راهنمای سفر به الیگودرز | راهنمای کامل برای سفر به الیگودرز شهر دشت‌های پر از گل
ضحا اکبری 1403/05/17 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

الیگودرز یکی از شهرهای زیبا و دیدنی استان لرستان است که به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، طبیعت بی نظیری دارد، قدمت این شهر هم باعث شده آثار تاریخی متعددی در آن وجود داشته باشد. این عوامل در کنار هم، الیگودرز را به شهری ایده آل برای گردشگران و مقصدی مناسب برای سفر تبدیل کرده است. در این مقاله قصد داریم شما را با الیگودرز آشنا کرده و راهنمای کاملی برای سفر به این شهر تماشایی در اختیارتان قرار دهیم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

  • آشنایی با شهر الیگودرز

الیگودرز یکی از شهرهای شرقی استان لرستان است که در دامنه‌ی کوه‌های زاگرس در ارتفاع 2022 متری از سطح دریا قرار دارد. مساحت این شهر 130 هکتار و جمعیت آن حدود 91 هزار نفر است، اهالی این شهر از قوم لر بوده و به گویش بختیاری حرف می‌زنند. قدمت الیگودرز را مربوط به 700 سال پیش می‌دانند، بومی‌های این شهر خود را آل گودرز می‌نامند، یعنی نوادگان گودرز از بزرگان شاهنامه. الیگودرز در کل هوایی سرد دارد اما به خاطر تفاوت ارتفاع مناطق گوناگون این شهر، در قسمت‌های مختلف آن آب و هوای متفاوتی را شاهد هستیم، این دما حتی بین روز و شب هم تفاوت دارد.

راهنمای سفر به الیگودرز 1

  • آب و هوا و بهترین زمان سفر به شهر الیگودرز

الیگودرز در منطقه‌ای کوهستانی با میانگین دمای 14 درجه قرار دارد به همین دلیل هوای این شهر در نیمه‌ی اول سال خنک و در نیمه‌ی دوم سال سرد است. بهترین زمان سفر به الیگودرز از نظر آب و هوا از اواخر فروردین تا اوایل مهر است در این زمان نه تنها هوا معتدل و دلچسب است بلکه طبیعت اطراف شهر نیز بسیار سرسبز و باطراوت می‌باشد، ضمن اینکه فصل رویش لاله‌های واژگون نیز ماه اردیبهشت است. اگر می‌خواهید زمانی که الیگودرز خلوت و هزینه‌ها در آن کمتر است به این شهر سفر کنید باید نیمه‌ی دوم سال یعنی از مهر تا اوایل فروردین را انتخاب نمایید، البته در این زمان از سال با توجه به سرمای هوا از دشت‌های پر از گل و آبشارهای پرآب خبری نیست.

راهنمای سفر به الیگودرز 2

  • جاذبه‌های گردشگری شهر الیگودرز

الیگودرز از طبیعت زیبا، آثار تاریخی متعدد و تفریحات بسیاری برخوردار است، در ادامه به توضیح تعدادی از جاذبه‌های این شهر می‌پردازیم:

دشت لاله‌های واژگون: دشت لاله‌های واژگون الیگودرز یکی از معروف‌ترین جاذبه‌‌های این شهر است که حدود 2900 هکتار مساحت دارد. در این دشت گل‌های لاله‌ی واژگون، نوع کمیاب لاله‌ی واژگون زرد، لاله‌ی سرخ و سوسن چراغ یا اشک مریم می‌رویند. بهترین زمان برای سفر به دشت لاله‌های الیگودرز اردیبهشت ماه است که لاله‌ها سر از خاک درآورده و با قرمز پوش کردن دشت خودنمایی می‌کنند.

آدرس: استان لرستان، 35 کیلومتری جنوب شرقی الگیودرز، دشت لاله‌های واژگون

آبشار چکان: آبشار چکان یکی از آبشارهای زیبای استان لرستان است که در الیگودرز قرار دارد، آبشاری که از داخل یک غار در اطراف روستای چکان سرچشمه می‌گیرد و در نهایت پس از پیوستن به رودخانه‌ی چکان به رود دز می‌ریزد. هوای آبشار بسیار مطبوع و طبیعت اطرافش پوشیده از درختان بلوط و گردو است.

آدرس: استان لرستان، حنوب شرقی الیگودرز، دامنه‌ی کوه‌های زاگرس، آبشار چکان

منطقه‌ی شکار ممنوع قالی کوه: در 80 کیلومتری الیگودرز منطقه‌ای وسیع و بسیار دیدنی وجود دارد که به قالی کوه یا غالیه کوه معروف است، منطقه‌ای با جاذبه‌های طبیعی بیشمار مثل آبشار، دشت، دره، چشمه و رودخانه، در برخی از قسمت‌های این منطقه مثل دره‌ی دام حیوانات وحشی زندگی می‌کنند.

آدرس: استان لرستان، 80 کیلومتری جنوب غربی الیگودرز، منطقه‌ی قالی کوه

آتشکده‌ی کیورزآباد: آتشکده‌ی کیورزآباد در روستایی به همین نام واقع شده، بنایی متعلق به دوران قبل از اسلام که معماری بسیار زیبایی دارد.

آدرس: استان لرستان، روستای کیورزآباد، آتشکده‌ی کیورزآباد

قلعه‌ی باجول (ناکام): قلعه‌ی باجول یکی از آثار تاریخی مهم الیگودرز است که در اواخر دوره‌ی زندیه و اوایل عهد قاجار ساخته شده، این بنا برجی مدور است که از بخش‌های مهم آن می‌توان به ایوان، 2 ستون سنگی، نقش برجسته‌های دیدنی و... اشاره کرد.

آدرس: استان لرستان، 35 کیلومتری الیگودرز، روستای آب باریک علیا، قلعه‌ی باجول

شیرهای سنگی: در 207 کیلومتری الیگودرز در قبرستانی قدیمی بر روی برخی از قبرها مجسمه‌هایی سنگی به شکل شیر وجود دارد که به شیرهای سنگی الیگودرز معروف هستند. در گذشته‌های دور حدود 400 سال پیش این مجسمه‌ها را بر روی قبر افرادی که سوارکار یا جنگجو بودند قرار می‌دادند.

آدرس: استان لرستان، 207 کیلومتری الیگودرز، شیرهای سنگی

از دیگر مکان‌های گردشگری الیگودرز می‌توان آبشار آب سفید، آبشار وارگ، آبشار تیندر، سد دختر، سد زالکی، سد بختیاری، امامزاده محمد ابن حسن و... را نام برد.

راهنمای سفر به الیگودرز 3

  • حمل و نقل در شهر الیگودرز

الیگودرز فرودگاه و ایستگاه قطار ندارد، تنها یک پایانه‌ی اتوبوسرانی دارد که گردشگران برخی شهرها می‌توانند از آن استفاده کنند. در داخل شهر خبری از مترو نیست، برای تردد در داخل شهر الیگودرز باید از اتوبوس، تاکسی، تاکسی‌های اینترنتی یا خودروهای کرایه‌ای استفاده کرد.

راهنمای سفر به الیگودرز 4

  • سوغات شهر الیگودرز

الیگودرز دو نوع سوغات دارد، یکی سوغات خوراکی که شامل عسل، نان فطیر، دوغ، کشک و قره قروت است و نوع دیگر صنایع دستی این شهر است، معرق کاری، سیم بافی، منبت کاری، سرامیک، جاجیم و گلیم تعدادی از این صنایع دستی هستند.

راهنمای سفر به الیگودرز 5

  • غذاهای محلی و بهترین رستوران‌های شهر الیگودرز

کباب بختیاری و آش کلونک که از نوعی گیاه خودرو تهیه می‌شود، دو غذای محلی و سنتی معروف الیگودرز هستند. در این شهر رستوران‌های بسیار، با کیفیتِ بالا و قیمت‌های مختلف وجود دارد که رستوران سنتی بختیاری در بلوار توحید، رستوران سنتی نعمت اللهی در خیابان امام خمینی، رستوران امین نجفی در خیابان مدرس، رستوران سامان در جمهوری اسلامی ، چلوکبابی گلپایگانی در خیابان ولیعصر شمالی، کباب شالتو در خیابان مدرس و رستوران آزادی در خیابان مدرس تعدادی از آن‌ها هستند.

راهنمای سفر به الیگودرز 6

  • بهترین مراکز خرید شهر الیگودرز

در الیگودرز برای خرید مایحتاج روزانه و سوغات، بازارهای سنتی و مراکز خرید مدرنی وجود دارد، برای مثال بازار کهنه‌ی الیگودرز یکی از بازارهای سنتی این شهر است که پوشاک، صنایع دستی، خوراکی‌های محلی و... را می‌توان از آن خرید. مرکز خرید سینا، مرکز خرید امام رضا و پاساژ مرکزی 3 پاساژ معروف الیگودرز هستند که در آن‌ها انواع کالاهایی همچون طلا، پوشاک، لباس ورزشی، لباس مجلسی و... یافت می‌شود.

راهنمای سفر به الیگودرز 7

  • بهترین هتل‌های شهر الیگودرز

در سفر به الیگودرز گزینه‌های مختلفی برای اقامت دارید، از اقامت در هتل‌های مدرن گرفته تا کمپینگ در دل طبیعت. الیگودرز 3 هتل معروف دارد، هتل جهانگردی، هتل آسمان و هتل تخت جمشید، هتل‌هایی که در مرکز شهر هستند و امکانات مناسبی دارند. بومگردی سام در دامنه‌های اشترانکوه و بومگردی الورزبوم در روستای دستگرد دو تا از اقامتگاه‌های سنتی الیگودرز هستند که تجربه‌ی زندگی روستایی را برای گردشگران خلق می‌کنند. در برخی از قسمت‌های خوش آب و هوای اطراف الیگودرز ویلاهایی ساخته شده که برای اقامت گردشگران می‌باشند، ویلاهایی همچون ویلای سپند، ویلای قالی کوه، ویلای آبشار سفید، ویلای جوز و ویلای بیات. مورد آخر کمپینگ در طبیعت است، اگر در فصل گرم به الیگودرز سفر کردید، با اصول شب مانی در طبیعت آشنا هستید و تجهیزات لازم برای کمپینگ را در اختیار دارید، می‌توانید در منطقه‌ای مناسب از طبیعت این شهر، شبی فراموش نشدنی را به صبح برسانید.

راهنمای سفر به الیگودرز 8

  • چگونگی دسترسی به شهر الیگودرز

برای سفر به الیگودرز چند راه پیش رو دارید، این شهر فرودگاه ندارد، پس اگر می‌خواهید از طریق سفر هوایی به الیگودرز بروید، باید ابتدا به فرودگاه خرم آباد که در فاصله‌ی 130 کیلومتری از این شهر قرار دارد بروید، سپس نزدیک به 2 ساعت راه را با تاکسی طی کنید تا به الیگودرز برسید. این شهر ایستگاه قطار هم ندارد و نزدیک‌ترین ایستگاه راه آهن به آن، ایستگاه دورود است، از آنجا می‌توانید با تاکسی خود را به الیگودرز برسانید، چه مسیر ریلی و چه مسیر جاده‌ایِ‌ این روش بسیار دیدنی هستند. از شهرهای زیادی مثل اصفهان، تهران، قم، شیراز، اهواز، کرج، دزفول و... می‌توان با اتوبوس به الیگودرز سفر کرد. یکی از بهترین روش‌ها برای سفر به الیگودرز استفاده از خودروی شخصی است، فاصله‌ی اصفهان تا الیگودرز حدود 228 کیلومتر و نزدیک به 3 ساعت است، از شیراز تا الیگودرز نزدیک به 684 کیلومتر یعنی بیش از 7 ساعت فاصله وجود دارد و فاصله‌ی بین مشهد و الیگودرز حدود 1200 کیلومتر است که می‌توان با خودرو آن را 13 ساعته طی کرد. از تهران تا الیگودرز حدود 390 کیلومتر راه است یعنی نزدیک 5 ساعت رانندگی، برای رسیدن از تهران به الیگودرز باید وارد آزادراه تهران ساوه شده با عبور از جاده‌های ساوه سلفچگان، قم اراک، اراک خمین و در نهایت خمین الیگودرز به این شهر برسید.

راهنمای سفر به الیگودرز 9

در این مقاله راهنمای جامعی برای سفر به شهر الیگودرز در استان لرستان ارائه دادیم، الیگودرز یکی از شهرهای دیدنی ایران است که طبیعتی تماشایی و تاریخی کهن دارد. سفر به الیگودرز یک تیر است و چند نشان، زیرا در این سفر طبیعتگردی، بازدید از آثار تاریخی و لذت از تفریحات مختلف را همزمان تجربه می‌کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید