قزوین گردی از تهران | برنامه‌ی سفر به قزوین یکی دو روزه
ضحا اکبری 1402/07/30 812 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

قزوین یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین شهرهای ایران است، تاریخ ایران را که بخوانید می‌بینید قزوین از جمله شهرهای مهم کشور محسوب می‌شده، به طوری که مدتی در دوره‌ی صفویان، به عنوان پایتخت برگزیده شد. از این رو در آن آثار تاریخی بسیاری مشاهده خواهید کرد و شاید برایتان جالب باشد که بدانید با وجود شهرهایی چون اصفهان و شیراز در کشورمان، قزوین با داشتن بیشترین اثر تاریخی، از این منظر رتبه‌ی نخست را در کشور دارد. در این مقاله قصد داریم به این شهر دیدنی سفر کنیم و این سفر را از ابتدا تا انتها برایتان شرح دهیم، به گونه‌ای که اگر خواستید از تهران به قزوین سفر کنید، با مطالعه‌ی این مطلب هر آنچه باید بدانید دستگیرتان شده باشد، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

  • قزوین

قزوین یکی از شهرهای مرکزی ایران است که پایتخت استان قزوین می‌باشد، این شهر در زمان ساسانیان بنا شده و یکی از شهرهای مهم و حیاتی در جاده‌ی ابریشم و از مکان‌های محبوب بازرگانان بوده است. قزوین از ابتدای تاسیس جز شهرهای مهم بوده اما در زمان صفویان به اوج اهمیت رسیده و از سوی شاه تهماسب به عنوان پایتخت انتخاب شد، به این ترتیب مراکز مهم دولتی و حکومتی در آن شکل گرفت که امروزه به عنوان آثار تاریخی قزوین علاقمندان فراوانی دارند. مردم قزوین در اصل فارس هستند و به زبان فارسی با لهجه‌ی قزوینی صحبت می‌کنند، اما این شهر شهروندان تات، گیلک، آذری و کرد هم دارد، نزدیکی قزوین به تهران و کرج، داشتن چند شهرک صنعتی، برخورداری از امکانات آموزشی، قرار گرفتن در مسیر پررفت و آمد شمال کشور و... عواملی هستند که قزوین را در زمره‌ی شهرهای مهم ایران قرار داده‌اند.

نمایی از شهر قزوین

  • بهترین زمان سفر به قزوین

قزوین دارای آب و هوای سرد کوهستانی است، این شهر زمستان‌های سرد و برفی دارد و بهار و تابستانش خنک و مطبوع است، بهترین زمان برای سفر به قزوین فصل بهار و پاییز می‌باشد، در این زمان‌ها هوای این شهر دلپذیر بوده و بازدید از جاذبه‌های طبیعی آن بسیار لذتبخش خواهد بود. اما سفر کردن به قزوین در تابستان و زمستان نیز خالی از لطف نیست، چرا که این شهر دارای آثار تاریخی و موزه‌های فراوانی است که می‌توان در گرمای تابستان یا سرمای زمستان از آن‌ها بازدید کرد.

  • یافتن مسیر مناسب برای سفر از تهران به قزوین

قزوین در شمال غربی تهران قرار گرفته و با این شهر حدود 150 کیلومتر فاصله دارد، این مسیر را می‌توان با خودروی شخصی در حدود 1 ساعت و نیم تا 2 ساعت و نیم طی کرد. اتوبان تهران قزوین بهترین مسیر برای سفر از تهران به قزوین است که یک اتوبان 4 بانده بوده و با عبور از شهرهای کرج، هشتگرد، آبیک و زیباشهر در نهایت به قزوین می‌رسد. این اتوبان کوتاه‌ترین مسیر از تهران تا قزوین است ولی در زمان‌هایی مثل روزهای تعطیل که مسافران زیادی به سمت شمال کشور می‌روند دارای ترافیک بوده و ممکن است بیش از 2 ساعت طول بکشد. مسیر تهران تا قزوین را می‌توان با قطار طی 2 و نیم تا 3 ساعت و با اتوبوس طی 2 ساعت پیمود، این درحالی است که سفر با خودروی شخصی بهترین نوع سفر از تهران به قزوین می‌باشد.

  • آشنایی با جاذبه‌های قزوین

همانطور که ذکر شد قزوین بخاطر پیشینه‌ی غنی خود، دارای آثار تاریخی بسیاری می‌باشد، در اطراف این شهر حدود 2500 هکتار باغستان کهن وجود دارد، همچنین مجموعه‌ی باراجین با مساحتی بالغ بر 1400 هکتار یکی از بزرگ‌ترین مناطق محافظت شده‌ی کشور است، این موارد باعث شده که قزوین از نظر جاذبه‌های طبیعی، دست کمی از جاذبه‌های تاریخی نداشته باشد. به این ترتیب در هنگام سفر به قزوین با گزینه‌های فراوانی برای بازدید مواجه هستید فقط کافی است قبل از سفر تعیین کنید که می‌خواهید از چه جاذبه‌ای بازدید کنید و آدرس و مشخصات آن مکان را از اینترنت بیابید.

نمایی از یک کلیسای آجری

  • شروع سفر

اگر قصد دارید سفری یکی دو روزه به قزوین داشته باشید، بهتر است زمان شروع حرکت را صبح زود انتخاب کنید تا زودتر به این شهر رسیده و بتوانید از روزتان نهایت استفاده را ببرید. ضمن اینکه شروع سفر در ساعات ابتدایی روز باعث می‌شود اسیر شلوغی جاده نشوید و این یعنی سفری بدون دغدغه‌ی ترافیک.

  • وسایل مورد نیاز برای سفر به قزوین

در هنگام سفر به قزوین اگر می‌خواهید شب را در طبیعت بمانید، حتما باید وسایل لازم برای کمپینگ را همراه ببرید، وسایلی همچون چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتو، زیرانداز، وسایل پخت و پز، مواد غذایی و...، اما چنانچه قصد داشتید در یکی از هتل‌های این شهر اقامت کنید تنها وسایل شخصی، لباس اضافه، گوشی، پاوربانک و دوربین عکاسی با خود ببرید، عکاسی از طبیعت زیبا و آثار تاریخی قزوین قطعا برایتان تجربه‌ای جذاب و فراموش نشدنی خواهد بود.

  • استراحت در طول مسیر

در سفرهایی که مسیر طولانی دارند، یکی از نکات مهم، استراحت کردن در مجتمع‌های رفاهی بین راهی است، این مجتمع‌ها امکاناتی همچون رستوران، کافه، هایپر مارکت، بوفه‌ی صبحانه، سرویس بهداشتی، نماز خانه، جایگاه سوخت و... دارند و می‌توانند خستگی مسیر را از بین ببرند. از جمله مجتمع‌های رفاهی مسیر تهران تا قزوین می‌توان به مجتمع رفاهی الماس درخشان، آفتاب درخشان صحرا، پرستو، لاله‌ی صحرا، پارسین، بافه و... اشاره کرد.

  • تفریح در قزوین

قزوین از جمله شهرهای مهم ایران است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری برای تفریح دارد، این شهر تاریخی پر است از مکان‌های قدیمی که مورد توجه علاقمندان به تاریخ هستند و بازدید از آن‌ها می‌تواند لذت سفر به این شهر را دو چندان کند، ضمن اینکه در قزوین تفریحات فراوانی هم برای سرگرمی گردشگران وجود دارد. خیابان سپه (اولین خیابان طراحی شده‌ی ایران)، بازار سنتی قزوین، برج‌های خرقان، مسجد جامع قزوین، قلعه‌ی الموت، کاخ چهلستون، کلیسای کانتور، کاروانسرای سعد السلطنه، حمام قجر و دروازه‌ی کوشک تعدادی از جاذبه‌های بیشمار تاریخی قزوین و دریاچه‌ی اوان، آبشار ایل چوپان، ییلاق پیچ بن، دره‌ی نینه رود، تله اسکی کامان، پارک جنگلی باراجین، آبگرم یله گنبد، منطقه‌ی الموت و... نیز بخشی از طبیعت زیبای این شهر دیدنی هستند، ضمن اینکه قزوین دارای پارک آبی، کلبه‌ی وحشت، اتاق فرار، مجموعه‌ی ورزشی، باشگاه پینت بال و... برای تفریح گردشگران می‌باشد.

یک ساختمان قدیمی با پنجره های بسیار

  • غذا خوردن در قزوین

غذاهای خوشمزه و محبوبی همچون قیمه نثار، کوکوی شیرین، شیرین پلو، دیماج، خوراک گل کبر، مشکوفی و... قزوین را در لیست شهرهایی قرار می‌دهد که غذاهایی با شهرت حتی جهانی دارند، در این شهر رستوران‌های محبوبی با کیفیت بالا وجود دارد که غذاهای محلی و بین المللی را سرو کرده و در اختیار میهمانان خود قرار می‌دهند. برخی از رستوران‌های مشهور قزوین عبارتند از: رستوران اقبالی، رستوران آفتاب، رستوران نایب، رستوران چاق کباب، رستوران پرستو، رستوران نمونه و... .

  • اقامت در قزوین

اگر سفر شما به قزوین چند روزه است برای اقامت در این شهر هم می‌توانید در هتل‌های آن شبی راحت را بگذرانید و هم می‌توانید به دل طبیعت رفته و در محیطی مناسب کمپ کنید. از جمله هتل‌های معروف شهر قزوین می‌توان هتل کوروش، هتل بغدادی، هتل مینو، هتل البرز، هتل راژیا، هتل مرمر، هتل سینا، هتل ایرانیان و... را نام برد، اطراف دریاچه‌ی اوان، روستای شاه دره، روستای اندج، روستای جرندق، روستای توداران، روستای حصار، روستای کلنجین، روستای آلتین کش، روستای آلتان و... نیز مکان‌های مناسبی برای کمپینگ و شب مانی در دل طبیعت هستند.

  • سوغات قزوین

قزوین از جمله شهرهای ایران است که به دلیل قدمت زیاد، صنایع دستی سنتی فراوانی دارد که جزء سوغات آن محسوب می‌شوند، ضمن اینکه خوراکی‌های مخصوص این شهر نیز دیگر سوغات قزوین به شمار می‌‌رود. نان و شیرینی‌های خوش طعمی همچون نان چایی، نان اگردک، نان نازک، نان برنجی، نان بادامی، نان چرخی، نان قندی، باقلوا، کیک شربتی، شیرینی اتابکی و پنیر کوزه‌ای از جمله سوغات خوردنی قزوین هستند، همچنین از فرش، گلیم، جاجیم، نوار بافی، موج بافی، گلابتون دوزی، نم نم دوزی، گیوه، نقاشی پشت شیشه، مشبک کاری روی فلز و خوشنویسی می‌توان به عنوان صنایع دستی قزوین که برای سوغات مناسب هستند نام برد.

یک ظرف شیرینی لوزی شکل

  • خرید در قزوین

اگر شما از آن دسته افرادِ عاشق خرید هستید که باید به هر شهری که وارد می‌شوید از مراکز خرید آن بازدید کنید، می‌توانید به مرکز خرید فردوس، مجتمع تجاری نور، سرای سعد السلطنه، بازار قزوین، مرکز خرید ایرانیان، بازارچه‌ی سنتی سپه و... سر بزنید و خرید خود را از میان کالاهای مختلفی که در این مراکز عرضه می‌شوند، انجام دهید.

  • بازگشت از قزوین

بخش انتهایی هر سفری، بازگشت به خانه است، پس از اینکه به قزوین رفته، از جاذبه‌هایش دیدن کرده و ساعات خوبی را در آن گذراندید، باید به فکر بازگشت به تهران باشید، همانطور که گفته شد فاصله‌ی قزوین تا تهران حدود 150 کیلومتر است که در حالت عادی می‌توان آن را در مدت زمان 2 و نیم ساعت طی کرد، مگر اینکه ترافیک این زمان را طولانی‌تر کند. اگر قرار است روز بعد از بازگشت سرکار، مدرسه یا دانشگاه بروید، بهتر است زمان بازگشت را در روز انتخاب کنید برای اینکه تا شب به خانه برسید و بتوانید استراحت کافی برای به در بردن خستگی سفر داشته باشید. از همان مسیر اتوبان تهران قزوین می‌توانید به تهران برگشته و با انرژی حاصل از یک سفر جذاب به شهر دیدنی قزوین، زندگی روزمره‌ی خود را از سر بگیرید.

در این مقاله در مورد قزوین گردی و سفر به قزوین از تهران صحبت کردیم و هر آنچه برای یک قزوین گردی جذاب لازم بود بیان نمودیم، قزوین یکی از زیباترین شهرهای ایران است و سفر به آن می‌تواند تجربه‌ای جذاب خصوصا برای عاشقان تاریخ باشد.

 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید