دریاچه لیپار چابهار | راهنمای سفر + آدرس + تصاویر
زهرا نیرومند 1399/04/28 5864 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



چابهار، شهری بندری در استان سیستان و بلوچستان است که سالانه گردشگران بسیاری را از داخل و خارج کشور به سمت خود جذب می‌کند. دلیل پرگردشگر بودن این منطقه را می‌توان آب‌وهوای بهاری چابهار در 4 فصل سال و جاذبه‌های بی‌نظیر و منحصربفرد آن معرفی کرد. یکی از زیباترین و شاید عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه، دریاچه لیپار چابهار می‌باشد که به دلیل رنگ جذابی که دارد به دریاچه صورتی معروف است. در این بخش به معرفی دریاچه صورتی ایران پرداخته و در مورد رنگ خاص آن، امکانات رفاهی و راه‌های دسترسی به دریاچه صحبت می‌کنیم. اگر قصد سفر به چابهار و بازدید از این جاذبه‌ی بی‌نظیر و منحصربفرد را دارید، ادامه مطلب را دنبال نمایید.

لیست تورهای مرتبط:

تور چابهار


تالاب لیپار چابهار


شهر چابهار یکی از زیباترین شهرهای بندری ایران است که جاذبه‌های طبیعی زیبا و فوق‌العاده‌ای را در خود جای داده است. یکی از جاذبه‌های دیدنی و منحصربفرد این شهر، تالاب لیپار است که به آن دریاچه صورتی نیز گفته می‌شود. دلیل این نامگذاری رنگ خاص و جذاب دریاچه است که بسیار شگفت‌انگیز بوده و تنها 4 نمونه از آن در جهان وجود دارد.
شاید برایتان جالب که بدانید آب دریاچه چطور به رنگ صورتی درآمده است. این پدیده به دلیل وجود باکتری‌ها و پلانکتون‌های گیاهی ایجاد شده و رنگ دریاچه را متمایز از دیگر تالاب‌های دنیا کرده است. در واقع چیزی حدود ۹۰ درصد از پلانکتون‌های گیاهی در این حوزه دیده می شوند که به دلیل افزایش تولیدات بیولوژیکی منطقه ایجاد می‌شوند. این پلانکتون‌ها نقش عمده‌ای در زنجیره‌ی غذایی و انرژی اکوسیستم‌ این منطقه را دارند.
آب دریاچه لیپار سرشار از مواد آلی و معدنی است که از طریق رودخانه و آب‌راه‌های متصل به خلیج، به تالاب وارد می‌شوند. وجود این مواد باعث افزایش تولیدات بیولوژیکی در برخی از فصول سال می‌شود. این مسئله در کنار عوامل دیگری چون جریانات دریایی که از طوفان‌های فصل مونسون ایجاد می‌شود قرار گرفته و میزان پلانکتون‌های گیاهی را افزایش می‌دهد. میزان این پلانکتون‌ها پس از فصل مونسون به بیشترین مقدار خود می‌رسد که در نهایت صورتی شدن رنگ آب را به دنبال دارد. طوفان‌های فصل مونسون یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد دریای عمان است که از اواسط خرداد شروع شده و تا اواسط شهریور ادامه دارد.


تالاب لیپار چابهار


نحوه شکل‌گیری تالاب صورتی


تالاب‌ها و دریاچه‌ها به دو صورت شکل می‌گیرند. گاهی اوقات شکل‌گیری تالاب بر اثر تغییرات و اتفاقاتی است که به طور کاملا طبیعی در زمین ایجاد می‌شود، اما در برخی مواقع نیز این کار به دست یک انسان انجام می‌گیرد. در مورد نحوه شکل‌گیری تالاب صورتی دو روایت وجود دارد. برخی از محلی‌ها این تالاب را نتیجه باز شدن آبراه‌هایی می‌دانند که به طور طبیعی ایجاد شده و این دریاچه را به وجود آورده است. برخی دیگر نیز شکل‌گیری دریاچه لیپار را نتیجه تلاش شخصی با نام دادکریم شیخ‌زاده می‌دانند. دادکریم در سال 1362 با هدف جمع‌آوری آب‌های سطحی در زمان بارندگی، این کار را با حمایت وزارت نیرو و با هزینه شخصی، انجام داد.
با احداث این تالاب، آب‌های سطحی و بارندگی‌ها در آن جمع شده و به مرور پرندگان مهاجر و بومی را نیز به سمت دریاچه کشاند. دادکریم شیخ‌زاده در آن زمان فکر نمی‌کرد که با این کار یک جاذبه‌ی گردشگری بسیار خاص و منحصربفرد را به وجود می‌آورد که سال‌ها بعد یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های چابهار تبدیل می‌شود.


نحوه شکل‌گیری تالاب صورتی


پوشش گیاهی و جانوری تالاب لیپار


تالاب لیپار از لحاظ جغرافیایی مکانی مناسب برای رشد گونه‌های مختلفی از گیاهان است که از میان آن‌ها می‌توان به بلوط و گزنه اشاره کرد. این دو گیاه در آب دریاچه صورتی رشد کرده و تصویری بسیار زیبا از درختان روی آب به نمایش می‌گذارند که در نوع خود منحصربفرد است. در بخش‌هایی از این منطقه نیز پنبه‌های وحشی می‌روید که مردم محلی از آن برای پر کردن بالش و تشک استفاده می‌کنند. علاوه بر این، گیاهان دیگری چون گز، کهور، چِش و نی را نیز می‌توان در اطراف این تالاب مشاهده کرد.
علاوه بر گیاهان متنوع، گونه‌های مختلفی از حیوانات، جانوران دریایی و پرندگان نیز در اطراف تالاب لیپار دیده می‌شوند که از بین آن‌ها می‌توان به فلامینگو، چنگر، کشیم، انواع حواصیل، باقرقره، تیهو، اردک مرمری و عقاب دشتی اشاره کرد. علاوه بر پرندگان، گونه‌های متعددی از انواع ماهی، پلانکتون گیاهی، پلانکتون جانوری، انواع نرم‌تنان، سخت پوستان، مایوبنتوز و گونه‌های مختلفی از جلبک‌ها نیز در این منطقه دیده می‌شوند که بسیار جالب توجه هستند.


بهترین زمان برای بازدید از تالاب لیپار


همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، پدیده جزر و مد صورتی به دلیل حضور فراوان پلانکتون‌های گیاهی است که پس از فصل مونسون به بالاترین میزان خود می‌رسد. از این رو، اگر می‌خواهید این پدیده را در دریاچه صورتی چابهار شاهد باشید، باید در ماه‌های شهریور تا فروردین به این شهر سفر کنید. این پدیده از ماه آذر افزایش یافته و در اسفند و فروردین به بالاترین میزان خود می‌رسد.
لازم به ذکر است که چابهار همان‌طور که از نامش پیداست، 4 فصل بهار است. از این رو، سفر در پاییز و زمستان مشکلی از لحاظ سرما یا وضعیت جوی آب‌وهوا برایتان ایجاد نخواهد کرد. به راحتی سفر کنید و از تماشای جلوه‌های زیبا و منحصر بفرد این منطقه لذت ببرید.


بهترین زمان برای بازدید از تالاب لیپار


امکانات رفاهی تالاب لیپار در چابهار


دریاچه صورتی با شهر چابهار فاصله چندانی ندارد. از این رو، امکانات خاص و جداگانه‌ای برای این دریاچه و افرادی که به بازدید از آن می‌روند، در نظر گرفته نشده است. یک مجتمع رفاهی در اطراف دریاچه صورتی وجود دارد که مجهز به امکاناتی چون فضای سبز، سرویس بهداشتی، آلاچیق، سکوی ویژه رصد ستارگان و ... می‌باشد که بازدیدکنندگان می‌توانند در صورت نیاز از آن استفاده نمایند. علاوه بر این، این مجتمع دارای 2 سالن برای برگزاری اردوهای دانش‌آموزشی بوده و سوئیت‌هایی نیز برای اقامت مسافران دارد. اگر قصد اقامت در اطراف دریاچه را دارید می‌توانید یکی از این سوئیت‌ها را اجاره کنید یا در محدوده این مجتمع کمپ بزنید.


موقعیت جغرافیایی تالاب لیپار در چابهار


تالاب لیپار، یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های چابهار است که در سفر خود به این شهر حتما باید از آن بازدید نمایید. این تالاب در سواحل زیبای دریای عمان و در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر واقع شده است. برای بازدید از این تالاب ابتدا باید خود را به چابهار برسانید و از آن‌جا 15 کیلومتر به سمت شرق حرکت کنید. دریاچه لیپار در نزدیکی روستای رمین و در یک دره‌ی صخره‌ای قرار دارد.
اگر از تهران به سمت چابهار حرکت می‌کنید، بهترین راه سفر با هواپیماست که شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بندر زیبای چابهار می‌رساند. اگر قصد دارید با ماشین شخصی به سمت این شهر حرکت کنید، حدود 20 ساعت در راه خواهید بود. بسیاری از مسافران در بین راه استراحت کرده و یک شب را در شهرهای بین راه اسکان می‌کنند تا بتوانند با انرژی و توان بیشتری به سفر خود ادامه دهند. علاوه بر این، می‌توانید از قطار یا اتوبوس برای سفر به چابهار استفاده کنید که هم مقرون بصرفه است و هم خستگی سفر با ماشین‌های شخصی را ندارد.


موقعیت جغرافیایی تالاب لیپار در چابهار


نکات مهم برای بازدید از دریاچه صورتی چابهار


اگر برای بازدید از تالاب لیپار می‌روید، نکات زیر را به یاد داشته باشید:


با توجه به جزئیاتی که در مورد آب دریاچه و مواد تشکیل‌دهنده آن عنوان کردیم، آب تالاب لیپار بسیار شور بوده و قابل خوردن نیست. بنابراین، به هیچ عنوان از این آب استفاده نکنید.
اگر با خودروی شخصی به دریاچه صورتی می‌روید به یاد داشته باشید که ماشینتان را کنار جاده ساحلی چابهار به گواتر پارک کنید و پیاده به سمت دریاچه بروید. زمین‌های اطراف دریاچه باتلاقی است و ممکن است ماشین شما در آن گیر کند. همچنین افراد بسیار چاق و سنگین وزن نیز باید مراقب باشند تا در هنگام عبر از این منطقه دچار مشکل نشوند.


نکات مهم برای بازدید از دریاچه صورتی چابهار


در این مقاله به معرفی دریاچه زیبا و منحصربفرد لیپار پرداختیم و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، امکانات رفاهی و راه‌های دسترسی به این دریاچه را معرفی کردیم. اگر دوست دارید این جلوه بی‌نظیر طبیعت را از نزدیک ببینید، باید به شهر زیبای چابهار سفر کنید. راه‌های مختلفی برای سفر به چابهار وجود دارد که یکی آن‌ها همراه شدن با تورهای گردشگری است. اگر می‌خواهید سفری راحت و بی‌دغدغه به این شهر داشته باشید و با یک راهنمای حرفه‌ای مسیر خود را طی کنید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به تور چابهار آژانس گردشگری کایت بیندازید. برای دریافت اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با شماره 75097700-021 تماس گرفته و با کارشناسان کایت در این مورد مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید