جاذبه‌هایِ گردشگریِ ایلام | 10 جاذبه‌ی دیدنی در سفر به ایلام
ضحا اکبری 1402/06/12 715 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

ایلام یکی از استان‌های غربیِ ایران است که با کرمانشاه، لرستان و خوزستان مرز مشترک دارد، شهر ایلام مرکز استان است و مردم مهربان و بافرهنگ آن به زبان کردی صحبت می‌کنند. در جای جایِ این استان جاذبه‌های تاریخی و طبیعیِ فراوانی وجود دارد که بازدید از هر کدام می‌تواند تجربه‌ای هیجان انگیز باشد، در این مقاله قصد داریم به معرفی جاذبه‌های ایلام و توضیح در مورد هریک بپردازیم، اگر تصیم دارید به این منطقه‌ی دیدنی سفر کنید یا می‌خواهید اطلاعاتتان را در این زمینه افزایش دهید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

  1. منطقه‌ی جنگلی شِشدار

ششدار نام تفرجگاهی جنگلی در 5 کیلومتریِ ایلام است که در جاده‌ی ایلام به کرمانشاه قرار دارد، این پارک جنگلی یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایلام به شمار می‌رود، کوه قلاقیران که نماد ایلام محسوب می‌شود در نزدیکیِ این منطقه واقع شده است. ششدار در تمام فصول سال زیباییِ خود را دارد، اما پاییزِ این منطقه به دلیل جشنواره‌ی رنگ‌هایی که به راه می‌افتد، بسیار معروف است.

آدرس: ایلام، کیلومتر 5 جاده‌ی ایلام به کرمانشاه، تفرجگاه جنگلی ششدار

تپه های پر از درختان سبز

  1. تنگه‌ی کافِرین (شَداد)

تنگه‌ی کافرین در میان ارتفاعات کوه‌های کبیرکوه، دینار کوه و مانشت در شهر بدره قرار گرفته و رودی خروشان از میان آن عبور می‌کند، طول تنگه حدود 2 کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا 700 متر است. در تنگه‌ی کافرین گونه‌های گیاهی و جانوریِ فراوانی دیده می‌شود که سنجاب ایرانی از مهم‌ترینِ آن‌هاست، ضمن اینکه آثار تاریخی بسیاری هم در این منطقه یافت شده است. آبشار کافرین، غارهای بسیار، جنگل‌های بلوط، برکه‌ی زمزم، بقایای سد بره هله و... از جمله جاذبه‌های تنگه‌ی کافرین هستند، نکته‌ی جذاب ماجرا این است که می‌توان در طول تنگه به قایق سواری پرداخت. در مطلب تنگه‌ی کافرین کجاست؟ می‌توانید با این جاذبه‌ی دیدنی بیشتر آشنا شوید.

آدرس: ایلام، شهرستان بدره، مسیر ایلام بدره، 15 کیلومتریِ شمالِ شهر بدره، تنگه‌ی کافرین

صخره های سنگی بلند و ابرهای آسمان

  1. دریاچه‌ی دوقلوی سیاه گاو

سیاه گاو تنها دریاچه‌ی دوقلوی ایران است که در ارتفاعات سراب باغ شهرستان آبدانان قرار دارد، این دریاچه از دو دریاچه‌ی کوچک و بزرگ تشکیل شده که به وسیله‌ی یک آبراه بهم متصل شده‌اند، دریاچه‌ی بزرگتر در بالادست قرار گرفته و آبِ دریاچه‌ی پایین دست را تامین می‌کند، آب اضافی نیز به رودخانه‌ی سیاه گاو وارد شده و زمین‌های اطراف را سیراب می‌نماید. آب باران و چشمه‌های زیرزمینی منبع تامین آب این دریاچه‌ها هستند، این چشمه‌ها املاح و مواد معدنی را وارد آب می‌کنند. آب این دو دریاچه بسیار زلال است و تا عمق 30 متریِ آن دیده می‌شود، در اطراف نیز درختان بسیار و جانوران متعددی زندگی می‌کنند.

آدرس: ایلام، آبدانان، 9 کیلومتریِ آبدانان، دریاچه‌ی دوقلوی سیاه گاو

دو دریاچه آبی رنگ در کنار هم

  1. منطقه‌ی دره شهر

دره شهر نام شهرستانی تاریخی در استان ایلام است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد، این منطقه دارای قدمت زیادی است و آثار تاریخی متعددی همچون آتشکده‌ی چهار طاقی، پل گاومیشان، قلعه‌ی میرغلام، تپه‌ی کوزه گران، قلعه‌ی پوراشرف و شهر باستانی ماداکتو (سیمره) در آن قرار دارد. طبیعت دره شهر نیز بسیار دیدنی است و از جمله جاذبه‌های طبیعی آن می‌توان تنگه‌ی بهرام چوبین، پارک سراب، آبشار ماربره، تنگه‌ی رازیانه، رودخانه‌ی سیمره و... را نام برد.

آدرس: ایلام، شهرستان دره شهر، حاشیه‌ی شرقی شهر دره شهر

دشتی سرسبز و تعدادی گوسفند

  1. تالاب چکر

تالاب چکر یکی از جاذبه‌های ایلام است که در غرب این شهرستان، در منطقه‌ی بولی و در ناحیه‌ی چکر قرار دارد، این تالاب دارای 3 هکتار مساحت، 2 و نیم متر عمق و 600 متر ارتفاع است و آب آن که از باران و چشمه‎‌های زیر زمینی نشات می‌گیرد دائمی می‌باشد. در اطراف تالاب نیزارهای بلند و طبیعتی زیبا به چشم می‌خورد و پرندگانی مانند حواصیل خاکستری، کشیم، چنگر و... در آن زیست دارند.

آدرس: ایلام، غرب ایلام، منطقه‌ی بولی، ناحیه‌ی چکر، تالاب چکر

کوه های پوشیده از درخت و درخت هایی کنار تالاب

  1. پل گاومیشان

پل گاومیشان یکی از شاهکارهای مهندسی ایران است که از دوران ساسانیان به یادگار مانده و در جاده‌ای قرار داشته که شوش را به هگمتانه متصل می‌کرده است. این پل دارای 175 متر طول، 8.2 متر عرض و 6 طاق است که طبق برخی اسناد، یکی از این طاق‌ها که از بقیه بزرگتر است، عریض‌ترین طاق دنیا محسوب می‌شود. با وجود آسیب‌هایی که در طول سالیان دراز بر پل گاومیشان وارد شده، این پل همچنان شکوه خود را حفظ کرده و محکم و استوار بر روی رود سیمره خودنمایی می‌کند.

آدرس: ایلام، مرز بین لرستان و ایلام، 30 کیلومتریِ دره شهر، روی رودخانه‌ی سیمره، پل گاومیشان

پلی تاریخی در میان تپه های کوچک و بزرگ

  1. قلعه‌ی هزار درب ایلام

قلعه‌ی هزار درب، قلعه‌ای متعلق به دوره‌ی ساسانی است که در شهرستان آبدانان ایلام قرار دارد، این قلعه کارکرد نظامی داشته، پلانی مستطیل شکل دارد و از سنگ‌های تراشیده شده و گچ ساخته شده است. قلعه از اتاق‌های متعدد، شاه نشین، برج‌های نگهبانی، 4 راهرو در 4 جهت، زیرزمین، دریچه‌هایی برای تهویه‌ی هوا و... تشکیل شده و یکی از زیباترین دژهای تاریخی ایران می‌باشد.

آدرس: ایلام، غرب آبدانان، قلعه‌ی هزار درب

بنایی تاریخی و سنگی

  1. قلعه‌ی والی

قلعه‌ی والی در واقع عمارتی زیبا در زمینی به مساحت 2500 متر مربع است که به دستور غلامرضا خان والی و در زمان قاجار ساخته شده، این بنا حیاطی بزرگ به مساحت 700 متر مربع دارد و از قسمت‌های مختلفی مانند شاه نشین، 5 اتاق بزرگ، 20 اتاق کوچک، 2 تراس، 4 ایوان و... تشکیل شده است. مصالح به کار رفته در این بنا آجر و گچ است و معماری  چشم نواز، در و پنجره‌های چوبی با شیشه‌های رنگی و حوضی بزرگ در وسط حیاط دارد، والیِ منطقه از این بنا برای اقامت تابستانی استفاده می‌کرده است.

آدرس: ایلام، قسمت شمالیِ خیابان پاسداران، قلعه‌ی والی

اتاق های یک خانه قدیمی با درهای چوبی و یک حیاط بزرگ

  1. نقش برجسته‌ی گُل گُل ملکشاهی

کتیبه‌ی آشوری یا گل گل، سنگ نوشته‌ای تاریخی در دامنه‌ی رشته کوه کبیر و روبروی رودخانه‌ی گل گل است که به بیش از هزار سال پیش تعلق داشته و مربوط به زمان حمله‌ی آشوربانی پال، پادشاه آشوری به تمدن عیلام باستان و از بین بردن آن‌هاست. این کتیبه به شکل مستطیلی به ابعاد 90 در 135 سانتی متر است، در مرکز کتیبه تصویری تمام قد و نیم رخ از پادشاه آشور وجود دارد و در قسمت‌های مختلف آن نوشته‌هایی به خط میخی دیده می‌شود.

آدرس: ایلام، 24 کیلومتریِ ایلام، روستای گُل گُل، نقش برجسته‌ی گل گل ملکشاهی

تصویر یک مرد با کلاه روی سنگ

  1. قلعه‌ی کنجانچم

قلعه‌ی کنجانچم بنایی در نزدیکی شهر مهران است که در دوره‌ی قاجار ساخته شده و محل زندگی والی منطقه و اداره‌ی آن بوده است، این قلعه مستطیل شکل بوده، 3 ورودی دارد و دارای بخش‌های مختلفی از جمله اتاق‌های کوچک و بزرگ، برج نگهبانی، دیوان خانه، حمام، ایوان و... می‌باشد. بیشتر قسمت‌های قلعه سالم مانده و با گچبری‌های زیبا، طاق‌های کوچک و بزرگ، آجر کاری‌های دیدنی، قاب بندی و... می‌تواند یکی از تماشایی‌ترین قسمت‌های سفر به ایلام باشد.

آدرس: ایلام، 15 کیلومتریِ شمالِ مهران، جاده‌ی ایلام مهران در مسیر کربلا، قلعه‌ی کنجانچم

قلعه ای سنگی و چهار گوش

در این مقاله در مورد جاذبه‌های گردشگری ایلام صحبت کرده، ویژگی‌های هر یک را برشمردیم و آدرس هر کدام را ذکر کردیم، چنانچه تصمیم داشتید به ایلام، این منطقه‌ی زیبا و خوش آب و هوا سفر کنید، می‌توانید از تورهای ایلام کایت استفاده کرده و سفری شیرین و جذاب را تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید