آشنایی با مرزی‌ترین بندر ایران یعنی بندر گواتر
2736 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


متاسفانه اکثر مسافران و گردشگران کشور ما از وجود جاذبه‌های دیدنی منحصر به فرد ایران غافل هستند. شاید اگر از هر ایرانی بپرسید که ایران چند خلیج دارد؟ اکثرا پاسخ خواهند داد که یک خلیج و آن هم خلیج فارس است. اگر روی نقشه به جنوب شرقی‌ترین نقطه کشورمان نگاهی بیاندازید، خواهید دید که خلیجی با نام خلیج گواتر در آنجا قرار دارد. خلیجی که مالکیت آن بیشتر بین ایران و پاکستان تقسیم شده. در حاشیه این خلیج زیبا و نیلگون، بندری با نام بندر گواتر قرار دارد که جزء جاذبه‌های گردشگری جنوب کشور به حساب می‌آید. جای تاسف دارد که در مورد چنین خلیج زیبا و بندر منحصر به فردی، اطلاعات نداشته باشیم. پس با کایت همراه شوید تا بندر گواتر را بهتر بشناسید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن اطلاعات تورهای چابهار، وارد صفحه "تور چابهار" شوید.


تور چابهار ، بازدید از دو بندر مهم کشور 

خوشبختانه موسسات گردشگری، به منظور آگاهی هرچه بیشتر مسافران و گردشگران داخلی یا خارجی، در طی تور چابهار ، آنها را با بندر و خلیج گواتر نیز آشنا می‌کنند. بندر گواتر تنها حدود 90 کیلومتر از بندر چابهار فاصله دارد. پس با طی کردن یک مسیر 1 ساعت و نیمه می‌توانید به این بندر زیبا برسید. بندر گواتر در گذشته پر رونق‌تر از امروز بوده. تحریم‌ها و کاهش مبادلات باعث شده تا کشتی‌های کمتری نسبت به قبل در این بندر لنگر بیاندازند.

تور چابهار، بازدید از دو بندر مهم کشور

رفت و آمد زیادی بین اهالی گواتر و مردم پاکستان وجود دارد. به همین دلیل بخشی از جمعیت این بندر، پاکستانی یا ترکیبی از ایرانی – پاکستانی هستند. البته بخشی از اهالی بندر گواتر نیز به پاکستان مهاجرت کرده‌اند و آنجا زندگی می‌کنند. کار و کسب غالب مردم ماهیگیری، حصیربافی و قایق‌رانی است. یعنی به معنای واقعی کلمه می‌توان در گواتر شاهد زندگی بکر روستایی مردم جنوب کشور عزیزمان بود.


چه جاذبه‌هایی در دل گواتر وجود دارند؟

قطعا برای پیمودن این 90 کیلومتر، باید یک توجیه منطقی و قانع کننده وجود داشته باشد. شاید از خودتان بپرسید که اصلا چرا باید از گواتر بازدید کنیم؟ اول از همه اینکه خلیج گواتر بسیار دیدنی است. آبی زلال و پاکیزه که برای موج‌سواری، قایق سواری و در برخی موارد شنا بسیار ایده‌آل است. البته در مورد تفریحات آبی باید بسیار دقت داشته باشید و به اخطارهای محلیان گوش دهید. مرز پاکستان و ایران در خلیج گواتر به صورت مرز آبی است. از طرفی تردد زیادی در این خلیج وجود دارد. به همین دلیل باید در تفریحات آبی خود دقت داشته باشید. 

چه جاذبه‌هایی در دل گواتر قرار دارند؟

از طرف دیگر در فصل تابستان به دلیل وزش بادهای موسمی، ارتفاع موج‌های خلیج تا حدود 15 متر می‌رسد! این یعنی موج‌ها به اندازه یک ساختمان چهار طبقه ارتفاع می‌گیرند! پس چه موقعیتی بهتر از این برای موج سواران؟ به همین دلیل اکثر موج سواران در این فصل عازم گواتر می‌شوند. حتی دیدن اوج و فرود این موج‌ها از فراز ساحل سنگی گواتر واقعا لذت بخش است. تصور کنید که بر فراز یک صخره بلند بنشینید. چشمان خود را ببندید و با تمام وجود صدای جنگ دائمی بین موج و صخره را بشنوید. شاید انسان از همین کوبش موج‌ها به صخره، درس استواری و پشتکار بگیرد.

 همچنین گونه های جانوری موجود در گواتر بسیار منحصر به فرد هستند. اگر کمی صبوری کنید و دقت داشته باشید، قطعا می‌توانید گونه‌های مختلف پرندگان، آب‌زیان و دوزیستان را در ساحل بندر گواتر مشاهده کنید. 


قایق سواری در خلیج گواتر 

قطعا قایق سواری در خلیج گواتر به تنهایی اصلا منطقی نیست. اما محلیان منطقه شما را در ازای دریافت مبلغی حدود 100 هزار تومان، سوار قایق می‌کنند. قایق سواری در خلیج گواتر بسیار لذت بخش است و تبدیل به یک خاطره فراموش نشدنی در تور چابهار شما خواهد شد. معمولا محلیان از زیستگاه دلفین‌های جنوب نیز آگاه هستند. پس می‌توانید از آنها بخواهید تا شما را به آن منطقه ببرند. اگر خوش شانس باشید، می‌توانید شنای چند دلفین را از نزدیک ببینید. 

قایق سواری در خلیج گواتر

در ضمن باید بدانید که همانند بسیاری از شهر‌های جنوبی کشور، در بندر گواتر نیز می‌توانید از جنگل‌های حرا دیدن فرمایید. درختان این جنگل انگار که روی آب شناور هستند. پس برای بازدید از این جنگل‌ها باید سوار قایق باشید. معمولا محلیان منطقه با دریافت مبلغی اضافه، شما را در این جنگل‌ها می‌گردانند. جنگل‌های حرا بسیار خاص، دیدنی و عجیب هستند. تجربه قایق سواری در دل جنگل چیزی نیست که بتوانید در هر سفری آن را داشته باشید. پس این تجربه تکرار نشدنی را از دست ندهید!


چه زمانی را برای سفر به بندر گواتر انتخاب کنیم؟ 

معمولا کسانی که به دنبال موج سواری و لذت بردن از بادهای موسمی هستند، باید تیر و مرداد را برای تور چابهار خود انتخاب کنند. اما اگر تنها نیت شما از تور چابهار و سفر به گواتر، دیدن مناظر طبیعی و حیوانات مختلف است، ترجیحا باید فصل پاییز را انتخاب کنید. البته نا گفته نماند که محدوده چابهار و حتی بندر گواتر، به دلیل مجاورت‌شان با اقیانوس هند، آب و هوایی چهار فصل و بهاری دارند. اختلاف دما در گواتر طی فصول مختلف آنقدر محسوس نیست. به دلیل رطوبت بالای هوا، در فصل تابستان، دما از 30 درجه سانتی‌گراد فراتر نمی‌رود. همچنین در زمستان هم دمایی کمتر از 19 درجه را نمی‌توان تجربه کرد. پس با خیال آسوده هر زمان که فرصت داشتید، در تور چابهار شرکت کنید و به گواتر هم سری بزنید. 

چه زمانی را برای سفر به گواتر انتخاب کنیم؟


اقامت و خوراک در بندر گواتر 

بهترین راه سفر به بندر گواتر از طریق آژانس‌های مسافرتی و همراه با پکیج تور چابهار است. در گواتر خبری از هتل‌های پنج ستاره لوکس نیست. حتی نمی‌توانید فضای مناسبی برای استراحت پیدا کنید. مردم محلی به گویش بلوچی صحبت می‌کنند و بدون تور لیدر ممکن است دچار مشکل شوید. به همین دلیل اکثر آژانس‌های مسافرتی همانند کایت، تنها به چند ساعت گشت و گذار در بندر گواتر بسنده می‌کنند و برای اقامت به بندر چابهار می‌روند. بهترین گزینه برای اقامت در این محدوده، تنها و تنها بندر چابهار است. 

اقامت و خوراک در بندر گواتر

از طرف دیگر خبری از رستوران‌های بزرگی که در کلان شهر‌ها می‌بینید، نیست. پس باید از مغازه‌های معمولی و یا دکه‌ها غذا تهیه کنید. معمولا در سفر باید بدانید که از کجا غذا تهیه می‌کنید. به همین دلیل بهتر است این مورد را نیز به برگزار کننده تور بسپارید تا بهترین غذا را برای شما فراهم کند. در غیر این صورت، می‌توانید از محلیان در مورد بهترین غذاخوری بپرسید. همچنین برترین گزینه برای نهار، غذاهای دریایی است. زیرا معمولا این غذاها حاصل صید روز هستند.

خب تقریبا با بندر گواتر به صورت کامل آشنا شدید. اگر به این بندر علاقه‌مند شدید و می‌خواهید حتما در تور چابهار خود، به آنجا نیز سری بزنید، تنها کافیست تلفن را بردارید و با کایت تماس بگیرید. کایت همیشه بهترین برنامه را برای سفر شما دارد. اما به نظر شما آیا گنجاندن بازدید از بندر گواتر در تور چابهار منطقی به نظر می‌رسد؟ 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید