دشت لاله‌های واژگون الیگودرز | راهنمای سفر به دشت لاله‌های واژگون لرستان، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1402/10/09 774 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

استان لرستان یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین استان‌های ایران است که دارای طبیعتی بی نظیر می‌باشد، این طبیعت زیبا لرستان را به عروس استان‌های کشورمان از نظر جاذبه‌های طبیعی تبدیل کرده است. در گوشه گوشه‌ی لرستان و در بیشتر شهرهایش جاذبه‌هایی وجود دارد که بسیار زیبا و تماشایی بوده و هرکدام می‌توانند دلیلی برای سفر به آن منطقه باشند. در این مقاله قصد داریم به استان لرستان سفر کرده و یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی آن یعنی دشت لاله‌های واژگون الیگودرز را به شما معرفی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم با ما تا انتهای مطلب همراه باشید تا با این مکان رویایی و فوق العاده بیشتر آشنا شوید.

دشت لاله‌های واژگون الیگودرز

دشت لاله‌های واژگون الیگودرز یکی از زیباترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان لرستان است که به دلیل خاص بودن در تمام جهان شهرت دارد. این دشت در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های استان لرستان به شمار می‌رود.

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون

موقعیت جغرافیایی دشت لاله‌های واژگون الیگودرز

شهرستان الیگودرز در جنوب شرقی استان لرستان قرار گرفته، دشت لاله‌های واژگون نیز در 35 کیلومتری جنوب الیگودرز واقع شده است. دشت لاله‌های واژگون الیگودرز در دامنه‌ی رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد و در فصل بهار پهنه‌ی وسیعی از کوهپایه‌های این کوه را به رنگ سبز و قرمز درمی‌آورد. این دشت در مسیر جاده‌ی شول آباد و در نزدیکی روستای خیرآباد قرار گرفته و با الیگودرز حدود 40 دقیقه فاصله دارد.

علت نامگذاری دشت لاله‌های واژگون الیگودرز

گل‌های دشت لاله‌های الیگودرز به شکل گل لاله‌ای هستند که برعکس قرار گرفته، به همین دلیل این گل‌ها به لاله‌ی واژگون و محل رویش آن‌ها به دشت لاله‌های واژگون معروف شده‌اند، این منطقه به اشک مریم هم مشهور است.

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون

ویژگی‌های جذاب دشت لاله‌های واژگون الیگودرز

دشت لاله‌های واژگون منطقه‌ای در کوهپایه‌های اشترانکوه است که حدود 2900 هکتار مساحت دارد، این منطقه دارای آب و هوای سرد کوهستانی است و یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های الیگودرز محسوب می‌شود. این دشت از کنار هم روییدن هزاران گل لاله‌ی واژگون تشکیل شده و آنقدر زیباست که می‌تواند هر بیننده‌ای را مسحور خود کند. دشت لاله‌های واژگون الیگودرز یک لوکیشن بسیار جذاب برای عکاسی است و همه ساله در فصل بهار خصوصا ماه اردیبهشت، هزاران گردشگر علاقمند به طبیعت را میزبانی می‌کند. اشترانکوه قطعه‌ای از رشته کوه زاگرس است، تماشای برف روی این کوه از دور بسیار لذتبخش است، همچنین ذوب شدن این برف‌ها در فصل بهار باعث رویش لاله‌های واژگون و به وجود آمدن منظره‌ی شگفت انگیز دشت لاله‌ها می‌شود. در مسیر رسیدن به دشت لاله‌های واژگون مناظر فوق العاده زیبایی وجود دارد، چشمه سارهای فراوان، رودخانه‌های خروشان، چشمه‌های کوچک و بزرگ و دشت‌های وسیع از جمله‌ی این مناظر هستند، ضمن اینکه هوای دلپذیر منطقه سفر به آن را بسیار جذاب‌تر کرده است. در اطراف دشت لاله‌های واژگون گیاهان متعددی می‌رویند که از میان آن‌ها می‌توان به موسیر، بنسرخ، بیدمشک، گل گاو زبان، گل محمدی، کرفس و... اشاره کرد. در این منطقه حیوانات مختلفی از جمله روباه، خرگوش، گرگ، خرس و بز کوهی زندگی می‌کنند، این حیوانات به محل رویش لاله‌ها نزدیک نمی‌شوند پس می‌توانید با خیال راحت به بازدید از دشت بپردازید، همچنین کندوهای پرورش زنبور عسل نیز در این منطقه به تعداد زیاد وجود دارد. در نزدیکی دشت لاله‌ها روستاهای خوش آب و هوایی قرار دارند که بازدید از آن‌ها می‌تواند لذت سفر به این منطقه را صدچندان کند، روستاهایی همچون روستای گایکان. قالی کوه، دریاچه‌ی گهر، شیرهای سنگی، آبشار آب سفید، آبشار چکان، تونل برفی کمندان و... برخی جاذبه‌های دیدنی نزدیک به دشت لاله‌های واژگون هستند.

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون

آب و هوا و بهترین زمان سفر به دشت لاله‌های واژگون الیگودرز

دشت لاله‌های واژگون در منطقه‌ای کوهستانی و مرتفع واقع شده و دارای آب و هوایی سرد می‌باشد، بنابراین سفر به این منطقه در نیمه‌ی دوم سال اصلا توصیه نمی‌شود. گل‌های لاله‌ی واژگون عمر کوتاهی دارند، عمر این گل‌ها نهایتا به سه ماه می‌رسد. در ایران این گل‌ها از اواسط فروردین تا اواخر خرداد زیست دارند ولی اوج زیبایی این دشت اواسط اردیبهشت است، در این زمان دشت لاله‌ها همچون فرشی قرمز در بستری از سبزی بی پایان جلوه می‌کند و منظره‌ای رویایی را در مقابل گردشگران به نمایش می‌گذارد.

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون

وسایل مورد نیاز برای سفر به دشت لاله‌های واژگون الیگودرز

برای سفر به دشت لاله‌های واژگون الیگودرز وسایلی همچون کفش مناسب برای پیاده روی، کوله پشتی سبک، لباس گرم و مناسب، دوربین عکاسی، پاور بانک و... لازم است. در نزدیکی این دشت هیچ امکانات رفاهی و خدماتی وجود ندارد بنابراین اگر قصد داشتید شب را در این منطقه بمانید باید تمام وسایل مورد نیاز همچون چادر مسافرتی، کیسه خواب، زیرانداز ضد آب، اسپری حشره کش، چراغ قوه، وسایل پخت و پز، کلاه و عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، پماد سوختگی و... را به همراه داشته باشید، شب‌های این منطقه در تمام فصول سال سرد است، به همین دلیل لباس گرم و پتو را اصلا فراموش نکنید.

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون

مسیر دسترسی به دشت لاله‌های واژگون الیگودرز

برای رسیدن به دشت لاله‌های واژگون الیگودرز ابتدا باید خود را از هر شهری که هستید به الیگودرز برسانید، وقتی به این شهر رسیدید، به طرف میدان امام رفته و با ادامه دادن همین مسیر وارد جاده‌ی شول آباد شوید، جاده‌ی شول آباد را ادامه دهید تا به روستاهای چشمه پر و پس از آن خیرآباد برسید. این روستاها را که رد کنید دشت لاله‌ها را از دور خواهید دید. اگر کسی بخواهد از سمت خرم آباد به دشت لاله‌های واژگون الیگودرز برسد، باید با عبور از منطقه‌ی سپیددشت به سمت روستاهای چشمه پر و خیرآباد رفته و با عبور از آن‌ها در نهایت به دشت لاله‌ها برسد. این مسیر بسیار زیباست و در طول آن می‌توانید از رودخانه‌ها، آبشارها و جاذبه‌های طبیعی فراوان دیدن کنید.

آدرس: استان لرستان، شهرستان الیگودرز، روستای خیرآباد، دشت لاله‌های واژگون

چگونگی اقامت در دشت لاله‌های واژگون الیگودرز

برای اقامت در نزدیکی دشت لاله‌های واژگون می‌توانید از چند روش استفاده کنید:

  1. اول اینکه در نزدیکی این دشت کمپ کنید، البته به دلیل سردی هوا باید تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید
  2. دوم اینکه به روستاهای نزدیک دشت رفته و در خانه‌های سنتی آن‌ها اقامتی متفاوت داشته باشید
  3. سوم اینکه به الیگودرز رفته و برای اقامت یکی از هتل‌های این شهر را انتخاب نمایید

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون

دشت لاله های واژگون

در این مقاله در مورد دشت لاله‌های واژگون الیگودرز و نکات مربوط به سفر به این مکان زیبا صحبت کرده و شما را با ویژگی‌های این منطقه آشنا نمودیم، دشت لاله‌های واژگون از زیباترین جاذبه‌های استان لرستان است که سفر به آن می‌تواند یکی از جذاب‌ترین تجربیات سفر برای هر گردشگر علاقمند به طبیعت باشد.


تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید