سوغات قطر | در سفر به کشور قطر چه چیزهایی بخریم؟
ضحا اکبری 1402/11/30 193 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

قطر یکی از کشورهای کوچک و مدرن در حاشیه‌ی خلیج فارس است که در سال‌های اخیر در تمام زمینه‌ها پیشرفت بسیاری داشته و حتی از برخی کشورهای صاحب تکنولوژی جهان نیز پیشی گرفته است. این کشور زیبا از جمله کشورهای گران قیمت دنیا برای سفر به شمار می‌رود، اما تجربه‌ی اقامت در هتل‌های لوکس، خرید از مراکز خرید مدرن و تماشای ساختمان‌های حیرت انگیز، قطعا می‌تواند از جذاب‌ترین تجربیات تور قطر برای هر فردی باشد. یکی از کارهایی که در هنگام سفر انجام می‌دهیم، خرید سوغات برای عزیزانمان است، در این مقاله قصد داریم تعدادی از معروف‌ترین سوغات قطر را معرفی کرده و توضیح مختصری در مورد هر یک ارائه دهیم، پیشنهاد می‌کنیم ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید. 

بیشتر بخوانید : راهنمای سفر به قطر | هر چیزی که قبل از سفر به قطر باید بدانید

  1. خرما

خرمای قطر یکی از بهترین انواع خرما در سراسر جهان است که به صورت بومی در این کشور تولید شده و یکی از سوغات مهم آن محسوب می‌شود. البته قطر خوراکی‌های دیگری هم دارد که گردشگران آن‌ها را به عنوان سوغات خریداری می‌کنند، خوراکی‌هایی نظیر آجیل، میوه‌ی خشک شده، بادام زمینی، دانه‌ی کدو و آفتابگردان.

یک ظرف خرما

  1. ادویه‌ی عربی

در غذاهای عربی ادویه جایگاه ویژه‌ای دارد و در میان ادویه‌ی کشورهای مختلف، ادویه‌ی قطری حرف اول را می‌زند، این ادویه‌ها عطر بی نظیر، طعم عالی و رنگ‌های متنوعی دارند. در سفر به قطر می‌توان ادویه را به عنوان یکی از سوغات اصلی این کشور خریداری و به عزیزان علاقمند به آشپزی هدیه کرد.

  1. مروارید

شاید معروف‌ترین و مهم‌ترین سوغات قطر مروارید باشد، چرا که این کشور یکی از بزرگ‌ترین استخراج‌ کننده‌های مروارید در جهان است. در قطر صنعت طلا سازی بسیار رواج دارد، خصوصا وقتی با مروارید این کشور ترکیب شود محصول نهایی، کالایی با ارزش، شگفت انگیز و البته گران قیمت خواهد بود. اگر از نظر مالی مشکل ندارید، جواهرات و مروارید قطر می‌تواند بهترین سوغات این کشور برای عزیزانتان باشد.

بیشتر بخوانید : ویزای قطر | راهنمای اخذ  + مدارک مورد نیاز + هزینه‌ها

  1. سرویس قهوه خوری عربی

همانطور که می‌دانید قهوه یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌ها در میان اهالی کشورهای عربی است، سال‌های طولانی است که قهوه پای ثابت مراسم‌ها و شب نشینی‌های عرب‌هاست و ظروفی که قهوه در آن‌ها سرو می‌شود، نه تنها یک ظرف سرو معمولی بلکه به نمادی از فرهنگ و سنن این کشورها تبدیل شده است. سرویس قهوه خوری قطری از یک سینی، یک قوری مخصوص به نام "دله" و چند فنجان کوچک تشکیل شده که جنس آن‌ها از فلزات گرانبها مثل برنج، نقره یا حتی طلاست و گاهی روی بدنه‌ی آن‌ها اشکال مختلفی حکاکی می‌کنند که بر ارزش این ظروف می‌افزاید.

سرویس قهوه خوری عربی

  1. جعبه‌های چوبی کار شده

اگر به کشور قطر سفر کنید حتما در بازارهای این کشور جعبه‌های تزئینی کوچک و بزرگی را می‌بینید که از جنس چوب هستند و به دست هنرمندان قطری ساخته شده‌اند. این جعبه‌ها برای نگهداری از طلا و زیورآلات مناسب بوده و سوغاتی چشم نواز از قطر خواهند بود.

  1. قلیا‌ن

قلیان یکی از مواردی است که در تمام هتل‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و اماکن عمومی قطر وجود دارد و برای پذیرایی در مناسبت‌ها از آن استفاده می‌شود. قلیان قطری دارای تزئینات خاص با نقوش مختلف، طراحی‌های زیبا و سنگ‌های قیمتی است که باعث شده این وسیله نه تنها برای تفریح بلکه به عنوان یکی از صنایع دستی قطر و سوغات این کشور شناخته شود.

  1. گچبری

کنده کاری روی گچ یکی از هنرهای اصیل و قدیمی کشورهای عربی خصوصا قطر است که از دیرباز در ساخت خانه‌ی ثروتمندان از آن استفاده می‌کردند. این هنر زیبا در نمای کاخ‌ها، مساجد و... به کار می‌رفته، امروزه نیز در ساخت قاب در و پنجره‌ی منازل قطری‌ها، گچبری‌های چشم نواز دیده می‌شود.

گچبری سقف و دیوار یک مسجد

  1. سفال

سفالگری از هنرهای بسیار محبوب در قطر است، هنری که سال‌های بسیار از عمر آن می‌گذرد و گردشگران آن را یکی از سوغات مهم این کشور می‌دانند. در قدیم از ظروف سفالی برای پخت غذا، خنک نگه داشتن آب و نگهداری از مواد غذایی استفاده می‌شده، اما امروزه این ظرف‌ها که در اشکال و اندازه‌های مختلف و با نقوش گوناگون ساخته می‌شوند، به عنوان وسایل تزئینی و یکی از سوغات قطر کاربرد دارند.

  1. شال پشمی

دیگر سوغات پرطرفدار قطر، شال‌های پشمی این کشور است که به دست هنرمندان قطری و با بهترین پشم دنیا تهیه می‌شود، این شال‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی هستند و کیفیت بسیار بالایی دارند.

  1. پارچه

در قطر پارچه‌ها از موی بز یا شتر بافته شده و بسیار باکیفیت هستند، این پارچه‌ها غالبا به دست زنان قطری و با دستگاه‌های سنتی بافته می‌شوند و روی آن‌ها با سنگ‌های مختلف تزئین می‌شود. وسایلی مانند روبالشی، لباس و قالیچه که از این پارچه‌ها تهیه می‌شوند، از معروف‌ترین سوغات قطر بوده و قیمت بالایی دارند.

  1. عطر عود

عطر بومی عود، دستگاه‌های عود و بخورهای سنتی از جمله وسایلی هستند که کاربرد بسیاری در رستوان‌ها، هتل‌ها و مراکز خرید قطر دارند، تمام این‌ها از جمله سوغات این کشور هم محسوب می‌شوند. عود قطری در رایحه‌های مختلفی وجود دارد که عطر کندور یکی از محبوب‌ترینِ آن‌ها به شمار می‌رود.

  1. گلدوزی و سوزندوزی

گلدوزی هنر سنتی دیگری از قطر است که از گذشته‌های بسیار دور به وسیله‌ی زنان این کشور انجام می‌شده، هنری که با چشم و دست هنرمندان سروکار دارد و بسیار گرانبهاست. گلدوزی روی لباس، شال و روسری ارزش بالایی به این کالاها می‌دهد، نوعی گلدوزی با نخ طلا یا نقره وجود دارد که به آن نقده می‌گویند، قیمت لباس‌هایی که با استفاده از این هنر تزئین شده باشند بسیار زیاد است و از آن‌ها در مراسم‌های خاصی استفاده می‌شود. 

گلدوزی روی پارچه با دست

  1. سادوبافی

"سادو" نام نوعی پارچه‌ی سنتی در قطر است و "سادوبافی" شیوه‌ی بافت این نوع پارچه می‌باشد، هنر "سادوبافی" از گذشته‌های بسیار دور در میان زنان بادیه نشین قطری رواج داشته و آن‌ها با موی حیواناتی که پرورش می‌دادند، این پارچه‌های زیبا را می‌بافتند. شکل بافت سادو با پارچه‌های دیگر تفاوت دارد، سادو را به صورت افقی و با دستگاهی می‌بافند که روی زمین قرار دارد. این پارچه‌ی زیبا از کیفیت بالایی برخوردار است و در رنگ‌ها و طرح‌هایی گوناگونی وجود دارد.

  1. خوص بافی

"خوص بافی" به معنای بافت وسایل مختلف با چوب درخت خرماست، برای این کار چوب نخل را بریده و جلوی آفتاب خشک می‌کنند، سپس چوب‌ها را به صورت عمودی برش داده و درون آب می‌گذارند تا نرم و آماده‌ی بافتن شود. وسایلی که با هنر خوص بافی بافته می‌شوند عبارتند از: سبد، سینی، کلاه، ظرف، رومیزی، جارو و...، این وسایل نه تنها در قطر بلکه در سایر کشورها نیز طرفداران خاص خود را دارند.

  1. ساز بربط

بربط یا عود، نوعی ساز سنتی است که از ایران به کشورهای دیگر راه پیدا کرده و امروزه به یکی از سوغات کشور قطر تبدیل شده است، این ساز خوش صدا طرفداران زیادی دارد و اگر روی آن کار دست انجام شده باشد بسیار باارزش است. بهترین مکان برای خرید ساز بربط در قطر، بازار واقف در شهر دوحه می‌باشد.

چند ساز عود در کنار هم

در این مقاله تعدادی از سوغات و صنایع دستی قطر را به شما معرفی کرده و در مورد آن‌ها صحبت کردیم، قطر کشوری است که در عین پیشرفت‌های چشمگیر، سنت‌ها، رسوم قدیمی، صنایع دستی و هر آنچه را به گذشته‌ی این کشور مربوط می‌شود حفظ و در جهت شناساندن آن‌ها به سایر ملل جهان تلاش فراوان کرده است.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید