کوه قلاقیران ایلام | کوهی سر به فلک کشیده با دامنی از درختان بلوط!
ضحا اکبری 1402/10/04 341 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

استان ایلام یکی از زیباترین و کهن‌ترین مناطق ایران است که در غرب کشورمان واقع شده و پیشینه‌ی آن به زمان عیلامی‌ها برمی‌گردد. این منطقه دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی است و سفر به آن می‌تواند برای گردشگران، بسیار مهیج و خاطره انگیز باشد. در این مقاله قصد داریم به سراغ یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های ایلام یعنی کوه قلاقیران برویم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا با این جاذبه‌ی مستحکم و در عین حال آرامش بخش بیشتر آشنا شوید.

کوه قلاقیران ایلام

کوه قلاقیران یا قلعه قیران کوهی بلند در نزدیکی شهر ایلام است که به نماد این شهر تبدیل شده و برای شهروندان ایلامی اهمیت بسیاری دارد. طبق برخی گفته‌ها، برج آزادی تهران از روی کوه قلاقیران طراحی شده، ضمن اینکه در لوگوی تاکسیرانی ایلام و شبکه‌ی استانی آن نیز از تصویر این کوه استفاده شده است. مناظر اطراف کوه در فصول گرم سال به قدری تماشایی می‌شوند که دل هر بیننده‌ای را می‌بَرند، در بالای کوه نیز قلعه‌ای تاریخی وجود دارد که در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. متاسفانه کوه قلاقیران چندان شناخته شده نیست و غیر از اهالی ایلام گردشگران سایر شهرها از وجود اینهمه زیبایی در نزدیکی این شهر خبر ندارند.

شهر و کوه در دوردست

موقعیت جغرافیایی کوه قلاقیران ایلام

کوه قلاقیران در نزدیکی شهر ایلام مرکز استان ایلام قرار دارد، فاصله‌ی این کوه با شهر ایلام حدود 5 کیلومتر است. قلاقیران در غرب شهر ایلام و در شهرستان چوار واقع شده و به جاذبه‌های مهم این شهر همچون منطقه‌ی جنگلی ششدار و تفرجگاه منجل بسیار نزدیک است. شاید همین نزدیکی به شهر مهم‌ترین مزیت کوه قلاقیران باشد، به گونه‌ای که اگر قبل از ورود به ایلام به سمت غرب نگاه کنید، کوهی ستبر با چشم اندازی تماشایی را خواهید دید.

علت نامگذاری کوه قلاقیران

مردم ایلام در گویش محلی به قلعه، «قلا» می‌گویند، واژه‌ی قیران نیز دو روایت دارد، در لغت نامه‌ی دهخدا «قیران» کوه کوچک جدا مانده از کوه‌های دیگر معنی شده، محلی‌ها می‌گویند قلاقیران یعنی کوهی که تنهاست و قلعه‌ای تاریخی در بالای آن جا خوش کرده است. دلیل دیگر وجود کلمه‌ی «قیران» در اسم این کوه، جاری بودن رودی از قیر طبیعی در پایین دست کوه قلاقیران می‌باشد.

کوه و درخت

ویژگی‌های جذاب کوه قلاقیران ایلام

کوه قلاقیران در غرب شهر ایلام همچون نگینی می‌درخشد، ارتفاع این کوه پرصلابت 2152 متر است و از بلندترین مناطق استان ایلام به شمار می‌رود. شیب کوه قلاقیران بسیار زیاد است، به همین دلیل صعود به قسمت‌های بالایی این کوه، کار هرکسی نیست و تنها کوهنوردان حرفه‌ای می‌توانند به مناطق بالایی آن دست یابند، خصوصا در زمستان که حتی سفر به دامنه‌های کوه نیز خالی از خطر نخواهد بود. در فصل‌های گرم دامنه‌ی کوه قلاقیران از گل‌های شقایق وحشی پوشیده می‌شود و چشم انداز منطقه‌ی جنگلی ششدار از این نقطه بسیار جذاب خواهد بود. در بلندترین نقطه‌ی کوه، قلعه‌ای تاریخی دیده می‌شود، به دلیل نداشتن دسترسی به این منطقه و عدم کاوش آن، اطلاعات زیادی در رابطه با این قلعه وجود ندارد، تنها می‌دانیم زمان ساخت آن به دوره‌ی اشکانی یا ساسانی برمی‌گردد. در دامنه‌ی جنوبی کوه نیز منطقه‌ای تاریخی با دیوارهای سنگی و مساحت 100 هکتاری وجود دارد که تاریخدانان آن را با قلعه هم قدمت می‌دانند. گونه‌های گیاهی بسیاری همچون بادام کوهی، داغدان، ارغوان وحشی، ارژن و زالزالک در قسمت‌های مختلف کوه قلاقیران رشد می‌کنند، اما مهم‌ترین گونه‌ای که در این منطقه وجود دارد درخت بلوط می‌باشد که سراسر دامنه‌های کوه را پوشانده است. پستانداران و پرندگان بسیاری نیز در کوه قلاقیران زیست دارند که برخی از آن‌ها به صورت دائمی در این منطقه ساکن هستند و برخی دیگر در فصل‌های خاصی به دشت‌های اطراف کوه مهاجرت می‌کنند. آبشار سرطاف یکی از جاذبه‌های نزدیک به کوه قلاقیران است که آب تنی کردن در آن در فصل‌های گرم، می‌تواند یکی از بخش‌های جذاب سفر به ایلام باشد.

کوه دشت و درخت

بهترین زمان سفر به کوه قلاقیران ایلام

کوه قلاقیران یکی از مرتفع‌ترین مناطق ایلام است، به همین دلیل دارای تابستان‌های معتدل و پاییز و زمستان بسیار سرد می‌باشد. در بهار دشت‌های اطراف کوه پر از گل شده و منظره‌ای رویایی را در مقابل چشمان گردشگران قرار می‌دهد. تابستان بهترین زمان برای فرار از گرما و شلوغی شهر و پناه بردن به خنکی و آرامش قلاقیران است. سفر به کوه قلاقیران از اواسط پاییز تا اوایل بهار برای گردشگران عادی اصلا توصیه نمی‌شود، زیرا هوای منطقه به شدت سرد و بارندگی در آن بسیار زیاد است. حتی کوهنوردان حرفه‌ای هم معمولا نیمه‌ی دوم سال را برای صعود به قله‌ی کوه قلاقیران انتخاب نمی‌کنند.

وسایل مورد نیاز برای رفتن به کوه قلاقیران ایلام

برای صعود به قله‌ی کوه قلاقیران باید یک کوهنورد یا صخره نورد حرفه‌ای باشید، وسایلی که برای بالا رفتن از کوه لازم هستند عبارتند از: کفش مناسب کوهنوردی، کوله پشتی سبک، لباس مناسب، کلاه ایمنی، جوراب گرم، دستکش، باتوم، عصای مخصوص کوهنوردی، چاقوی چند کاره، کیت کمک‌های اولیه، سوت، جی پی اس، مچ بند هوشمند، نقشه‌ی الکترونیکی، پاور بانک و... . در نزدیکی کوه قلاقیران هیچ امکانات رفاهی و خدماتی وجود ندارد بنابراین اگر قصد داشتید شب را در کوهپایه‌های این کوه بمانید باید تمام وسایل مورد نیاز همچون چادر مسافرتی، کیسه خواب، زیرانداز ضد آب، اسپری حشره کش، چراغ قوه، وسایل پخت و پز، کلاه و عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، پماد سوختگی و... را به همراه داشته باشید.

کوه و دشت سرسبز

مسیر دسترسی به کوه قلاقیران ایلام

برای رسیدن به کوه قلاقیران باید ابتدا خود را به شهر ایلام برسانید، در ورودی این شهر مسیر منطقه‌ی جنگلی ششدار را در پیش بگیرید و آنقدر جلو بروید تا به دامنه‌های زیبای کوه قلاقیران برسید.

آدرس: استان ایلام، شهر ایلام، کوه قلاقیران

چگونگی اقامت در کوه قلاقیران ایلام

اگر در نیمه‌ی اول سال به کوه قلاقیران سفر کنید، می‌توانید در دشت‌های اطراف آن کمپ کرده و اقامتی رویایی را در زیبایی و آرامش محض تجربه کنید. اما اگر اهل کمپینگ نیستید و دوست دارید در هتل اقامت کنید می‌توانید به یکی از هتل‌های شهر ایلام مانند هتل خلاش، هتل زاگرس یا هتل دالاهو رفته و اقامت راحتی را در این هتل‌ها داشته باشید. از آنجا که فاصله‌ی کوه قلاقیران تا شهر ایلام کم است، به راحتی می‌توانید پس از گشت و گذار در دامنه‌های کوه به شهر رفته و به اقامتگاه‌های آن دسترسی پیدا کنید.

کوه و دشت

در این مقاله با کوه قلاقیران در استان ایلام و نکات مربوط به سفر به آن آشنا شدید، این کوه سر به فلک کشیده که در منطقه‌ای بکر و تماشایی قرار گرفته، می‌تواند مقصدی فوق العاده برای سفر و گذراندن یک روز جذاب در دل طبیعت باشد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید