جنگل ششدار ایلام | آشنایی با تفرجگاه رویایی ششدار
ضحا اکبری 1402/10/04 245 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

استان ایلام یکی از استان‌های غربی و زیبای ایران است که به دلیل برخورداری از آب و هوای عالی، دارای طبیعت سرسبز و چشم نواز می‌باشد، این استان یکی از مناطق خوش آب و هوای کشورمان است و چون در نقطه‌ی مرزی با کشور عراق واقع شده، در تمام روزهای سال گردشگران بسیاری را میزبانی می‌کند. در این مقاله قصد داریم سری به منطقه‌ی جنگلی ششدار در استان ایلام زده و شما را با زیبایی‌های این تفریحگاه آشنا کنیم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

جنگل ششدار ایلام

جنگل ششدار یکی از زیباترین و جذاب‌ترین مناطق جنگلی ایران است که در نزدیکی شهر ایلام قرار دارد، این تفرجگاه که طبیعت بی نظیری دارد توانسته برای خود جایگاه خوبی در میان مناطق جنگلی ایران دست و پا کند. جنگل ششدار دارای پوشش گیاهی وسیع، هوای معتدل و مناظر دیدنی است و یکی از جاذبه‌های طبیعی مهم استان ایلام و حتی غرب کشور محسوب می‌شود. اهالی ایلام و گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند معمولا یک روز کامل را به بازدید از قسمت‌های مختلف تفرجگاه ششدار و لذت بردن از طبیعت زیبای آن اختصاص می‌دهند.

جنگل و صخره

موقعیت جغرافیایی جنگل ششدار ایلام

جنگل ششدار با شهر ایلام که مرکز استان ایلام است فاصله‌ی بسیار کمی دارد، ششدار در 5 کیلومتری ایلام قرار گرفته است. منطقه‌ی جنگلی ششدار در بخش چوار شهرستان ایلام واقع شده و به جاذبه‌هایی همچون کوه قلاقیران و تفرجگاه منجل بسیار نزدیک است. نزدیک بودن به شهر ایلام مهم‌ترین مزیت منطقه‌ی جنگلی ششدار به شمار می‌رود.

علت نامگذاری جنگل ششدار ایلام

جنگل ششدار در گذشته شیشدار نام داشته که با گذشت زمان به ششدار تغییر پیدا کرد، شیشدار در زبان محلی به معنی جنگل انبوه  و زمینی پر از درختان جنگلی متراکم است.

دشت پر از درخت

ویژگی‌های جذاب جنگل ششدار ایلام

جنگل ششدار یکی از مناطق جنگلی زیبای ایران است، در این منطقه درختان مختلفی دیده می‌شود اما پوشش گیاهی غالب آن درختان بادام و بلوط هستند. در این جنگل جانوران متعددی زندگی می‎‌کنند حیواناتی نظیر گراز، شغال، بز، سنجاب، کفتار و گرگ، این حیوانات آزادانه در منطقه‌ی جنگلی زیست دارند و در کنار پوشش گیاهی، اکوسیستم جذابی را پدید آورده‌اند. در جنگل ششدار چشمه سارهای فراوانی وجود دارد که درختان این منطقه را سیراب می‌کنند، اگر در زمان خلوتی به جنگل ششدار بروید، صدای حرکت آب این چشمه سارها و وزش باد در میان درختان جنگلی، یکی از لذتبخش‌ترین قسمت‌های سفرتان خواهد بود. تفرجگاه ششدار به کوه قلاقیران، تفرجگاه منجل و محله‌ی سلطان آباد نزدیک است و گردشگران می‌توانند در هنگام بازدید از این جنگل، سری هم به این مناطق بزنند. منطقه‌ی ششدار کاملا بکر و دست نخورده است، انسان‌ها در آن ساخت و سازی نکرده‌اند و هیچ امکانات رفاهی در آن وجود ندارد. دویدن در میان دشت‌های فراخ، قدم زدن در دل جنگل، لذت بردن از صدای آب و تماشای کوه قلاقیران از جمله تفریحاتی است که می‌توان در منطقه‌ی جنگلی ششدار انجام داد.

دشت پر از درخت

آب و هوا و بهترین زمان سفر به جنگل ششدار ایلام

منطقه‌ی جنگلی ششدار در دامنه‌ی کوه قرار گرفته و آب و هوای سردی دارد، با این وجود در تمام فصل‌ها می‌توان به آن سفر کرد. بهار و تابستانِ جنگل ششدار معتدل و مطبوع، پاییزش خنک و زمستانش بسیار سرد و پربارش است، طبیعت این منطقه در اولین فصل سال واقعا تماشایی است و خنکای آن در تابستان، آدمی را از گرمای هوا می‌رهاند. سفر به جنگل ششدار در زمستان چندان توصیه نمی‌شود، زیرا سرما و بارندگیِ زیاد، از لذت بازدید از این منطقه می‌کاهد. در عوض پاییز که برگ درخت‌ها رنگارنگ شده و دامنه‌ی کوه به رنگ زرد و نارنجی درمی‌آید، جان می‌دهد برای یک طبیعت گردی تمام عیار و جذاب. بنابراین بهترین زمان برای سفر به جنگل ششدار، فصل زیبای بهار و پاییز هزار رنگ می‌باشد.

جنگل سبز

وسایل مورد نیاز برای سفر به جنگل ششدار ایلام

برای سفر به تفرجگاه ششدار وسایلی همچون کفش مناسب برای پیاده روی، کوله پشتی سبک، لباس مناسب، چاقوی چند کاره، کیت کمک‌های اولیه، سوت، جی پی اس، دوربین عکاسی، پاور بانک و... لازم است. در نزدیکی جنگل ششدار هیچ امکانات رفاهی و خدماتی وجود ندارد بنابراین اگر قصد داشتید شب را در این منطقه بمانید باید تمام وسایل مورد نیاز همچون چادر مسافرتی، کیسه خواب، زیرانداز ضد آب، اسپری حشره کش، چراغ قوه، وسایل پخت و پز، کلاه و عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، پماد سوختگی و... را به همراه داشته باشید.

درختان جنگلی

مسیر دسترسی به جنگل ششدار ایلام

برای رسیدن به جنگل ششدار باید ابتدا خود را به شهر ایلام برسانید، از آنجا وارد جاده‌ی ایلام به کرمانشاه می‌شوید و در کیلومتر 11 این بزرگراه، به جنگل ششدار می‌رسید. این تفریحگاه به شهر ایلام بسیار نزدیک است و به راحتی می‌توان از این شهر به جنگل ششدار رسید. اگر بخواهید از سمت کرمانشاه به جنگل ششدار بروید، مسیری کوتاه ولی پر از پیچ و خم در پیش دارید، اما مسیر دیگری که از اسلام آباد غرب به این جنگل می‌رسد، مطمئن‌تر و در عین حال طولانی‌تر است. گردشگران می‌توانند با خودروی شخصی، اتوبوس و هواپیما به ایلام رفته و از آنجا خود را به جنگل ششدار برسانند.

آدرس: استان ایلام، جاده‌ی ایلام کرمانشاه، جنگل ششدار

چگونگی اقامت در جنگل ششدار ایلام

اگر اهل کمپ کردن در دل طبیعت باشید جنگل ششدار می‌تواند بهترین مکان برای یک شب مانی جذاب باشد، شما می‌توانید با همراه داشتن وسایل لازم، یک شب رویایی را در جنگل ششدار بگذرانید. اگر هم اقامت در هتل یا یک اقامتگاه مرتب و زیبا را بیشتر می‌پسندید می‌توانید یکی از هتل‌ها یا اقامتگاه‌های شهر ایلام را انتخاب کنید، هتل‌ زاگرس، هتل دالاهو، اقامتگاه بومگردی بهار و بومگردی بام سراب از بهترین ‌اقامتگاه‌های ایلام برای گردشگران هستند.

یک درخت جنگلی

در این مقاله در مورد جنگل ششدار و نکات مربوط به سفر به این تفرجگاه زیبا صحبت کرده و شما را با ویژگی‌های این منطقه آشنا نمودیم، جنگل ششدار یکی از زیباترین مناطق جنگلی در ایران به شمار می‌رود که سفر به آن می‌تواند یکی از جذاب‌ترین تجربیات سفر برای هر گردشگری باشد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید