عمارت سردار مفخم قزوین | آدرس، تصاویر و راهنمای بازدید از عمارت سردار مفخم
ضحا اکبری 1403/03/24 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

قزوین یکی از شهرهای قدیمی و دیدنی ایران است که جاذبه‎‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد، از قلعه‌ی الموت گرفته تا دریاچه‌ی اوان. بیشتر جاهای دیدنی قزوین تاریخی هستند و به نوعی می‌توان این شهر را مقصدی ایده‌آل برای علاقمندان به تاریخ در نظر گرفت. در این مقاله قصد داریم به سراغ یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های تاریخی قزوین یعنی عمارت سردار مفخم در بافت تاریخی مرکز این شهر برویم، بنایی بسیار زیبا با معماری فوق العاده که چشم‌ها را خیره می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. اگر ساکن تهران هستید می‌توانید با مطالعه‌ی مطلب قزوین گردی از تهران با شرایط سفر به این شهر دیدنی آشنا شوید.

عمارت سردار مفخم قزوین

عمارت سردار مفخم قزوین یکی از زیباترین بناهای تاریخی این شهر است که در رده بندی خانه‌های کوشکی قرار می‌گیرد، خانه‌ای متعلق به دوره‌ی قاجار، با معماری چشم نواز و تزئینات دیدنی که از جلوه‌های هنر ایرانیان به شمار می‌رود. عمارت سردار مفخم همواره محل رفت و آمد شاهزادگان قاجار و افراد سرشناس بوده و تا سال‌های سال از شکوه و عظمت خاصی برخوردار بوده است، امروزه نیز تغییر کاربری داده و به عنوان مرکز فرهنگی و سیاسی استفاده می‌شود. عمارت سردار مفخم در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای ورود به عمارت سردار مفخم نیازی به پرداخت هزینه نیست، اما گردشگران فقط می‌توانند از طبقه‌ی اول بنا دیدن کنند، چرا که طبقه‌ی دوم در اختیار وزارت امور خارجه است و ورود به آن ممنوع می‌باشد. جاذبه‌هایی همچون سرای سعدالسلطنه، کاخ چهلستون، کلیسای کانتور، آرامگاه حمدالله مستوفی، حسینیه‌ی امینی‌ها، موزه‌ی مردم شناسی حمام قجر و گرمابه‌ی رضوی فاصله‌ی کمی تا عمارت سردار مفخم دارند، بازدید از این جاذبه‌ها جذابیت سفرتان را به قزوین چندین برابر می‌کند.

عمارت سردار مفخم 1

تاریخچه‌ی عمارت سردار مفخم قزوین

عمارت سردار مفخم در اواخر دوره‌ی قاجار به دستور شاهزاده اکبر میرزا که به بشارت السلطنه یا سردار مفخم معروف بود، ساخته شد، اکبر میرزا در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس مشروطه، نماینده‌ی مردم قزوین بود. تا سال‌ها این عمارت محل رفت و آمد، تجمع و استراحت شاهزاده‌های قاجار بود، بعدها بنا تا سال 1348 در اختیار وزارت دادگستری قرار گرفت، بین سال‌های 1348 تا 1369 نیز مدرسه‌ی امیرکبیر در آن دایر بود. در سال 1369 زمین لرزه‌ی شدیدی در قزوین اتفاق افتاد و آسیب‌هایی به بنای مفخم وارد کرد، اما این بنا به وسیله‌ی سازمان میراث فرهنگی مرمت و در نهایت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد. اکنون طبقه‌ی اول عمارت سردار مفخم در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد، طبقه‌ی دوم آن نیز به نمایندگی وزارت امور خارجه در قزوین تبدیل شده است و بازدید از آن ممکن نمی‌باشد.

عمارت سردار مفخم 2

معماری عمارت سردار مفخم قزوین

عمارت سردار مفخم قزوین معماری بسیار زیبایی دارد، همانطور که قبلا گفتیم این بنا در اواخر دوره‌ی قاجار و در زمان گذار از قاجار به پهلوی ساخته شده است، به همین دلیل اِلمان‌هایی از معماری هر دو دوره را در خود دارد. ساختمان عمارت در قسمت غربی باغی بزرگ با درختان بسیار قرار گرفته، این ساختمان دو طبقه است و از بیرون که به آن نگاه کنید، در 3 جهت آن با 3 نوع معماری مختلفِ نما روبرو خواهید شد. وقتی از درب ورودی وارد می‌شوید، درست جلوی سالن ورودی، پلکانی زیبا را می‌بینید که به سمت بالا رفته است، این راه پله در میانه‌ی راه به پاگردی بزرگ می‌رسد و از آنجا به دو بخش تقسیم می‌شود. پله‌ها در نهایت به راهرویی در طبقه‌ی دوم می‌رسند که در چهار طرف ساختمان قرار دارد و نرده‌های آن بسیار زیبا و دیدنی هستند. در این راهرو درب ورودی اتاق‌ها قرار گرفته که تزئینات داخل هر کدام خیلی تماشایی است، عمده‌ی این تزئنیات را گچبری‌هایی تشکیل می‌دهد که نقش برجسته‌ی مجلس بزم، شکار حیوانات، گل، برگ و... دارند، ایوان طبقه‌ی دوم در محل ورودی دارای 6 ستون سفید رنگ با سرستون‌های جذاب می‌باشد.

عمارت سردار مفخم 3

بهترین زمان سفر به عمارت سردار مفخم قزوین

قزوین از استان‌های سرد ایران به شمار می‌رود و در نیمه‌ دوم سال هوای آن با سرما و بارش شدید همراه است، عمارت سردار مفخم نیز در مرکز این شهر قرار دارد. برای بازدید از این عمارت از نظر آب و هوایی، محدودیت خاصی وجود ندارد و در تمام فصول می‌توان از آن بازدید کرد، اما هوا در بهار و تابستان دلپذیرتر است. خصوصا در بهار که گل‌ها و درختان باغچه‌های حیاط عمارت در سرسبزترین حالت خود قرار گرفته و بازدید از بنای سردار مفخم را بسیار دلنشین‌تر می‌کنند.

عمارت سردار مفخم 4

مسیر دسترسی به عمارت سردار مفخم قزوین

برای بازدید از عمارت سردار مفخم باید خود را به قزوین برسانید، قزوین تا تهران فاصله‌ی زیادی ندارد و می‌توان به راحتی خود را به آن رساند، بهترین روش برای سفر به قزوین استفاده از خودروی شخصی است. وقتی به قزوین رسیدید به خیابان هلال احمر رفته و سراغ عمارت سردار مفخم را از هر کسی که بگیرید آدرس این خانه را به شما خواهد داد.

آدرس: استان قزوین، شهر قزوین، خیابان هلال احمر، عمارت سردار مفخم

عمارت سردار مفخم 5

عمارت سردار مفخم 6

عمارت سردار مفخم 7

عمارت سردار مفخم 8

در این مقاله با عمارت سردار مفخم در شهر قزوین آشنا شدیم، بخش‌های مختلف آن را به شما معرفی کرده و چگونگی بازدید از این اثر تاریخی را برایتان شرح دادیم. عمارت سردار مفخم قزوین از آثار تاریخی فاخر و زیبای قزوین است که در میان علاقمندان به جاذبه‌های تاریخی و عمارت‌های قدیمی، طرفداران بسیاری دارد ،  همچنین با سایت کایت میتوانید با بهترین تیم گردشگری به تورهای داخلی و تور های خارجی بروید و تجربه های جدید کسب کنید ... همچنین میتوانید به صفحه رزرو تور اقساطی مراجعه فرمایید.


تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید