حسینیه امینی های قزوین، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1403/06/04 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

قزوین شهری که رتبه‌ی اولِ تعداد آثار تاریخی را در ایران و رتبه‌ی سوم را در جهان دارد، یکی از شهرهای بسیار زیبای کشورمان است. شهری با آب و هوای دلپذیر، جاذبه‌های فراوان و یک عالمه غذاها و شیرینی‌های خوشمزه. حسینیه‌ی امینی‌ها یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی قزوین است، بنایی دیدنی با معماری شگفت انگیز و صاحبانی که آن را وقف حسینیه کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با حسینیه‌ی امینی‌ها، معماری، تاریخچه و هر چیزی که به این مکان زیبا مربوط است صحبت کنیم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید.

حسینیه امینی های قزوین

خانه و حسینیه‌ی امینی‌ها یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی قزوین است که در اواخر دوره‌ی صفوی یعنی حدود 170 سال پیش ساخته شد، این خانه دارای معماری بسیار چشم نوازی است و آنقدر تزئینات دیدنی در آن به کار رفته که وقتی گردشگران به آن وارد می‌شوند دیگر نمی‌توانند از این عمارت تماشایی دل بکَنند. حسینیه‌ی امینی‌ها در تاریخ 2 اسفند ماه سال 1327 به ثبت ملی رسید، در نزدیکی این مکان جاذبه‌های بسیار دیگری وجود دارد که می‌توان با بازدید از آن‌ها، لذت سفر به قزوین را چندین برابر کرد. مدرسه‌ی امیدیه، عمارت سردار مفخم، مسجد جامع قزوین، مسجد نبی، سرای سعد السلطنه، بازار سنتی قزوین و گراند هتل تعدادی از این جاذبه‌ها هستند.

حسینیه امینی ها 1

تاریخچه‌ی حسینیه امینی های قزوین

بنای حسینیه‌ی امینی‌ها در سال 1275 هجری قمری به سفارش حاج عبدالله امینی ساخته شد، بنایی زیبا که سال‌ها محل زندگی خاندان امینی بود. حاج عبدالله مردی با یک رگ اسپانیایی و از تجار سرشناس تبریز بود، او همزمان با اواخر پادشاهی صفوی و آغاز دوره‌ی قاجار تصمیم گرفت از تبریز به قزوین آمده و کار خود را در این شهر ادامه دهد. در آن زمان قزوین شهری با فرصت‌های اقتصادی بسیار و حاج عبدالله فردی با شم اقتصادی بالا بود، این شد که او در مدت زمان کوتاهی پیشرفت کرد و به یکی از ثروتمندترین مردان قزوین تبدیل شد. در این زمان بود که او زمینی بسیار بزرگ را خریداری وشروع به ساخت خانه‌ای اعیانی در آن کرد، این خانه با مبلغ 48 هزار تومان به وسیله‌ی ماهرترین معماران زمان بنا شد و تا سال‌ها محل زندگی حاج عبدالله و فرزندانش بود. بعد از فوت حاج عبدالله خانه به پسرانش و پس از آن‌ها به یکی از نوه‌هایش به نام حاج محمدرضا رسید، او نیز تاجری مومن بود که وارثی نداشت. روایت است در زمان حیات حاج محمدرضا روزی قرار شد ناصرالدین شاه از عمارت امینی‌ها بازدید کند، حاج محمدرضا می‌دانست که شاه با دیدن خانه از آن خوشش آمده و عمارت را طلب می‌کند. این بود که در دل نذر کرد که خانه را وقف حسینیه‌ی امام سوم کند و به شاه نیز همین را گفت. به این ترتیب این عمارت مجلل به حسینیه تبدیل و عایدی یک روستای کامل و دو دانگ از روستایی دیگر، برای نذری و اطعام عزاداران حسینی و فقرا در این خانه در نظر گرفته شد. هنوز هم که هنوز است نوادگان حاج محمدرضا به این نذر وفادار مانده و هر سال در ماه‌های محرم، صفر و رمضان عزاداری و اطعام را در این عمارت برگزار می‌کنند.

حسینیه امینی ها 2پ

معماری حسینیه امینی های قزوین

عمارت حسینیه‌ی امینی‌ها در زمینی به مساحت 5 هکتار ساخته شد، عمارت اصلی در مرکز و دورتادور آن حیاط و باغ قرار گرفته بود، امروزه تنها عمارت اندرونی، عمارت بیرونی، حیاط اصلی و حیاط پشتی باقی مانده است. عمارت 2 طبقه و یک زیرزمین دارد، این خانه آنقدر بزرگ بوده که 6 برادر و 5 خواهر حاج محمدرضا در 16 عمارت مختلف آن زندگی می‌کردند. طبقه اول از 3 تالار بزرگ تشکیل شده است که در امتداد هم از شرق تا غرب عمارت و مابین حیاط شمالی و جنوبی قرار گرفته‌اند. طول تالار مرکزی 18 و عرض آن 5 متر است، تالارهای دو طرف 10 متر طول و 5 متر عرض دارند. در ابتدا و انتهای هر تالار ارسی‌های بسیار زیبایی با پنجره‌های مشبک رنگی وجود دارد. در روزهای مراسم این ارسی‌ها را باز کرده و 3 تالار به هم متصل می‌شوند، به این ترتیب یک تالار بسیار بزرگ با دیوارهای آینه کاری شده برای میهمانان به وجود می‌آید.

حسینیه امینی ها 3

بخش‌های مختلف حسینیه امینی های قزوین

حسینیه‌ی امینی‌ها از بخش‌های گوناگونی در طبقات مختلف خود تشکیل شده است، در ادامه به توضیح قسمت‌های مختلف این عمارت می‌پردازیم:

تالار میانی: تالار میانی از نظر زیبایی عروس عمارت امینی‌هاست، این تالار 18 متر طول و 5 متر عرض دارد، بزرگ‌ترین تالار عمارت است و در آن از تزئینات چشمگیری همچون آینه کاری، منبت کاری، گچبری و پنجره‌های چوبی دیدنی استفاده شده است. در این تالار لوستری عتیقه وجود دارد که حدود 160 سال پیش از ایتالیا به ایران آورده شده است.

تالار جنوبی: تالار جنوبی تالاری 10 در 5 متری است که با یک ردیف ارسی 5 دری به تالار میانی متصل شده و از طریق یک ردیف ارسی 9 دری که مشابه آن را در عمارت دیگری نخواهید دید به حیاط جنوبی راه پیدا می‌کند. از تزئینات تالار جنوبی می‌توان به 2 چلچراغ بلور آبی رنگ، 4 دیوارکوب 3 شاخه شبیه چلچراغ، گچبری، آینه کاری، منبت کاری سقف و... اشاره کرد.

تالار شمالی: تالار شمالی به ابعاد 10 در 5 متر یکی از تالارهای عمارت است که به تالار میانی راه دارد و با آینه کاری و گچبری تزئین شده است. تالار شمالی از همه لحاظ شبیه تالار جنوبی است فقط آن ردیف ارسی 9 دری را ندارد.

شاه نشین: شاه نشین یا گوشواره فضایی در تالارهای شمالی و جنوبی است که خانم‌های عمارت در آن نشسته و به تماشای مراسم‌ها می‌پرداختند.

اتاق حاج آقایی: اتاق حاج آقایی اتاقی کوچک در سمت راست تالار جنوبی بوده که روضه خوان مجالس عزاداری در آن می‌نشسته و منتظر می‌مانده تا نوبتِ زمان مداحی او برسد.

چای پزخانه: چای پزخانه قسمتی از تالار میانی است که سماور و وسایل چای در آن قرار داشته و چای مراسم‌ها را در آن درست می‌کردند.

شربت خانه: شربت خانه محلی برای تهیه‌ی انواع نوشیدنی مثل شربت برای مراسم‌ها بوده است، این قسمت در دو طرف تالارها واقع شده و حیاطی دارد که شربت خانه را به تالارها متصل می‌کند.

آشپزخانه: آشپزخانه‌ی عمارت در غرب زیرزمین قرار دارد، در این قسمت غذاها پخته و برای استفاده به داخل عمارت برده می‌شده است. حیاطی برای تردد خدمه‌ی آشپزخانه، انباری، آب انبار و اتاق سرآشپز قسمت‌های مختلف آشپزخانه را تشکیل می‌دهند.

سرداب: سرداب قسمتی از زیرزمین است که حوضی بزرگ در وسط آن وجود دارد، این قسمت در هوای گرم خنک می‌مانده، به همین دلیل اهالی عمارت برای فرار از گرمای هوا در روزهای تابستان از آن استفاده می‌کردند. این بخش قسمتی برای تهویه‌ی هوای داخل زیرزمین و قسمتی برای عبور گربه‌ها دارد. سرداب امروزه به نمایشگاه لوازم سنتی محرم تبدیل شده است.

حیاط: حیاط اصلی عمارت امینی‌ها حیاطی بزرگ با کفپوشی از سنگ است، در وسط این حیاط یک حوض بزرگ وجود دارد و در اطرافش باغچه‌هایی پر از درختان زیبا و باطراوت.

حسینیه امینی ها 4

جذابیت‌های حسینیه‌ی امینی‌های قزوین

در عمارت حسینیه‌ی امینی‌ها ویژگی‌های جالبی وجود دارد که از جذابیت‌های این بنا به شمار می‌روند، تعدای از این ویژگی‌ها عبارتند از:

ورودی تالار اصلی: ورودی تالار اصلی به شکلی است که هرکسی در هنگام وارد شدن باید جلوی پایش را نگاه کند، برای این منظور باید مقداری خم شده و ناخودآگاه به اهالی خانه احترام بگذارد.

تقویم خورشیدی عمارت: روی هر کدام از ارسی‌های 5 دری که تالارهای شمالی و جنوبی را به تالار اصلی مرتبط می‌کند، 6 دایره که روی هریک نماد برج‌های 12 گانه قرار گرفته وجود دارد، 6 دایره روی ارسی تالار شمالی و 6 دایره روی ارسی تالار جنوبی. هر کدام از این دایره‌ها نماد یک ماه از سال هستند، دایره‌های ارسی تالار شمالی، نشان دهنده‌ی 6 ماه اول سال و دایره‌های تالار جنوبی نشانگر 6 ماه دوم سال می‌باشند. وقتی نور از بیرون روی این ارسی‌ها می‌افتد، نماد آن ماهی که در آن قرار داریم روشن می‌شود.

شوتینگ عمارت: یکی دیگر از شگفتی‌های معماری حسینیه‌ی امینی‌ها، وجود شوتینگ در آن است، درشکه‌هایی که حامل بارهای عمارت بودند این بارها را روی پشت بام عمارت خالی کرده از طریق دریچه‌ای که در پشت بام وجود داشته بارها را به پایین و قسمتی از عمارت منتقل می‌کردند. طراحی آجرهای این دریچه و شکل قرار گرفتن آن‌ها جوری بوده که آسیبی به بارها وارد نشود.

حسینیه امینی ها 5پ

بهترین زمان سفر به حسینیه امینی های قزوین

برای بازدید از حسینیه‌ی امینی‌ها محدودیتی از نظر آب و هوا وجود ندارد، اما اگر تمایل دارید در سکوت و آرامش از فضای داخل حسینیه دیدن کنید و به توضیحات راهنمای بنا با دقت بیشتری گوش دهید، بهتر است روزهای تعطیل و آخر هفته را برای بازدید از این مکان انتخاب نکنید.

حسینیه امینی ها 6

مسیر دسترسی به حسینیه امینی های قزوین

برای بازدید از حسینیه‌ی امینی‌ها باید ابتدا به قزوین بروید که این امر از طریق هواپیما، اتوبوس یا خودروی شخصی امکان پذیر است. در قزوین اگر خودروی شخصی دارید سراغ چهارراه سپه را بگیرید، از این چهارراه رد شوید تا به چهارراه شهدا برسید. در اینجا به سمت راست پیچیده آنقدر جلو بروید تا به چهارراه مولوی برسید، حسینیه‌ی امینی‌ها در سمت راست این چهارراه قرار دارد. با اتوبوس و تاکسی نیز می‌توان به چهارراه مولوی و در نهایت حسینیه‌ی امینی‌ها رسید.

آدرس: استان قزوین، قزوین، خیابان مولوی، حسینیه‌ی امینی‌ها

حسینیه امینی ها 7

نکات بازدید از حسینیه امینی های قزوین

در هنگام بازدید از حسینیه‌ی امینی‌های قزوین به نکات زیر دقت کنید:

  • حسینیه‌ی امینی‌ها همه روزه فعال و آماده‌ی پذیرایی از گردشگران است
  • ساعت بازدید از حسینیه از 9 تا 13 و از 16 تا 18 می‌باشد (در ایام عزاداری ممکن است روز و ساعت بازدید تغییر کند)
  • بین ساعت 13 تا 16 حسینیه تعطیل است و درب آن برای بازدید گردشگران باز نمی‌شود
  • اگر در ساعت فعالیت درب ورودی حسینیه بسته بود می‌توانید زنگ بزنید
  • برای بازدید از حسینیه باید بلیط ورودی را با مبلغ کمی تهیه کنید
  • بهتر است روز را برای بازدید از حسینیه انتخاب کنید، زیرا زیبایی‌های این بنا در روشنایی روز بیشتر جلوه‌گر می‌شوند
  • پیش از ورود به داخل بنا کفش‌هایتان را دربیاورید

حسینیه امینی ها 8

حسینیه امینی ها 9

حسینیه امینی ها 10

حسینیه امینی ها 11

حسینیه امینی ها 12

در این مقاله در مورد حسینیه‌ی امینی‌های قزوین که از بناهای زیبا و پرطرفدار این شهر است صحبت کردیم، عمارتی زیبا که معماری بسیار چشم نوازی دارد و به خاطر کاربری آن که محل برگزاری مراسم‌های مذهبی است، در میان اهالی قزوین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. برای بازدید از حسینیه‌ی امینی‌ها و جاذبه‌های دیگر قزوین، می‌توانید به صفحه‌ی تورهای قزوین در سایت ما وارد شده و تور مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید